جاباما
۶۰۸۳۲۶
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

کسب و کارهایی که با «محرّم» جان گرفتند

محرم هر سال حال و هوای خاصی دارد. عطر معنویت در کوچه پس کوچه‌های شهرها می‌پیچد، دلها در این ماه آسمانی می‌شود و لبها نام غریب کربلا را ذکر می‌گوید.

خبرگزاری ایسنا: محرم هر سال حال و هوای خاصی دارد. عطر معنویت در کوچه پس کوچه‌های شهرها می‌پیچد، دلها در این ماه آسمانی می‌شود و لبها نام غریب کربلا را ذکر می‌گوید.

محرم که می‌شود شورحسینی خانه‌ها، دیوارها، کوچه و بازار را فرا می‌گیرد. خیابانهای قدیمی شهر حال و هوای دیگری پیدا می‌کنند.جوانان و پیران محله در تدارک برپایی چادرها، هیاتهای عزاداری و نذر و نذورات برمی‌آیند. صدای چرخ دوزندگان چادرهای مشکی، سازندگان عَلم وکُتل‌، ضرب چکش زنجیرسازان و آهنگران و نوای گرم تعزیه خوانان به گوش می‌رسد. دسته‌های عزاداری راه می افتد و در یک کلام روح می‌دمد به کالبد شهر.

شور حسینی را می‌توان در یکایک دکان‌های شهر، کارگاه‌ها، مسجدها و تکیه‌ها دید. اینجا محرم است؛ ماهی که بازار را رونق می‌بخشد و در این بازار کسی برای قیمت چانه نمی‌زند. محرم از ماه‌هایی است که در آن بیشتر شغل‌ها رونق می‌گیرد؛ چه شغل‌هایی که در بعضی ایام سال بازارشان کساد است و چه شغل‌هایی که در این ماه رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرند.

یکی از شغل‌هایی که از دیرباز تا کنون و در همه احوال جایگاه خود را حفظ کرده و در ماه محرم بازار کارش رونق بیشتری دارد، قصابی است. قصابان با تهیه و توزیع گوشت و قربانی کردن گوسفند، گوشت نذری بسیاری از هیات‌ها و تکایا را تامین می‌کنند.

بازار آشپزخانه‌ها در ماه محرم داغ است. آشپزها وظیفه پخت و پز غذای نذری هیات‌ها را برعهده می‌گیرند. بسیاری از رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها هم در این ایام تلاش می‌کنند با تغییر سبک ارائه خدمات خود به نوعی در جنب و جوش محرم شریک شوند و ادای دین کنند.

از قصابان و آشپزها که بگذریم، بازار فروشندگان ظروف یکبار مصرف حسابی گرم می‌شود. از لیوان چای و قاشق و چنگال تا کاسه‌های آش و خورشت و ظروف غذای پرسی همه برای ادای نذورات در اختیار هیات‌ها و حسینیه‌ها قرار می‌گیرد.

بازار کسب و کار خیاطان و بزازان هم در این ایام رونق خاصی دارد. پارچه فروشان با عرضه چادر و برزنت و پارچه‌های عزاداری و خیاطان با دوختن لباس‌های مشکی و شال‌های عزا کسب و کار خود را رونق می‌بخشند.

فروشندگان ابزار و ادوات موسیقی محرم، سازندگان سنج و زنجیر، طبل و عَلم و کُتل، علامت و چلچراغ هم در این ماه بیکار نیستند و از هفته‌ها قبل دل به دریای بی کران محرم سپرده و خود را آماده استقبال از عزای سرور و سالار شهیدان کرده‌اند.

ناگفته نماند که کسب و کارهای دیگری هم هستند که در این ایام پرکارند؛ مداحان، نوحه‌خوانان و سخنرانان با مدح و نوحه و خطابه در مساجد و هیاتها، سراجان با عرضه چراغ و فانوس، پارچه نویسان و پرچم فروشان با پارچه نوشتها و پرچم‌های منقش و مزین به نام امام حسین (ع) و اهل بیتش، سبزی خردکن‌ها با تامین سبزی آش و خورشت، خواربارفروشان با فروش انواع حبوبات، برنج و قند و شکر ، قهوه خانه‌داران و مسافرخانه‌ها با پذیرایی از مسافران و زائران و عطّاری‌ها با تامین گلاب و زعفران و ادویه‌جات مخصوص هیاتها به کارشان رونق می‌دهند.

و البته قالیشویان و فرش فروشان با شستن و فرش کردن مساجد و تکایا، شاعران و نویسندگان با سرودن و خواندن اشعار مرثیه، رانندگان وسایل نقلیه از جمله نیسان و وانت‌بار با جابه‌جایی ظروف و گوشت قربانی و غذای نذری هیاتها و ‌امانت‌سراها با کرایه دادن ملزومات و وسایل برقی را هم نباید در این ماه از یاد ببریم.

ماه محرم از دیرباز برای ایرانیان اهمیت بسیاری داشته و مورد تکریم و استقبال آحاد مختلف جامعه و حتی اقلیت‌های مذهبی کشورمان قرار گرفته است.همه ساله مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به استقبال سوگواری سید و سالار شهیدان می‌روند و همراه با دسته‌ها و هیاتها، مردم، کسبه و بازاریان هم با جنب و جوش خاصی خود را برای محرم آماده می‌کنند.

در ایام محرم کسی بیکار نیست و هیچ کسب و کاری هم راکد نمی‌شود،‌ همه در جوش و خروش و تکاپو هستند، هرچند بعضی شغل‌ها مثل طلافروشان یا آرایشگران کسادی را تجربه می‌کنند اما بیشتر گروه‌ها به برکت ماه محرم با روح همکاری،‌ عشق و ارادت،‌ احترام و خلوص نیتی که نسبت به این ایام دارند، بازار کسب و کارشان رونق می‌گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج