جاباما
۶۱۰۳۶۶
۵۰۳۷
۵۰۳۷
پ

جاده آپیان؛ اولین جاده رومی

از میان چیزهای بسیاری که رومیان به خاطر آن مشهور بودند، جاده ها، پل‌ها و کانال‌ها اهمیت زیادی دارند. آن‌ها با هم شبکه حمل و نقل قابل توجهی را تشکیل می‌دادند که نقش مهمی در تسلط کامل روم بر حوزه مدیترانه داشتند.

برترین ها: از میان چیزهای بسیاری که رومیان به خاطر آن مشهور بودند، جاده ها، پل‌ها و کانال‌ها اهمیت زیادی دارند. آن‌ها با هم شبکه حمل و نقل قابل توجهی را تشکیل می‌دادند که نقش مهمی در تسلط کامل روم بر حوزه مدیترانه داشتند و این جاده‌ها بودند که امپراتوری روم را متحد نگه می‌داشتند. یکی از اولین و مهمترین جاده‌های طولانی که توسط رومی‌ها ساخته شد جاده آپیان بود. ساخت این جاده توسط آپیوس کلودیوس در سال ۳۱۲ پیش از میلاد شروع شد و در اصل ۲۱۲ کیلومتر از رم تا شهر باستانی کاپوا بود، اما در سال ۲۴۴ قبل از میلاد ۳۷۰ کیلومتر دیگر به آن اضافه شد تا به بندر براندیسیوم در کنار دریای آدریاتیک برسد.

آپیان در اصل یک جاده نظامی بود که برای انتقال سربازان به مناطق کوچکتر ساخته شده بود. جاده آپیان به طور متوسط ۶ متر عرض داشت و در وسط کمی محدب بود تا آب باران روی جاده جمع نشود و به نهرهای دو طرف جاده بریزد. پی جاده بلوک‌های سنگی بزرگ بود که با ملات آهکی به هم چسبانده شده بودند. روی این‌ها هم سنگ‌های به هم بافته شده‌ای قرار داشتند که سطح تختی ایجاد کنند. این سنگ‌ها آنقدر نزدیک به هم جای گذاشته شده بودند که مورخ پروکوپیوس درباره آن‌ها می‌گوید که به نظر می‌رسد سنگ‌ها باهم رشد کرده اند نه اینکه در کنار هم قرار داده شده اند. در کنار جاده چندین مونومان خیره کننده، مقبره و فرسخ شمار قرار دارد. هم چنین بسیاری از رویدادهای مهم نیز در کنار این جاده برگزار می‌شد.

پس از سقوط امپراتوری روم، جاده بی استفاده شد. حدود ۱۳۰۰ سال بعد در اواخر قرن هجدهم یک جاده آپیان جدید به موازات جاده قدیم ساخته شد. جاده قدیم در حال حاضر یک مقصد گردشگری است. پنج کیلومتر اول آن هنوز توسط اتومبیل‌ها استفاده می‌شود، اما نسبت به آن زمان ترافیک سبک است.
جاده آپیان؛ اولین جاده رومی
جاده آپیان؛ اولین جاده رومی
جاده آپیان؛ اولین جاده رومی
جاده آپیان؛ اولین جاده رومی
جاده آپیان؛ اولین جاده رومی
جاده آپیان؛ اولین جاده رومی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج