۶۱۰۳۹۹
۱ نظر
۵۰۵۸
۱ نظر
۵۰۵۸
پ

مر گ، پايان كينه نبود

مشكل مشايي با داوود احمدي‌نژاد چه بود؟

هفته گذشته برادر بزرگ محمود احمدی نژاد درگذشت. مسئولان و شخصیت های سیاسی کشور با صدور پیام های جداگانه ای درگذشت داوود احمدی نژاد را به رییس دولت های نهم و دهم تسلیت گفتند.

روزنامه جوان: هفته گذشته برادر بزرگ محمود احمدی نژاد درگذشت. مسئولان و شخصیت های سیاسی کشور با صدور پیام های جداگانه ای درگذشت داوود احمدی نژاد را به رییس دولت های نهم و دهم تسلیت گفتند.
اما داوود احمدی نژاد در سال های گذشته رابطه خوبی با برادرش محمود نداشت. مرگ داوود باعث شد تا دو برادر، یک بار دیگر نام‌شان با يكديگر گره بخورد. داوود از منتقدان اصلی سیاست ورزی برادرش در سال‌های ریاست جمهوری اش بود و همین انتقادات باعث شد او از ریاست سازمان بازرسی نهاد ریاست جمهوری در دولت نهم استعفا دهد و پس از آن به جریان منتقد برادرش بپیوندد.

داوود که بود؟

برادر احمدي‌نژاد متولد اسفند ۱۳۲۸ در آرادان و دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد دافوس بود. وی پیش از آنکه به عنوان رییس بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری توسط محمود احمدی‌نژاد منصوب شود، مسئولیت مخابرات و ارتباطات ناجا را بر عهده داشت. داوود در زمان وزارتخانه سپاه، یکی از مدیران این وزارتخانه بوده که پس از انحلال این وزارتخانه در ستاد فرماندهی کل قوا، مسئولیت‌هایی در بنیاد تعاون ناجا و وزارت دفاع را برعهده داشت.
برخي مدعي هستند نام خانوادگی وی پیش از انقلاب صباغیان بود و در پی انقلاب و اجازه تغییر ، به احمدی‌نژاد تغییر پیدا کرد. اما مدت زمانی که داوود در کنار برادرش ماند کمتر از یک دوره ریاست جمهوری بود و در مرداد ۱۳۸۷ از مقام خود کناره‌گیری کرد. بر اساس اعلام رسانه های نزدیک به وی، علت کناره گیری اش، اختلاف با محمود احمدی‌نژاد بر سر انتصاب علی کردان به پست وزارت کشور و نیز تاثیرپذیری محمود احمدی‌نژاد از مشایی و مشارکت دادن طرفداران مشایی در کارها بود. برخی از رسانه‌های دولتی اعلام کردند که داوود به خواست خود استعفا کرده‌است.البته او بعدها اختلافات با برادر کوچک‌ترش پیرامون انتصاب علی کردان به پست وزارت کشور راتایید کرد.

دلیل اختلاف با برادر از زبان داوود

داوود احمدی نژاد در مهر ۹۲ در مصاحبه ای با روزنامه «قانون» درباره دلایل اختلافش با برادرش سخن گفته بود. او در این مصاحبه که با تیتر «داوود علیه محمود»منتشر شده بود درباره دلایل این اختلافات گفته بود : «جریان انحرافی دور وی را گرفته بود وگرنه ما با برادرمان که پدرکشتگی نداشتیم». او در پاسخ به سوالی با این موضوع که بسياري گفتند شما به دنبال سهم خواهی بودید و احمدی نژاد نیز به سینه شما دست رد زد و سبب شد شما به مخالفان او تبدیل شوید پاسخ داده بود : «بله. ما دنبال سهم خواهی بودیم ولی سهم انقلاب و ولایت. سهم ما ولایت بود و ما می خواستیم هر کسی، هر کجا می آید و می رود مطیع ولایت باشد».

مخالف فامیل شدن با مشایی بودم

داوود احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که این اتفاقات بیشتر از زمانی شروع شد که پای مشایی به معادلات اصلی دولت باز شد، این فرد از ابتدا با شما نسبت فامیلی داشت ولی چرا بعد از گذشت سال‌ها رابطه شما با وی به اختلاف کشید؟ می گوید:«این فرد از ابتدا مشکل داشت و من از ابتدا به شدت مخالفت می کردم که مشایی فامیل ما شود و او را به عنوان فامیل قبول ندارم. ما از پدر و مادری که راه و رسم عقیدتی دیگری نیز داشته باشند تبعیت نمی کنیم و تنها به آن ها احترام می گذاریم چه برسد به شخص دیگری».
وی در رابطه با اینکه چرا تلاش نکردید جلوی مشایی را بگیرید؟گفت: «ما نمی دانستیم مشایی تا چه حد در احمدی نژاد نفوذ داشت ولی از ابتدا در او نفوذ کرده بود. باید بگویم انسان اگر در وادی غرور حرکت کرد، هر کسی می تواند وارد وجودش شود و او را از راه خارج کند. وقتی انسان به وادی کبر افتاد دیگر درست‌بشو نیست. امام (س) نگفت خط قرمز من دولت است بلکه ایشان گفتند خط قرمز من قانون است.
خط قرمز احمدی نژاد عوض شد و گفت دولت من، خط قرمز من است و همین می شود که ۱۶ میلیارد تومان پول را می‌برند و می‌گویند اشتباه شده است و برمی گردانیم، این یعنی چی؟چون قانون را قبول ندارند و خود را جای قانون قرار می‌دهند. نتیجه این می شود که وقتی امام (س) و رهبر انقلاب می گویند اختلاف افکنی حرام است این آقایان قوای دیگر را برنتابيدند و رفتند در مجلس جنگ راه انداختند. از سوی دیگر وقتی قوه قضاییه مجرمان را احضار می کرد، این آقایان نمی گذاشتند مجرمان به پیشگاه قانون بروند و این یعنی به حرف قانون و رهبری توجهی ندارند».

مجنون و لیلی، محمود و اسفندیار

داوود احمدی نژاد تا همین اواخر نیز منتقد همراهی اسفندیار رحیم مشایی با برادرش بود و به همین دليل، رابطه سیاسی و تشکیلاتی با برادرش محمود نداشت. او در تفسیر رابطه محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی گفته بود که«این دو (احمدی نژاد و مشایی) چون لیلی و مجنون می مانند که جدایی شان از یکدیگر به معجزه خداوند نیازمند است».

محمود مغرور شده

داوود احمدی نژاد درباره تاثیر و جایگاه اسفندیار رحیم‌مشایی نزد برادرش به «قانون» گفته بود : «مشایی هر کس را می خواست عوض می‌کرد و احمدی نژاد او را خط قرمز خود می خواند و افراد نیز از ترس اینکه جایگاه خود را از دست ندهند و اخراج نشوند، دستورات او را انجام می‌دادند. من اگر جلوی احمدی نژاد ایستادم برای این بود که افرادی را خط قرمز خود معرفی کرده بود که برای قانون هیچ احترامی قایل نبودند».
او در پاسخ به این سوال که چرا برادر او، دولتش را پاک ترین دولت می نامید؟ گفته بود : «وقتی آدم مغرور شود حق و باطل را تشخیص نمی دهد. وقتی برای یک دانشگاه خلاف قانون ۱۶ میلیاردتومان بدون اجازه بر می‌دارد، دولت پاک کجاست؟ وقتی که غرور به میان بیاید عقل از بین می رود. عقل که از بین می رود، خلاف به این بزرگی نیز که صورت می گیرد باز هم از خلافکاران حمایت می کنندو می گویند ما کار را تازه شروع کرده ایم؛ و باید از این‌ها پرسید اگر کار شما این دانشگاه، اقدامات قبلی وکارهای اقتصادی بود، باید گفت هیهات من‌الذله».

نه حضوری، نه پیامی

اما پنج‌شنبه گذشته مراسم تشییع پیکر داوود احمدی نژاد در شهرک شهید محلاتی برگزار شد. افراد فراواني از جمله رییس دولت اصلاحات، مسئولان کشور، مدیران فعلی و پيشين کشوری و لشکری، این مصیبت را به محمود احمدی نژاد تسلیت گفتند اما در این میان خبری از اسفندیار رحیم مشایی نبود. این در حالی است که اسفندیار رحیم مشایی نه در مراسم تشییع پیکر داوود احمدی نژاد شرکت کرد و نه به مراسم ترحیمش رفت. البته برخی منابع خبر از محدودیت هایی علیه اسفندیار رحیم مشایی داده اند اما او حتی پیام تسلیت نيز به محمود احمدی نژاد نفرستاد.
به نظر می رسد اختلاف بین مشایی و داوود احمدی نژاد باعث شده که او در مجامع رسمی به محمود احمدی نژاد تسلیت نگوید. داوود احمدی‌نژاد با همه انتقادهایش از دنیا رفت. او در مصاحبه های اخیرش گفته بود که به محمود وصیت کردم از این جريان انحرافی فاصله بگیرد؛ وصیتی که محمود به آن گوش نکرد و حلقه یارانش را به رابطه با برادرش ترجیح داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما تا پای جان با دکتر احمدی نژادیم. انحراف منحراف حربه ی کوردلان است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج