جاباما
۶۰۹۰۴۶
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

فیلم درمیشیان، همچنان بلاتکلیف

چه کسی از «عصبانی نیستم» عصبانی‌ است

پرونده فیلم‌های توقیفی - در ظاهر امر -بسته شده؛ اما این تمام ماجرا نیست. سناریوی فیلم‌های توقیفی که ماه‌ها و سال‌ها از آن می‌گذرد، هرروز شکل متفاوت‌تری به خود می‌گیرد.

روزنامه شرق: پرونده فیلم‌های توقیفی - در ظاهر امر -بسته شده؛ اما این تمام ماجرا نیست. سناریوی فیلم‌های توقیفی که ماه‌ها و سال‌ها از آن می‌گذرد، هرروز شکل متفاوت‌تری به خود می‌گیرد.
روزی از رفع توقیف فیلمی صحبت می‌شود و خبرش در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌چرخد، روز بعد خبر می‌رسد که خبرهای خوش تنها در حد گمانه‌زنی و صحبت‌های ابتد‌ایی بوده و تا رفع توقیف مسیری طولانی در پیش است! حتی تشکیل کمپین‌هایی با شعارهای «هنر توقیف‌شدنی نیست» و «شأن سینما» نیز نتوانست کمک قابل‌توجهی به حال‌وروز فیلم‌های توقیفی کند.
اینکه فیلم‌های توقیفی باید تکلیفشان مشخص شود را چند ماه پیش در صحبت‌های سیدرضا صالحی‌امیری (وزیر سابق ارشاد) شنیدیم: « آنچه ما تصمیم گرفتیم این است که فیلم‌های توقیفی بازبینی شود و توسط شورای تخصصی مربوطه اصلاحات لازمه بر آنها اعمال شود. چنانچه اصلاحات اعمال شود، مجددا در شورا تأیید می‌شوند و امکان اکران پیدا می‌کنند و از بلاتکلیفی درمی‌آیند. به‌طورکلی هدف ما در این مسئله خروج فیلم‌های توقیفی از بلاتکلیفی است تا یک‌بار برای همیشه تعیین‌تکلیف شود که فیلم‌های قابل‌اصلاح، اصلاح شوند و آنهایی که به هر صورت اصلاح نمی‌شوند، وضعیت مشخصی پیدا کنند».
اصغر نعیمی، کارگردان و نویسنده که یادداشت‌هایش خطاب به وزیر ارشاد و براي دریافت پاسخ روشن درباره فیلم‌های توقیفی سروصدای زیادی ایجاد کرد، در نامه دوم خود به وزیر سابق ارشاد، پایان مهلت دوماهه بسته‌شدن پرونده فیلم‌های توقیفی را متذکر شد و به این اشاره کرد که «خوب نیست این شبهه در فضای جامعه سینمایی پیش بیاید که دستور شما مصلحت‌اندیشانه و به دلیل نزدیکی به زمان انتخابات بوده یا از آن بدتر قرار است ماجرا مسکوت بماند تا کابینه در فضایی بی‌حاشیه از مجلس رأی‌اعتماد بگیرد. که اینها یعنی باز قربانی‌کردن هنر، سینما و منافع سینماگران شریف ایرانی در پیشگاه مصالح سیاسی».
با رفتن صالحی‌امیری و آمدن سیدعباس صالحی به نظر می‌رسید، فصل تغییر از راه رسیده. بااین‌حال در همچنان بر پاشنه بلاتکلیفی می‌چرخد. روزی از اکران برخی از این فیلم‌ها در گروه آزاد یا گروه سینمایی هنر و تجربه صحبت می‌شود و روزی دیگر خبرهای پیشین تکذیب می‌شود.
ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، اواخر شهریور اسامی چند فیلم رفع‌توقیف‌شده را برای بار دوم اعلام کرد و گفت که سه فیلم «عصبانی نیستم»، «خانه پدری» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از نظر شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی و همچنین خود او قابلیت نمایش دارند و برخی فیلم‌های دیگر، از جمله «خانه دختر» هم با فیلم‌برداری دوباره یک سکانس قابل اکران هستند، اما در این میان به غیر از فیلم «پارادایس» و «خانه دختر» که گفته می‌شود تا مدتی دیگر به اکران خواهند رسید، مشکل سایر فیلم‌های توقیفی و زمان اکرانشان نامشخص است.
شنیده‌ها حکایت از اکران فیلم «عصبانی نیستم»، به کارگردانی رضا درمیشیان بعد از ایام تاسوعا و عاشورا و تعطیلی چندروزه سینماها داشت؛ اما گویا تکلیف نمایش این فیلم همچنان نامشخص است و این سؤال باقی است که آیا ارشاد مانع از نمایش فیلم شده است؟
پیگیری‌های خبرنگار «شرق» از ابراهیم داروغه‌زاده برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها بی‌پاسخ ماند و این مدیر دولتی پس از تماس‌های مکرر خبرنگار «شرق» ترجیح داد به سؤالی درباره تکلیف اکران فیلم‌های توقیفی پاسخ ندهد.
ظاهرا باید باز هم منتظر ماند و دید در روزهای آینده اخبار دیگری از سرانجام فیلم‌های توقیفی منتشر خواهد شد یا خیر؟ هنوز مشخص نیست چه زمانی فیلم‌های رفع‌توقیف‌شده رنگ پرده سینما را ‌می‌بینند و قرار است چه تعداد سالن برای آنها در نظر گرفته شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من عصبانیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج