۶۰۸۷۱۲
۱ نظر
۵۲۸۹
۱ نظر
۵۲۸۹
پ

موزه های جنگ و صلح ایران

موزه ها جایی برای صلح جهانی هستند. جایی که می توان پیوندهای تاریخی، پیشینه ها و داشته های فرهنگی را به تماشا نشست.

روزنامه آسمان آبی - احسان رستمی پور: موزه ها جایی برای صلح جهانی هستند. جایی که می توان پیوندهای تاریخی، پیشینه ها و داشته های فرهنگی را به تماشا نشست. هر چند در تاریخ ثبت شده که زیاده خواهی برخی در ساخت و تجهیز موزه و آثار تاریخی خود عامل جنگ افروزی بوده اما حالا مدت ها از آن زمان گذشته است.
در موزه ها می توان فجیع ترین جنگ ها و اتفاقات را در قالب صلح به نمایش گذاشت. در هیروشیما واقعه اتمی را هم در قالب موزه صلح به نمایش گذاشته و از کارکرد موزه ها برای روایت تاریخ ها و وقایع استفاده کرده اند. هشت سال جنگ بین ایران و عراق به عنوان یکی از طولانی ترین جنگ های دوران معاصر جهان شناخته می شود. جنگی که آسیب های بی حساب مالی و جانی به دو کشور تحمیل کرد. اما هشت سال دفاع مقدس ایران جاذبه های دیگری هم دارد.

ابعاد جنگ ایران و عراق به قدری گسترده است که می توان برای آن چندین موزه اختصاصی در نظر گرفت. هرچند گردشگری جنگ در ایران مغفول مانده است اما بخش هایی از تاریخ جنگ در قالب موزه های مختلف به نمایش گذاشته شده است. موزه هایی که هرکدام می توانند راویانی از جنگ ایران باشند، هر چند اکثر آن ها گمنام مانده اند.

باغ موزه ای برای دفاع مقدس

مجموعه موزه های دفاع مقدس در سطح کلانشهرها یکی از پروژه های شهرداری است. با وجود این تنها در تهران ان موزه به سرانجام خود رسیده است. باغ موزه دفاع مقدس تهران را باید کامل ترین مجموعه موزه تاریخی درباره جنگ هشت ساله ایران و عراق بدانیم. این باغ موزه در اراضی سرسبز عباس آباد تهران واقع شده و از مرحله ایده تا اجرای آن بیش از یک دهه زمان برده است. این باغ موزه به هشت بخش تقسیم شده که نمادی از هشت سال دفاع مقدس است.
موزه های جنگ و صلح ایران
با توجه به گستردگی فضای باغ موزه دفاع مقدس، در این موزه سعی شده بخش های مختلف جنگ دیده شود. از ابزار و ادوات جنگی تا روایت تاریخ جنگ و معرفی سرداران جنگی در ایران، تصاویر مستند موجود در باغ موزه دفاع مقدس یکی از بخش های مهم و دیدنی این مجموعه است.

در طول هشت بخش سعی شده از ابتدا تا پایان جنگ روایت شود و خرده روایت هایی درباره هر بخش نیز وجود دارد. این مجموعه 200 هزار مترمربع وسعت دارد و همچنان در حال گسترش و تجهیز است و در آینده احتمالا آن را باید مهم ترین موزه و مرکز در حوزه دفاع مقدس ایران دانست.
موزه های جنگ و صلح ایران

موزه برای صلح

موزه صلح یکی از حلقه های زنجیره موزه های صلح در دنیاست. موزه ای که بخشی از روایت جنگ را برای نشان دادن آثار جنگ در جهان به نمایش گذاشته است. موزه صلح ایران که در پارک شهر واقع شده بیشتر بر آسیب سلاح های شیمیایی تاکید دارد و بانی آن نیز انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی است.
موزه های جنگ و صلح ایران

در این موزه در کنار آشنایی با فجایع سلاح های شیمیایی در جنگ ایران و عراق به نتایج سلاح های کشتار جمعی در جنگ ها و کشورهای دیگر نیز پرداخته شده است. اما در موزه صلح می توان پای قصه تلخ جنگ نشست و حتی مجسمه هایی از جنگ افروزان دید. با ادوات نظامی آشنا شد.
یک سالن اصلی آن برای نشان دادن پیامدهای جنگ ها در دنیا و نیز عواقب کاربرد سلاح های شیمیایی و اتمی است و در بخش دیگر موزه، صلح در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان و راه های مشارکت هر فرد در جهت ترویج صلح و دوستی مورد تاکید قرار گرفته است. هرچند تماشای آثار جنگ غم انگیز است اما موزه صلح کارکردش این است که با بازنمایی فجایع انسانی جنگ های هر چه بیشتر بر صلح تاکید کند.
موزه های جنگ و صلح ایران

موزه ای کم رونق در خرمشهر

روزگاری عراقی ها روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند که آمده ایم تا بمانیم؛ آمدند اما طوری رفتند که حالا جزیی از تاریخ هستند. یکی از دیدنی های شهر خرمشهر حالا موزه جنگ آن است. یکی از این دست نوشته های تاریخی روی دیوارها نیز در این موزه نگهداری می شود. موزه ای که بازدید از آن رایگان است و ساختمانش انگار هنوز در دل جنگ هشت ساله باقی مانده است.
موزه های جنگ و صلح ایران

خرمشهر با مسجدش و تصاویر حضور شورانگیز، در ذهن ها نقش بسته است. مسجدی که می توانست به همان شکل بماند و موزه ای برای تاریخ باشد حالا نوسازی شده و از شکوه تاریخی آن زمانش رنگی ندارد. موزه جنگ خرمشهر بخش هایی از ادوات جنگی و خاطره های این اتفاق را به نمایش گذاشته است. این موزه دارای چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر است که هر بخش گوشه هایی از حماسه آن دوران را نشان می دهد.
موزه های جنگ و صلح ایران

همچنین در این مرکز فرهنگی، آثار به جا مانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سید محمدعلی جهان آرا، عبدالرضا موسوی، از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است.

موزه نظامی سعدآباد

موزه نظامی سعدآباد یکی از مهم ترین موزه های نظامی کشور است. هرچند تاکید این موزه بر جنگ هشت ساله نیست اما از جهت مرور تاریخ جنگ ها و ابزار نظامی، دارای اهمیت است. بنای موزه نظامی در کاخ سعدآباد به کاخ شهرام معروف است و ادوات موزه ای آن از دانشکده افسری به این محل منتقل شده است.
موزه های جنگ و صلح ایران

سالن پوشاک ادوار مختلف ارتش ایران، سالن سلاح های سرد، سالن سلاح های سبک و سنگین و سالن سلاح های خارجی با قدمت طولانی، بخش هایی از این موزه است. لباس شهادت دکتر چمران یکی از آثار خاصی است که در موزه نظامی سعدآباد نگهداری می شود.
موزه های جنگ و صلح ایران

در این موزه هم بخشی مختص به دفاع مقدس وجود دارد که برخی از فعالان جنگ و شهدای آن دوران در آن معرفی شده اند. بخشی از آثار این موزه نمونه های منحصر به فردی از سلاح های ساخته شده است. نمونه هایی که برخی هدیه کشورهای خارجی به شاهان و مقامات کشور بوده است. موزه نظامی سعدآباد مخزن مهمی از ادوات نظامی در تاریخ کشور است، جایی که می توان میان سلاح ها، تاریخ جنگ و دفاع کشور را مشاهده کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      حتما یک گزارش هم از موزه دفاع مقدس همدان هم تهیه کنید که به جرات میگم یکی از زیبا‌ترین موزه‌های دفاع مقدس هست . ارزش تهیه یک گزارش مخصوص به خودش رو داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج