۶۰۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ناتوانی در تشخیص طعنه، علامتی برای تشخیص زودهنگام دمانس

قسمت پیشانی مغز نقش مهمی در رفتارهای پیچیده انسان‌ها دارد و از دست دادن توانایی تشخیص دروغ، تنها یکی از چندین تظاهر آسیب این قسمت از مغز است. نخستین نشانه مشکل در این قسمت، ممکن است تغییر رفتار شخص مبتلا باشد، مثلا شخص ممکن است رفتارهای اجتماعی نامتناسب از خود بروز دهد یا به ناگهان، علایق سیاسی یا مذهب‌اش را عوض کند.

کدام قسمت از مغز ما مسئول فهم دروغ یا طعنه است؟!

لوب فرونتال یعنی قسمتی از مغز که زیر پیشانی واقع است، توانایی تشخیص دروغ را دارد. در بعضی از بیماری‌ها مثل دمانس قسمت پیشانی-آهیانه‌ای مغز، این قسمت به صورت پیشرونده‌ای آسیب می‌بیند. تجمع پروتئین‌های خاصی به نام tau و مرگ سلول‌های عصبی باعث این آسیب می‌شوند.

قسمت پیشانی مغز نقش مهمی در رفتارهای پیچیده انسان‌ها دارد و از دست دادن توانایی تشخیص دروغ، تنها یکی از چندین تظاهر آسیب این قسمت از مغز است. نخستین نشانه مشکل در این قسمت، ممکن است تغییر رفتار شخص مبتلا باشد، مثلا شخص ممکن است رفتارهای اجتماعی نامتناسب از خود بروز دهد یا به ناگهان، علایق سیاسی یا مذهب‌اش را عوض کند.

اما در بسیاری موارد، وقتی چنین تغییر رفتارهایی مشاهده می‌شود، این علایم به افسردگی یا بحران میان‌سالی نسبت داده می‌شود.

گروهی از محققان با هدف افزودن بر توانایی تشخیص زودهنگام بیماری‌های زوال برنده عصبی، تصمیم گرفتند که از همین نشانه عدم تشخیص طعنه و دروغ در افراد مبتلا به دمانس پیشانی -آهیانه‌ای استفاده کنند.

پزشکان البته از مدت‌ها قبل متوجه این نکته شده بودند، چون در مواردی می‌دیدند که بیمارانشان متوجه دروغ‌های آنلاین متخلفان اینترنتی و فروشندگان اینترنتی کالا نمی‌شوند، به آنها اعتماد می‌کردند و مبالغ زیادی پول را از دست می‌دادند.



محققان باید ارزیابی می‌کردند که آیا واقعا می‌توانند از روی میزان ناتوانی در درک طعنه و دروغ، به عنوان نشانه‌ زودهنگام تشخیص بیماری استفاده کنند یا نه.

برای این منظور گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا ۱۷۵ نفر را انتخاب کردند، بیش از نیمی از آنها شکلی از بیماری‌های زول‌برنده عصبی را داشتند. به این افراد ویدئوهایی از دو نفر که در حال صحبت با هم بودند، نشان داده شد. یکی از آنها گاهی در حین مکالمه دروغ می‌گفت یا طعنه می‌زد و البته این دروغ‌ها یا طعنه‌ها با توجه به کلیدهای کلامی یا غیرکلامی کاملا واضح بودند. سپس از سوژه‌ها خواسته شد که به سؤالاتی در مورد ویدئوها پاسخ بله یا نه بدهند.

کسانی که سالم بودند، مشکلی در تشخیص دروغ و طعنه نداشتند، آنهایی که دمانس پیشانی- اهیانه‌ای داشتند، توانایی کمتری داشتند و البته آنهایی که آلزایمر داشتند تا حدی عملکردشان بهتر بود.

در مرحله بعد محققان برای اینکه ببیند واقعا چقدر ناتوانی تشخیص دروغ با آسیب‌های عصبی همراهی دارد، بیماران را MRI‌ کردند.

نتیجه‌ای که از کل این تحقیق گرفته شده این بود که ناتوانی در درک دروغ و ریشخند می‌تواند هشداردهنده مراحل اولیه دمانس باشد و اگر کسی شروع این علامت را در یکی از نزدیکان خود دید، باید او را نزد یک نورلوژیست ببرد!

نتایج این تحقیق در جریان شصت و سومین همایش آکادمی نورولوژی آمریکا ارائه شد.

منبع : ۱Pezeshk.com
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج