۶۰۷۳۸۶
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

کری:

برخی محدودیت‌های برجام علیه ایران ابدی هستند

وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی تأکید کرده برخی محدودیت‌های مندرج در توافق هسته‌ای برای ایران ابدی هستند.

خبرگزاری تسنیم: جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج از برجام هشدار داده است.

کری در این یادداشت خاطرنشان کرده هنگامی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ با وزیر خارجه ایران دیدار کرده ایران به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دست یافته بود و از ذخائر اورانیوم کافی برای تولید ۱۰ تا ۱۲ بمب هسته‌ای برخوردار بود.

وی نوشت: «ایالات متحده از طریق دیپلماسی توانسته بود متحدان اروپایی خودش و کشورهای بی‌میل- مانند چین، روسیه، هند و ترکیه - را برای اجرای تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران همراه کند، اما حتی این موضوع از سرعت پیشرفت ایران برای تبدیل چند صد سانتریفیوژ به هزاران سانتریفیوژ جلوگیری نکرد. تنها با مذاکره می‌شد برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و آن را به عقب راند.»

جان کری با اشاره به اینکه برخی می‌پرسند چرا در این توافق، مفادی برای متوقف کردن «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران»، حمایت این کشور از حزب‌الله و دولت سوریه گنجانده نشده می‌نویسد: «این سوالی خوب، با پاسخ‌هایی خوب است.»

وی اضافه می‌کند: «قرار نبود ما با چانه‌زنی، هیچ چیزی دیگری را به بهای از دست دادن اطمینان در موضوع هسته‌ای از دست بدهیم. ما اختلافات شدیدی با ایران داشته و هیچ اعتمادی به آنها نداشتیم، از سال ۱۹۷۹ با آنها گفت‌وگو نکرده بودیم و با نزدیک شدن عقربه‌های ساعت به زمان گریز ایران، در حال حرکت به سمت مسیر تقابل نظامی با ایران قرار داشتیم.»

کری می‌نویسد: «جهان تنها در یک موضوع، متحد بود: توان هسته‌ای ایران. با اضافه کردن موضوعات دیگر ما نمی‌توانستیم به اتحاد دست پیدا کرده و یا نظام تحریم‌ها را پابرجا نگاه داریم. اما معتقد بودیم که حل سایر اختلافات با ایران، زمانی که همزمان با یک حکومت هسته‌ای تقابل نداشتیم، آسان‌تر بود.»

وزیر خارجه سابق آمریکا با رد ادعاهای برخی منتقدان که می‌گویند توافق هسته‌ای، امتیازات ایران را پیشاپیش به این کشور داده است نوشته است: «بر خلاف برخی گزارش‌ها، ایران مجبور به پیش‌پرداخت (امتیازات) بود.»

او درباره مفاد موسوم به «غروب آفتاب» که مدعی هستند محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده منقضی می‌شوند هم نووشته است: «توجه زیادی به 'مفاد غروب آفتاب' در این توافق شده است. استفاده از این لفظ برای توافقی که مفاد آن تا ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سال طول می‌کشند و برخی تا ابد دوام می‌آورند، مناسب نیست.»

وی نوشته است: «ما اطمینان خاطر داشتیم چون سقف ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران تا سال ۲۰۳۰ دوام دارند. تولید سلاح هسته‌ای با ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم کم‌غنی‌شده امکان ندارد.»

وی ادامه داده است: «ما همچنین اطمینان خاطر داشتیم، زیرا تمهیدات بی‌سابقه نظارتی و راستی‌آزمایی که به آنها دست پیدا کردیم، هرگز منقضی نمی‌شوند. به خاطر بازرسی‌های دائمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اگر ایران بخواهد آنقدر حماقت به خرج دهد که به دنبال سلاح باشد، دنیا از آن آگاه خواهد شد.»

کری نوشته است: «حال که این را گفتیم، بایستی بدانیم که تقریباً توافق‌های کنترل تسلیحاتی شامل مفاد زمانی هستند و به همین دلیل هم هست که آنها بعد از اعتمادسازی میان طرفین، به حصول توافق‌های تعقیبی منجر می‌شوند.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان این یادداشت تأکید کرده که خروج از این توافق، به دلیل داشتن حساسیت بر سر اینکه برنامه هسته‌ای ایران در یک دهه آینده توسعه می‌یابد، اقدامی غیرمنطقی است زیرا که با خروج از توافق، این اتفاق می‌تواند از همین فردا آغاز شود.

او همچنین تأکید کرده که چنین اقدامی آمریکا را در شرایطی به مراتب بدتر، و در حالی که منزوی شده به عقب برمی‌گرداند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      آقای کری امریکا که ناقض پیمان ntpهستش چرا کشورهای دلسوز و شرکای اروپایی هیچ واکنشی ندارند چرا فقط در قبال ایران که خودشان هم می دانند همین جنجال های هسته ای مکان و تاسیس انها به دست امریکا و انگلیس بوده اگر این چنین قدرتی داشت نیروگاه هسته ای بوشهر که روسیه رها کرد را راه اندازی می کرد بازی سیاست با بازی نظامی که مخلوط شود جنجال های امتیاز خواهی دارد و دیگر هیچ

    • بدون نام

      قحطی و جنگ و ویرانیه که تاثیری ابدی بر یک کشور می گذاره! به سوریه نگاه کنید یا به کره شمالی.امیدوارم شرّ ترامپ به خودش برگرده و برجام پابرجا باقی بمونه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا نباید قولی بدهیم که تا ابد از ان کار محروم شویم جواب ایندنگان به خودشون مربوطه همه سلاح های پیش رفته داشته باشند ما نه چرا اگر اونها از ما می ترسند خطایی سر برد خوب ماهم مثل اونها فکر می کنیم یا همه یا هیچکس اتمی وموشکی هسته ای و وغیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج