جاباما
۶۰۴۶۹۳
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

دروازه‌های والهالا

مشهوترین بازی‌ها براساس افسانه‌های اسکاندیناوی

اساطیر نورس یا اسکاندیناوی، همیشه یکی از جذابیت‌ترین موضوعاتی بوده که سازندگان بازی‌های رایانه‌ای علاقمند به ساخت عناوینی مرتبط با آن‌ها بوده‌اند. از گذشته تاکنون، بازی‌های زیادی در باب این موضوع ساخته شده است اما کمتر عنوانی بوده که توانسته نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند و شایسته تقدیر باشد.

خبرگزاری صبا - فردین باقریان: اساطیر نورس یا اسکاندیناوی، همیشه یکی از جذابیت‌ترین موضوعاتی بوده که سازندگان بازی‌های رایانه‌ای علاقمند به ساخت عناوینی مرتبط با آن‌ها بوده‌اند. از گذشته تاکنون، بازی‌های زیادی در باب این موضوع ساخته شده است اما کمتر عنوانی بوده که توانسته نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند و شایسته تقدیر باشد.
مشهوترین بازی‌ها براساس افسانه‌های اسکاندیناوی
در این مقاله کوتاه سعی کردیم پنج عدد از این عناوین را به شما معرفی کنیم تا اگر به چنین موضوعاتی علاقه‌دارید، تجربه آن‌ها را از دست ندهید. لازم به ذکر است که در این مقاله، عناوینی که در چندین سال اخیر منتشر شده یا خواهد شد، جای داده شده و از ذکر بازی‌هایی که بیش از اندازه قدیمی شده‌اند، امتناع کرده‌ایم.

بلیت ورود به بهشت وایکینگ‌ها

Jotun
مشهوترین بازی‌ها براساس افسانه‌های اسکاندیناوی

«جوتون»، یا با تلفظ زبان وایکینگی، یوتون، یکی از عناوین شایسته تقدیری است که در سال ۲۰۱۵ ابتدا برای پلتفرم رایانه‌های شخصی و یک‌سال پس از آن برای پلتفرم‌های دیگر نیز منتشر شد. این عنوان توسط یک تیم مستقل ساخته و منتشر شده است. داستان آن بسیار سرراست و ساده نقل می‌شود. جنگجویی از وایکینگ‌ها بر اثر یک اتفاق جان خود را از دست می‌دهد و حالا باید برای ورود به والهالا (بهشت وایکینگی) با چندی از اساطیر غول‌پیکر مبارزه و نظر آن‌ها را به خود جلب کند.

چیزی که این عنوان را متمایز می‌کند، سبک گرافیکی و طراحی، و درعین‌حال ارائه یک گیم‌پلی کلاسیک است. طراحی بازی کاملا به‌صورت دو بعدی انجام شده و تمامی طرح‌هایی که در طول بازی خواهید دید همگی با دست کشیده و مستقیما از کاغذ به دنیای دیجیتال منتقل شده‌اند؛ به‌طوری که فرض کنید روی یک کتاب داستان و نقاشی، درحال کنترل کاراکتر و مبارزه با اساطیر هستید. برای مبارزه با هر فرد باید دو مرحله مربوط به او را که گاها با معما آمیخته است را طی کنید تا به او برسید. دوربین بازی از نوع ایزومتریک است و در کنار ضربات ساده تبر، قدرتی از قدرت اساطیر را نیز برای کمک به‌همراه خواهید داشت.

میراث بایوور

The Banner Saga ۲
مشهوترین بازی‌ها براساس افسانه‌های اسکاندیناوی

«بنر ساگا ۲»، دومین شماره از سه‌گانه‌ای است که توسط کارمندان قدیمی شرکت مشهور بایوویر ساخته شده است. سومین شماره از این عنوان نیز توسط یک پروژه «کیک‌استارتر» معرفی شد و توانست در مدت کمی دو برابر بودجه مورد نیاز برای ساخت بازی را تامین کند. بنر ساگا۲ در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و توانست همانند شماره اول خود با بازخوردهای خوبی مواجه شود و امتیازات خوبی را از منتقدان دریافت کند. سبک بازی بر پایه نقش‌آفرینی تاکتیکال یا همان مبارزات نوبتی بنا شده اما جزئیات به‌کار رفته در این نوع مبارزات و آزادی عملی که بازی برای چینش مبارزات به بازیکن می‌دهد قابل تقدیر و مثال‌زدنی است.

گرافیک بازی نیز مثل عنوان «یوتون» که بالاتر توضیح دادیم، دو بُعدی با طراحی دستی است که خود بر ارزش این عنوان افزوده و صحنه‌های بصری و زیبایی را بریتان به ارمغان می‌آورد. از منظر داستانی، بنر ساگا۲، ادامه‌دهنده راه شماره اول است و به همان زیبایی روایت می‌شود. قدرت انتخاب دیالوگ‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی که بر سر موضوعات مختلف خواهید داشت می‌تواند تاثیر مستقیمی در روند ماجرا داشته باشند. کاراکتر‌های زیادی را برای انتخاب دارید و در کنار افراد قدیمی، کاراکترها و نژادهای جدیدی مثل سنتور (انسان‌های نیمه‌اسب) به بازی اضافه شده‌اند. هنوز تاریخی برای انتشار شماره پایانی این عنوان اعلام نشده است.

فرمانروای نورس

Expeditions: Viking
مشهوترین بازی‌ها براساس افسانه‌های اسکاندیناوی

۷۹۰ سال پس از میلاد مسیح است. بعد از مرگ پدر، کنترل کاراکتر فرزندش به دست بازیکن سپرده می‌شود و حالا شما رهبر یک دهکده وایکینگی در سرزمین‌های شمالی هستید، اما به همین راضی نیستید و برای این‌که نام خود را در سنگ‌های رونی حکاکی و ماندگار کنید باید کار بزرگ‌تری انجام دهید. گفته می‌شود در مسیر غرب دریا سرزمینی است که سرشار از ثروت و دارایی است و این‌گونه بود که گروهی از وایکینگ‌ها پا به جزایر بریتانیا گذاشتند. شما در نقش فرمانده این گروه اعزامی موظف هستید تا افتخار را برای دهکده و گروه وایکینگی خود به‌دست آورید.

سبک این بازی نیز استراتژیک نقش‌آفرینی است. می‌توانید میزان مهارت کاراکترهایتان را بالا ببرید و قابلیت‌های جدید برای آن‌ها باز کنید. می‌توانید با دیگر قبایل متحد شوید یا به‌تنهایی به دل دشمن بزنید. بازی از گرافیک قابل‌قبولی برخودار است و چرخه شب و روز و تغییرات آب و هوایی از نکات برجسته آن به‌شمار می‌روند. صحبت با کاراکترهای دیگر نیز به‌صورت جزئی در آن وجود دارد اما تمرکز بازی بیشتر روی مبارزات و سیستم ارتقاست. این عنوان با کسب میانگین امتیاز قابل‌قبول از طرف منتقدان و کاربران می‌تواند از انتخاب‌های شما روی پلتفرم PC باشد.

گمشده در اساطیر

Hellblade: Senua's Sacrifice
مشهوترین بازی‌ها براساس افسانه‌های اسکاندیناوی

شاید نام این بازی برایتان آشنا باشد. «تیغ جهنمی: پیشکش سنوئا» - که نقد آن در شماره ۷۷۳ روزنامه «صبا» به چاپ رسید-روایتگر داستان دختری است که برای یافتن معشوق خود پا به سرزمین‌های خطرناک شمالی می‌گذارد تا با گذر از سد راه اساطیر نورس، معشوق خود را از دل جهنم این اساطیر یعنی «نیفلهایم» نجات دهد. این عنوان بیشتر بر پایه دیالوگ‌ها و داستانسرایی است، که مثل کلاس درس عمل کرده و مخاطب را با دنیاها و اساطیر نورس آشنا می‌کند. کاراکتر ما دارای مشکل روان‌پریشی یا سایکوز است و سازندگان سعی کرده‌اند با استفاده از تکنولوژی سه‌بعدی صداگذاری، هرچه بیشتر ما را با مشکلات این دست از بیماران آشنا کنند. البته این صحبت‌ها بدین معنی نیست که این بازی شبیه ساز پیاده‌روی است!

سیستم مبارزه HnS مانند، و معماهای آن، به اندازه‌ای جذابیت دارد که شما را تا پایان بازی، پای خود نگاه دارد. در کنار سیستم مبارزه خوب و قصه‌سرایی زیبایی که سازندگان برایتان در نظر گرفته‌اند می‌توان این عنوان را یکی از بهترین عناوینی دانست که تا کنون با محوریت موضوع اساطیر نورس و وایکینگ ساخته شده است.

انتقال رب‌النوع جنگ از یونان به اسکاندیناوی

God of War
مشهوترین بازی‌ها براساس افسانه‌های اسکاندیناوی

آخرین عنوانی که به معرفی آن خواهیم پرداخت هنوز منتشر نشده و بازه زمانی سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ برایش در نظر گرفته شده است. کسی نیست که تاکنون نامی از این بازی نشنیده باشد و با کریتوس آشنا نباشد. مبارزی یونانی که برای انتقام خون خانواده خود تمامی اساطیر یونان را قلع‌و‌قمع کرد و حالا بعد از گذشت چندین سال از آن وقایع، به دلایلی نامعلوم، سر از سرزمین‌های شمالی درآورده است و چیزی که داستان را عجیب‌تر می‌کند این است که او یک فرزند پسر هم دارد!

با توجه به سابقه‌ و شناختی که از سازندگان این سری بازی‌ها یعنی شرکت «سانتامونیکا» داریم، شاید بتوان به‌جرات گفت این عنوان جدی‌ترین و پرمحتوا‌ترین عنوانی خواهد بود که تا کنون در باب اساطیر نورس ساخته شده است. اگر با سفرهای کریتوس در شماره‌های قبلی این سری همراه بودید، شما نیز این چنین دیدگاهی به این بازی خواهید داشت. نکته مهمی که این شماره را از سری قبلی خود جدا می‌کند، تغییر کلی سبک آن از حالت دوربین ایزومتریک به دوربین پشت کاراکتر است. بدین معنی که دیگر مانند گذشته زاویه دید بازیکن از بالا و به‌صورت پیش‌فرض نیست و حالا قادر خواهید بود دوربین را آزادانه حرکت دهید. ظاهرا دیگر خبری از تیغ‌های قدیمی کریتوس نیست و تبر، که مشهورترین سلاح مردمان شمالی است جایگزین آن شده است که همانند چکش ثور، قابلیت بازگشت بعد از پرتاب را دارد.

به نظر می‌رسد این شماره فصل جدیدی را در سفرها و زندگی کریتوس رقم خواهد زد. حضور فرزند کریتوس در هنگام مبارزات و داستانسرایی جدیدی که برایش در نظر گرفته شده گواهی بر این ادعاست که باید با کریتوس قدیمی خداحافظی کنیم و منتظر تغییرات بنیادین در پیکره آینده این سری از بازی‌ها باشیم. ما هم بی‌صبرانه منتظر انتشار این عنوان هستیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط کریتوس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج