۶۰۱۷۸۳
۵۶۷۷
۵۶۷۷
پ

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

در این مطلب ۱۹ مورد از قدیمی ترین عکس های جهان که هرکدام به نوبه خود بخشی از تاریخ بشریت را به تصویر می‌کشند، بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

وبسایت گجت نیوز - کیا علیپور: در این مطلب ۱۹ مورد از قدیمی ترین عکس های جهان که هرکدام به نوبه خود بخشی از تاریخ بشریت را به تصویر می‌کشند، بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

گاهی اوقات می‌توان به کمک یک تصویر هزاران حرف و سخن را به بیننده منتقل کرد و پیامی که در چند صفحه نوشته جا می‌شود را در یک فریم جا داد. از زمان اختراع تصویربرداری تاکنون هم تاثیر عمیق تصاویر مختلف با پیشرفت دوربین‌های عکاسی و تکنیک‌های مختلف شکار لحظه‌ها، کمتر نشده است.

در ادامه ۱۹ تصویر تاریخی را که در بین دهه‌های ۲۰ و ۶۰ قرن نوزدهم ثبت شده‌اند، خواهیم دید؛ این تصاویر جز قدیمی ترین عکس های دنیا هستند و در میان آن‌ها اولین عکس جهان هم که در نگاه اول آنچنان قابل‌توجه نیست هم به چشم می‌خورد؛ عکس‌های این مجموعه به احتمال قوی، ‌تصورات ما در مورد گذشته را دستخوش تغییر خواهند کرد.

۱. اولین عکس تاریخ

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

تصویر بالا اولین عکس جهان است که در سال ۱۸۲۶ میلادی (۱۲۰۵ خورشیدی) توسط ژوزف نیسه‌فور نیپس (Nicéphore Niépce) از پنجره منزلش در فرانسه ثبت شده است. نیپس برای این تصویر قدیمی صفحه‌ای مفرغی را که با مخلوطی از قیر و آب‌ پوشانده شده بود در دوربینی ابتدایی گذاشت و آن را به مدت دو روز در معرض نوری که از پنجره منزلش به داخل می‌تابید، قرار داد. در طول این مدت، نور بخش‌هایی از قیر را سفت کرد و سایه‌ی بسیار محوی از ساختمان‌های اطراف را بر روی صفحه ثبت کرد؛ بخش‌های سفت نشده از مخلوط قیر و آب هم بعد از اتمام فرآیند شسته شدند. این تکنیک عکس‌برداری بعدها توسط خود نیپس، هلیوگرافی (Heliography) نام گرفت.

2. تصویر لوئی داگر

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

از آنجایی که تصاویر ثبت‌شده با تکنیک نیپس غیراقتصادی و ناکارآمد بودند، این مخترع فرانسوی در حدود یک دهه‌ بعد با فردی به نام لوئی داگر (Louis Daguerre) شراکتی را آغاز کرد که حاصل آن توسعه‌ی روشی مناسب‌تر برای ثبت تصاویر بود. روش جدید که در آن به جای مفرغ از صفحه‌های یدید نقره به همراه بخار جیوه استفاده می‌شد، به افتخار داگر به نام داگرئوتایپ (Daguerréotype) معروف شد؛ نیپس قبل از توسعه‌ی کامل این روش در سال ۱۲۱۲ خورشیدی از دنیا رفت. تصویر بالا یکی از قدیمی ترین عکس های جهان به روش داگرئوتایپ، از خود لوئی داگر است.

3. اولین تصاویر ثبت شده

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

تصویر بالا یکی از قدیمی ترین عکس های تاریخ از چند مجسمه‌ی گچی است که چهار سال پس از مرگ نیپس، توسط داگر به ثبت رسید. تکنیک داگرئوتایپ تا قبل از اینکه دولت فرانسه تضمین پرداخت حقوق مادام‌العمر را در سال ۱۲۱۸ به داگر نداد، به صورت رازی مخفی و سربه‌مهر باقی مانده بود.

4. نمایی از منزل لوئی داگر

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

عکس قدیمی بالا یک سال قبل از آشکار شدن جزئیات روش داگرئوتایپ از منزل لوئی داگر به ثبت رسید. این تکنیک عکس‌برداری نیازمند زمان زیادی برای تابیدن نور بر روی صفحات تعبیه شده بود و امکان ثبت تصویر از سوژه‌های متحرک با آن، تقریبا غیرممکن بود؛ مساعد بودن شرایط نوری محیط هم نقش بسیار مهمی در کیفیت تصویرهای ثبت‌شده توسط داگر داشتند.

5. قدیمی ترین عکس انسان‌های زنده

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

مدت کوتاهی پس از ثبت اثر قبلی از لیست قدیمی ترین تصاویر جهان، داگر این عکس قدیمی را از بولوار تمپل (Boulevard du Temple) در پاریس گرفت. اگر به دقت به گوشه‌ی سمت چپ پایین تصویر نگاه کنید، فردی را در حال واکس زدن کفش شخص دیگری می‌بینید. با وجود نیاز به مقدار قابل‌توجهی زمان برای عکس‌برداری به روش داگرئوتایپ، افرادی که در خیابان رو به روی ساختمان عبور می‌کردند در تصویر قابل‌مشاهده نیستند؛ اما از آنجایی که این دو شخص به اندازه‌ی کافی ثابت مانده بودند، حضور آن‌ها بخشی از تصویری شد که بعدها به عنوان اولین عکس از افراد زنده معروف شد.

6. قدیمی‌ترین سلفی جهان!

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

عکاسی آمریکایی به نام رابرت کارنلیس (Robert Cornelius) در اوایل پاییز سال ۱۲۱۸ تصویری را که به اعتقاد بسیاری اولین سلفی تاریخ است، در فیلادلفیا به ثبت رساند. همانطور که اشاره شد، به دلیل زمان‌بر بودن روش تصویربرداری داگرئوتایپ کارنلیس برای گرفتن عکس خود مجبور بود تا مدت زمان کوتاهی را در جلوی دوربینش بدون حرکت بایستد.

7. اولین عکس ماه

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

دانشمند و تاریخدان بریتانیایی، جان ویلیام دریپر (John William Draper) در سال ۱۲۱۹ اولین تصویر گرفته‌شده از قمر زمین را به نام خود ثبت کرد. تصویربرداری در نور شب و با استفاده از وسایل ابتدایی دوران دریپر بسیار کار مشکلی بود و کیفیت پایین عکس ثبت‌شده هم به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات موجود از انجمن فیزیک آمریکا (APS)، ده سال پس از این اقدام دریپر به همراه ستاره‌شناسی دیگر، عکسی به سبک داگرئوتایپ از ستاره کرکس نشسته (Vega) که جزو صورت فلکی شَلیاق (Lyra) است را به ثبت رساند.

8. قدیمی ترین عکس یک رئیس جمهور

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

اولین عکس داگرئوتایپ از یک رئیس جمهور، ویلیام هنری هریسون (William Henry Harrison) را که تنها سی روز پس از منصوب شدن به عنوان شخص اول آمریکا، در روز بیست و پنجم فروردین سال ۱۲۲۰ به دلیل ابتلا به ذات الریه جان خود را از دست داد، ‌نشان می‌دهد. تصویر اصلی ثبت‌شده در حال حاضر مفقود است و عکس بالا داگرئوتایپی از نقاشی هریسون است که در حدود ده سال پس از مرگش، تهیه شده است.

9. اولین عکس موجود از یک رئیس جمهور

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

تصویر بالا مربوط به جان کوئینسی آدامز (John Quincy Adams)، رئیس جمهور آمریکا بین سال‌های ۱۲۰۳ تا ۱۲۰۷ است که در اوایل سال ۱۲۲۳ در استودیویی در واشینگتن به ثبت رسیده است. این مورد از لیست قدیمی ترین عکس های جهان، تصویری با ابعاد ۱۳ در ۱۰ سانتی‌متر بوده که تا مدت‌ها در میان دارایی‌های یکی از خانواده‌های نزدیک به خانواده آدامز قرار داشت. تا یک ماه آینده پرتره جان کوئینسی آدامز در یک حراجی به فروش خواهد رسید؛ کارشناسان ارزش تقریبی این اثر تاریخی را بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار دلار تخمین می‌زنند.

10. قدیمی ترین عکس موجود از آبراهام لینکلن

قدیمی‌ترین عکس‌های جهان (۱)

تصویر بالا مدت کوتاهی پس از انتخاب شدن آبراهام لینکلن (Abraham Lincoln) به عنوان سناتور ایالت ایلینوی، در اواسط قرن نوزدهم میلادی تهیه شده است؛ لینکلن در آن زمان وکیلی ۳۷ ساله با آینده‌ای درخشان بود. بر طبق اطلاعات کتابخانه‌ی کنگره ایالات متحده، پسر لینکلن، اظهار کرده است که تصویر بالا در ایالت واشینگتن و یا شهر سنت لوئیس گرفته شده است. شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا یکی از شناخته ‌شده‌ ترین افراد تاریخ ایالات متحده است که کشور را در خلال جنگ داخلی رهبری کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج