۶۰۸۷۰۰
۵۱۴۷
۵۱۴۷
پ

سرانه فضاهای ورزشی ایران، یک سوم استاندارد جهانی

اگر از آنها درباره ورزش بپرسید، از شور و اشتیاق وصف ناشدنی خود می گویند که چطور قلب شان برای رسیدن زنگ های ورزش پر می کشد.

روزنامه آسمان آبی - علی کربلایی: اگر از آنها درباره ورزش بپرسید، از شور و اشتیاق وصف ناشدنی خود می گویند که چطور قلب شان برای رسیدن زنگ های ورزش پر می کشد. منظورم دانش آموزانی است که حتی اگر سه ماه تابستان را هم به بهترین شکل ممکن تفریح کرده باشند، باز هم به هیچ عنوان قید یک ساعت زنگ ورزش مدرسه را نمی زنند.
البته در مدارس ایران زمان ورزش دانش آموزان در همین یک ساعت خلاصه و چندان جدی گرفته نمی شود؛ می توان گفت زنگ ورزش در ایران پر! این در حالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته زنگ ورزش برای همه از دانش آموزان گرفته تا مدیران مهم است. به مناسبت فرا رسیدن اول مهر، در این گزارش، ورزش مدارس را در دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای پیشرفته بررسی می کنیم.

مدارس چین: قهرمان پرور

در بسیاری از کشورها، ورزش مدارس راه خوبی برای رسیدن به موفقیت های بزرگ است. این مسیر در کشور چین به بهترین شکل ممکن پیگیری می شود. چین از ورزش مدارس به نحو احسن استفاده کرده است. بسیاری از قهرمانان ورزشی جهان و المپیک همان دانش آموزانی هستند که در مدارس مراحل رشد ورزشی خود را آغاز کرده اند. جدیت مسئولان ورزشی و البته دولتی این کشور در نظارت بر ورزش مدارس در خور تأمل است.
سرانه فضاهای ورزشی ایران، یک سوم استاندارد جهانی
از دل دانش آموزان با استعداد این کشور که مراحل حرفه ای بسیاری را در مدارس پشت سر می گذارند، قهرمانان بزرگی بیرون می آیند. اگر دقت کنیم، در سال های اخیر، اکثر قهرمانان بین المللی کشور چین زیر 20 سال سن داشتند و این تاثیر تمرکز بر ورزش مدارس را نشان می دهد. جالب اینجاست که روال کنونی مدارس چین در مدارس آمریکا هم دیده می شود. آمریکا در زمینه ورزش بسیار به مدارس خود وابسته است.

مدارس ژاپن: 8 برابر کل ایران!

ژاپنی ها هم از این قافله عقب نمانده اند و با آگاهی از تاثیر بسزای ورزش مدرسه ای بر ورزش حرفه ای کشورشان، گام در راه توسعه این طرح گذاشته اند. در نظام آموزشی مدارس ژاپن، ورزش در اولویت است و در مدارس این کشور زنگ ورزش، معنایی ویژه دارد. زنگ ورزش در مدارس ژاپن نخستین گام شکل دادن قهرمانان آینده ژاپن در المپیک و جهان است.

ژاپن از آن دست کشورهایی است که به توسعه فضاهای ورزشی توجه زیادی دارد. این شکور 87 درصد مکان ورزشی چند منظوره و 13 درصد مکان ورزشی تک منظوره دارد. ژاپن با سیاست چند منظوره سازی و تاکید بر برنامه ها و امکانات ورزشی مدارس توانسته است در زمینه ورزش و فعالیت های تفریحی موفق ظاهر شود. فضاهای ورزشی مدارس ژاپن هشت برابر کل مکان های ورزشی ایران است.

برترین ها در سرانه فضاهای ورزشی

مدارس ایران از نظر سرانه فضاهای ورزشی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند. سرانه فضای ورزشی کشور ما یک سوم استاندارد جهانی است. بررسی فضاهای ورزشی کشورهای پیشرو در این زمینه نشان می دهد که تایوان و ژاپن از بیشترین سرانه فضاهای ورزشی به ازای هر یک میلیون نفر برخوردارند. پس از آنها دانمارک، استرالیا، لهستان و آلمان قرار دارند.
سرانه فضاهای ورزشی ایران، یک سوم استاندارد جهانی

اروپایی ها

کشورهای اروپایی هم در زمینه توسعه ورزش مدارس فعالیت چشمگیری داشته اند. انگلستان دانش آموزان مستعد در رشته های مختلف ورزشی، به مدارس ویژه فرستاده می شوند و در آنجا علاوه بر این که تحصیلات خود را در بهترین محیط آموزشی پشت سر می گذارند، مراحل رشد و بالندگی خود در ورزش را تا رسیدن به مدارج قهرمانی به بهترین شکل طی می کنند.

در آلمان نیز دانش آموزان ورزشکار شرایط مشابهی دارند. آنها برای آشنایی بیشتر با مقوله مهمی مانند قهرمانی به اردوهای خارج از کشور هم فرستاده می شوند. در دانمارک طرح اهمیت به ورزش مدارس از سال ها پیش رواج داشته و اکنون با برامه های جدیدی همراه شده است. فرانسه نیز پا به پای چین پیش می رود. لازم به یادآوری است در همه کشورهای نامبرده، از چین گرفته تا ژاپن و کشورهای پیشرفته اروپایی، ورزش هایی همچون ژیمناستیک و شنا در مدارس اجباری است و آموزش آنها در اولویت قرار دارد.

سیطره فوتبال

در کشورهای یاد شده علاوه بر ضرورت رشد در زمینه یادگیری مهارت های ورزش های بین المللی، علاقه خود دانش آموزان هم بسیار اهمیت دارد ولی نکته بارز در این میان، سیطره فوتبال در مدارس همه کشورهاست. این رشته ورزشی مهیج و پرطرفدار، در تمام مدارس دنیا دیده می شود؛ از فقیرترین کشورهای آفریقایی تا پیشرفته ترین مدارس اروپایی و آمریکایی. برزیلی ها که انتخاب اول شان فوتبال است. در آمریکا پسربچه ها بیش از گذشته فوتبال بازی می کنند. در آسیا نیز کودکان تمایل زیادی به فوتبال بازی کردن در مدارس دارند. خلاصه این که ردپای یکی از محبوب ترین ورزش های دنیا را همه جا می توان دید.
سرانه فضاهای ورزشی ایران، یک سوم استاندارد جهانی

پینگ پنگ آسیایی و شنای آمریکایی

پینگ پنگ در بین کشورهای آسیایی و شنا عمدتا در بین آمریکایی ها و اروپایی ها رواج دارد. پینگ پنگ از گذشته تاکنون طرفداران خود را در مدارس داشته است. دانش آموزان پینگ پنگ باز نیز در سراسر دنیا دیده می شوند. ۴۲ درصد بچه مدرسه ای های پینگ پنگ باز، چینی هستند و بقیه در دیگر کشورهای دنیا زندگی می کنند. پینگ پنگ پس از چین، در مدارس اروپایی رواج خاصی دارد. بسیاری از کشورهای شرق از جمله تایوان، کره جنوبی و ژاپن نیز پشتوانه ای قوی در پینگ پنگ مدارس خود دارند.

از طرف دیگر، وقتی شنا یکی از رشته های اجباری در مدارس ابتدایی سراسر دنیا باشد، معلوم است که بسیاری از دانش آموزان به آن علاقه مند می شوند. در آمریکا، بریتانیا، استرالیا، ایتالیا و بسیاری از کشورهای آسیایی، شنا انتخاب اول دانش آموزان است. شنا می توانست محبوبیتی بیشتر از این داشته باشد اما کمبود شدید این اجازه را به دانش آموزان ملیت های مختلف نمی دهد. بیسبال هم رشته ای است که عمدتا در کشور آمریکا دیده می شود؛ البته چند سالی است که این ورزش به مدارس ژاپن هم سرایت کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج