جاباما
۶۱۱۰۷۹
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

۱۸ سلاح عجیب ساخته دست بشر

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

از ابتدای تاریخ، انسان‌ها همواره در صدد کشتار یکدیگر بوده‌اند و در این راه سلاح‌های هوشمندانه و گاهی هم احمقانه‌ خلق کرده اند.در این مطلب شما با ۱۸ سلاح عجیب ساخته دست بشر آشنا خواهیم کرد.

وبسایت گجت نیوز - سپهر فاتحی: از ابتدای تاریخ، انسان‌ها همواره در صدد کشتار یکدیگر بوده‌اند و در این راه سلاح‌های هوشمندانه و گاهی هم احمقانه‌ خلق کرده اند.در این مطلب شما با ۱۸ سلاح عجیب ساخته دست بشر آشنا خواهیم کرد.

سگ رباتیک

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

در حالی که سگ‌ها معمولا در نبرد وظایفی مانند پیدا کردن بمب را بر عهده دارند، این بار کمپانی بوستون داینامیکز با الهام از این حیوانات یک سگ باربر رباتیک به نام بیگ داگ (Bid Dog) ساخته است. این ربات بزرگ برای عبور از عوارض نا‌هموار و سخت و حمل بارهای سنگین برای سربازان طراحی شده است و هم‌اکنون توسط ارتش آمریکا در حال آزمایش در افغانستان است.

بیگ داگ بسیار پر سر و صدا است و راه رفتن عجیب این سگ رباتیک بیشتر شبیه به سگ‌های نمایش است تا راه رفتن عادی و به همین خیلی پنهان‌کار و چابک نیست. اما هدف این هیولای ۱۰۹ کیلویی چابکی یا ساکت بودن نیست، بلکه حمل کردن محموله‌هایی تا ۴۵ کیلوگرم است. با این حال ارتش آمریکا خیلی از این ربات راضی نبوده و معتقد است که اندازه و سر و صدای آن محل سربازان را لو می‌دهد.

اسلحه کور کننده

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

این سلاح عجیب کسی را نمی‌کشد، بلکه تنها با اشعه لیزر موقتا هدف را کور می‌کند. این اسلحه که PHASR نام دارد، برای این طراحی شده تا به چشم تابانده و موجب کوری موقتی شود. هدف از این کار متوقف کردن خلافکارها و یا هر کسی که به اندازه کافی برای دستیگر کردن خطرناک باشد است. البته این سلاح یک مشکل کوچک دارد و آن هم این است که سازمان ملل بر اساس کنوانسیون ژنو استفاده از تسلیحات کور کننده را منع کرده است!

کانال پلاسمای القا شده با لیزر

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

مهندسان در مرکز تحقیقاتی پیکاتینی آرسنال در نیوجرسی سلاحی طراحی کرده‌اند که در طول اشعه لیزر، صاعقه ایجاد می‌کند. کانال پلاسمای القا شده با لیزر، همانطور که از نامش پیداست، می‌تواند بر علیه هر هدفی که رسانایی‌اش از هوا و زمین بیشتر باشد استفاده شود. با استفاده از نور لیزری که شدت و انرژی زیادی دارد، می‌توان صاعقه را در یک مسیر مستقیم و قابل تنظیم ایجاد کرد تا به طور دقیق به هدفی از پیش تعیین شده برخورد کند.

بمب خفاشی

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

در زمان جنگ جهانی دوم، ایده یک سلاح عجیب به تفنگداران دریایی آمریکا پیشنهاد شد و آن آموزش دادن خفاش‌ها به عنوان عامل انتحاری بود. این ایده برای اولین بار توسط یک دندان پزشک ساکن پنسیلوانیا ارائه شد که آن را از غارهای پر از خفاش در پارک ملی حفره‌های کارلزبد در نیومکزیکو الهام گرفته بود. هدف این بود که این موجودات را به مواد منفجره مجهز کنند و برای پیدا کردن اهداف با استفاده از توانایی فرستادن و دریافت امواج صوتی‌شان، آن‌ها را آموزش دهند. پس از این که ارتش از هزاران خفاش دم‌آزاد در آزمایشات خود استفاده کرد، مقامات آمریکا این پروژه را به نفع ساخت بمب اتم کنار گذاشتند.

بمب هدایت شونده توسط کبوتر

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

خفاش‌ها تنها موجوداتی نبودند که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفتند. در پروژه دیگری که پروژه کبوتر نام گرفت، تلاش‌هایی برای تولید بمب هدایت شونده توسط کبوترها انجام گرفت. این پرنده‌ها با استفاده از جعبه معروف اسکینر آموزش دیدند تا هدف را در یک صفحه نمایش که درون جعبه تعبیه شده بود پیدا کنند و پس از پیدا کردنش، به آن نوک بزنند. این پروژه در سال ۱۹۴۴ کنسل شد و بار دیگر در سال ۱۹۴۸ با نام پروژه اورکن احیا شد. اما در نهایت با ورود بمب‌های مجهز به سامانه‌های هدایت الکترونیکی، پروژه این سلاح عجیب هم کنار گذاشته شد.

دلفین‌های نظامی

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

شوروی هم علاقه زیادی به استفاده از حیوانات به عنوان جنگ‌افزار داشت و موجودی که آن‌های انتخاب کردند، دلفین بود. در دهه ۶۰ پروژه‌ای با هدف آموزش این موجودات برای انجام وظایفی نظیر پیدا کردن مواد منفجره در زیر آب آغاز شد. روسیه اما تنها کشوری نیست که دلفین‌ها را با هدف نظامی آموزش می‌دهد، بلکه آمریکا هم برنامه آموزش دلفین خود را دارد. البته قرار نیست این آبزیان دوست داشتنی هیچ گونه سلاح کشنده‌ای حمل کنند، زیرا توانایی تشخیص دوست از دشمن را ندارند.

سلاح هسته‌ای مرغی

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

بریتانیا در اوج جنگ سرد یک سلاح هسته‌ای عظیم ۸ تنی به نام طاووس آبی ساخت. این سلاح یک مین هسته‌ای بود که قرار بود در آلمان قرار گیرد و در صورتی که شوروی از شرق به اروپا حمله کرد منفجر شود. مشکل اینجا بود که زمین در زمستان به شدت سرد می‌شد و باعث می‌شد که اجزاء درون مین کار نکنند. اما چه چیزی این مین را به یک سلاح عجیب بدل می‌کرد؟

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

یکی از پیشنهادات عجیب و غریب این بود که این مین را با استفاده از مرغ‌ها گرم کنند. مرغ‌ها درون پوسته مین قرار می‌گرفتند و غذا، آب و اکسیژن کافی برای یک هفته در اختیارشان قرار می‌گرفت. در نهایت اما این پروژه به دلیل نگرانی در مورد به هوا رفتن میزان زیادی از ذرات آلوده به موارد رادیواکتیو کنار گذاشته شد.

ابر سربازها

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

یکی از راه‌های ایجاد ارتشی مرگبار، خلق سربازان شکست‌ناپذیر است. آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته آمریکا مدت‌هاست بر روی پروژه‌ای برای خلق سربازانی نامیرا یا مقاوم‌تر در برابر حملات کار می‌کند. این سربازان باید بتوانند برای مدت‌های طولانی در مقابل چالش‌های به شدت دشوار محیطی دوام بیاورند.

یکی از این برنامه‌ها به نام زره درونی، بر روی خصوصیات ژنتیکی تحقیق می‌کند که به گونه‌هایی نظیر فوک‌های بندرگاه یا آرکی‌باکتری‌ها اجازه می‌دهد برای مدت‌های طولانی بدون توقف حرکت کنند، در زیر آب بدون اکسیژن دوام بیاورند و بدون این که تحت تاثیر اثرات سلاح‌های شیمیایی یا رادیواکتیو قرار بگیرند از آن‌ها نجات پیدا کنند. هدف نهایی آن دستکاری نورون‌ها و یا تولید ویتامین‌هایی است که قدرت‌های گفته شده را به انسان‌ها ببخشد.

بمب بی زد

حتما لازم نیست یک سلاح عجیب باعث آسیب فیزیکی شود؛ گاهی هم سلاح‌ها می‌توانند ذهن را هدف قرار دهند. در دهه 50 میلادی، سازمان سیا در جریان پروژه بدنام ام کی اولترا در مورد استفاده از مواد محرک روانی مانند LSD پژوهش‌هایی انجام داد.

یکی از سلاح‌های غیر کشنده‌ای که سیا توسعه داد، بمب بی زد (BZ) بود. این بمب یک بمب خوشه‌ای بود که با هالوسینوژن 3-کینوکلیدیلینیل بنزیلات پر می‌شد. یکی از داوطلبانی که این ماده بر روی وی آزمایش شده بود عوارضی مانند رویاهای عجیب و غریب، احساس بی‌قراری، عدم توانایی تمرکز و سردرد را گزارش کرده است. در نهایت این پروژه هم به دلیل قابل اطمینان نبودن اثر روانی بی زد کنار گذاشته شد.

ناو هواپیمابر یخی

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

در زمان جنگ جهانی دوم بریتانیا قصد ساخت یک سلاح عجیب یخی را داشت. این ایده استفاده از یک ناو هوایمابر یخی بود که پروژه هاباکوک نام گرفت. قرار بود مقدار کمی خمیر چوب با یخ ترکیب شود تا ساختاری مستحکم ایجاد شود که البته در عرض چند ماه آب می‌شد، اما مواد خام کمی نیاز داشت. تعمیر آن نیز ساده بود و به سادگی با آب انجام می‌شد. در سال ۱۹۴۳ چرچیل اجازه آغاز پروژه را صادر کرد، اما در نهایت مشخص شد که این سلاح خیلی کارا نخواهد بود. چرا که اولا ساخت نیازمند فریزرهای عظیمی بود و ثانیا بسیار سنگین و کند بود و برای جلوگیری از آب شدن باید توسط چوب پنبه عایق می‌شد.

توپ بابل بزرگ

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

گاهی یک سلاح عجیب نه به خاطر طراحی‌اش، بلکه به خاطر اندازه بزرگش لایق این عنوان می‌شود. در دهه ۶۰، یک مخترع بریتانیایی طرحی از یک ابرتوپ ارائه داد که بسیار عظیم بود. این توپ که بابل بزرگ نام گرفت، لوله‌ای ۱۵۶ متری داشت و به قدری بزرگ بود که از فضا قابل رویت بود. هر چند که این پروژه هرگز عملی نشد، اما مخترع کانادایی آن، جرالد بول، بر اساس آن توسعه یک توپ برای دیکتاتور عراق، صدام حسین، را آغاز کرد و در سال ۱۹۸۸ چندین پیش نمونه ساخته شد. البته هدف نهایی بول فرستادن ماهواره به فضا با استفاده از توپ بود و این توپ‌ها با توجه به اندازه بزرگ و غیرقابل حرکت بودنشان به عنوان یک سلاح کارایی چندانی نداشتند.

تفنگ چراغ قوه

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

به نظر می‌رسد سازمان‌های جاسوسی کره شمالی علاقه زیادی به فیلم‌های جاسوسی جنگ سرد دارند. زمانی که ماموران این کشور در تلاش برای ترور فعال سیاسی، پارک سانگ هاک دستگیر شدند، ماموران اطلاعاتی کره جنوبی چندین سلاح عجیب کوچک را همراه آن‌ها کشف کردند. در میان آن‌ها دو خودکار سمی و یک چراغ قوه کوچک با سه سوراخ کوچک برای شلیک گلوله پیدا شد.

اسلحه گردبادی

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

یکی دیگر از سلاح‌های غیر مرگبار، سلاح گردبادی است. این سلاح حلقه‌های پر انرژی هوا ایجاد می‌کند که می‌تواند اشخاص را به زمین بیاندازد یا مواد شیمیایی را بر روی آن‌ها اسپری کند. این پروژه از سال ۱۹۹۸ توسط ارتش آمریکا در دست توسعه بوده است. نازی‌ها هم قصد ساخت سلاح مشابهی به نام توپ گردبادی را داشتند که هواپیماها را با امواج هوا هدف قرار می‌داد اما این پروژه به جایی نرسید، زیرا ساقط کردن هواپیماها به دلیل ارتفاع و سرعت بالایشان غیر ممکن بود.

جنگجویان انسان-شامپانزه

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

گاهی یک سلاح عجیب، بسیار حیرت‌انگیزتر از آن است که قابل باور باشد. در دهه ۲۰ میلادی، دانشمندی روس به نام الیا ایوانف، قصد خلق موجودی از ترکیب انسان و شامپانزه را داشت. هدف پروژه بارور کردن شامپانزه‌ها با اسپرم انسان بود. پس از شکست این پروژه، ایوانف به آفریقا رفت و در آن‌جا تلاش کرد که زنان آفریقایی را با اسپرم شامپانزه بارور کند. بعد‌ها ادعا شد که این پروژه‌ها بخشی از نقشه جوزف استالین، دیکتاتور شوروی برای خلق ابرجنگجویانی دورگه از انسان و شامپانزه بوده است.

پوشش نامرئی کننده

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

در سال ۲۰۱۶ ارتش آمریکا درخواستی برای یک یونیفرم نامرئی ارائه داد که شخص استفاده کننده را از همه زوایا و در همه محیط‌ها نامرئی کند. مشخص نیست که این پروژه تا کنون به کجا رسیده، اما ایده نامرئی کردن اشیاء در برخی طول موج‌ها مشخص خیلی هم عجیب نیست. در سال ۲۰۰۶ دانشمندان نشان‌دادند که می‌توان نور را در اطراف برخی مواد خواص که فراماده نام داردند، خم کرد، به گونه‌ای که در برخی از طول موج‌ها نامرئی شوند. در سال ۲۰۱۵ یک دانشمند ادعا کرد که ماده‌ای سرامیکی و بسیار نازک اختراع کرده که در بسیار از طول موج‌ها نامرئی است.

سامانه بازدارنده فعال

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

برخی سلاح‌ها شما را نمی‌کشند، اما باعث ایجاد درد زیادی در شما خواهند شد. ارتش آمریکا در حال کار بر روی سلاحی غیر کشنده به نام سامانه بازدارنده فعال است. این سلاح امواج مایکروویر به سمت هدف می‌تاباند که باعث داغ شدن پوست و ایجاد حس شدید سوزش می‌شود. هدف آن دور نگه داشتن افراد مشکوک از اطراف پایگاه‌های نظامی بدون کشتن آن‌ها است. فعلا این سلاح تنها بر روی خودروها سوار می‌شود، اما ارتش آمریکا امیدوار است که بتواند این سلاح را برای استفاده نفرات کوچک کند.

نارنجک چسبان

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

نارنجک‌ چسبان سلاح دیگری است که در طول جنگ جهانی دوم توسط بریتانیا ساخته شد. برای استفاده از این سلاح، سربازان باید ابتدا یک پین را آزاد می‌کردند تا جلد محافظ نارنجک باز شود و سطح چسبنده آن بیرون بیاید و سپس می‌توانستند با استفاده از آن نارنجک را به بدنه تانک‌های دشمن بچسبانند.

با این که مسئولان بخش مواد انفجاری ارتش بریتانیا مخالف این سلاح بودند، اما چرچیل طرفدار آن بود و ۲.۵ میلیون نارنجک چسبنده در طول جنگ ساخته شد و در شمال آفریقا، یونان و جبهه‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفت. متاسفانه این نارنجک‌ها چندین مشکل داشتند. مثلا اگر بدنه تانک‌ها خیلی کثیف بود، به آن نمی‌چسبیدند. از طرفی گاهی به لباس خود کاربر می‌چسبیدند و تصور کنید که این شخص تنها ۵ ثانیه فرصت داشت تا نارنجک را از لباسش جدا کند!

تفنگ پاکل

از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

تفنگ پاکل در سال ۱۷۱۸ توسط وکیل بریتانیایی، جیمز پاکل در انگلستان اختراع شد. این سلاح عجیب به جای گلوله‌های گرد، گلوله‌های مربعی شلیک می‌کرد که ظاهرا هدف آن وارد کردن حداکثر درد و جراحت به قربانی بود. به گفته خود مخترع، هدف آن نشان دادن قدرت تمدن مسیحیان به ترک‌های عثمانی بوده است. تفنگ پاکل می‌توانست ۹ گلوله در دقیقه شلیک کند و شاید بتوان گفت اولین مسلسل دنیا بود، اما هرگز توسط ارتش بریتانیا مورد استفاده قرار نگرفت زیرا مکانیسم شلیک آن بسیار نا مطمئن بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج