۶۰۷۹۶۰
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

فرشچیان: زاینده‌رود خشک آتشم می‌زند

"عصر عاشورا" هنوز هم عشق را سرازیر می‌کند؛ ماندگارترین اثر که دنیایی از حرفی را که عاشورا در خود داشت در بازگشت اسبی خسته از پیکار، خونین و بی سوار نشان می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا: "عصر عاشورا" هنوز هم عشق را سرازیر می‌کند؛ ماندگارترین اثر که دنیایی از حرفی را که عاشورا در خود داشت در بازگشت اسبی خسته از پیکار، خونین و بی سوار نشان می‌دهد. بعید است امروز کسی خالق این اثر را نشناسد، هنرمندی که بنیان گذار مکتب خود در نقاشی ایرانی و خالق آثاری ماندگار و تاثیرگذار برای نقاشی اصیل ایران است.
فرشچیان: زاینده‌رود خشک آتشم می‌زند

محمود فرشچیان هنرمند نگارگر اصفهان است که در نقاشی پایبند به شکل کلاسیک همراه با استفاده از تکنیک‌های جدید برای توسعه نقاشی ایرانی است، او توانست در آثارش رابطه خوبی میان تاریخ، هنر و ادبیات برقرار کند و تلفیقی جذاب از عناصر سنتی و مدرن همیشه می‌توان را در آثار او مشاهده کرد.

این هنرمند که به واسطه آثار برجسته‌اش هم اکنون در میان جهانیان شناخته شده است چند سالی می‌شود که دیگر در زادگاه خود زندگی نمی کند، اما به بهانه‌های مختلف به ایران و اصفهان سفر می‌کند او عاشق زاینده‌رود و آثار تاریخی اصفهان است و سالهاست که از کوچکترین فرصتی در سخنرانی‌هایش برای بیان دغدغه‌هایش درباره این شهر و هنر استفاده می‌کند.

امسال در سفر کوتاهی که فرشچیان به اصفهان داشت هتل عباسی میعادگاه او با هنرمندان دیگر شد. خبرنگار ایسنا میان نقش قالی و نقشه معماری‌هایی که روبه‌روی استاد بود با او گپ و گفت کوتاهی درباره دغدغه‌های همیشگی‌اش داشت که در ادامه می‌خوانید:

یکی از دغدغه‌های شما در هر سفر به اصفهان احیای هنرستان هنرهای زیبا است اکنون آموزش هنر را در اصفهان چگونه ارزیابی می کنید؟

آموزش هنر گسترده نیست و اصلا به لغت اینقدر نمی‌رسد شما وقتی برنامه هنرستان هنرهای زیبا را می بینید متوجه می شوید که نسبت به هنر های اصیل ایرانی کم توجهی می‌شود و خودتان متاسف خواهید شد.

یکی دیگر از دغدغه‌ها و خواسته‌های شما از مدیران شهری اصفهان احیای زاینده‌رود است آیا در این سفر با مدیری در این خصوص صحبت کردید؟

من در این وقت محدود خدمت آقای زرگر، استاندار اصفهان رسیدم و صحبت مفصلی درباره لب‌های خشک شده رودخانه زاینده رود داشتم؛ استاندار متوجه مشکل این رودخانه است و مطمئنا برای رفع آن تلاش می‌کند، البته مسائلی هم است که جناب استاندار در تکاپو هستند هر چه سریع‌تر رفع کنند.

خود شما به عنوان یک هنرمند وقتی رودخانه را می بینید چه احساسی دارید؟

بسیار زیاد غصه می‌خورم و از درون آتش می‌گیرم و نه تنها من بلکه همه اصفهانی‌ها وقتی رودخانه را با این لب‌های خشک شده می‌بینند بسیار ناراحت می‌شوند، از مسئولان خواهش می‌کنم این لب‌های خشک شده را هر چه سریع‌تر برای همیشه تر کنند.

آیا برنامه‌ای برای اینکه احوال زاینده‌رود را قلم ‌بزنید، دارید؟

در فکر هستم که این بار که به خانه بازگشتم حتما یک اثر با مضمون زاینده رود خلق کنم.

وقتی به شهر اصفهان می‌آیید و قدم می زنید بیشتر دوست دارید به کدام قسمت‌ها بروید؟

این بار که به اصفهان آمدم اصلا مجال قدم زدن نداشتم ولی همیشه گفته‌ام که "همه جای ایران سرای من است که نیک و بدش از برای من است" من واقعا نمی‌توانم بگویم کدام قسمت از اصفهان زیبا است چرا که تمام نقاط این شهر خیره کننده است.

کدام آثار باستانی را بیشتر دوست دارید و در آثارتان آن را نشان داده‌اید؟

همه آثار باستانی اصفهان را دوست دارم و در آثار هنری‌ام تنها روح این آثار انعکاس داده شده‌اند نه جسم فیزیکی که هر روز می‌بینید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج