۶۱۱۱۲۰
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

حاشیه های سفر شاه عربستان به روسیه

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی نوشت: سفر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به روسیه علیرغم انعقاد قراردادهای بزرگ نظامی، اقتصادی و سیاسی دوجانبه، با چند نقطه ضعف و کمبود همراه بود که این نقاط ضعف و کمبودها ممکن است با تغییر یافتن شرایط و محاسبات به مشکلات بزرگ تبدیل شوند.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی نوشت: سفر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به روسیه علیرغم انعقاد قراردادهای بزرگ نظامی، اقتصادی و سیاسی دوجانبه، با چند نقطه ضعف و کمبود همراه بود که این نقاط ضعف و کمبودها ممکن است با تغییر یافتن شرایط و محاسبات به مشکلات بزرگ تبدیل شوند.

یکی از این نقاط ضعف یاد شده از کار افتادن ناگهانی پله برقی در هنگام پایین آمدن شاه سعودی از هواپیما در چهارشنبه گذشته در فرودگاه مسکو بود؛ افراد حاضر در فرودگاه و مشاهده کنندگان این صحنه در صفحه تلویزیون نشانه های نگرانی را در چهره ملک سلمان مشاهده کردند که در فاصله پانزده متری میان هواپیما و زمین بلاتکلیف مانده بود؛ البته روسها از این بابت عذرخواهی نکردند و اعلام کردند که این موضوع ارتباطی با آنها ندارد و این پله برقی خارجی به همراه ملک سلمان از عربستان آمده است؛ در نهایت شاه سعودی مجبور شد آرام آرام با پای خود از هواپیما پایین بیاید.
دومین رویداد که این بار فعالان سعودی در شبکه های اجتماعی به راه انداختند، عدم حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در راس استقبال کنندگان از ملک سلمان در فرودگاه بود و آن را نشانه کم اهمیت دانستن جایگاه و مقام ملک سلمان و عربستان از سوی کشور میزبان دانستند.
علاوه بر دو مورد یاد شده، پوتین اعلام کرده که در گفت وگو با پادشاه عربستان پیشنهاد تمدید توافقنامه نفتی میان ریاض و مسکو را مطرح نکرده است؛ بدین ترتیب رئیس جمهور روسیه نشان داد که این مقامات سعودی هستند که برای تمدید توافق نفتی پافشاری و اصرار دارند در حالی که این موضوع در سال های گذشته برعکس بود.
سفر سلمان به مسکو نشان داد که انعطاف پذیری زیادی در سطوح سیاسی، نفتی و تسلیحاتی میان ریاض و مسکو روی داده است؛ البته این انعطاف پذیری در ارتباط با عربستان نسبت به روسیه صدق می کند و نه برعکس در نتیجه سخاوتمندی سعودی در قراردادهای اقتصادی و نظامی و سیاسی بیانگر موازنه و تعادل میان دو رقیب نیست، بلکه نمایانگر آن است که ریاض نقش خاورمیانه ای مسکو در سوریه، مصر و لیبی و سایر کشورهای عربی را پذیرفته است.
به عنوان مثال عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان ادعا کرده که دو کشور برای ایجاد یکپارچگی در میان 'اپوزسیون میانه رو سوریه' با یکدیگر همکاری می کنند، اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه این مطلب را به گونه دیگری بیان کرده و اظهار داشت: 'دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری می کنند'؛ در واقع اظهارنظر الجبیر نشان می دهد که ریاض در مقابل اقتدار مسکو و رویکردش در سوریه عقب نشینی کرده است.
ازسوی دیگر پادشاه عربستان از این سفر سوء استفاده کرده و به انتقاد بی پایه و اساس از ایران پرداخت، اما این اقدام وی تاثیری روی طرف روس نداشت و مورد استقبال پوتین قرار نگرفت و همین امر نشان داد که رهبر کرملین تا چه اندازه مجذوب همسایه ایرانی خویش است که در افغانستان و یمن و عراق و سوریه و لبنان نفوذ گسترده ای دارد. حتی کرملین دیروز به سرعت به اظهارنظر شاه سعودی واکنش نشان داد و اظهار داشت: 'همکاری فنی نظامی با عربستان علیه هیچ کشوری نیست.'

اگر روسیه و عربستان را از نظر موازین قدرت با یکدیگر مقایسه کنیم، بطور حتم روسیه و نه عربستان از این سفر بیشترین سود را برده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب اینو نگید چی میخوایید بگید هر کشوری جای شما بود همینجوری میسوخت و همین حرفا رو میزد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • بدون نام

      روسیه رفتار خوبی داشته همین لایق اعراب است

    • بدون نام

      همینکه اونا تونستن سامانه موشکی اس ۴۰۰ بخرن کلی واسشون منفعت داره دیگه چه مهم که پوتین اومد استقبال یا پله هواپیما خراب بود

    • بدون نام

      ای واییییی چه بدبختیم ما

    • امیر

      12سال زمان برد تا به ایران .اس300 دادن .ولی با عربستان فورا قرارداد.اس400 بستن.تا یک سال ایندم بهشون تحویل میدن .با کلی چیزای دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج