۶۱۱۰۵۴
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

فرار از خانه با قرعه کشی!

ویزای گوناگونی یا گرین کارت لاتاری، یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکاست که از سال ۱۹۹۰ و به دستور کنگره آمریکا، هر سال وزارت امور خارجه این کشور مطابق قانون مهاجرت و ملیت آمریکا، به صورت قرعه‌کشی تعدادی افراد را برای دریافت این نوع ویزا انتخاب می‌کند که نهایتاً منجر به دریافت کارت اقامت دائم آمریکا معروف به گرین کارت می‌شود.

روزنامه صبح نو: ویزای گوناگونی یا گرین کارت لاتاری، یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکاست که از سال ۱۹۹۰ و به دستور کنگره آمریکا، هر سال وزارت امور خارجه این کشور مطابق قانون مهاجرت و ملیت آمریکا، به صورت قرعه‌کشی تعدادی افراد را برای دریافت این نوع ویزا انتخاب می‌کند که نهایتاً منجر به دریافت کارت اقامت دائم آمریکا معروف به گرین کارت می‌شود.

از آنجا که هدف از صدور ویزای لاتاری حفظ گوناگونی نژادی بین مهاجران آمریکا است، این ویزا برای ساکنان کشورهایی که به طور معمول از روش‌های دیگر، مهاجران زیادی به آمریکا می‌فرستند صادر نمی‌شود. به همین خاطر هر ساله در بولتن ویزا فهرست کشورهایی که مجاز به شرکت در قرعه‌کشی هستند مشخص می‌شود. به عنوان نمونه، اهالی کشور روسیه تا سال ۲۰۰۴ مجاز به شرکت در این قرعه‌کشی بودند اما در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ این اجازه از آنان سلب شد. در قرعه‌کشی ویزای سال ۲۰۱۰ اهالی این کشور دوباره جواز شرکت در قرعه‌کشی را کسب کردند. کشورهای غیرمجاز کشورهایی هستند که در پنج سال گذشته بیش از ۵۰٫۰۰۰ مهاجر از طریق ویزاهای خانوادگی و کاری به آمریکا فرستاده باشند. از جمله کشورهایی که در بیشتر دوره‌ها غیرمجاز بوده‌اند، می‌توان به چین، انگلستان و هند اشاره کرد.

خوشبختی زیر سایه دشمن

بر همین اساس و در دوره جدید این قرعه‌کشی که مربوط به سال ۲۰۱۹ میلادی است و از چند روز پیش ثبت نام آن آغاز شده، عده‌ای از جوانان برای رسیدن به رؤیاهای بلند پروازانه خود دست به‌کار شدند تا از این قافله جا نمانند. یکی از متقاضیان ثبت نام لاتاری که خانمی تقریباً ۳۰ ساله است، درباره انگیزه خود برای ثبت نام لاتاری به «صبح نو» اینطور می‌گوید: «شخصاً برای خود من، آمریکا کشور فرصت‌های طلایی به حساب می‌آید و دوست دارم برای پیشرفت بیشتر، زندگی بهتر و آینده‌ای زیباتر شانس خودم را امتحان کنم. البته همه جای دنیا زندگی کردن سختی‌های خود را دارد. در این مسابقه چیزی از دست نمی‌دهیم.»
از او پرسیدم: فکر می‌کنید آمریکا همانی باشد که در فیلم‌ها می‌بینید یا تصویر واضحی از آن دارید» در پاسخ گفت: «مسلماً هیچ جا برای زندگی، کشور خود آدم نمی‌شود و خب آمریکا هم مانند تصویرش نخواهد بود اما برای من این فرصتی برای دیدن دنیاست.» این خانم جوان ادامه می‌دهد: «خانواده‌ام هم مشکلی با ثبت نام در این مسابقه ندارند البته فعلاً که در حد ثبت‌نام است؛ نمی‌دانم اگر روزی قرعه به نامم درآید بازهم راضی باشند یا نه.»

بازار سیاه لاتاری
با شروع شدن فصل ثبت نام در لاتاری خیلی از شرکت‌ها و دفترها و افراد شخصی و غیره فعال می‌شوند تا از این آشفته بازار و آب گل آلودی که درست شده، ماهی بگیرند. خیلی از شرکت‌های مهاجرتی که اسم و رسمی هم ندارند و فقط اسم دارند، دست به‌کار می‌شوند و با تبلیغات مجازی شروع به مشتری سازی می‌کنند.
هر کس هم نرخ خاص خودش را دارد و برای پر کردن صفحات اطلاعات مشتریان هزینه‌ای را دریافت می‌کند. این نرخ بسته به میل میزبان مشتری متفاوت است و بسته به حال جیب افراد دارد. ثبت نام لاتاری از صفحه‌ای 40 هزار تومان برای یک نفر شروع می‌شود و اگر متقاضی متأهل و دارای همسر و فرزند باشد، قیمت هر ثبت نام به 150 هزار تومان خواهد رسید.
برخی با این خیال که اگر پولی برای ثبت نام بدهند فرصت بیشتری برای برنده شدن دارند، در دام افراد سودجو گرفتار می‌شوند و به راحتی فرصت سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران می‌گذارند. این در حالی است که برندگان قرعه‌کشی به‌صورت تصادفی توسط کامپیوتر و از بین تمامی متقاضیان تأیید صلاحیت‌شده انتخاب خواهند شد. احتمال انتخاب یک درخواست الکترونیکی فاقد شرایط لازم که مستقیماً توسط خود متقاضی ارسال شده‌است، درست به اندازه یک درخواست دیگر که توسط یک واسطه در ازای دریافت پول برای یک متقاضی دیگر تکمیل شده و به‌صورت الکترونیکی ارسال شده‌است، خواهد بود.

در کانال یکی از این مؤسسات مهاجرتی که ویژه لاتاری است، این پیام نوشته : «تماس از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب؛ کسانی که تمایل به رزرو وقت ثبت نام حضوری دارند و به علت حجم بالای تماس، با اشغالی خط تلفن مواجه می‌شوند، می‌توانند با واریز وجه ثبت نام به کارت شماره ... و ارسال عکس فیش برای آیدی ... نسبت به رزرو قطعی وقت ثبت نام حضوری اقدام کنند.» این یعنی ترافیک مشتریان لاتاری و سوءاستفاده از سادگی مردم. جالب است که این مؤسسه اول پول می‌گیرد بعد وقت برای مصاحبه می‌دهد!

فرش قرمز
در ایران هم فرصت‌های زیادی برای رسیدن به آمال و آرزوهای جوانان وجود دارند اما علت اصلی که باعث شده تا برخی از جوانان کشور ما به این اقدام ایالات متحده به چشم فرصت نگاه کنند، این است که به نظر آنها عدالت اجتماعی و اقتصادی در کشور برقرار نیست و تلاش افرادی که متصل به بالادستی نیستند و بند پ ندارند، بی ثمر است. این تصور مانند خوره به جان خیلی از جوانانی افتاده که مدت‌هاست دنبال فرصتی برای مهاجرت هستند.برخی از آنهایی که در این کشور زندگی می‌کنند، تصوری که از دنیای خارج از کشور دارند، رؤیایی بیش نیست و از طرفی هم نمی‌توانند از فکر خروج از کشور بیرون بیایند؛ اما موضوعی که مسلم است، هیچ کشوری مانند کشور زادگاه برای مردمانش ارزش قائل نیست و در یک کشور غربیه، همیشه غریبه‌ای.

رؤیای آمریکایی شدن با نشان دادن تصویری که آمریکا دلش می‌خواهد، همان چیزی است که به آن توجه نمی‌کنیم و به خیالمان در آن کشور که خودش هر لحظه درگیر آشوب و کشتار داخلی است و نمونه اخیرش هم کشتار در لاس‌وگاس بود، فرش قرمز برایمان پهن کرده‌اند تا ورودمان را جشن بگیرند! آمریکا هیچگاه کشور قابل‌اعتمادی نبوده یا حداقل در مورد مهاجران.
اقدامات اخیر ترامپ برای ممانعت از ورود اتباع چند کشور جهان که ایران هم جزو آن بود، معلوم نیست کی و کجا یقه مهاجران ایرانی را بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      شرط میبندم این متن بعد از ثبت‌نام نویسنده در لاتاری نوشته شده!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج