۶۰۷۰۹
۵ نظر
۵۰۱۲
۵ نظر
۵۰۱۲
پ

ناگفته‌ های سال ۸۸ از زبان فرمانده ناجا

ناگفته های رئیس پلیس کشور از فتنه ۸۸، عذرخواهی از خانواده های جان باختگان کهریزک، ارسال نامه درخواست برکناری به مقام معظم رهبری و اینکه احمدی نژاد در حوزه پوشش و ماهواره به دنبال چالش بود، مهمترین بخش های سخنان سردار احمدی مقدم در برنامه تلویزیونی شناسنامه است.

خبرگزاری مهر: ناگفته های رئیس پلیس کشور از فتنه ۸۸، عذرخواهی از خانواده های جان باختگان کهریزک، ارسال نامه درخواست برکناری به مقام معظم رهبری و اینکه احمدی نژاد در حوزه پوشش و ماهواره به دنبال چالش بود، مهمترین بخش های سخنان سردار احمدی مقدم در برنامه تلویزیونی شناسنامه است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در برنامه تلویزیونی شناسنامه اظهار داشت: در سال ۵۷ که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید ۱۷ ساله بودم و به دلیل حضور در خانواده ای که در جریان مبارزه بود با ماهیت انقلاب آشنا بودم. از سال ۵۶ که قیام مردم قم شروع شد و استارت انقلاب زده شد سال سوم دبیرستان بودم که ترک تحصیل کرده و پیش یکی از دوستانم که در قم طلبه بود، رفتم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۵۷ نیز درس علمی را در مدرسه رضویه و بعد مدرسه حقانی شروع کردم در همان حین نیز کار انقلاب را دنبال می کردم چراکه فضای مدرسه با وجود شهید قدوسی، بهشتی و آیت الله جنتی زنده و پویا بود، عده ای نیز از دانشگاه تبریز آمده بودند که به همراه آنها اعلامیه و عکس به تهران منتقل می کردیم. در زمان ورود امام نیز من جزو کمیته استقبال بودم.

رئیس پلیس کشور ادامه داد: تا عید سال ۵۸ در کمیته محل بودیم بعد از عید به مدرسه رفتیم که تعطیل شد و غائله ترکمن صحرا و کردستان به وجود آمد.

فکر نمی کردم روزی نظامی شوم

احمدی مقدم با بیان اینکه فکر نمی کردم نظامی شوم، در مورد ورودش به عرصه فعالیت های نظامی گفت: خودم هم فکر نمی کردم روزی طلبه شوم چه برسد به اینکه نظامی شوم، طوفان حوادث و تقدیر همیشه انسان را جا به جا می کند. سه ماه آمدیم کمک نظامی دهیم و بعد هم از آیت الله جنتی پرسیدیم که آیا می توانیم برگردیم و به کار طلبگی ادامه دهیم که وی گفت اگر در آنجا به شما نیاز است برنگردید. بعد از غائله های ترکمن صحرا و کردستان نیز جنگ شروع شد که ما نیت کردیم تا جنگ هست برنگردیم. بعد از جنگ هم نیت نظامی گری نداشتم و پس از پایان جنگ امام (ره)پیام دادند که رزمندگان نظامی باقی بمانند.

وی افزود: پس از جنگ نیز سپاه تشکیل شد و درجات آمد و ما جمع صد نفره نخبگان جنگ بودیم که در جلسه با مقام معظم رهبری، ایشان نقشه راه سپاه را تعیین کردند. در آخرین ملاقات با ایشان نیز فرمودند نیروهای انقلاب نباید به دیوار بازنشستگی بخورند. اینها باید هسته اولیه دفاع باشند.

از سال ۷۱ در نیروی انتظامی هستم

وی با بیان اینکه از سال ۷۱ وارد نیروی انتظامی شده ام، تاکید کرد: اواخر سال ۷۱ امیر سیف اللهی فرمانده وقت ناجا از من درخواست کمک کرد که حتی موافقت محسن رضایی فرمانده سپاه را نیز گرفته بود. او به من پیشنهاد فرماندهی دانشگاه علوم انتظامی را داد که دو سال و نیم در این پست مشغول بودم و بعد هم به سپاه بازگشتم. سال ۷۷ نیز بار دیگر معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی بودم و سه سال تا زمان ورود دکتر قالیباف در این سمت بودم و چند ماه را نیز با ایشان کار کردم. پس از آن سه سال به عنوان جانشین بسیج انتخاب شدم که همزمان فرمانده بسیج تهران نیز بودم.

نمی خواستم رئیس پلیس کشور شوم

احمدی مقدم با اشاره به اینکه در سال ۸۴ سردار قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری شد، افزود: از ۱۶ فروردین سال ۸۴ سردار عبداللهی سرپرست نیروی انتظامی بود تا اینکه مقام معظم رهبری ۱۸ تیرماه من را احضار فرمودند و من به ایشان گفتم چون ناجا را می شناسم ترجیح می دهم به آنجا نروم و اگر مخیر به پذیرش هستم این پست را نمی خواهم که ایشان نیز گفتند نه و من از ۱۸ تیر ۸۴ به عنوان فرمانده ناجا انتخاب شدم.

دغدغه های رئیس پلیس کشور

وی با بیان اینکه حرفه ای گرایی و توان درک ماموریت جزو ایده آل های یک رئیس پلیس است، اظهار داشت: دغدغه اول من حقوق ماموران است که آلوده نشوند و علاوه بر اینکه دلگرم هستند به مردم نیز توهین نکنند. یکی دیگر از دغدغه هایم منزلت اجتماعی نیروی انتظامی است، در گذشته پلیس را در فیلم ها مسخره کرده و تجهیزات آن را بسیار فرسوده نشان می دادند که این فشارها البته موثر بود و امروز چهره مطلوبی از پلیس در رسانه ها و در میان مردم وجود دارد. حقوق و مسکن کارمندان بسیار برای من مهم است ضمن اینکه پلیس دغدغه دیگرش ارتباط وسیع است.

انتقاد پذیر هستیم

رئیس پلیس کشور با اعلام اینکه انتقاد و فشار را سازنده می داند، افزود: البته این انتقادها نباید تخریب کننده باشد. وقتی یک ورزشکار با چاقو کشته می شود این مسئله به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل می شود که ما بلافاصله ضارب را دستگیر می کنیم و از این فرصت نیز برای رفع خلاء های قانونی استفاده می کنیم. مطالبه گری از نیروی انتظامی سازندگی دارد.

فشارهای نمایندگان مجلس برای استعفای فرمانده نیروی انتظامی/ در نامه ای از رهبری خواستم برکنارم کند

احمدی مقدم با اشاره به حوادث کهریزک گفت: احمد توکلی دوست و رفیق سرش نمی شود و در حوادث کهریزک مدام فشار می آورد که فرمانده ناجا باید استعفا دهد. در این قضیه کاتوزیان و آقای مطهری نیز با وی هم نظر بودند. روزی پس از نماز جمعه به مرکز پژوهش های مجلس رفتم و چند نامه را به وی دادم که خواند و نامه ای را که به رهبری دستی نوشته بودم را دادم. عده ای طوری در حوادث ۸۸ متاثر از واقعه بودند که اصل واقعه را فراموش کرده بودند و اوضاع به گونه ای شده بود که گویی فتنه گران مطالبه گر هستند. در آن نامه به رهبری نوشته بودم تمامی مسئولیت های کهریزک را می پذیرم و من را برکنار کنید و اگر این اتفاق رخ دهد نیز ناراحت نمی شوم.

عذرخواهی احمدی مقدم از خانواده های جان باختگان کهریزک

وی از حضورش در خانه جان باختگان حادثه کهریزک خبر داد و گفت: پس از حوادث کهریزک به خانه جان باختگان رفتم و از خانواده های آنها عذرخواهی کردم و حقایقی را برایشان گفتم. آنها خیلی از مسائل را نمی دانستند. پس از این بازدید نیز به رهبری نامه نوشتم و گفتم که به دیدار این خانواده ها رفتم که ایشان در پاسخ فرمودند خیلی کار خوبی است اما دیر رفتید باید زودتر به دیدار خانواده های جان باختگان می رفتید. ما این موضوع را به خواست آنها رسانه ای نکردیم تا اینکه خودشان در جریان رسیدگی به پرونده کهریزک در دادگاه این موضوع را اعلام کردند. به خانواده های آنها گفتم هر کاری بگویید به جز زنده شدن فرزندانتان می توانم انجام دهم.

پرونده های که دادستان کشور در مورد کشته سازی اعلام کرد را پلیس کشف کرد

احمدی مقدم با برشمردن ویژگی های فتنه افزود: یکی از ویژگی های فتنه این است که حق و باطل مخلوط می شود و اگر رادار خوب کار نکند شناسایی آن سخت است هنوز هم اطلاعاتی که از فتنه داریم که گفتنی نیست اما نباید تندروی و کندروی کنیم. در ماه رمضان آن زمان که آتش فتنه خوابیده بود در هر میهمانی افطاری همه انتقاد می کردند که چرا برخی افراد همانند ترانه موسوی را کشته اید حتی برخی دوستان نزدیک هم به ما حمله می کردند که شما عده ای را کشته اید. آنقدر در آن زمان فشار روی من زیاد بود که یک روز صبح به قرآن تفال زدم که داستان گرفتاری موسی آمد، وقتی سر کار حاضر شدم گفتم سکوت می کنیم و دیگر بحثی نیست. ساعتی بعد سردار اشتری رئیس پلیس اطلاعات و امنیت آمد که گفتم حرفی نداریم اما گفت خبر خوبی دارم چرا که سعیده پورآقایی و عاطفه امام را پیدا کرده ایم، پرونده هایی که آقای اژه ای در آن روزها آورد پلیس کشف کرده بود و پس از توکل به خدا ورق کاملا برگشت.

برخی ها در مورد ماهواره و رسانه تندروی می کنند

وی با بیان اینکه نمی توان جامعه را بدون جرم متصور شد، افزود: امروز عصر ارتباطات، ماهواره و اینترنت است و شهروند عکاس و خبرنگار در همه جا وجود دارد، مخفی کردن هیچ موضوعی امکان پذیر نیست ضمن اینکه کنترل خانواده ها روی بچه ها بسیار کم شده است و رسانه ها همان قدر که آگاهی می بخشند همان قدر نیز می توانند مورد تهدید باشند. جنگ ما امروز جنگ جبهه حق و شیطان است. در این حوزه باید نگاهها را تعدیل کرد چرا که برخی ها تندروی می کنند.

وقتی در همین تهران روزانه ۳۰ درصد مسافر وارد می شود ممکن است یک فردی در ماه رمضان از روی غفلت سیگار بکشد. وقتی به او تذکر می دهیم می گوید که غفلت کرده است ما باید واقعیت را درک کنیم ولی نباید زود عقب نشینی کنیم.

احمدی نژاد در حوزه ماهواره و پوشش به دنبال چالش بود

احمدی مقدم به دیدار اخیرش با رئیس جمهور منتخب اشاره و تاکید کرد: به آقای روحانی گفتم احمدی نژاد در حوزه ماهواره و پوشش چالش داشت اما پلیس به دنبال چالش نیست. ما سیاست گذار نیستیم اما خوب نیست چند حرف مختلف از دل نظام بیرون آید چرا که این باعث می شود مجرمان متجری شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در بحث ماهواره ها برخورد فیزیکی صورت می گیرد، گفت: پلیس بر اساس قانون تجهیزات گیرنده های ماهواره ای عمل می کند و اگر به ما بگویند برخورد نکن، ما برخورد نمی کنیم. ما در برابر جرایم مشهود وظیفه داریم بدون حکم قاضی برخورد کنیم به همین دلیل گفتیم وارد ساختمان ها نشوند و تنها دیش ها را از روی پشت بام ها جمع کنند، بعضی ها زرنگ بودند و رفتند دیش را در تراس قرار دادند و ما نیز به هر ابتکاری بود این دیش ها را جمع کردیم.

احمدی مقدم ادامه داد: طرح امنیت اخلاقی یک موضوعی است که وسط قرار دارد و اگر آن را اجرا کنیم عده ای انتقاد می کنند و اگر اجرا نکنیم عده ای دیگر به شما انتقاد خواهند کرد؛ باید یک تصمیم کلی در این حوزه گرفته شود.

نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب

وی در مورد اینکه آیا وابسته به حزب یا گروهی است، تاکید کرد: من فردی نظامی هستم و عضویت و هواداری از هر گروهی برای ما ممنوع است. ما با همه چه اصلاح طلب و چه اصولگرا ارتباط داریم حتی با اصلاح طلبان مجلس نیز رابطه خوبی برقرار است. موضع ما همیشه فراجناحی است و در همین ایام فتنه نیز آقای تابش رئیس فراکسیون اصلاح طلبان مجلس با ما ارتباط خوبی داشت و در ایام فتنه هر گاه به جلسه ای می خواستم بروم از میان تظاهرات رد می شدم و مسیر را دور نمی زدم، همیشه در میان جمعیت بودم و برای آنها هم دست تکان می دادم برای من حتی مسیحی و مسلمان، سنی و شیعه، بدحجاب و متدین هیچ فرقی ندارد و نباید آنها فکر کنند که من دشمن هر کدام از آنها هستم چرا که این موضوع سم است. همیشه نیز تلاش کردم بی طرفانه قضاوت و رفتار کنم.

عده ای دوست نداشتند پلیس جرایم اقتصادی راه اندازی شود

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه هم اکنون پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی و قاچاق کالا و ارز در پلیس آگاهی فعال است، گفت: روزی به آقای دانش جعفری وزیر اقتصاد گفتیم حاضریم پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی را راه بیندازیم که او گفت نیروهای روی دست مانده ات را می خواهی به ما بدهی که من گفتم حتی پول نیروها را خودم می دهم و فقط تحت امر تو باشند تا با جرایم مقابله کنند. در حوزه بانک مرکزی نیز به آقایان مظاهری و بهمنی روسای سابق و کنونی این بانک گفتم پلیس بانکی راه اندازی بشود اما هیچ استقبالی نشد. به نظرم این موضوع نیاز به قانون دارد و با رایزنی حل نمی شود، امروز جرایم بسیار پیچیده شده است و قوانین مبارزه با جرایم و فساد بانکی و اقتصادی باید تخصصی شود. باید حرفه ای گرایی دنبال شود. در مورد پلیس فتا نیز موانعی وجود داشت اما امروز وقتی فعالیت این پلیس را می بینیم نشان می دهد که راه اندازی آن بسیار موثر بوده است.

اگر حکم تمدید نشود به کارهای فرهنگی برمی گردم

احمدی مقدم در پاسخ به این سئوال که اگر حکمتان تمدید نشود به کجا می روید، گفت: من بارها گفته ام که وقتی به حوزه علمیه رفتم کار فرهنگی را دوست داشتم و این کار را رها نکردم به کار فرهنگی علاقه مند هستم البته امروز به کار نظامی و امنیتی با وجود اینکه مجبور شدم بیایم، چون می بینم موثر هستم علاقه زیادی دارم. سال ۸۸ عده ای گفتند می خواهید رئیس جمهور شوید که گفتم می خواهم در حوزه کار فرهنگی موفق شوم حتی می توانم به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه فعال باشم.

هیچ نسبتی با احمدی نژاد ندارم

رئیس پلیس کشور با تکذیب اخباری مبنی بر اینکه او با احمدی نژاد باجناق است، تصریح کرد: هیچ نسبت سببی و نسبی با رئیس جمهور ندارم و این موضوع تنها از سوی یک ضد انقلاب مطرح شد و هر چه جواب می دهم افاقه نمی کند.

ناگفته های احمدی مقدم از عملیات مرصاد

وی با اعلام اینکه هیچ کجا در مورد عملیات مرصاد اظهارنظر نکرده ام، در مورد این عملیات گفت آن گونه نبود که برای این عملیات برنامه ریزی کرده باشیم تا منافقین وارد کشور شوند و بعد با آنها درگیر شویم. نام این عملیات را نیز آیت الله هاشمی رفسنجانی انتخاب کردند. من سالها در غرب کشور و در جوانرود فعالیت کرده بودم. وقتی آیت الله هاشمی به کرمانشاه آمدند تامین امنیت غرب کشور با ارتش بود ایشان به من پیغام دادند که شما نماینده قرارگاه خاتم هستید. پس از آن نیز آقای محسن رضایی تماس گرفت و گفت شما نماینده سپاه در غرب هستید آن زمان گردان های زیادی در غرب کشور نمانده بودند اما سردار امیری تماس گرفت که آنها از کرند و کله داوود رد شدند وقتی گردان احتیاط را فرستادیم آنها نیز گفتند تا رفتیم به جاده برسیم ستون های دشمن رد شده بود و عراق نیز از منافقین با ریختن آتش حمایت می کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان آقای هاشمی به من گفت برو و من به آقای محصولی گفتم که به گیلان غرب بروند که آنها گفتند راه بندان است که در گردنه حسن آباد گفتند راه بندان است و به آنها گفتم همین جا جبهه است بلافاصله نیروها مستقر شدند و پس از عبور مردم در دره خاکریز زدیم و به آنها گفتم کسی نباید از این خاکریز رد شود. ساعت ۳ بامداد آنها خط دفاع ما را شکسته بودند و چنان عجله داشتند که فکر کرده بودند راه باز است به همین دلیل خودشان به علت تصادف زنجیره ای خاکریز آهنی درست کرده بودند.

احمدی مقدم در مورد نقش شهید صیاد شیرازی هم گفت: آن موقع آقای هاشمی در هوانیروز کرمانشاه بود که آقای شمخانی به همراه سردار رشید آمدند و گفتند باید چهارزبر را بگیرید. بعد هم گفتند که آقای صیاد شیرازی برای همکاری می آید بعد از ناهار واحدها دور هم جمع شدند و جلسه را که گذاشتیم شهید صیاد شیرازی گفتند که فرمانده کیست و ما به همراه سایر افراد حاضر همدیگر را نگاه می کردیم که وی گفت باید فرمانده معلوم باشد. آقای شمخانی نیز نامه دادند که تا آمدن سردار شوشتری من فرمانده باشم همان موقع شهید صیاد شیرازی آمد و گفت که من زیر دست تو کار می کنم آن زمان که من در قصر شیرین فرماندن گردان بودم ایشان فرمانده نیروی زمینی ارتش بودند. باید همه اخلاق را از ایشان یاد بگیریم چرا که مثل یک سرباز آمدند و با ما همکاری کردند.

وی در مورد خاطراتش نیز با شهید صیاد شیرازی گفت: در حال انتقال نیروها با هلیکوپترهای شنود بودیم که دو کبری هوانیروز نیز ما را اسکورت می کردند چند نفربر منافقین در حال عقب نشینی بودند که شهید صیاد شیرازی به من گفت آیا اجازه می دهیم که اینها را بزنیم که گفتم مشکلی نیست. دو پرونده کبرای ما به دنبال این نفربرها رفتند که یکی از آنها سقوط کرد البته توانستیم چند نفربر را منهدم کنیم.

احمدی مقدم در پایان گفت: وقتی به هوانیروز کرمانشاه رفتیم و موضوع را گفتیم فرمانده هوانیروز کرمانشاه گفت که دو خلبان زنده هستند که من بسیار تعجب کردم. وقتی پرنده کبرا میان کابل های فشارقوی گیر کرده بود دو خلبان آن ماهرانه خود را رها کرده بودند و بالگرد پس از سقوط از ارتفاع در چند متری آنها منفجر شده بود که این موضوع برای من خاطره شیرینی بود چرا که نیروهای ما زنده ماندند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      سلام بر رزمندگان=به این میگن خاطره=من گوش میدم بازم بگو مثل بهترین اهنگ=سردار بگو =من میفهمم چی میگی =لذت بردم =خدا توفیق بده بهتون

    • لالا

      ایول

    • بدون نام

      حاجی بالاخره یکی فهمید

    • بدون نام

      دير شد دير
      بچه هاي مردم پرپر شدن بي گناه رفتن زيرخاك

    • عسل

      از فتنه 88 باید شفاف تر صحبت کنید تا مردم واقعیت را درک کنند
      نگذارید باز دیر شود !!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج