۶۰۵۴۸۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نجفی در چالش اختیار!

دیروز بار دیگر پرونده کاهش اختیارات شهردار به روی میز آمد؛ قسمت این بود که محمدباقر قالیباف به‌رغم تمام انتقادات اختیارات وسیعی داشته باشد، اما نوبت که به محمدعلی نجفی رسید، تصمیم گرفتند اختیارات راکم کنند تا بررسی کنند قالیباف چه اختیاراتی داشته است!

روزنامه آرمان- یاسمین طالقانی: دیروز بار دیگر پرونده کاهش اختیارات شهردار به روی میز آمد؛ قسمت این بود که محمدباقر قالیباف به‌رغم تمام انتقادات اختیارات وسیعی داشته باشد، اما نوبت که به محمدعلی نجفی رسید، تصمیم گرفتند اختیارات راکم کنند تا بررسی کنند قالیباف چه اختیاراتی داشته است!
برخی می‌گویند کاهش اختیارات شهردار اقدام اعتراضی اعضای شورای شهر به نجفی در ماجرای انتصاب معاونان و شهرداران مناطق است که ظاهرا بدون‌هماهنگی با اعضای شورا انجام شده است. در قانون شهرداری‌ها برای شهردار اختیاراتی لحاظ شده است که هیچ‌کس نمی‌تواند در آنها دخل و تصرف کند. اما غیر از اختیارات تعیین‌شده برای شهردار در قانون، بخش دیگری از اختیارات با مجوز اعضای شورای شهر به او داده می‌شود و اکنون بحث بر سر سلب اختیارات نوع دوم، یعنی اختیارات اعطاشده از سوی ساکنان بهشت است. به هر حال سلب اختیارات شهردار از سوی شورا موضوع چالشی نیست و طبق قانون امکانپذیر است، اما اینکه هنوز مدت‌زمان زیادی از حضور نجفی در بهشت نگذشته است که او را با چالش سلب اختیارات مواجه می‌کنند، قابل تامل است.
البته نباید یکطرفه به قاضی رفت و باید پای گلایه اعضای شورای شهر از نجفی هم نشست که معتقدند او درانتصاب‌های خود از نیروهای قالیباف استفاده کرده، در حالی که می‌توانست از نیروهای حامی خودش، یعنی اصلاح‌طلبان، بهره بگیرد. برخی این فرضیه را مطرح می‌کنند که نجفی در ابتدای حضورش در شهرداری درصدد چالش‌آفرینی نیست و ترجیح می‌دهد انتصاب‌هایش از میان افراد حاضر در شهرداری باشد تا اینکه بخواهد برای نیروهایی هرچند متخصص از میان اصلاح‌طلبان حکمی صادر کند. شهردار تهران به‌خوبی واقف است با رأی اعضای شورای شهر بر کرسی بهشت نشسته است، اما خودش بهتر می‌داند که نسبت به عملکردش باید پاسخگوی مردم پایتخت باشد و البته اعضای شورا هم ناظر بر عمکرد او هستند؛ پس شایسته آن است که موضوع را سیاسی نکرده و انتصاب‌هایش نه بر اساس وابستگی‌های حزبی و گروهی، بلکه بر اساس نیاز تهران باشد. البته این توجه نافی آن نمی‌شود که افرادی با سابقه و عملکرد تاییدنشده را منصوب کند تا موجب آن شود که نه‌تنها مشکلی از مشکلات پایتخت حل نشود، بلکه بر آن افزوده هم شود.
برخی مدیران کنونی شهرداری دارای سابقه ۱۴‌ساله هستند؛ یعنی ازدوره احمدی‌نژاد و پس از آن، در دوران قالیباف در بهشت حضور داشتند و تجربه کسب کردند و به‌طور طبیعی از مدیر جدیدی که تجربه حضور در شهرداری ندارد، مفیدتر هستند؛ هرچند نجفی باید تیم کارشناسی ویژه‌ای برای بررسی دقیق عملکرد این مدیران قدیمی تشکیل دهد تا درآینده سبب پشیمانی نشوند. از سوی دیگر باید در نظر داشت برکناری مدیران شهرداری به‌سبب تغییر شهردار و حاکم‌شدن نگاه اصلاح‌طلبانه بر شهرداری از مواردی است که بارها از سوی اصلاح‌طلبان مورد نقد قرار گرفته است، چرا که افراد فارغ از گرایش‌های سیاسی درصدد تامین هزینه‌های زندگی هستند و برکنار‌شدن آنها به‌صرف ناهمسوبودن با دیدگاه سیاسی شهردار از نظر جریان اصلاحات قابل قبول نیست و این جریان خود زخم‌خورده نگاه‌های سیاسی به مسائل معیشتی و کاری است.
اصلاح یا فشار به شهردار؟
آنچه امروز از سوی برخی اعضای شورای شهر بیان می‌شود، شاید مسیر اصلاحی درستی باشد، اما برداشت عمومی از آن فشار به نجفی است. دیروز یک عضو شورای شهر تهران گفت: لغو اختیارات شهردار تهران هم‌اکنون در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است تا برای تصویب به صحن علنی شورای شهر ارسال شود. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ افشین حبیب‌زاده با اشاره به موضوع مطرح‌شده در اولین جلسه شورای پنجم شهر تهران درباره کاهش اختیارات شهردار اظهار کرد: مشکل در شورای پنجم این است که در حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم شورا در سنوات گذشته چه اختیاراتی به شهردار واگذار کرده و حدود اختیارات چیست؟ شهردار با توجه به اختیاراتی که از شورا دریافت کرده، چه عملکردی داشته است؟ و الان چه اتفاقاتی مطابق این اختیارات رخ داده است؟
حبیب‌زاده با بیان نمونه‌ای از مسائل مبهم عواقب تفویض اختیار نامشخص به شهردار گفت: مثلا مبالغی که در آیین‌نامه معاملات به‌صورت معاملات کلان در نظر گرفته شده و شهردار هم به‌واسطه همین تفویض‌ها بخشی از اختیارات را به شهرداران مناطق منتقل کرده، یک نمونه از مشکلات است که باید این اعداد مورد بازبینی قرار بگیرد. وی اضافه کرد: در بحث واگذاری املاک جهت بهره‌برداری، در قانون آمده است که اگر شهرداری می‌خواهد ملکی را برای بهره‌برداری در اختیارموسسه‌ای قرار دهد، باید به تصویب انجمن شهر برسد و بدون تصویب آن، اجازه واگذاری ملک را ندارد. عضو شورای شهر تهران با اشاره به طرح پیشنهادی برای تعیین تکلیف تفویض اختیارات و پاسخ به سوالات مبهم پیش‌آمده، توضیح داد: در یک بازه زمانی مشخص، به‌فرض مثال یک ماه، شهردار می‌تواند اختیاراتی را که برای تسریع در روند اجرایی برای تفویض لازم می‌داند، به شورا ارائه دهد و مجددا اختیارات لازم را اخذ کند.
پس از پایان این یک ماه، اختیاراتی که از طرف شهردار جدید درخواست نشده است، اما در دوران گذشته به شهردار سابق داده شده بود، یکجا لغو می‌شود. نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر افزود: با تصویب این طرح شهرداری در حوزه تفویض اختیارات به‌روز می‌شود و ما هم متوجه می‌شویم چه اختیاراتی را به شهردار دادیم تا به این شکل شورا بتواند به‌دقت کنترل و نظارت کند؛ این یکی از شیوه‌های مدیریت نظارتی است که لازم است از طرف شورا اعمال شود.
مذاکرات غیرعلنی
تعدادی از اعضای شورای شهر در هفته‌های اخیر جلساتی را با شهردار برگزار کردند تا درمورد انتصاب‌هایش با او سخن بگویند. آنها معتقد بودند گفت‌وگو پشت درهای بسته نتیجه بهتری از علنی‌کردن نارضایتی‌ها از انتصابات شهردار دارد. اما اکنون با سلب اختیارات قبلی شهردار از سوی شورای شهر موضوعات جدیدی مطرح می‌شود که تنها باید صبر و نتیجه آن را مشاهده کرد.
با علم به مشکلات آمده‌ام

اما ظاهرا نجفی با این روش‌ها مشکلی ندارد و می‌داند راه سختی پیش رو دارد چنان‌که دیروز در کانال تلگرامی خود با اشاره به نشست فصلی‌اش با مدیران شهرداری نوشت: «من با علم به مشکلات موجود آمده‌ام». وی در ادامه این پیام نوشته است: «از لحظه‌ای که مسئولیت شهرداری را پذیرفته‌ام تا آخرین دقیقه حضورم در شهرداری، خود را وقف شهر و شهروندان می‌کنم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج