۶۱۱۵۳۳
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

خطای پزشكی مثل كاه، «ناچيز» نيست!

روزنامه اعتماد نوشت: «#كاه_كوه» واكنش كاربران توييتر در پانزدهمين شب برگريزان امسال به حرف‌هاي رييس سازمان نظام پزشكي درباره ماجراي خطاي پزشكي در پرونده مرحوم عباس كيارستمي بود. پاييز و برگريزان يادآور روزهايي است كه «محمدرضا رستمي» روزنامه‌نگار نيز تن به پزشكان سپرد اما ديگر دختر و همسرش را نديد.

روزنامه اعتماد نوشت: «#كاه_كوه» واكنش كاربران توييتر در پانزدهمين شب برگريزان امسال به حرف‌هاي رييس سازمان نظام پزشكي درباره ماجراي خطاي پزشكي در پرونده مرحوم عباس كيارستمي بود. پاييز و برگريزان يادآور روزهايي است كه «محمدرضا رستمي» روزنامه‌نگار نيز تن به پزشكان سپرد اما ديگر دختر و همسرش را نديد.
«#كاه_كوه» واكنش به اين حرف بود: «متاسفانه هميشه سعي مي‌كنيم از كاه، كوه بسازيم و خبررساني‌هاي ما براي مردم خوب و دقيق نيست. پرونده كيارستمي نيز از اين موضوع مستثني نبود. اين پرونده به سرانجام رسيد ولي به نتيجه آن توجه نشد. به عنوان رييس سازمان نظام پزشكي به هيچ عنوان تاييد نمي‌كنم كه براي هر بيماري دادگاهي ويژه تشكيل بدهيم.» اين اظهارات را ايرج فاضل رييس سازمان نظام پزشكي روز يكشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس بيان كرد. جملاتي كه با واكنش بسياري روبرو بود و تعداد زيادي از فعالان فضاي مجازي به اين ديدگاه رييس سازمان نظام پزشكي انتقاد داشتند و همين موضوع بهانه‌اي بود براي كاربران توييتر تا شنبه‌شب در قالب توفاني توييتري اعتراض‌شان را به اين ديدگاه بيان كنند؛ اعتراضاتي كه با هشتگ #كاه_كوه بيان مي‌شد و خبرنگاران بسياري در خصوص اين اظهارات با ديد انتقادي نكاتي را بيان كردند.
عباس كيارستمي كارگردان برجسته ايراني در تيرماه سال ٩٥ در حالي به دليل لخته شدن خون و سكته مغزي درگذشت كه براي ادامه روند درمان بيماري سرطان راهي پاريس شده بود. حدود يك سال بعد از درگذشت او در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ رييس كل سازمان نظام پزشكي در رابطه با علت اصلي مرگ كيارستمي خونريزي حاد تحت پرده‌هاي مغزي كه منجر به مرگ مغزي شده را علت اصلي مرگ او اعلام كرد. اما با كمپيني كه پس از درگذشت او تشكيل شده بود، موضوع قصور پزشكي در سطحي گسترده در ميان افكار عمومي مطرح شد. پيگيري‌هاي بهمن كيارستمي نيز در اين مدت باعث شد تا اين موضوع همچنان در ميان خبرها خودنمايي كند.
اما با اظهارات اخير رييس سازمان نظام پزشكي و ادبياتي كه براي بيان پيگيريهاي مستمر در خصوص اين پرونده استفاده كرد، تمام كساني كه پس از درگذشت كيارستمي پيگير علت اصلي فوت او بودند، اعتراض‌شان دوباره جان گرفت. بهمن كيارستمي در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح به اين اظهارات واكنش نشان داد و گفت: «جمله آخر رييس سازمان نظام پزشكي بيشتر از همه من را ناراحت كرد. ايشان گفته‌اند متاسفانه هميشه سعي مي‌كنيم از كاه، كوه بسازيم و خبر رساني‌هاي ما خوب و دقيق براي مردم نيست. سوال من از آقاي فاضل اين است كه منظورشان از كاه چيست؟ آيا مرگ پدرم كاه بوده؟ خطاي پزشكي كاه است؟ مرگ يك بيمار به دليل خطاي پزشكي كاه است؟» كيارستمي در اين گفت‌وگو كه يك روز پس از اظهارنظر ايرج فاضل منتشر شد، گفت: «همان زمان كه پدرم تازه فوت شده بود، ايشان رييس انجمن جراحان بودند و چند بار به بيمارستان سرزدند. صحبت‌هاي ايشان در اين مورد بود كه ماجرا را با صحبت و گفت‌وگو تمام كنيم. پزشك معالج پدرم نيز به صورت عجيبي صحبت‌ها و حرف‌هاي آقاي فاضل را گوش مي‌كردند با وجود اينكه رييس سازمان نظام پزشكي فرد ديگري بود. مثلا به دكتر مير مي‌گفتيم حداقل يك بار در مورد اين پرونده با رسانه‌ها صحبت كن و او جواب مي‌داد هر چي آقا فاضل بگويند.»
اما در كنار واكنش رسمي فرزند عباس كيارستمي، بسياري از خبرنگاران و فعالان فضاي مجازي نيز به اين نگاه انتقاد داشتند. الهه خسروي يكي از خبرنگاران با تجربه، كه سال قبل در چنين روزهايي همسرش رضا رستمي بر اثر قصور پزشكي در گذشت، در اين باره در حساب توييتري‌اش نوشت‌: «ماجرا اين نيست كه خطاي پزشكي رو هرگز نمي‌پذيرن و ماجرا اينه كه خانواده رو به جاي پزشك مقصر ميدونن.» علاوه بر اين بسياري از كاربران با بازنشر توييت‌هاي مرحوم رضا رستمي در خصوص خطاي پزشكي در پرونده عباس كيارستمي ديدگاه او را كه مدتي بعد از كيارستمي بر اثر خطاي پزشكي درگذشت، مرور كردند.
رضا رستمي در واكنش به بروز خطاي پزشكي در پرونده كيارستمي نوشته بود: «كيارستمي چهره‌اي جهاني بود كه اين بلا تو بيمارستان سرش اومد، مردم عادي چه بلاهايي سرشون مي‌آد و دستشونم به هيچ جا بند نيست.» فرزانه ابراهيم‌زاده هم در واكنش به صحبت‌هاي رييس سازمان نظام پزشكي نوشت: «نظام پزشكي در كنار همه وظايف براي كمك به حقوق بيماران در برابر پزشكان تاسيس شده است، نه نهادي براي كمك به پزشكان خطاكار.» هادي عيار هم با هشتگ #كاه_كوه در توييتر نوشت: «جناب فاضل يادتونه سر در حاشيه مهران مديري چه از #كاه_كوه ساختيد؟ مصاحبه‌تون هنوز تو ركوردر بنده هست. حالا مرگ كيارستمي شد از كاه كوه ساختن؟» حبيب رضايي بازيگر و كارگردان سينما هم در توييترش نوشت: «تنمان ‌به «كاه» طبيبان ‌نيازمند مباد كه دردها، «كوه»مي شود، ‌حتما... قسم پزشكي براي حفظ جان آدمي است، نه تحقير آن، آقاي دكتر!»
شاهد حلاج خبرنگار حوادث روزنامه شرق كه چندي پيش تصادفش در جاده خبرساز شده بود هم همراه با اين توفان توييتري شد و نوشت: «كشيدم كه ميگم بيمارستان آپادانا، چشم پزشكي كشيك از ساعت۵صبح منتظر بودم تا۷شب كه ميگفتن جراحي داره، آخر كار به وزير كشيد كه اومد.» مينا اكبري خبرنگار حوزه فرهنگ هم در توييترش نوشت: «آقاي فاضل فكر نكنيد مي‌توانيد باقدرت بي‌پايان مرورزمان، خاك سردفراموشي روي نامي بپاشيد كه نماد همه‌چيزهاي خوب سينماي ايران در جهان بود.» پدرام الوندي هم همراه با جرياني كه شنبه شب در توييتر به راه افتاد در مورد ادبيات رييس سازمان نظام پزشكي نوشت: «فكر مي‌كردم تيم جديد نظام پزشكي بهتر عمل كند ولي ظاهرا در بر همان پاشنه مي‌چرخد.»
كريم ارغنده‌پور هم در همين رابطه نوشت: «مساله اصلي در پرونده پزشكي كيارستمي فقيد اين است كه به ابهامات افكار‌عمومي پاسخ قانع‌كننده داده نشده. اين از كاه كوه ساختن نيست. دكتر‌فاضل پزشك معتبر و خوش‌نامي است ولي نمي‌تواند با ادبيات دو دهه‌ پيش با جامعه سخن بگويد.» دكتر فاضل هنوز در پاسخ اين واكنش‌ها توضيحي ارايه نكرده است، اما هر چه هست، چنين ديدگاهي نه تنها در مورد هنرمندي كه چهره‌اي جهاني داشت بلكه در مورد هيچ انساني بجا و شايسته نيست و شايد به تعبير يكي از كاربران مجازي مسوولان به جاي فرافكني ياد بگيرند كه در مقابل كوتاهي‌ها و اشتباهات پاسخگو باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آدم ها عمر جاودان ندارن كيارستمي هم پير بود چرا سرخود بعد پيري و مريضي و عمل رفته فرانسه اونجا گم كرده داشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشید از شما اجازه نگرفت مگر هرکس پیر شود مریض شود باید فاتحه جانش را بخوانند یا در درمانش کوتاهی کنند یا حق مسافرت نداشته باشد خدا رحمت کند نور بقبرش بباره اون که این همه می شناختن وکیل هم گرفت نتوانست قصور عمد را بر ملا کند وای بحال اون بدبختی که صدمه کلی دیده قصور صد در صد عمد بوده معلول شده نه درمانش کردن نه به شکایتش رسیدگی کردن منع تعقیب صادر کردن حق شکایت دیگر هم ندادن نه پول داره نه سلامتی داره نه وکیل حتی تسخیری ندادن ونه پارتی داره کلی قرض و قله پیدا کرد در بستر بیماری نا توانی معلولیت افتاده بخاطر اینکه پرشکش عضو کمیسیون بود دست و دهن همه بسته شد رعایت قانون و حق بیمار و جان بیمار و زندگی و ابروی بیمار روح و روان بیمار و خانواده اش تو کتاب قصه ها گم شده اگر خودت بودی یا عزیرانت باز این طور نا مردمی حرف می ردی نکنه از طرف خدا امان نامه داری عمر هزار ساله بدون هیچ گون مریضی سر و کارت به این دکتر ها هرگز نمی افتد نه جونم امروز زنگ تفریح فردا پیش خدا زنگ حساب داریم حق و نا حق نکنیم کج مونده بنی ادم اعضای یک دیگرن :

    • بدون نام

      خدامیداندتوبیمارستان آمورشی وتحقیقاتی امام رضا چندین نفرروسلاحی میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج