۶۰۸۸۵۰
۵۱۹۶
۵۱۹۶
پ

بررسی کارنامه مربیان آلمانی در تاریخ لیگ برتر

مربیان آلمانی شاغل در ادوار مختلف لیگ برتر ایران چهره چندان موفقی از خود به جای نگذاشتند.

وبسایت نود: مربیان آلمانی برند معتبری در دنیا محسوب می‌شوند ولی عملکرد این مربیان در فوتبال ایران در حد نام آلمان نبوده است.

اولین بار پای مربیان آلمانی در لیگ برتر توسط استقلال به فوتبال ایران باز شد. در لیگ دوم که استقلالیها روابط بسیار حسنه ای با فوتبال آلمان داشتند هدایت تیم خود را به رولند کخ سرمربی شناخته شده آلمانی دادند ولی این مربی ۱۸ هفته بیشر دوام نیاورد و یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ باشگاه استقلال را رقم زد. استفاده از کخ به قدری تلخ بود که استقلالیها به مدت ۱۵ سال و تا روی کار آمدن شفر رغبتی به استفاده از مربی خارجی نداشتند.

بررسی کارنامه مربیان آلمانی در تاریخ لیگ برتر

پس از استقلال نوبت رقیب سرخپوشش شد که از مربی آلمانی استفاده کند. در ابتدای لیگ چهارم بود که علی پروین با عنوان مدیرفنی به پرسپولیس بازگشت و راینر سوبل که از بازیکنان صاحب نام دهه ۷۰ آلمان بود به عنوان سرمربی فعالیتش را زیر نظر سلطان آغاز کرد. همکاری که سراسر تنش و چالش بود و نکته عجیب اینکه در چنین شرایطی سوبل از معدود سرمربیان آلمانی در تاریخ لیگ برتر است که فصل را به انتها رسانده است. پرسپولیس در آن فصل به رتبه چهارم رسید و در آن مقطع این نتیجه فاجعه‌وار قلمداد می‌شد ولی راینر سوبل با کسب ۵۵ امتیاز در ۳۰ بازی از جمله مربیان موفق از نظر میانگین امتیازگیری در هر بازی در تاریخ لیگ برتر است. با این حال سوبل آن قدر روزهای پرحاشیه‌ای را در پرسپولیس تجربه کرد که برای فصل بعد تمایلی به ادامه همکاری نداشت.

بررسی کارنامه مربیان آلمانی در تاریخ لیگ برتر

اما سوبل در لیگ چهارم تنها نبود از هفته نوزدهم برند کراوس آلمانی هدایت پگاه بحران زده را در دست گرفت و حضور این سرمربی هم مثمرثمر نبود و نهایتا این تیم گیلانی به لیگ یک سقوط کرد.

لیگ پنچم نوبت به حضور یکی از نام آشناترین مربیان آلمانی فوتبال ایران در لیگ برتر شد. یورگن گده که تا پیش از این سرمربی تیم ملی امید، پرسپولیس، دستیار تیم‌ملی بزرگسالان بود به عنوان سرمربی تیم تازه لیگ برتری شده شهیدقندی منصوب شد. اما گده ۱۸ هفته بیشتر روی نیمکت تیم یزدی باقی نماند و از کار بر کنار شد و نهایتا این تیم به لیگ یک بازگشت. داستان حضور این سرمربی در فوتبال ایران نیز در نوع خود جالب توجه است. گده حضورش را در فوتبال ایران در بالاترین سطح ممکن مثل سرمربیگری تیم‌ملی امید و پرسپولیس آغاز کرد ولی حتی تا دستیاری در آلومنیوم هرمزگان نیز تنزل درجه پیدا کرد.

بررسی کارنامه مربیان آلمانی در تاریخ لیگ برتر

در لیگ ششم عجیب ترین حضور مربی آلمانی در فوتبال ایران رخ داد. ورنر لورانت هدایت تیم فوتبال سایپا را بر عهده گرفت و آغاز بسیار طوفانی داشت و در ۵ هفته نخست ۱۳ امتیاز گرفت ولی این سرمربی آلمانی در شرایطی که تیمش در بهترین فرم ممکن بود بسیار ناباورانه سایپا را ترک کرد ولی سایپا در ادامه مسیر لیگ با علی دایی به تنها قهرمانی خود در لیگ برتر رسید. بسیاری از کارشناسان نقش لورانت را در این قهرمانی غیرقابل انکار می‌دانند.

بررسی کارنامه مربیان آلمانی در تاریخ لیگ برتر

لیگ هشتم سایپا باز مربی آلمانی تجربه کرد و این بار یکی از صاحب نام‌ترین بازیکنان فوتبال جهان را به کار گرفت. پیر لیت بارسکی که به همراه آلمان غربی موفق به فتح جام‌جهانی ۱۹۹۰ شده بود ۹ هفته بیشتر در سایپا دوام نیاورد و در حالیکه این تیم در رده پانزدهم قرار گرفته بود به همکاری‌اش پایان داد.

در همان فصل سپاهان که در استفاده مناسب از مربیان خارجی معروف است انگین فیرات دستیار علی دایی در تیم ملی را به عنوان سرمربی منصوب کرد و در هفته دوازدهم همکاری سپاهان با این سرمربی خاتمه یافت.

فیرات تنها سرمربی آلمانی است که پس از قطع همکاری با یک تیم لیگ برتری دوباره به عنوان سرمربی به لیگ برتر بازگشت. سایپا که در زمینه استفاده از مربی آلمانی رکورددار است در لیگ سیزدهم مجددا روی به مربی آلمانی آورد و انگین فیرات یک فصل کامل در این تیم بود و به رتبه هشتم دست یافت.

بررسی کارنامه مربیان آلمانی در تاریخ لیگ برتر

در ادوار نخست لیگ برتر حضور مربیان آلمانی پررنگ‌تر بود ولی در سالهای اخیر این حضور کم رنگ شده و در این ۹ فصل تا قبل از حضور شفر تنها یک مربی آلمانی در فوتبال ایران حضور داشت. تاکنون ۷ سرمربی آلمانی ۸ بار در تیم های لیگ برتری مشغول به کار بودند که تنها دو مربی از ابتدای تا انتهای فصل باقی ماندند و هیچ مربی آلمانی ۲ فصل پیاپی در تیمش باقی نمانده است. حال باید دید وینفرد شفر که با رزومه تقریبا مناسبی پا به فوتبال ایران گذاشته می‌تواند طلسم مربیان آلمانی را بشکند و حضور مستمر و موفقی در فوتبال ایران داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج