۶۱۱۵۲۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

القای نا اميدی و بحران ناكارآمدی دولت یازدهم

آرزو فرشيد در روزنامه اعتماد نوشت: «خبري در راه است». مخالفان دولت اين را مي‌گويند و معتقدند كه از قضا خبرهاي وعده داده شده چندان خبرهاي خوبي نيست. براي حرف‌شان البته دليل واضحي ندارند اما معتقدند نشانه‌ها را دنبال كرده و به اين نتيجه رسيده‌اند!

آرزو فرشيد در روزنامه اعتماد نوشت: «خبري در راه است». مخالفان دولت اين را مي‌گويند و معتقدند كه از قضا خبرهاي وعده داده شده چندان خبرهاي خوبي نيست. براي حرف‌شان البته دليل واضحي ندارند اما معتقدند نشانه‌ها را دنبال كرده و به اين نتيجه رسيده‌اند!
مثلا روزنامه كيهان در گزارشي به حرف‌هاي حسن روحاني، رييس‌جمهور در دانشگاه تهران اشاره كرده و نوشته است: «حالا ديگر همه، حتي نوجوانان دبيرستاني هم مي‌دانند كه هر وقت روحاني از اين حرف‌ها مي‌زند، خبري در راه است، افتضاحي به بار آمده يا خواهد آمد و خلاصه بايد منتظر چيزي باشيم! اينكه در يك جلسه، هم منطق امام حسين عليه‌السلام تحريف شود، هم سنت و سيره پيامبر عزيز اسلام عليه‌السلام و هم قرآن تقطيع و گزيده‌خواني شود، گوياي آن است كه خبر‌هاي مهمي در راه است، اتفاقات مهمي افتاده و خلاصه كه يك چيز جواب نمي‌داده!»
مهدي محمدي، كارشناس مسائل سياسي و بين‌المللي اصولگراي نزديك به سعيد جليلي اما از حرف‌هاي روحاني در دانشگاه تهران اين گونه برداشت كرده كه دولت به هيچ‌وجه آماده مواجهه با اتفاقات مهم دنيا نيست. او در يك شبكه اجتماعي كه اتفاقا فيلتر نيز هست، نوشته است: «از روز پنجشنبه اتفاقات مهمي در محيط امنيت ملي ايران رخ خواهد داد.
سخنراني امروز روحاني نشان داد دولت او هيچ آمادگي براي اين وضع ندارد». او در يك توييت ديگر پيش‌بيني كرد: «فكر مي‌كنم آخرش اين طوري ميشه: # كاتسا اجرا ميشه، مذاكرات فرامنطقه‌اي با لطايف الحيل شروع ميشه، آقايان دولت هم راضي كه ترامپ از # برجام خارج نشده!»
اينكه پيش‌بيني سياسي به استناد حرف‌هاي روحاني در يك سخنراني، براي نوجوانان دبيرستاني كار ساده‌اي است يا دشوار بحث ديگري است اما نكته قابل تامل اين است كه منتقدان دولت سابقه چندان روشني در امر پيش‌بيني ندارند. راه دور نرويم. در همين انتخابات ارديبهشت ماه پيش‌بيني‌هايي كردند كه درست از آب در نيامد. به عنوان نمونه حسين شريعتمداري بعد از همايش هواداران روحاني در كرمان از شعار «اسحاق دوستت داريم» استنباط كرده بود كه كانديداي پوششي، ماندني خواهد شد.
او در روزنامه‌اش نوشته بود: «اعلام شده بود كه جهانگيري به توصيه عناصر اصلي جبهه اصلاحات و كارگزاران نامزد شده است و ايشان در ابتدا اعلام كرد براي كمك به روحاني و به عنوان مكمل ايشان آمده است اما در جريان مناظره تاكيد كرد كه آمده است رييس‌جمهور شود! بنابراين و با توجه به آنچه عرض كردم احتمال اينكه كنار نكشد از احتمال كناره‌گيري وي بيشتر است و البته سخنان چندگانه [كنار نكشيدن]نيز از مدعيان اصلاحات بعيد نيست».

پيش‌بيني‌هاي بدتر

او در انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٢ نيز پيش‌بيني‌هاي بهتري نكرده بود. دو ماه قبل از انتخابات گفته بود: «قطعا هاشمي كانديدا نمي‌شود، چون از شكستش مطمئن است». مرحوم آيت‌الله هاشمي برخلاف انتظار او در انتخابات ثبت نام كرد و رد صلاحيت شد. شريعتمداري هنوز معتقد بود كه هاشمي از كسي حمايت نمي‌كند و وقتي كه صراحتا از روحاني حمايت كرد؛ با استناد به سابقه حسن روحاني پيش بيني كرد «پيروز قطعي اين انتخابات اصولگرايان هستند».

پيشگوهاي ناموفق
حسين شريعتمداري تنها فرد و كيهان تنها رسانه اصولگرايي نيست كه پيش‌بيني‌هاي غلط مي‌كند. در انتخابات ٩٦ شاهد بوديم كه برخي رسانه‌هاي اصولگرا تقريبا مطمئن بودند انتخابات را خواهند برد. اين اطمينان به حدي بود كه نگران شده بودند نكند بعد از اين نتيجه شاهد آشوب در كشور باشيم. وطن امروزي‌ها از همه مطمئن‌تر بودند چون دو سال قبل از انتخابات (بعد از انتخابات مجلس) نوشتند: « اگر فرض كنيم انتخابات ٧ اسفند انتخابات رياست‌جمهوري مي‎بود و دقيقا همين افراد و با همين گرايش‎ها و تعلقات سياسي در آن شركت مي‎كردند، با عنايت به ميزان موفقيت گروه‎هاي سياسي در تصاحب كرسي‎هاي مجلس، منتخب ملت به‌طور قطع و يقين فردي منتقد دولت ‎مي‎بود و نه همسو و هوادار دولت. يك دودوتاي چهارتاي ساده البته همراه با نگاهي واقع‎بينانه به فضاي كلي كشور و كل فضاي كشور- فارغ از نمونه‎ها و چشم‎اندازهاي گزينشي كه كاركردي جز اغوا و خودفريبي ندارند- مي‎تواند تخمين خوبي درباره سرنوشت انتخابات ٩٦ به دست دهد. ضمن آنكه روشن است در انتخابات ٩٦ فقط مردم تهران نيستند كه پاي صندوق‎هاي راي مي‎آيند! حال سوال اين است كه آيا آنچنان كه در سال‎هاي ٩٢ و ٩٤ در روزهاي بعد از انتخابات خيابان‎هاي آرامي داشتيم و سطل‎هاي زباله از تعرض در امان بودند، آيا چنين اميدي را مي‎توان براي سال ٩٦ هم داشت؟»

يكي ديگر از كساني كه بد به دل خود راه نداده و به پيروزي اطمينان داشت مهدي محمدي بود كه اين روزها منتظر است از روز پنجشنبه اتفاقات مهم در حوزه امنيت ملي رخ دهد. تنها مساله او اين بود كه فضاي منطقه اصلا آبستن جنگ و درگيري نيست و دولتي‌ها بي‌خود روي اين موضوع مانور مي‌دهند. او در گفت‌وگويي با خبرگزاري مهر از محتمل نشان دادن گزينه جنگ از سوي دولت گلايه كرده و گفته بود: « اين موضوع غيرمحتمل و يك عمليات رواني است. ما نبايد اجازه دهيم كه موضوع اصلي جامعه دچار تحريف شود... دولت همه كاري خواهد كرد كه اين فضاي نرمال به هم ريخته شود و حتي پيش‌بيني مي‌كنيم كار امنيتي هم صورت گيرد اما تحت هيچ شرايطي نبايد به دنبال آدرس غلط رفت». وي آدرس اصلي را مساله ركود و بيكاري دانسته و تاكيد كرده بود: «جبهه انقلاب در اين زمينه پاسخ معتبر دارد و صاحب كارنامه است و عملكرد ١٤ ماهه آقاي رييسي در آستان قدس و آقاي قاليباف مويد اين مساله است... ما بايد تلاش كنيم كه به نمايندگي از مردم مطالبات آنها را مطرح كرده و براي مردم هزينه بدهيم». عضو شوراي مركزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي با بيان اينكه باختن در اين انتخابات كار سختي است و گل نكردن اين توپ هم كار سختي محسوب مي‌شود، يادآور شده بود: «با وجود چنين تشكل بي‌سابقه‌اي بين نيروهاي انقلاب و عملكرد فعلي دولت بايد خيلي بي‌مهارت باشيم كه اين انتخابات را واگذار كنيم».
برخي ديگر از نيروهاي اصولگرا كه رقيب را جدي نگرفته بودند، منتظر دو مرحله‌اي شدن انتخابات بودند. مثلا ضرغامي در پيامي توييتري نوشته بود: «رسانه ملي براي دور دوم برنامه‌ريزي كند! انتخابات با حضور رييس‌جمهور مستقر تا به حال به دور دوم نرفته است. ولي اين‌بار ظاهرا متفاوت است».

اصرار در پيش‌بيني
انتخابات انجام شد و مردم تهران و ديگر نقاط كشور در همان مرحله نخست، انتخاب خود را به روشني نشان دادند. پيش‌بيني‌هاي مخالفان دولت غلط از آب درآمد اما آنها كوتاه نيامدند. گمانه‌زني‌ها در مورد كابينه روحاني آغاز شده و اين فرصت ديگري بود براي پيشگوهاي رقيب. مهدي محمدي در كانال تلگرامي خود نوشته بود: «كسي از دولت آقاي روحاني تاكنون درباره تحريم‌هاي اخير سنا سخني نگفته. همچنين درباره طرح تشكيل ناتوي عربي در منطقه كه اسراييل پشت آن ايستاده است. همزمان، در محيط داخلي، دولت گام به گام در مقابل تندروهاي چپ در حال عقب‌نشيني است. مي‌شود پيش بيني كرد كابينه آينده روحاني راديكال‌تر از كابينه فعلي باشد. حتي شنيدم براي وزارت اطلاعات فردي مانند مجيد انصاري را كانديدا كرده‌اند!»

معرفي كابينه دوازدهم به مجلس اگرچه انتقادهاي جريان اصلاح‌طلب را به خاطر محافظه‌كارتر شدن به همراه داشت اما يك بار ديگر پيش‌بيني‌هاي رقباي دولت را بي‌اعتبار كرد. نكته اينجا است كه هيچ يك از اين بي‌اعتبار شدن‌ها كافي نبوده است تا پيشگويان مخالف دولت دست از تلاش خستگي‌ناپذير خود بردارند. بهانه كردن سخنراني روحاني در دانشگاه و داستان‌ ساختن از آن اصرار آنها در ادامه اين پيشگويي‌ها را ثابت كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج