۶۰۷۵۴۵
۹ نظر
۵۰۰۵
۹ نظر
۵۰۰۵
پ

البناء:

آیا اردوغان واقعا مرزهای ترکیه با کردستان را بسته؟

اقلیم کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی با حکومت حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی استواری دارد و برای هر دو طرف سخت است که این واقعیت را نادیده بگیرند.

پایگاه خبری انتخاب: البناء چاپ بیروت نوشت: اقلیم کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی با حکومت حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی استواری دارد و برای هر دو طرف سخت است که این واقعیت را نادیده بگیرند.

از جهت سیاسی، اقلیم کردستان با دولت ترکیه از نظر دشمنی شدید با حزب کارگران کردستانی که در ترکیه فعالیت دارند، مشترکند و این حزب تهدیدی برای رهبری بارزانی نیز محسوب می شود؛ تهدیدی از دو زاویه مختلف: ۱-حزب کارگران کردستان با رهبران کردی در تمام مناطق حضور کردها مخالفت می کنند.۲-این حزب تلاش می کند بعنوان نماینده قدرت کردها در تمام مناطق کردنشین از جمله شمال عراق، مطرح شود. بدیهی است که این مواضع با منافع رهبران کردی اقلیم کردستان عراق در تعارض است و در مقدمه این رهبران، بارزانی قرار دارد.

حزب کارگران کردستان تنها قدرتی است که وارد مقابله نظامی و سیاسی علیه نظام اردوغان شده است و طبیعی است که منافعی سیاسی بین رهبران کردی در اقلیم کردستان عراق و مسئولان حزب عدالت و توسعه وجود دارد و کنار گذاشتن این منافع در نتیجه همه پرسی، دشوار به نظر می رسد.

از حیث تجاری و اقتصادی، روابط و منافع دو طرف مستحکم تر و مهمتر از منافع سیاسی آنهاست. حجم روابط تجاری و اقتصادی بین اقلیم کردستان عراق و ترکیه به ده ها میلیارد دلار می رسد. این روابط در زمینه سرمایه گذاری ها و صادرات نفت شمال عراق از طریق ترکیه و هیچ دولتی در جهان از چنین رقمی در روابط تجاری چشم پوشی نمی کند.

تمام بخشهای فعالیتهای اقتصادی در ترکیه از این سرمایه گذاریها و مبادرات تجاری استفاده می کنند و دوست ندارند منافعشان در معرض خطر قرار بگیرد.

به دلیل این حجم از روابط تجاری و اقتصادی بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق، به احتمال زیاد تهدید اردوغان در مورد بستن مرزها و لوله های انتقال گاز، تنها در حدّ یک ادعا و حرف است. همچنانکه منابع کردی و ترکی نیز این مساله را بعید می دانند؛ یعنی اردوغان تلاش می کند از طریق این خطاب دروغین، عکس العملهای مربوط به همه پرسی را مهار کند و عملا هیچ اقدامی برای بستن مرزها و متوقف کردن صادرات نفت عراق، انجام نداده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      اردوغان قابل اعتماد نیست

    • بدون نام

      من درسال گذشته یک تحلیلی درخصوص عدم تمکین استانهایی کردنشین چهار کشور داشتم که آنها هرگز نمی توانند یک کشور کردی رادرمنطقه تشکیل بدهند چون استعداد وظرفیت وسازش لازم را دراتحاد ندارند چون رهبری واحده ندارند.ودلایل متعدد زیادی وجود دارد غیر از جنگ وکشتار منطقه ای ومسلمان کشی عایدی ندارد فقط کشورهای اصلی تجزیه وکوچک میشود ولقمه مناسب برای اسراییل وامریکا میشود.عزت برادران کرد درحفظ یکپارچگی با کشور مادر است.

      پاسخ ها

      • دانیال

        خنده داره داری جوک میگی گوگولی مگولی

    • بدون نام

      اگه ایران بود یه لحظه هم درنگ نمیکرد
      ترک ها کاسبند درامد مردمشون براشون اهمیت داره

    • بدون نام

      تا کنون ترکیه ریس جمهوری با این جاه طلبی ودیکتاتوری به خود ندیده واز لحاض ضد مردمی وستم به ملت های ترکیه دست اتاتورک را از پشت بسته .این شخص انقدر در فساد وغرور غرق شده که ترکیه را به پرتگاه بدی انداخته واگر هرچه زودتر مردم این جرثومه فساد را از کشور خودبیرون نکنند اینده بدی در پیش خواهند داشت .قبل از این شخص موضوع کرد ها تقریبا حل شده بود وترکیه داشت که به اتحادیه اروپا وصل می شد .

    • بدون نام

      اردوغان عاقل‌تر ازآن است که باکردها مقابله کند،امسال
      یاسال دیگریا چندسال دیگر بالاخره کشورکردستان تشکیل
      خواهدشد،برخورداحساسی بااین مسئله منافع ملی را به
      خطر خواهد انداخت

    • بدون نام

      شاید فکر میکنید با عدم چاپ نظرات جلواستقلال کردستان راخواهید گرفت.

    • بدون نام

      اردوغان سال ها پیش علیه اسراءیل (اگر اشتباه نکنم در سازمان ملل) حرف زد و چند ساعت بعد به نخست وزیر اسراءیل زنگ زد و گفت شوخی کردم.منم بعید می دونم مرز رو ببنده.حتما باید ترکیه تجزیه بشه تا حالش جا بیاد.

    • علی

      بافحش دادن به اردوغان رییس جمهور قدرتمند ترکیه چیزی درست نمیشود تا حالا کسی نتوانسته به روسیه تو بگویدولی ترکیه هواپیمای روسیه را سرنگون کرد به سوریه حمله کرد الان هم از روسها اس 400 گرفته وازآمریکا باج وبازار کوردستان عراق دست ترکیه هست سیاستمداران کشور از اردوغان یاد بگیرند یاشاسین تورکیه وایران کور باد دشمنان آنها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج