۶۰۵۲۸۶
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

با دنیای سینمایی «دی سی» آشنا شوید

شرکت مارول با گردش مالی چند میلیارد دلاری که دارد، هم اکنون به یکی از غول های سرگرمی تبدیل شده است. رقیب این شرکت یعنی دی سی، برای این که از قافله عقب نیفتد، جهان سینمایی خودش را راه اندازی کرده است.

مجله همشهری دانستنیها - یوسف اسفندیاری: شرکت مارول با گردش مالی چند میلیارد دلاری که دارد، هم اکنون به یکی از غول های سرگرمی تبدیل شده است. رقیب این شرکت یعنی دی سی، برای این که از قافله عقب نیفتد، جهان سینمایی خودش را راه اندازی کرده است. مارول که نه سال پیش جهان سینمایی اش را آغاز کرده، از همه لحاظ پیشتاز است اما جهان سینمایی دی سی، چه از نظر منتقدین و چه از لحاظ فروش بسیار ضعیف تر از مارول ظاهر شده است. به مناسبت اکران «زن شگفت انگیز» (Wonder Woman) که برای دی سی اهمیت زیادی دارد، به تاریخچه فیلم های شرکت دی سی نگاهی انداخته ایم و این پرسش را مطرح کرده ایم که چرا آثار سینمایی خالق بتمن در مرتبه پایین تری نسبت به مارول قرار می گیرد؟

با دنیای سینمایی «دی سی» آشنا شوید

پس از موفقیت گسترده فیلم های سینمایی کمپانی مارول، کمپانی دی سی هم به فکر چنین روشی افتاد و برای این که عنوان این جهان سینمایی را از کمپانی مارول کپی برداری نکرده باشد، نام آن را «جهان گسترش یافته دی سی» (DC Extended Universe) گذاشت. بعد از اعلام این خبر در اکتبر 2014 کمپانی دی سی اسامی 10 فیلم این شرکت را اعلام کرد. این 10 فیلم - که تعدادی از آنها اکران شده اند - طبق برنامه ریزی ها باید تا سال 2019 روانه سینماها بشوند. البته جهان گسترش یافته دی سی مانند جهان سینمایی مارول شامل سریال ها نخواهد بود و سریال های دی سی در جهان مختص به خودشان روایت خواهند شد.

این نخستین تلاش های دی سی برای ساخت یک جهان سینمایی نیست. اولین گام این کمپانی برای به وجود آوردن یک جهان سینمایی در سال 1998 صورت گرفت. آنها می خواستند یک فیلم با محوریت «بتمن» و «سوپرمن» بسازند که در آن قرار بود «نیکلاس کیج» (Nicolas Cage) در نقش سوپرمن و «مایکل کیتون» (Michael Keaton) در نقش بتمن ایفای نقش کند. «تیم برتون» (Tim Burton) هم قرار بود کارگردان این فیلم باشد. ساخت این فیلم چندی بعد لغو شد.

بعد از این تلاش ناموفق، قبل از ساختن سری فیلم های بتمن به وسیله «کریستوفر نولان» (Christopher Nolan) صحبت هایی مبنی بر راه اندازی مجدد این جهان سینمایی شده بود که باز هم به جایی نرسید.

در سال 2011، کمپانی «برادران وارنر» (Warner Brothers) و دی سی تصمیم گرفتند بار دیگر برای ایجاد یک جهان سینمایی اقدام کنند و این کار را با اکران فیلم ابرقهرمانی «فانوس سبز» (Green Lantern) استارت زدند. قرار بود فیلم «فلش» (The Flash) بعد از این فیلم ساخته شود. حتی در صحنه آخر «فانوس سبز» بازیگر نقش ابرقهرمان یعنی «رایان رینولدز» (Ryan Reynolds) با «فلش» دیدار می کند تا این گونه تماشاگران را در انتظار فیلم «فلش» نگه دارند. به دلیل نظرات منفی منتقدان و فروش پایین فیلم «فانوس سبز»، ساخت فیلم «فلش» لغو شد و باز هم کمپانی دی سی در ساختن جهان سینمایی اش ناکام ماند.
با دنیای سینمایی «دی سی» آشنا شوید

بعد از این شکست ها کمپانی دی سی تصمیم گرفت شخصیت سوپرمن را در سینما دوباره احیا کند که نتیجه آن فیلم «مرد پولادین (Man of Steel) بود که در سال ۲۰۱۳ اکران شد. برنامه آنها به این صورت بود که در این فیلم اشاره هایی به دیگر شخصیت های کمپانی دی سی گنجانده شود تا در صورتی که این فیلم موفق باشد، جهان سینمایی را آغاز کنند. کارگردان و نویسنده این فیلم با همکاری یکدیگر، فیلم بعدی جهان گسترش یافته دی سی یعنی «بتمن علیه سوپرمن» (Batman VS Superman) را کار کردند که در سال ۲۰۱۶ اکران شد.

بعد از موفقیت فیلم مرد پولادین، کمپانی دی سی در اکتبر ۲۰۱۴ اسامی نه فیلم به همراه بازیگرانش را اعلام کرد که قرار بود در سال های آینده روانه پرده سینماها بشوند. در همین ماه رئیس بخش خلاقیت دی سی، «جف جانز» (Geof Johns) درباره تفاوت رویکرد این شرکت با جهان سینمایی مارول توضیح داد: «جهان سینمایی ما به صورت جهان های موازی است. ما جهان تلویزیونی و جهان سینمایی خودمان را داریم و نمی خواهیم این دو را با هم ترکیب کنیم. این گونه هر کارگردانی می تواند تفکرات و سلیقه خودش را بر اثرش اعمال کند، بدون این که مضمون کلی برای او محدودیتی به وجود بیاورد. ما می خواهیم در جهان سینمایی و تلویزیونی مان رویکرد جدیدی داشته باشیم.»
با دنیای سینمایی «دی سی» آشنا شوید

در ژوئن ۲۰۱۵، «گرگ سیلورمن» (Greg Silverman) درباره رویکرد دی سی نسبت به جهان سینمایی اش گفت: «استراتژی ما در دی سی این است که این شخصیت های محبوب را در دستان استادان قرار دهیم و آنها با هماهنگی با یکدیگر هر کدام رویکرد خودشان را در فیلم های شان پیاده کنند. در تماشای فیلم هایی که در آینده اکران می شوند، این تفاوت را احساس خواهید کرد.»

او همچنین درباره علت استفاده از چندین نویسنده برای پروژه های دی سی توضیح داد: «هر پروژه فرق می کند. در بعضی پروژه ها از چندین نویسنده به طور همزمان استفاده می کنیم. در بعضی موارد، از نویسنده هایی استفاده می کنیم که تا حالا گروهی کار نکرده اند. گاهی اوقات هم فیلمنامه یک نویسنده آنقدر خوب است که دیگر نیازی به نویسنده های دیگر نداریم.»

در ماه می ۲۰۱۶ (اردیبهشت ۱۳۹۵)، کمپانی برادران وارنر اعلام کرد تغییرات بنیادی زیادی در مورد جهان گسترش یافته دی سی در راه است. بعد از انتقادات زیادی که در مورد فیلم «بتمن علیه سوپرمن» مطرح شد، کمپانی برادران وارنر تصمیم گرفت که یک واحد مخصوص برای نظارت بر فیلم های دی سی افتتاح کند؛ تقریبا کاری که شرکت مارول از همان اول انجام داده بود.

فیلم های «جهان گسترش یافته دی سی»؛ ضعیف اما محبوب

از زمانی که کمپانی دی سی جهان سینمایی اش را آغاز کرد تا به حال سه فیلم اکران شده است و فیلم های دیگر در ماه ها و سال های آینده اکران خواهند شد. تعدادی از این فیلم ها که قبلا تاریخی برای اکران آنها اعلام شده بود، تا اطلاع ثانوی در حالت تعلیق هستند. به همین خاطر، در این فهرست تنها فیلم هایی آمده که طبق اعلام شرکت، تاریخ رسمی اکران آنها مشخص شده است.

Man of Steel

  • تاریخ اکران: 14 ژوئن 2013
  • میزان فروش: 668 میلیون دلار
  • داستان: «کلارک کنت» (Clark Kent) به دلیل حوادثی که در سیاره محل زندگی اش پیش می آید، به زمین فرستاده می شود و طی سال های بعد، او تبدیل به سوپرمن می شود.
با دنیای سینمایی «دی سی» آشنا شوید

در ژوئن 23008، کمپانی «برادران وارنر» از نویسنده های کمیک دعوت کرده بود که ایده های خودشان را برای ساختن دوباره فیلم سوپرمن با این کمپانی مطرح کنند. در زمان نوشتن فیلمنامه «شوالیه تاریکی بر می خیزد» (The Dark Knight Rises)، «دیوید اس گویر» (Daivd S. Goyer) ایده اش را درباره فیلم سوپرمن با «کریستوفر نولان» مطرح می کند. «نولان» که از ایده او خوشش می آید، ایده را به استودیو منتقل می کند. این گونه می شود که فیلم با نویسندگی گویر، تهیه کنندگی نولان و در نهایت با انتخاب «زک اسنایدر» (Zack Snyder) به عنوان کارگردان، روانه پرده های سینما می شود. با موفقیت نسبی این فیلم، رسما «جهان گسترش یافته دی سی» کارش آغاز می شود.

Batman VS Superman

  • تاریخ اکران: ۲۵ مارس ۲۰۱۶
  • میزان فروش: ۸۷۳ میلیون دلار
  • داستان: بتمن از «گاتهام» به «متروپلیس» می رود تا با سوپرمن مبارزه کند.
با دنیای سینمایی «دی سی» آشنا شوید

در ژوئن ۲۰۱۳ (خرداد ۱۳۹۲)، اعلام می شود که اسنایدر به عنوان کارگردان و گویر به عنوان نویسنده ادامه مرد پولادین را خواهند ساخت. طبق توافقات قرار شد که این فیلم ادامه مرد پولادین و معرفی بتمن جدید باشد. در این فیلم برای اولین بار به صورت کوتاه شخصیت های «فلش»، «آکوامن» (Aquaman) و «سایبورگ» (Cyborg) را می بینیم. شخصیت «زن شگفت انگیز» (Wonder Woman) که اولین فیلم انفرادی اش اکران شده است، در این فیلم نقش مهمی ایفا می کند. با وجود انتقادات خیلی زیادی که نسبت به کیفیت فیلم صورت گرفت، اما «بتمن علیه سوپرمن» در جهان گسترش یافته دی سی نقش مهمی ایفا کرد.

Suicide Squad

  • تاریخ اکران: 5 آگوست 2016
  • میزان فروش: 745 میلیون دلار
  • داستان: یک سازمان مخفی دولتی از گروهی از شرورهای معروف در زندان می خواهند در ازای عفو وارد یک ماموریت بسیار خطرناک بشوند.
با دنیای سینمایی «دی سی» آشنا شوید

در سال 2014 (David Ayer) به عنوان نویسنده و کارگردان این فیلم انتخاب شد. هزینه تبلیغات این فیلم آنقدر بالا بود که با 175 میلیون دلار بودجه اش، باید 600 میلیون دلار فروش می کرد تا فیلم ضرر نکند. فروش این فیلم 745 میلیون دلار بود. در این فیلم برای اولین بار شخصیت های «ددشات» (Deadshot)، «جوکر» (Joker)، «هارلی کوئین» (Harley Quin) و «آماندا واکر» (Amanda Walker) به جهان گسترش یافته دی سی وارد شدند.

Wonder Woman

  • تاریخ اکران: ۲ ژوئن ۲۰۱۷
  • میزان فروش: ۸۰۷ میلیون دلار
  • داستان: فیلم در جنگ جهانی اول روایت می شود، زمانی که هواپیمای خلبان جوانی در جزیره محل زندگی «پرنسس دایانا» سقوط می کند. «پرنسس» هم بعد از نجات این خلبان، به او کمک می کند تا در جنگ پیروز شود.
با دنیای سینمایی «دی سی» آشنا شوید

در ۴ دسامبر ۲۰۱۳ «گل گدوت» (Gal Gadot) برای نقش «زن شگفت انگیز» انتخاب و قرارداد بازی در سه فیلم را بست. زن شگفت انگیز از جمله شخصیت هایی است که طی سال های گذشته کارگردان های زیادی می خواستند فیلمی با محوریت آن بسازند اما هر بار به در بسته خورده اند.

این فیلم از معدود فیلم های ابرقهرمانی با محوریت یک شخصیت زن و اولین فیلمی در جهان سینمایی مارول و دی سی است که یک کارگردان زن آن را کارگردانی کرده است. طرفداران دی سی امیدوارند که این فیلم بتواند جهان گسترش یافته دی سی را در مسیر درستی قرار دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج