۶۱۱۵۳۹
۲۴ نظر
۵۰۱۲
۲۴ نظر
۵۰۱۲
پ

آقای روحانی، شما چیزی برای نظام باقی نگذاشتید

دکتر عبد‌الله گنجی در روزنامه اصولگرای جوان نوشت: رئيس‌جمهور در آيين بازگشايي سال تحصيلي دانشگاه‌ها عباراتي را استفاده كرده كه نه از جهت سياسي كه از جهت صغري و كبراي منطقي نمي‌توان از آن گذشت و آنچه تعجب‌آور است اينكه اين سخنان از يك حقوقدان صادر مي‌شود.

دکتر عبد‌الله گنجی در روزنامه اصولگرای جوان نوشت: رئيس‌جمهور در آيين بازگشايي سال تحصيلي دانشگاه‌ها عباراتي را استفاده كرده كه نه از جهت سياسي كه از جهت صغري و كبراي منطقي نمي‌توان از آن گذشت و آنچه تعجب‌آور است اينكه اين سخنان از يك حقوقدان صادر مي‌شود.
سخنان روحاني از دو منظر قابل تأمل است؛ اول باور به دفاع از اصلاح‌طلبان و دوم منطق محاوره و مغلطه عجيبي كه در آن نهفته است.

در بحث اول، همگان مي‌دانند كه روحاني اصلاح‌طلبان را در انتخابات به كار گرفت، اما رضايت آنها در تقسيم غنايم - به ظاهر- تأمين نشد و نوعي سرخوردگي را از خود بروز دادند. شايد راهبرد روحاني اين است كه ضمن عبور از مطالبات آنان، هرازگاهي (پس از چند ماه آرامش نسبي) به ميدان بيايد و مواضع خود در ايام انتخابات را به آنان يادآور شود و نام آن را هم «شعارهايي كه داده‌ام فراموش نكرده‌ام» بگذارد.

اما از منظر دوم مغلطه عجيبي در سخنان ايشان است كه متأسفانه در محيط دانشگاهي و نخبگي نيز بيان شده است. فارغ از اينكه مصداق انساني و جرياني سخنان ايشان كيست، قاعده حاكم بر صحبت بسيار جالب است. روحاني مي‌گويد: «تكرار مي‌كنم تنبيه دارد؟» اين مغلطه شبيه آن است كه مثلاً جانباز مجرمي را در راهروهاي دادگاه ببينيم اما هر كس از موضوع مطلع شد، بگويد: «اين بود پاداش سال‌ها تلاش و مجاهدت ايشان؟» يا فرضاً مادر شهيدي در فلان املاك فاميلي كلاهبرداري كرده، اما در مواجهه با آن بگوييم «ببينيد نظام چه برخورد زشتي با مادران عزيز و بزرگوار شهدا مي‌كند» در مثالي ديگر‌: الان احمدي‌نژاد متهم است كه چرا مدتي شخصاً سرپرست وزارت نفت بوده است.
آيا روحاني حاضر است در دفاع از وي بگويد «فردي كه هشت سال براي مردم تلاش كرده، يارانه ايجاد كرده، اين همه سفر استاني رفته و براي مردم دويده اين پاداش اوست؟» اتهام در جاي خود و تلاش در جاي خود محفوظ است. علاوه بر آن دهها رفتار و اقدام ديگر از خاتمي وجود دارد، چرا بايد دو اتفاق ناهمگون را با هم قياس نماييم؟ روحاني در ادامه مي‌فرمايد: «نمي‌دانم چرا ديوار يك جناح هميشه كوتاه است؟»

این عبارت را خطاب به چه کسی می‌گوید؟ چه اتفاقی را اکنون جناحی می‌بیند؟ باید از رئیس‌جمهور حقوقدان پرسید کدام قاعده حقوقی در کشور مؤید برخورد با جناح است، چه لزومي دارد كه مسئله فرد را مسئله جناح معرفي كنيد؟ جناح مدنظر جنابعالی از قضا دیوار بلندی دارد به همین دلیل نماینده آن همین امسال در انتخابات با نظام رقابت مي‌کرد. آیا از جناح مقابل کسی هست که جرئت رقابت با نظام را داشته باشد؟ جناح مدنظر جنابعالی آنقدر دیوارش بلند است که از امریکا و غرب هم دیده می‌شود علاوه بر آن چندین بار تلاش کرده است زیر‌دیوار نظام (نه جناح مقابل) را هم خالی کند و هیچ شاهدی مطلع‌تر از جنابعالی برای این داستان غم‌انگیز وجود ندارد.

در يك تحليل منصفانه نفس لوامه خويش را به قضاوت بنشانيد و ببينيد كدام ديوار كوتاه‌تر است. ديوار كساني كه سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ با شما رقابت كردند و از فرداي شكست به زندگي خود بازگشتند، كوتاه‌تر است يا كساني كه در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ مقابل نظام ايستادند؟ ديوار آنان كه در چارچوب نظام رقابت مي‌كنند و به صفر تا صد آن تمكين مي‌كنند، بلند است يا آنان كه در سال ۱۳۸۸ همزمان با رقابت در درون نظام در برون آن براندازي را طراحي كردند؟ (شما احتمالاً هنوز مصاحبه موسوي با هفته‌نامه تايمز را نخوانده‌ايد) ديوار آنان بلند است كه از مفسدان و منحرفان منتسب به جريان خود برائت جستند و به احكام قضايي نظام جمهوري اسلامي نجيبانه تمكين كردند يا آنان كه براي فرار از فساد‌ستيزي، دستگاه قضا را با سياست معنادهي مي‌كنند؟ ديوار آنان كوتاه است كه وقتي رد صلاحيت مي‌شوند (۲۰ نفر از نمايندگان اصولگراي مجلس قبل) در مقابل يا در انتخابات رياست جمهوري نظام تمكين و سكوت كردند يا آنان كه يك ماه در پايان مجلس ششم مشغول تهيه خوراك براي رسانه‌‌هاي غرب و مجامع حقوق بشري بودند؟ ديوار آنان كوتاه است كه غير از خدا و كشور كسي را ندارند يا آنان كه امپراتوري رسانه‌اي غرب با آنهاست و گردانندگان آن رسانه‌ها نيز از آنها هستند؟

روحانی می‌فرماید «نباید پس از انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد.» اگر منظور برخوردهای قضایی است که ربطی به جناح ندارد. قانون بر فرد متمرکز و «جرائم جریانی» نداریم. چه تنبیهی اتفاق افتاده است؟ اگر مبارزه با فساد است که جنابعالی باید به آن افتخار کنید. اگر دستگیری برادر معاون اول معادل تنبیه جناح است که واویلاست. اگر مسئله خاتمی است که مسئله او و دادستان چند سال قبل کلید خورد. اگر آن هفت نفر اصلاح‌طلب است که از دو سال پیش به دادگاه رفت‌و‌آمد دارند. پس چه مسئله جدیدی رخ داده است؟

ممکن نيست روحانی بخواهد اصلاح‌طلبان را در آفساید قرار دهد و هرازگاهی با حمله به این و آن حفظ و انسجام آنان را پشت سر خود ببيند؟
به رئيس جمهور محترم پيشنهاد مي‌كنيم اگر احساس دين به اصلاح طلبان (بخش عبور كرده از نظام) مي‌كنيد، راه و روش ديگري براي جبران پيدا بفرماييد. اگر چه معتقديم شما در دوران انتخابات حنجره آنان بوديد و براي نظام چيزي باقي نگذاشتيد و آنان به همين راضي هستند و بعضاً از شما تقدير كردند. اگر رئيس‌جمهور محترم فرصتي براي بازخواني سخنان انتخاباتي خود در اروميه، اردبيل، زنجان، تبريز، استاديوم شيرودي، مازندران، يزد و... پيدا كند، تصديق خواهند نمود كه كوتاه‌تر از ديوار نظام جمهوري اسلامي ديواري وجود ندارد.

مطمئن هستيم اصلاح‌طلبان درون نظام هم نياز به «مغلطه درماني» ندارند و با آب‌نبات اقناع نمي‌شوند. اما اينكه بخشي از جريانِ «ديوار كوتاه» مدنظر رئيس‌جمهور تكنيك «تكرار مي‌كنم» و اصل انتخابات را بستر، روش و مجرايي براي مبارزه با نظام مي‌دانند، نه تقويت آن، خود داستان ديگري است كه در فرصتي ديگر بدان مي‌پردازيم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قسمت دوم نقد بالا زمانی مصداق دارد که همه در برابر قانون برابر باشند که در کشور ما رویایی بیش نیست.

    • lilhk

      آفرین قلم زیبائی دارید آقا !

    • بدون نام

      خدا هدایتت کنه آقای گنجی ! البته اگه وقتی مونده باشه

    • سعید

      برو بچه روحانی این کشوره از گردابی نجات داد که امثال تو اون دنیا هم نمیخواهید بپذیرید چون نونتون اجر شده

    • بدون نام

      مطلب چرتی بود. ممنون

    • بدون نام

      شما انقدر به مملکت گند زدین صدتا امثال روحانی هم بیاید نمی تواند تمیزش کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرکس نظر چرت مبنویسه

    • بدون نام

      آقای روحانی کارهایی که برای ملت انجام داده ۲ یا۳ نام ببره؟ بجای دوپهلو صحبت کردن برای چند جوان بخت برگشته شغل ایجاد کن ... حالا نوبت متلک پرانی ذخیره سازی برای آنور آب مانده آخر خدمت دست وپا کنه بارک الله

    • ساسان

      با این سرعت نرو پلیس جریمت میکنه البته اگه کارتت و نشون ندی بهش :-)
      دوست عزیز حرفهایی که میزنی نیاز به جواب داره ، شما همین طور برای خودت بافتی و دوختی و لباس ساختی و کردی تن یه عده بدون اینکه اون عده فرصت دفاع از خودشون رو داشته باشند . گرچه الان کامنت ها رو که میخونم میبینم ملت فهیم ایران هم پاسخ های جالبی دادند .
      آره ، دیوارشون کوتاهه چون اگه 10 میلیون وام بگیرن میذارید تو رسانه هاتون و میکنیدش 10 میلیارد در صورتی که ارقام نجومی که بیت المال بوده در دوره دیوار کوتاه ها بالا کش شده . نمیدونی بدون .
      دیوار کوتاه یعنی کاری انجام بدی و تلاش کنی و جون بکنی و ملتی رو شده با چنگ و دندون تو نظر مردم دنیا مثبت نشون بدی و بخوای نون به مملکتت بیاری و آینده ای توام با صلح بسازی ولی در عوض چپ و راست تو تریبون جناح مقابل بزنن تو سرت اما روزی روزگاری دوستان میرفتن و ی سری دلنوشته خطاب میکردن و میومدن و تازه امام زاده هم بودن ( موضوع صحبت های انجام شده در سازمان ملل و مذاکرات هسته ای )
      شمایی که با این سرعت سرسام آور قلم فرسایی میفرمایید میتونید تصور کنید اگه ایران برجام رو نداشت و ترامپ رییس جمهور میشد چه بلایی سر ما میومد ؟
      قصه کوتاه کنیم ، خوشبختانه مردم ما نسبت به سالهای قبل بسیار دید بهتری به مسائل خرد و کلان پیدا کردند و با این نوشته ها چیزی تغییر نمیکنه پس منم این کامنت رو کوتاه میکنم .
      با تشکر احدی از خطه دیوار کوتاهان .

    • جوادی

      این حرفها واسه ملت بیکار و گرسنه ،کار و زندگی نمیشه،

    • بدون نام

      دقیق مستدل و قابل تامل. افرین. دست مریزاد.
      البته اقای روحانی مجبوره زیر فشار طلبکارای مدعی اصلاح هر از چند گاهی جناح مقابل حمله کنه تا مردم یادشون بره ایشون در مورد مدیریت اقلیت های قومی و مذهبی و بانوان و همچنین رفاه و اقتصاد پویای کشور چه وعده هایی دادند. اصولا ایشان عاشق موج سواری هستند. روزی به موشکهای سپاه حمله می کند و روزی خود را سازننده انها معرفی می کند. چون هر بار منفعت در یک چیزی است.
      میدانم نظرم چاپ نمی شود ولی من حرفم را زدم.

    • علی

      درود بر روحانی و کابینه اش

    • خدا

      شما فقط بفرمایید 2000هزارتومان تفاوت نرخ ارزی که احمدی نژاد ورفقا توی بازار آزاد از محل میلیاردها دلاردولتی که میشه هزاران میلیارد تومان را فروختن کجاست؟همین برای مردم کافیه

    • بدون نام

      بهتر بود بگی چیزی برای شما باقی نذاشته،ما مردم که از عملکرد آقای روحانی ناراضی نیستیم،البته اگه شما و بقیه دوستانتون بزارن که دولت کار انجام بدهد

    • اریا

      چه چپ چه راست فقط دنبال پست وریاست خود هستن ودیگر هیچ مردم هم شدن ابزار دست اینا

    • بدون نام

      کدوم عملکردش؟

    • بدون نام

      روحانی گند زد به مملکت چیکار کردی برای این مملکت

    • علی

      شما خودتان می‌دانید که چه گندی به مملکت زدید آقایان اصولگرا منتها همیشه دستتون پیش می گیرید که پس نیافتید

    • بدون نام

      جریان اصوگراها مثل قورباغه ای است که روی برگی در رودخانه اب میبرد فریاد میکرد فریاد وامصبیتا سر داده بود دنیا را اب برد کل دنیا نابود شد نه اقا ملت ایران از دولت روحانی راضی هستن هر نوع که با شه ...

    • بدون نام

      ای بابا گنجی کی شد دکتر به هر حال خریدنش مبارک ولی یک چیزی به مردم ثابت شد و اون این است که نه اصول گرایان ( دوره احمدی نژاد ) و نه اصلاح طلبان ( فعلی) درمانی برای درد های اصلی مملکت مثل رونق اقتصادی ،رفع بیکاری،صنعت ،کشاورزی ، مبارزه با فساد و اختلاس ، کاهش تورم وکلا بهبود جامعه ندارند و نخواهند داشت و شعار های غیر عملی است که به هم پاس داده اند

    • شاهین

      خیلی مزخرف نوشتی

    • شاهین

      خیلی مزخرف نوشتی

    • ایرانی واقع بین

      وقتی حسن روحانی حرف می زند من مجبورم با بی میلی گوش می کنم چون به یاد گفته افلاطون می افتم که گفته بود
      افلاطون: به شنیدن عادت کن خواهی دید از سخن ابلهان نیز می توان سود جست

    • تنها

      وقتی کامنت ها و آرای مردم به این کامنت هارو میبینم خداروشکر میکنم که ملت فهیمی داریم
      ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج