۶۰۹۰۵
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

سودهای چند صد میلیونی واردات خودرو

در حالی که بازار خودروهای داخلی به دلایل مختلف دچار رکود است اما در بازار خودروهای خارجی سودهای چندصد میلیونی انگیزه‌های بسیاری را برای معامله به وجود آورده است.

روزنامه آرمان: در حالی که بازار خودروهای داخلی به دلایل مختلف دچار رکود است اما در بازار خودروهای خارجی سودهای چندصد میلیونی انگیزه‌های بسیاری را برای معامله به وجود آورده است.

طبق گزارش‌ها از طریق واردات حتی یک خودرو فرد واردکننده می‌تواند بیش از چند صد‌میلیون تومان خودرو وارد کند اما در بازار خودروی داخلی هنوز حتی وام‌های خودرو هم به میزان ناچیزی هستند. در پی افزایش قیمت خودرو، وام ۷‌میلیون تومانی خرید خودرو قدرت خرید خود را از دست داده و سهم این وام در خرید خودرو به شدت کاهش یافته است.

تا پیش از افزایش قیمت‌ها، وام ۷‌میلیون تومانی خرید خودرو، تا ۸۰‌درصد وجه خرید یک خودرو مانند پراید و ۴۰ تا ۵۰‌درصد مبلغ خرید یک خودروی صفر مانند پژو ۲۰۶ یا ۴۰۵ را تامین می‌کرد. این در حالی‌ست که با افزایش قیمت خودروهای داخلی در پی افزایش قیمت ارز و بالارفتن هزینه‌های خودروسازان، قدرت خرید وام ۷‌میلیون تومانی خودرو به شدت کاهش یافته و همین باعث کاهش درخواست برای استفاده از این وام در شبکه بانکی شده است.

مهر نوشت، در حال حاضر قیمت مدل‌های مختلف خودروی ۲۰۶ بین حدود ۳۴ تا ۵۳‌میلیون تومان، پژو پارس ۳۵ تا ۴۷‌میلیون تومان، پژو ۴۰۵ بین ۲۶ تا ۲۹‌میلیون تومان و سمند بین ۲۴ تا ۳۵‌میلیون تومان است. در پی افزایش قیمت خودرو، قدرت خرید وام خودرو برای خرید خودرویی مانند پراید که ارزان‌ترین خودروی داخلی در بازار است به کمتر از ۵۰‌درصد کاهش یافته است یا خودروهایی که در رده بالاتری از قیمت قرار دارند مانند سمند، پژو ۴۰۵، پارس، تندر یا ۲۰۶ قدرت خرید این وام به کمتر از ۳۵‌درصد تقلیل یافته است.

بر این اساس خریداران خودرو دیگر مانند گذشته با توجه به مشکلاتی که همواره برای دریافت وام خودرو وجود دارد، تمایلی برای تقاضای اخذ آن ندارند. پیش از این برخی از اعضای شورای پول و اعتبار و مدیران بانکی از افزایش وام خرید خودرو و اینکه در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد و همچنین ارائه پیشنهاد افزایش این نوع وام به شورا خبرداده بودند و برخی از اعضا از افزایش وام ۷‌میلیون تومانی خرید خودرو به ۱۴‌میلیون تومان خبرداده بودند، اما بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرد.

فارس نیز در گزارشی از بلاتکلیفی خریداران خودرو خبر داد. با وجود ‌آنکه مصوبه دولت برای الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ از ابتدای تیر ماه امسال مقرر کرد تنها افزایش ۷۰۰ هزار تومانی در مورد خودروهای با استاندارد یورو ۴ اعمال شود اما اکنون شرکت ایران‌خودرو بابت تحویل خودرو با استاندارد یورو ۴ به‌جای یورو ۲، مابه‌التفاوت ۵/۲ تا ۳‌میلیون تومانی را از خریداران مطالبه می‌کند. همچنین اختلاف قیمت تیبا با استاندارد یورو ۴ و یورو ۲ حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

یکی از خریداران پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در این مورد می‌گوید: اواخر سال گذشته برای خرید خودرو از شرکت ایران‌خودرو اقدام کردم و قرار بود ماشینم را ۱۰۰ روزه تحویل بگیرم ولی نه‌تنها این اتفاق عملی نشد، بلکه در تماس از سوی نمایندگی از من خواستند تا در ابتدا یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بابت افزایش قیمتی که در خودروها اتفاق افتاده، بپردازم و پس از آن نیز اخیراً اعلام کرده‌اند که باید خودرو را با استاندارد یورو ۴ و با پرداخت مابه‌التفاوت ۳‌میلیون تومانی تحویل بگیرم.

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های ایران‌خودرو هم گفت: در حال حاضر خودرو با استاندارد یورو ۲ پلاک نمی‌شود و خریداران برای تحویل ماشین خود یا باید مابه‌التفاوت ۳‌میلیون تومانی را پرداخت کنند یا منتظر بمانند تا مجوز شمار‌ه‌گذاری خودروهای یورو ۲ از سوی پلیس صادر شود.

۳۰۰ میلیون، سود واردات یک اتومبیل

روز گذشته در گزارشی هم افکارنیوز از سود سرشار واردکنندگان خودرو خبر داد. واردات خودرو که اکثرا در دست افراد خاص و به‌صورت انحصاری انجام می‌شود، توانسته است سود سرشاری را نصیب واردکنندگان کند. این موضوع در حالی است که بیش از یک سوم حجم واردات خودرو در سال گذشته از محل ارز مرجع انجام شده بود و به‌رغم این موضوع، این خودروهای لوکس پا به پای سایر کالاها افزایش چند صد‌درصدی قیمت را به ثبت رساندند.

در خرداد ماه یک دستگاه بی‌ام و Z۴ از امارات با استفاده از ارز مبادلاتی ۲۴۸۰‌تومانی به کشور وارد شده است. قیمت دلاری این بی‌ام و، حدود ۳۸هزار دلار و معادل ریالی آن نیز حدود ۹۵میلیون تومان ذکر شده است. با احتساب کلیه هزینه‌های وارداتی و تعرفه آن قیمت تمام شده این خودرو ۱۳۷‌میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت این خودرو در نمایشگاه‌های اتومبیل ۳۵۵‌میلیون تومان است و این یعنی رانتی در حدود ۲۰۰‌میلیون تومان!

مورد دیگر واردات یک دستگاه بی‌ام و ۳۲۰i به قیمت ۳۵ هزار دلار با استفاده از ارز مبادلاتی ۲۴۸۰تومانی است. قیمت ریالی این خودرو در حدود ۸۹‌میلیون تومان ذکر شده است که با احتساب کلیه هزینه‌های وارداتی قیمت آن به ۱۴۷‌میلیون تومان می‌رسد اما در نهایت با ۱۳۰‌میلیون تومان سود به قیمت ۲۸۰میلیون تومان فروخته می‌شود.

یک دستگاه مرسدس بنز E۳۰۰ با قیمت ۵۷ هزار دلار یا ۱۳۸میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در خرداد ماه به کشور وارد شده است و با قیمت ۳۰۰‌میلیون تومان و سود ۱۷۰ میلیونی فروش رفته است. در خرداد ماه یک دستگاه پورشه کاین به ارزش ۲۳۳میلیون تومان به کشور وارد شده است. این کاین در نهایت باید به قیمت ۵۰۰میلیون تومان به فروش برسد که در کمال تعجب قیمت پورشه‌های کاین در بازار ۸۸۰‌میلیون تومان است که نشان‌‌‌‌دهنده رانت ۳۸۰‌میلیون تومانی برای واردکننده یا واردکنندگانش است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • همراه آبی

      به حال این اقتصاد باید گریه کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج