جاباما
۶۰۷۵۱۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

علم الهدی: واقعه کربلا یک «انقلاب زنده» است

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: کربلا یک انقلاب زنده است و باید در هر شرایطی دو جریانی را که در واقعه کربلا مقابل یکدیگر ایستادند مولفه‌هایش را شناخت.

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در اجتماع عزاداران تاسوعای حسینی در حرم منور رضوی اظهار داشت: روز تاسوعای حسینی روز متعلق به ساحت ولایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) است، عاشورای امام حسین(ع) یک برگ دو صفحه بود یک صفحه آن سفید و درخشان و شفاف و نورانی و یک صفحه آن نیز تاریک و ظلمانی گاهی از اوقات گرایشات و توجهات بیشتر معطوف به صفحه نورانی ورق کربلا است در حالی که توجه به صفحه ظلمانی نیز لازم است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه آنجا که درصدد درس آموختن از جریان عاشورا هستیم باید به صفحه سفید و نورانی توجه کنیم افزود: توجه به صفحه ظلمانی کربلا نیز برای عبرت‌آموزی ضروری و لازم است همیشه در زندگانی خودمان هر نماد و مظهری که برای نکبت و جنایت و ظلم و نابکاری و قساوت بخواهیم معرفی کنیم و بشناسیم، عنوان می‌کنیم فلانی مانند شمر و ابن‌زیاد و عمرسعد است یعنی اینها نماد قساوت و سنگدلی و ظلم و جنایت و کفر از نظر ما معروف هستند.

علم‌الهدی ادامه داد: باید توجه کرد که فقط اینها که در مقابل امام حسین(ع) حضور داشتند و این جنایات را مرتکب شدند نماد کفرند یا اینکه این نماد در هر زمانی حضور دارد؟ مولفه‌هایی که شمر را نماد کفر و نابکاری قرار داد چیست که اگر در هر انسانی بود او نیز شمر و یزید و عمرسعد است و تفاوتی ندارد؟

وی بیان کرد: مسئله مهم در عبرت آموزی عاشورا توجه به مولفه‌هایی است که یک عنصری را تبدیل به شمر می‌کند تا امروز آن مولفه‌ها را شناسایی کنیم و اگر نشانی دیدیم توجه داشته باشیم که به جای حسینی شدن در حال یزیدی شدن هستیم.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: افرادی که در کربلا مقابل سیدالشهدا(ع) ایستادند و مبارزه کردند چه کسانی بودند؟ چطور یک لشگر ۱۲۰ هزار نفره از کوفه برابر امام حسین(ع) قرار می‌گیرد؟

علم‌الهدی با اشاره به اینکه لشگری که به جنگ امام حسین(ع) آمد سربازان دوره دیده در پادگان نظامی نبودند تصریح کرد: این لشگر ۱۲۰ هزار نفره مردم بودند و حتی یک نفر نیز از شام نیامد. این لشکر منحصراً مردم کوفه بودند یعنی مردم کاسب و بازاری و کشاورز و دکاندار و زارعی بودند که در کوفه و اطراف کوفه زندگی می‌کردند لشگری ۱۲۰ هزار نفره شدند و این ماهیت لشگر مردم بودند.

وی خاطرنشان کرد: رده دیگر لشگر سیاست‌زده‌های کوفه بودند که مراقب بودند در تعویض دولت‌ها سهمی در قدرت داشته باشند و به منصب و مقامی برسند و در واقع منتظر قدرت بودند و این بسیار جریان خطرناکی است که در راس اینها عمرسعد بود و به طمع حکومت ری وارد عرصه مقابله با امام حسین(ع) شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار داشت: در جریان زندگی اگر دین داشتن و طرفدار حق بودن با زندگی مادی نسازد و افراد از این واقعیت چشم بپوشند و مصلحت زندگی خود را در نظر بگیرند همان لشگر عمرسعد می‌شوند که اینها اکثریت لشگر را تشکیل می‌دادند زیرا خوارج و منتظرالمقام‌ها در لشگر عمرسعد اقلیت بودند.

علم الهدی گفت: عبرت عاشورا نیز همین است یعنی اگر بنا شد یک روزی مردم و جامعه به این نقطه رسید که فقط باید زندگی کند و در دفاع از دین و توسعه دین و دفاع از اهل‌بیت(ع) قدمی لازم نیست برداشته شود و فقط باید زندگی و اقتصادش اداره شود و اگر روزی دشمن اقتصاد را هدف قرار داد و آنها از شاخصه‌های دین گذشتند آن جامعه تبدیل به جامعه یزیدی می‌شود.

وی افزود: تاسوعا و عاشورا تجدید خاطره یک حادثه و تاریخ نیست، مردم با عاشورا نباید به عنوان یک تاریخ برخورد کرد زیرا یک مسئله شخصی و یک رقابت سیاسی نبوده قضیه کربلا قضیه جریان است یعنی نه حادثه شخصی و نه داستان تاریخی و افسانه و رقابت سیاسی است، برخورد دو جریان است که این دو جریان در تاریخ برای همه زمان‌ها و مکان‌ها حاضر هستند و این برخورد میان این دو جریان در همه زمان‌ها است. یک جریان سیاسی محورش قدرت‌یابی است و یک جریان سیاسی نیز محورش تکلیف و شرع و دین و توسعه اسلام و قدرت اسلام در نسل بشر و مقابله با هر جریان استکباری ضد دین است.

علم الهدی اظهار داشت: مردم حسینی و عاشورایی باید مولفه‌های این دو جریان را احصاء و با جریان یزیدی باید بجنگند و پای ارزش بایستند. این هدف اصلی کربلا بود، کربلا یک انقلاب زنده است. مسئله شهادت، هدف نیست، شهادت ابزار هدف است و خود هدف چیز دیگری است. هدف اصلی جریان عاشورا مقابله با ظلم و کفر و حاکمیت طاغوتی بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج