جاباما
۶۰۶۰۹۰
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

دهقان: برجام در مواردی موجب محدودیت‌ شده

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی با تاکید بر اینکه برجام صرفا در حوزه هسته‌ای است و در آن هیچ بخش غیرهسته‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: برجام در جایی که برای استفاده از اقلام با استفاده دوگانه است، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

خبرگزاری ایسنا: مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی با تاکید بر اینکه برجام صرفا در حوزه هسته‌ای است و در آن هیچ بخش غیرهسته‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: برجام در جایی که برای استفاده از اقلام با استفاده دوگانه است، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

سردار پاسدار حسین دهقان شامگاه سه‌شنبه در برنامه تلویزیونی «دست‌خط» درباره علت عدم حضور در دولت دوازدهم به عنوان وزیر دفاع اظهار کرد: از قدیم گفته می‌شود که «صلاح مملکت خویش خسروان دانند». به هر حال آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری باید همکاران خود را متناسب با سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در این دوره دارند، انتخاب کنند و حق ایشان نیز این انتخاب است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلخوری میان شما و رئیس‌جمهوری ایجاد شده، تاکید کرد: هیچ‌وقت دلخوری‌ای نداشته‌ایم چراکه زمانی که اصل خدمت به نظام، انقلاب و مردم باشد هیچ دلخوری‌ای وجود نخواهد داشت.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره رای اعتماد بالای امیر حاتمی به عنوان وزیر جدید دفاع خاطرنشان کرد: تلاش همه نیروهای مسلح در این بود که هر کس به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع معرفی می‌شود رای بالایی داشته باشد تا این رای به عنوان پشتوانه‌ای برای اجرای برنامه‌ها و حضور فعال در عرصه داخلی و برون‌مرزی باشد.

دهقان همچنین درباره طرح برخی مطالب مبنی بر اینکه در دولت دوازدهم برای نخستین بار فردی از ارتش به عنوان وزیر دفاع انتخاب شده است، گفت: این یک نگاه شائبه‌ای است که مطرح می‌شود. در حالی که از ابتدای پیروزی انقلاب تا زمان وزارت آقای شمخانی به جز آقای فروزنده که بسیجی بود، تمام وزرا از ارتش بودند.

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی در ادامه درباره چگونگی اعطای این سمت اظهار کرد: زمانی که مشخص شد که من به عنوان وزیر دفاع دولت دوازدهم معرفی نشده‌ام مقام معظم رهبری همزمان که صلاحیت وزیر پیشنهادی در مجلس بررسی می‌شد، این حکم را صادر کردند. این حکم نخستین حکم مشاورت در حوزه صنایع دفاعی است.

وی درباره مسئولیت‌هایی که براساس حکم رهبری برعهده گرفته است نیز گفت: قرار است مجموعه تلاش‌های ما منجر به پیشنهاداتی به محضر فرماندهی کل قوا شود. مشاور، کارش اجرایی نیست بلکه ارائه پیشنهاد خواهد بود و به طور طبیعی نیز آنچه که مقام معظم رهبری پس از این پیشنهادات تشخیص دهند از طریق مجاری مربوطه به اجرا گذاشته خواهد شد.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به این پرسش که آیا از کار وزارت دفاع در دولت یازدهم رضایت دارید، با بیان اینکه فکر می‌کنم موفق‌ترین دوران وزارت دفاع بعد از جنگ در دوره دولت یازدهم بوده است،‌ خاطرنشان کرد: در حوزه صنعت دفاعی قطب‌های فناورانه و تولیدی ایجاد کردیم که منجر به حذف حجم عظیمی از کارهای موازی شد. در همین راستا توانمندی‌های موجود به صورت پراکنده را متمرکز کردیم و توانستیم اثربخشی‌ها را افزایش دهیم. نتیجه این کار نیز در بخش تولید به‌گونه‌ای شد که در برخی حوزه‌ها ظرفیت‌ها ۱۰۰ برابر افزایش یافت و توانستیم هزینه‌های سربار را کاهش دهیم.

دهقان ادامه داد: در بحث ارتباط با نیروهای مسلح کم‌مساله‌ترین دوران را داشتیم. در این دوره تلاش کردیم نیازمندی‌های نیروهای مسلح را به‌موقع تامین و کاستی‌های دوره‌های گذشته را جبران کنیم. همچنین در حوزه دیپلماسی دفاعی توانستیم به معنای واقعی کلمه آن را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به افزایش مراودات دفاعی ایران با کشورهایی نظیر روسیه و چین اظهار کرد: مراودات ما با روس‌ها در حد راهبردی ارتقا یافت و توافقنامه‌های دفاعی و نظامی با این کشور به امضا رساندیم. در راستای تحقق دیپلماسی دفاعی، اجلاسی میان وزرای دفاع ایران، سوریه و روسیه برگزار شد. همچنین برای نخستین بار وزیر دفاع به کشور چین رفت و همتای او نیز به ایران سفر کرد. همچنین همکاری‌هایی با کشورهای همسایه را تجربه کردیم.

وزیر دفاع دولت یازدهم با تاکید بر اینکه امروز وزارت دفاع در وضعیت عالی و متعارفی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در همکاری‌هایی که با مجلس داشتیم لوایح مختلفی از جمله برخی لوایحی که ۱۲ سال در دستور کار مجلس بود را به تصویب رساندیم.

دهقان با بیان اینکه در زمان حضور در وزارت دفاع هیچ چالشی میان وزیر دفاع و دولت وجود نداشت، تاکید کرد: من با آقای روحانی از ابتدای جنگ کار کرده‌ام و با ایشان در حوزه دفاع اشتراک نظر داشتیم.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جنابعالی اعلام کرده بودید که بودجه تقویت بنیه دفاعی نسبت به قبل دو و نیم برابر شده اما آقای جهانگیری در مناظره‌های انتخاباتی این رقم را چهار برابر اعلام کرده بودند، گفت: رقمی که من اعلام کرده بودم تا پایان سال ۹۵ بود اما آقای جهانگیری بودجه پیش‌بینی شده در سال ۹۶ را با قبل مقایسه کرده بودند که هر دو آمار مطرح‌شده صحیح است.

وی همچنین درباره ظهور داعش در دوران حضور خود در وزارت دفاع اظهار کرد: زمانی که در آمریکا اوباما روی کار آمد تلاش‌های بسیاری در زمینه کم‌شدن هزینه‌های نظامی برون‌مرزی کشورش کرد. در همین راستا در عراق و افغانستان برنامه خروج را پیگیری کرد اما آنها به دنبال آن بودند که هزینه حضور خود را توسط دیگران در منطقه تامین کنند، به همین دلیل یک‌سری نقش‌ها را برعهده دولت‌ها و یک‌سری نقش‌ها را برعهده عناصری که می‌توانند آنها را سازماندهی و علیه دشمنشان استفاده کنند، گذاشتند.

دهقان ادامه داد: آنها تضعیف جبهه مقاومت را مورد توجه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که سوریه به عنوان عامل موثر در تداوم جبهه مقاومت باید ساقط شود. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است که ثبات را به عنوان یک اصل در منطقه مطرح کند، با هر نوع بی‌ثباتی و ناامنی در هر شکلی به‌ویژه در کشورهای اسلامی که در معرض تعرض قرار بگیرند، مقابله خواهد کرد.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره اینکه آیا زمانی که داعش در عراق فعالیت خود را آغاز کرد برای اقدامات نیروهای مسلح هماهنگی با وزارت دفاع انجام شد، خاطرنشان کرد: این بخش‌ها از طریق شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود. براساس آنچه که در این شورا تصویب شد، قرار بر این شد که مرزها تقویت شوند و تا فاصله‌ای از مرزها برای خود مجاز باشیم که چنانچه داعش در آن مناطق حضور یافت عملیات‌هایی علیه آنها انجام دهیم.

دهقان به ارائه تحلیلی درباره تحرکات داعش در افغانستان پرداخت و خاطرنشان کرد: براساس اطلاعاتی که داریم امروز داعش به افغانستان آمده و فعالیت‌هایی انجام می‌دهد اما هنوز قدرت کافی را کسب نکرده است. ما تلاش می‌کنیم اشراف اطلاعاتی خود را داشته باشیم و برای کنترل آنجا اقداماتی انجام دهیم.

وی درباره انجام مذاکره با وزیر دفاع پاکستان جهت تامین امنیت مرزها نیز اظهار کرد: معمولا بحث درباره مرزها در حوزه وزارت کشور تعریف می‌شود اما ما در دیدارها و مذاکراتی که با وزیر دفاع پاکستان داشتیم همواره دغدغه‌های مرزی را مطرح می‌کردیم. در این زمینه توافقاتی نیز انجام شد و موضوع رو به جلو است.

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی در ادامه صحبت‌های خود به بیان جزئیاتی از نشست‌های مشترک با وزرای دفاع روسیه و سوریه در دولت یازدهم پرداخت و خاطرنشان کرد: در صحنه عملیات‌های جبهه مقاومت با روس‌ها و سوری‌ها عملیات‌های مشترکی طراحی و اجرایی می‌کردیم. روس‌ها باید پشتیبانی هوایی را انجام می‌دادند. در همین راستا نیز جلسات سه‌جانبه درباره موضوعاتی نظیر هماهنگی در اقدام، تعیین اهداف و همچنین زمان‌بندی کار تشکیل می‌شد.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره اینکه آیا روس‌ها هنوز از پایگاه همدان استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع تبدیل به یک مناقشه بی‌ربط سیاسی در کشور شد که هیچ پایه و اساسی ندارد. براساس قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران حق ندارد به کشوری خارجی پایگاه نظامی دهد. بحث همدان نیز به جهت پشتیبانی از فعالیت جبهه مقاومت در سوریه انجام شد و از این پایگاه برای ارائه خدماتی نظیر سوختگیری به هواپیماهای عبوری روسی استفاده می‌شد و امروز نیز دیگر از این پایگاه استفاده نمی‌شود.

دهقان با تاکید بر اینکه کلیات این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شد، ادامه داد: جزئیات اتخاذ تصمیم در این زمینه برعهده کمیته مشترک چهار جانبه‌ای بود که برای بررسی موارد خاص و عملیاتی ایجاد شده بود.

به گزارش ایسنا، وی در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و تاثیر این قطعنامه بر فعالیت‌های موشکی خاطرنشان کرد: در این قطعنامه این عبارت آمده است که جمهوری اسلامی ایران به قصد حمل کلاهک هسته‌ای موشک‌های بالستیک را طراحی و تولید نمی‌کند. ما نیز هیچ‌گاه نه این قصد را داشته‌ایم و نه در این مسیر حرکت کرده‌ایم و حرکت هم نخواهیم کرد.

وزیر دفاع دولت یازدهم ادامه داد: آنها بحث دیگری را مطرح می‌کنند و می‌گویند که هر موشکی که ۳۰۰ کیلومتر برد داشته باشد و ۵۰۰ کیلو وزن را تحمل کند می‌تواند به عنوان یک حامل کلاهک هسته‌ای فعالیت کند. به این جهت زمانی که ما می‌گوییم موشکمان ۱۰۰۰ کیلومتر برد دارد آنها می‌گویند این موشک می‌تواند کلاهک هسته‌ای را حمل کند.

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ معنایی هیچ محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کند، تاکید کرد: ما نه به دنبال کلاهک هسته‌ای هستیم و نه قصد طراحی و تولید این کلاهک را داریم.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره ادعای فاکس‌نیوز مبنی بر افزایش تقابل دریایی میان ایران و آمریکا در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته میلادی اظهار کرد: برداشت ما از طرح چنین ادعاهایی این است که آمریکایی‌ها در حال انجام نوعی پرونده‌سازی و زمینه‌سازی هستند. نتیجه این پرونده‌سازی‌ها آن می‌شود که آنها ایران را به عنوان تهدیدی برای خود معرفی می‌کنند و این حق را برای خود قائل می‌شوند که از خود در مقابل ما دفاع کنند.

دهقان با اشاره به دیدار اخیر خود با فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: چند روز قبل سردار فدوی می‌گفت زمانی ما به ناوهای آمریکایی اعلام کردیم که اگر می‌خواهید از آب‌ها عبور کنید باید با زبان فارسی با ما صحبت کنید و الان آنها با زبان فارسی با ما صحبت می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برجام جلوی فعالیت‌های دفاعی ایران را گرفته است، خاطرنشان کرد: برجام چیز جدیدی به معنای محدودیت یا ممنوعیت نیست بلکه فرآیندی در رابطه با صرفا مساله هسته‌ای است و در آن هیچ بحثی راجع به مسائل غیرهسته‌ای وجود ندارد. قطعنامه ۲۲۳۱ تمامی قطعنامه‌های قبلی را فقط در بعد هسته‌ای ملغی می‌کند اما درباره اینکه آیا برجام موجب ایجاد محدودیتی شده می‌توان گفت که بله.

وزیر دفاع دولت یازدهم ادامه داد: آنجایی که برای اقلام با استفاده دوگانه این محدودیت‌ را داریم باید سیکل کمیته خرید طی شود. در آنجا گفته شده که باید اطمینان حاصل شود که این اقلام در محل غیرنظامی استفاده می‌شود. باید تا محل استفاده از آن اقلام رد آن زده شود.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین درباره ادعای درخواست بازدید از اماکن نظامی از سوی آمریکا به بیان برخی سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران پرداخت و گفت: ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی تاکنون تغییرات مواضع بسیاری داشته است. آنچه که ما می‌فهمیم این است که آمریکایی‌ها با برجام کاری نخواهند کرد بلکه حتما ترامپ و دولتش شرایط اجرای آن را سخت خواهند کرد تا ایران نتواند از منافع و دستاوردهای برجام استفاده کند.

وی با اشاره به اقدامات پیش‌بینی شده در داخل ایران برای مقابله با نقض برجام از سوی یکی از طرفین اظهار کرد: یکی از مباحث پیش‌ رو نقض برجام از سمت ما در صورت نقض از سمت یکی از طرفین است. این در حالی است که ما هیچ‌گاه ناقض برجام نخواهیم بود اما در برخورد با موارد نقض برجام پیش‌بینی شده که اگر طرف‌های مقابل به طور کلی یا جزئی برجام را نقض کردند ما نیز از طرف خود کلا یا جزئا آن را اجرا نخواهیم کرد.

دهقان در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود درباره پیشروی‌های جبهه مقاومت و انجام عملیات‌هایی توسط آنها در سوریه و عراق با بیان اینکه خیلی نمی‌توان درباره زمان پیروزی قطعی در این جبهه صحبت کرد، خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است این است که داعش امروز نه سازماندهی گذشته را دارد و نه از فرماندهی قبلی برخوردار است و تبدیل به مجموعه‌ای رو به انهزام شده است. کاری که باید انجام شود این است که مرز مشترک میان عراق و سوریه را از وجود اینها پاک کنیم.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین درباره صحبت قبلی خود مبنی بر اینکه احمد متوسلیان و سه دیپلمات ربوده‌شده زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند، اظهار کرد: این موضوع خبر جدیدی نیست. ما هیچ‌گاه نپذیرفته‌ایم متوسلیان و همراهان او به شهادت رسیده‌اند. حرف ما این است اگر آنها را به شهادت رسانده‌اند اجسادشان را تحویل دهند وگرنه خودشان را به ما تحویل دهند.

وی در بخش‌های دیگری از این برنامه تلویزیونی در پاسخ به پرسش‌هایی درباره برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق گفت: بحث کردستان و کردستانات جدید نیست. چنین اقدامی کردها را در مخمصه قرار می‌دهد و موجب قطع رابطه آنها با دنیای آزاد می‌شود. از طرف دیگر با اعلام استقلال، این منطقه تبدیل به تهدیدی برای همسایگان می‌شود. به نظر من آقای بارزانی با برگزاری همه‌پرسی به دنبال گرفتن یک‌سری امتیازات از دولت مرکزی است.

دهقان درباره خرید تسلیحاتی عربستان سعودی از آمریکا و تاثیر این خریدها در ایجاد فاصله نظامی میان ایران و این کشور اظهار کرد: عربستان به دنبال موازنه قدرت به نفع خود در منطقه است. آنها برای تحقق این امر ابتدا روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کردند و با توجه به اینکه همواره با حوزه نفوذ ایران در منطقه و دنیای اسلام مخالفت داشتند و در این زمینه اشتراکات بسیاری با آمریکا و اسرائیل دارند، به نوعی برای دریافت حمایت قاطع آمریکا، با خرید انبوه تسلیحات، اشانتیونی به ترامپ دادند. عربستان بازار خوبی برای آمریکایی‌هاست اما این کشور با همین تجهیزات و امکانات که در اختیار داشته کماکان در گرداب یمنی‌هایی که با دست خالی می‌جنگند، گیر کرده است.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: عربستان نباید احساس کند که در مقابل ما حرفی برای گفتن دارد یا تهدیدی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع دولت یازدهم در بخش‌هایی از صحبت‌های خود به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت و در پاسخ به پرسشی درباره طرح مطالبی مبنی بر اینکه سیاسی‌شدن سپاه در انتخابات باعث حادثه فاو شد، تاکید کرد: این حرف مزخرفی است که سپاه، سیاسی شد. این مباحث را سیاسیون می‌دانند وگرنه احدی از بچه‌های سپاه و فرماندهان زمانی که جنگ بود هیچ‌گاه نگاهشان به پشت جبهه نبود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه میزان پیشرفت‌های حاصل‌شده در عرصه دفاعی و تولید موشک‌ها قابل مقایسه با جنگ تحمیلی است، با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های حاصل‌شده به هیچ‌وجه قابل مقایسه با دوران جنگ نیست، گفت: امروز دارای دانش طراحی و ساخت هر سیستم موشکی اعم از کروز، پدافندی و بالستیک هستیم. زمانی که این دانش را در کنار فناوری‌های لازم و زیرساخت‌های صنعتی داریم دیگر محدودیتی برای ساخت موشک با برد بلندتر، دقت بیشتر، ماندگاری بالاتر و قدرت تخریب بیشتر نخواهیم داشت.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به دستیابی نیروهای مسلح به توانمندی نقطه‌زنی اظهار کرد: اساسا فرآیند نقطه‌زنی را با موشک‌های کروز انجام می‌دهند و کشوری با موشک‌های بالستیک نقطه‌زنی نمی‌کند. موشک‌های کروز دارای سیستم‌های هدایتی هستند که در ارتفاع مشخص از زمین با سرعت زیر ماخ حرکت می‌کنند. این موشک دارای سیستم‌های تصویربرداری و پردازش هستند و پیش از پرتاب، مختصات و تصاویر محلی که قرار است موشک با آن برخورد کند را دریافت و پس از مقایسه تصاویر به هدف مورد نظر برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشوری برای نقطه‌زنی موشک‌های بالستیک کار نکرده است، ادامه داد: اینکه آمریکایی‌ها ما را متهم به حرکت به سمت کلاهک هسته‌ای می‌کنند به خاطر این است که موشک‌های بالستیک برد بلند فقط برای انتقال کلاهک هسته‌ای استفاده می‌شود لذا کسی به افزایش دقت موشک برای اصابت به هدف کار نکرده است.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: موشک‌های نقطه‌زن شاهدی برای این مدعاست که ما به دنبال کلاهک هسته‌ای نیستم.

وزیر دفاع دولت یازدهم در پایان با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در نقطه بازدارندگی قرار دارد، اظهار کرد: آنچه که ما در بخش دفاعی در گذشته دنبال کرده و در آینده نیز دنبال خواهیم کرد اصل بازدارندگی است. این اصل قابلیتی است که براساس آن دشمنان از پاسخی که در صورت حمله به ما با آن مواجه خواهند شد، نگران هستند. امروز جمهوری اسلامی ایران در نقطه بازدارندگی قرار دارد و دنیا نیز این را می‌داند چراکه اگر نمی‌دانست تاکنون به ما حمله کرده بود. دنیا ما را به عنوان یک قدرت موشکی با توان دفاعی بالا پذیرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج