۶۰۲۹۸۷
۵۰۳۱
۵۰۳۱
پ

پلاسکو نماد اعتراض مردم شد

اکثر شهرنشین‌های ایران به‌جز آنها‌ که با شهرداری‌ها به‌هردلیل سروکار (یا سروسری) داشته‌اند، در تمام مدت نیم‌قرن اخیر از اتفاقات و دگرگونی‌هایی که در شهر رخ می‌داد، چاره‌ای جز آه‌کشیدن و تأسف‌خوردن و سرتکان‌دادن نداشتند و شاید هم با آرامش خیال، شاهد مرگ شهر قدیمی و پرخاطره خود بوده‌اند.

روزنامه شرق: اکثر شهرنشین‌های ایران به‌جز آنها‌ که با شهرداری‌ها به‌هردلیل سروکار (یا سروسری) داشته‌اند، در تمام مدت نیم‌قرن اخیر از اتفاقات و دگرگونی‌هایی که در شهر رخ می‌داد، چاره‌ای جز آه‌کشیدن و تأسف‌خوردن و سرتکان‌دادن نداشتند و شاید هم با آرامش خیال، شاهد مرگ شهر قدیمی و پرخاطره خود بوده‌اند.
اگر این سکوت و انفعال وجود نمی‌داشت، امروز وضعی دگر می‌داشتیم. بر خیابان‌های نوظهور ساختمان‌های ناهمگون با معماری سنتی ساختند و شکل شهر آرام‌آرام تغییر کرد؛ دکان‌ها درواقع گذرهای محله‌های آشنا، جای خود را به مغازه‌های «برِ خیابانی» دادند، ساختار بنایی قدیم -خشت و گل، تیر چوبی و کاهگل- جای خود را به استفاده از تکنولوژی جدید و بهره‌برداری از مصالحی مانند آجر، تیرآهن و بعضا بتن‌آرمه داد و ساختمان‌های بی‌قواره و ناهمگون در بافت پرارزش و تاریخی شهرها سر از خاک بیرون آوردند و به‌دنبال‌آن، از نیمه اول دهه ٤٠ تاکنون -که به‌اصطلاح شهرها قرار بود در سایه طرح‌های جامع از توسعه‌ای هدایت‌شده و موزون پیروی کنند و در جهت رفاه و سلامتی و سرزندگی مردم توسعه پیدا کنند- هیچ خبر تازه‌ای نیست جز اینکه مردم شاهد دگرگونی‌های نوظهور و ناآشنا با سنت و فرهنگ خود در شهرها هستند.
بعد از آن بود که ساختار شهرداری‌ها تغییر کرد و واژه‌های جدید و بعضا بیگانه در شهرداری‌ها باب شد. واژه‌هایی مانند «لندیوز» (کاربری اراضی)، تعریض معابر، تراکم ساختمانی و سکونتی و مانند اینها به‌میان آمد و کم‌کم چهره شهر شکل جدیدی به‌خود گرفت. این تحولات و دگرگونی‌ها همه حاصل اعمال «طرح‌هاي جامعي»‌ بود که در شورای‌عالی شهرسازی به‌تصویب می‌رسیدند و از طریق وزارت کشور براي اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شدند.
این طرح‌ها همگی و بدون‌استثنا از روي طرح‌های جامع اروپایی و آمریکایی -بدون هیچ‌گونه مطالعه‌ای درباره وضعیت اجتماعی، اقتصادی، اقلیم و شاخص‌های کالبد شهرهای ایران- شکل می‌گرفتند و اجرا می‌شدند و تقریبا همه آنها تقليدي بودند. درنتیجه، گذرهای قدیمی، پرخاطره و مألوف با زندگی مردم به زیر تیغ بولدوزر و گریدرها رفت و کالبد سنتی و خاطره‌هایش جای خود را به آپارتمان‌های جدیدی داد که هیچ‌گونه سنخیتی با زندگی مردم نداشتند.
در تمام این دوران، مردم دم فرو بردند و پابه‌پا کردند تا فرصتی برای بروز ناخشنودی از شهر و شهرسازی پیش آید و اعتراض خود را به این‌همه ورود به حقوق شهروندی بروز دهند و در همین روزها برای بار دیگر، این فرصت به دست آمد. «پلاسکو» نمادی از اعتراض شد و خواسته‌ها و طلب‌های به‌زبان‌نیاورده‌ مردم به‌بهانه پلاسکو بلند شد تا مردم تمام حقوق نادیده گرفته‌شان را طلب کنند؛ شهری سالم و پرنشاط بخواهند.

آنان تحمل یک هیولای سربرافراشته در مکان پلاسکو را ندارند، مردم دیگر حتی تحمل شنیدن انواع تراکم با انواع کاربری‌ها را ندارند؛ از تراکم ٤٠٠ و ٦٠٠ تا برج‌هایی که از زمین به آسمان قد کشیده‌اند! ساکنان شهرها تحمل بزرگراه‌های هوایی و زیرزمینی را ندارند و به‌دنبال یک زندگی جمعی در شهر هستند و از این‌همه فاصله طبقاتی حالشان گرفته شده است. آنان فضای زندگی می‌خواهند جایی‌که به‌راحتی در میان بچه‌های شاد و سرزنده و بازیگوش خود قدم بزنند؛ جایی‌که سالمندان زن و مرد با خیال راحت و در محیطی آرام، گذشته‌شان را بازگو‌کنند و به‌قول «فروغ» شهری می‌خواهند، که شهر بود، خنده‌ها خنده بود و سینماها سینما... .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج