۶۰۴۰۲
۵ نظر
۵۰۹۰
۵ نظر
۵۰۹۰
پ

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس

عجیب ترین اسکناس های دنیا هر کدام برای خود داستانی دارند. آنها با طرح های جالب و منحصر به فرد که ممکن است روی کمتر اسکناسی دیده شوند چاپ شدند. سیاری از آنها دیگر ارزش خود را از دست داده اند و تنها به عنوان عضوی از کلکسیون های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس

همشهری سرنخ: عجیب ترین اسکناس های دنیا هر کدام برای خود داستانی دارند. آنها با طرح های جالب و منحصر به فرد که ممکن است روی کمتر اسکناسی دیده شوند چاپ شدند. سیاری از آنها دیگر ارزش خود را از دست داده اند و تنها به عنوان عضوی از کلکسیون های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

10 ین، هنگ کنگ

در سال 1935 هنگ کنگ اسکناس های خود را با نام «دلار هنگ کنگ» به چاپ رساند. در جریان جنگ جهانی دوم و در روز هشتم دسامبر 1941، هنگ کنگ توسط ژاپن اشغال شد. این کشور به مدت سه سال و هشت ماه از آن تاریخ، تحت سلطه ژاپن قرار داشت تا اینکه بالاخره با پایان جنگ، دولت ژاپن از این کشور خارج شد. در زمان سلطه ژاپن بر هنگ کنگ، دلار این کشور بی ارزش محسوب شده و ین ژاپن جایگزین آن شد.

این ین ها تصویری عجیب از دو سر اژدها را داشت که نشان دهنده اشغال هنگ کنگ توسط ژاپن بود. با پایان جنگ، ین ژاپن دوباره به فراموشی سپرده شده و دلار هنگ کنگ جایگاه خود را به دست آورد اما اسکناس های 10 ینی تنها اسکناس از زمان اشغال ژاپن بودند که هنوز هم ارزش دارند.

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس


5 پوندی، ایرلند شمالی

اسکناس 5 پوندی ایرلفند به دو دلیل عجیب به نظر می رسد. اول اینکه طرح روی این اسکناس، ستاره فوتبال منچستریونایتد و ایرلند شمالی یعنی جورج بست» بود.

دوم اینکه تمام کشورهای ایرلند، انگلیس، ولز و اسکاتلند باید از یک نوع اسکناس استفاده می کردند. ایرلندشمالی برای خود اسکناس هایی با این طرح به چاپ رسانده بود. این اسکناس ها در هر بانکی از ایرلند به چاپ می رسید و همین مسئله باعث شده بود تا ارزش چندانی نداشته و در هیچ کدام از کشورهای همسایه که اسکناس های واحد داشتند مورد قبول نباشد. همچنین این اسکناس ها به غیر از ایرلند شمالی در هیچ بانکی با ارز کشورهای دیگر تعویض نمی شدند.

5 پوندی ها تنها برای خرید روزانه نبودند و باید در همه جا و برای هر منظوری مورد استفاده قرار می گرفتند اما چنین ارزشی نداشتند. تنها هدف از چاپ این اسکناس ها بزرگداشت این قهرمان فوتبال بود. اسکناس 5 پوندی ایرلندی هنوز هم در ایرلندشمالی مورد استفاده قرار می گیرد ولی خارج از آنها هیچ ارزشی ندارد.

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس

۲۰ هزار روپیه، اندونزی

اسکناس ۲۰ هزار روپیه ای اندونزهی ترکیبی از رنگ ها و طرح های جالب است. تصویر روی اسکناس متعلق به «کی هاجار دیوانتارا» رئیس پیشین وزارت آموزش و فرهنگ این کشور است. در زمان تورم، پول های زیر ۱۰۰ روپیه به سختی و بسیار کم استفاده می شدند. همین موضوع باعث شد تا عده زیادی از مردم این اسکناس ها را ذخیره کنند.

با پایین آمدن تورم مردم از ذخیره پولی خود برداشته و دوباره این پول ها رایج شدند. به همین خاطر پول های کمتر از ۵۰ روپیه دوباره ارزش خود را به دست آوردند. هنوز هم حتی اسکناس یک روپیه ای در اندونزی وجود داشته و جالب اینجاست که ارزش هم دارد.

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس


100 پی فنینگ، آلمان

پول اضطراری آلمان برای اولین بار در اوایل جنگ جهانی دوم رایج شد. در آن زمان سکه به شدت کم شده و تورم تا حد بسیاری بالا رفته بود، به حدی که بازار مشاغل عادی کساد شد. برای پر کردن این فاصله، شرکت ها و موسسات دولتی تصمیم به چاپ چیزی شبیه به اسکناس با جنس های مختلفی مانندس رامیک، چوب، چرم و در نمونه های پیشرفته کاغذ کردند که 100 پی فنیگ ارزش داشت.

این اجناس توسط هنرمندان با تصاویری از آداب و رسوم قدیمی گرفته تا طنز اجتماعی و فرهنگ آلمان تزئین شدند. این اسکناس ها در واقع ارزشی نداشته و تنها یک شیء تزئینی بودند و به همین خاطر پول اضطراری نام گرفتند. در سال 1923 این تورم به شدت و با سرعتی بسیار زیاد پایین آمد. همین مسئله باعث شد تا دولت بار دیگر اسکناس هایی را چاپ کرده و اسکناس های شخصی و شرکتی بی ارزش شوند.

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس


صد تریلیون دلار، زیمبابوه

در اواسط ژانویه 2009، زیمبابوه شروع به چاپ اسکناس های 100 تریلیونی کرد. در آن زبمان میزان تورم در این کشور بسیار بالا بود.

ارزش این اسکناس برابر با 300 دلار آمریکا بود. در جولای 2008 نرخ تورم به 231 میلیون درصد رسید. به طوری که یک نان در حدود 300 میلیارد دلار زیمبابوه بود. به همین خاطر تعداد زیادی از پزشکان، پرستاران و معلمان برای اعتراض به خیابان ها آمده و تظاهرات کردند. آنها می خواستند حقوقشان با ارزهای خارجی پرداخت شود. همین مسئله عامل چاپ اسکناس های 100 تریلیونی شد که معادل با 300 دلار بود.

در اوایل آوریل 2009، واحد دلار زیمبابوه برای همیشه از بین رفت اما این اسکناس همچنان بر جای مانده است.

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس



۱۰ دلاری، استرالیا

در سپتامبر ۲۰۱۲ دولت استرالیا تصمیم گرفت تا اسکناس های این کشور را به شکل جدیدی طراحی کند. البته برای جایگزینی و طراحی اسکناس جدید دو سال وقت صرف شده بود. این اسکناس ۳.۹ میلیون دلار استرالیا ارزش دارد. دلیل این تعویض این بود که طرح روی اسکناس های قدیمی برای بسیاری از مردم قابل تشخیص نبود.

عکس روی اسکناس های جدید متعلق به ماری گیلمور شاعر و نویسنده استرالیایی است ولی جالب اینجاست که شهرت او آنقدر هم زیاد نیست. به طوری که بسیاری از مردم حتی نام او را هم نشنیده اند، همین موضوع باعث شد تا عده زیادی از این کار دولت خشمگین شده و اعتراض کنند چرا که آنها معتقد بودند که پول خیلی زیادی صرف شده تا اسکناس های جدید طراحی و چاپ شوند اما اسکناس های جدید و قدیم تفاوتی ندارند. تصویر قبلی قابل تشخیص نبود و تصویر جدید فردی ناشناس است.

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس


50 کانیکی، بلاروس

اسکناس 50 کانیکی بلاروس که در سال 1992 به چاپ رسید طرحی از یک سنجاب قرمز رنگ دارد. البته بقیه اسکناس های این کشور نیز با طرح هایی مانند سگ آبی، خرس و گرگ تزئین شده اند. شبیه یک باغ وحش واقعی. واحد پول واقعی بلاروس، رویل است و هر 100 کانیک یک روبل می شود. تورم در اواخر سال های 1900 باعث شد تا این پول ها هر چه بیشتر ارزش خود را از دست بدهند.

به همین خاطر دولت بلاروس در سال 2000 ارزش هر روبل را آنقدر بالا برد که هر 1000 کانیک یک روبل می شد. به تازگی این اسکناس ها تنها در کلکسیون های اسکناس استفاده می شوند. حالا هر 200 هزار روبل برابر با 50.24 دلار آمریکاست.

اسکناس یا دفتر نقاشی؟! +عکس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی تو

      خیلی خوشکل هستن

    • behnamarmy

      مهم ارزش پول هست...

    • امير

      جاي اسكناس 100 ريالي (مدرس) و 200 ريالي (تراكتور) ما هم خالي كه باهاش بهت نگاه هم نميكنن و ديگه اصلا ارزش نداره ، نانوايي ها هم قبولش ندارن تازه وقتي روي سر عروس و داماد ميريزي كسي دولا نميشه برش داره حتي بچه ها

      پاسخ ها

      • امير

        من بچه كه بودم مامانم يه اسكناس 10 تومني بهم ميداد باهاش 10تا نون سنتي تنوري مي خريدم.اون موقع ها نون تنوري ارزش خيلي بيشتري داشت.

    • امير

      به زودي شاهد اسكناس 100 تريليون توماني ايران با چهره آقاي مدرس خواهيم بود.با 200تا از اين اسكناس ميتوانيد يك شارژ ايرانسل 2000 توماني تهيه كنيد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج