۶۱۱۷۷
۲۱ نظر
۵۰۰۶
۲۱ نظر
۵۰۰۶
پ

ابراز عشق دو جنس مخالف در صدا و سیما

سریال مادرانه به رغم ضعف ها و حفره های های فیلمنامه ای متعددی که دارد، از چند ویژگی مثبت و جذاب سود می برد.

خبرآنلاین: سریال مادرانه به رغم ضعف ها و حفره های های فیلمنامه ای متعددی که دارد، از چند ویژگی مثبت و جذاب سود می برد. ویژگی هایی که باعث شده اند تا مخاطبان بسیاری - همچون نگارنده - این مجموعه تلویزیونی را دنبال کنند. خصوصیاتی نظیر داستان جذاب، لحظات دیدنی، بازی های قابل قبول و بعضا دیدنی مانند بازی مهدی سلطانی و ریتم دلچسب.

اما یکی از مهم ترین ویژگی های بسیار مثبت این مجموعه که آن را برای مخاطب ملموس تر ساخته است، عبور از برخی رسوم و کلیشه های جا افتاده و رایج در سیما است. رویکردی که در دو سه قسمت اخیر این سریال پر رنگ تر شده است و طبیعتا آن را دیدنی تر کرده است.

- طبق یک دستورالعمل - نوشته شده یا نانوشته - بیان جملات عاشقانه و محبت آمیز میان دو جنس مخالف در تلویزیون، تقریبا ناممکن و بعید بوده است. تماشاگران سریال های سیما کمتر شاهد جملاتی نظیر "دوستت دارم" بوده اند. حال این جمله را زنی به شوهرش و بالعکس می گوید یا پدری به دخترش یا ... به هر حال این عبارت و جملاتی مستقیم از این دست، تقریبا از دیالوگ های ممنوعه سیما و از خطوط نارنجی آن بوده اند. اما مجموعه مادرانه آگاهانه از این خط عبور کرده و سکانس های جذاب، دیدنی و ملموسی را به وجود آورده است. حتی اگر شکل اجرای این سکانس ها نیز خیلی حرفه ای نبوده باشد، نوع آشنایی زدایی که صورت گرفته بازهم این سکانس ها را تماشایی کرده است. نگاه کنیم به سکانسی که مهدی سلطانی، مستقیما و موکدا به دخترش می گوید که دوستش دارد و از او می خواهد که در کنارش باقی بماند. صحنه هایی به شدت قابل درک و دیدنی از تلاش یک پدر برای از دست ندادن تنها دخترش.

- اما شاید بتوان دیدنی ترین سکانس این مجموعه که در همین راستا خلق شده است را سکانس عذرخواهی اردلان در میان اعضاء هیئت مدیره مدرسه رها دانست. سکانسی که دیالوگ های آن به هیچ وجه از سوی مخاطب قابل پیش بینی نبود و مخاطب اصولا انتظار اظهار عشق اردلان به مریم را در این لحظه نداشت. آنچه این سکانس را جذاب ساخته نوع آشنایی زدایی است که نویسنده و کارگردان در همین سکانس از مخاطب تلویزیون کرده است. تقریبا در هیچ سریالی نمی توان رد پای اظهار عشق یک مرد به یک زن را بدین صورت و در میان جمع دنبال کرد. واقعیتی که در زندگی روزمره برخی از ما وجود داشته و دارد و بسیار دیده ایم؛ اما در تلویزیون ما کمتر مجال و اجازه ای برای به تصویر کشیدن داشته است. آنچه این سکانس را قابل ستایش ساخته است، نمایش صداقت و عشق ورزی آدم هاست. آدم هایی که لزوما سیاه مطلق نبوده و دارای عواطف و احساسات انسانی هستند. از سوی دیگر و مهم تر آن که این سکانس و صحنه هایی از این دست وارد حوزه فرهنگ سازی عمومی نیز می شوند . این گونه صحنه ها به مخاطبانشان یادآوری می کنند، می توان از عشق گفت و از احساسات زیبای انسانی. می توان اسیر خودسانسوری نشد و این گونه عواطف را سرکوب نکرد. می توان آن ها را صادقانه و از صمیم قلب افشا کرد. می توان شرمگین نبود و در میان جمع نیز با خود و احساسات خود یک رنگ و روراست بود؛ که چیزی برای خجالت کشیدن وجود ندارد.

وجود چنین صحنه ها و دیالوگ هایی در سریال مادرانه است که آن را دیدنی کرده است. ضعف های این مجموعه همچنان به قوت خود باقی هستند. ضعف هایی نظیر انتخاب نادرست برخی بازیگران همچون پدر مریم زمان که از نظر سنی چندان به قاعده به نظر نمی رسد. یا عدم تفتیش و بازرسی منزل نایب از سوی پلیس، بعد از کشته شدن او و ...

با این حال سریال مادرانه به واسطه عبور از برخی خطوط نارنجی غیرمنطقی و نابجا، توانسته است به جذابیت های متعددی دست یابد. جذابیت هایی که به احتمال بسیار تا انتها باقی خواهند ماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از بس توی تلویزیون ایران چرت و پرت دیدید یه 4تا جمله ی عاشقانه رو گنده کردید

    • همراه آبی

      خبرآنلاین با نظرت موافقم

      پاسخ ها

      • علی

        داش خبرآنلاین دوکوچه بالاتره این جا برترین هاست

    • بدون نام

      با تشكر از صدا و سيما براي اين سريال هاي زيبا و جذاب

    • فاطمه

      خوب خوبه دیگه ..همش نفرت و کینه که نباید باشه..اگر محبت بین زن و شوهر یا کلا بین افراد خانوداه رو بدون سانسود در رسانه ملی به نمایش بذارن بنیاد خانوداه مستحکم تر میشه...فقط ای کاش راجع به فرهنگ حیوان دوستی هم در سریالها مانور میدادن..خیلی خوب میشد..

    • بدون نام

      مچکریم

    • افشین

      بلحاظ ساختاری(کارگردانی،بازیها،طراحی صحنه و گریم و....) بسیار ضعیف و بلحاظ داستانی دارای نقاط ضعف فراوان و اشکالات بسیار است.استفاده از 4 جمله به زعم شما ساختار شکنانه نمیتواند توجیه کننده نقاط ضعفعا باشد.

      پاسخ ها

      • ستاره

        گریم؟؟؟!!!!!

      • بدون نام

        دقیقا باهات موافقم

    • بدون نام

      توقع عشق دو جنس موافق را هم نمیشه داشت.

    • بدون نام

      نه جالبه نه زیبا .کلا چرت و پرته .مرده گنده با دو تا بچه افتاده دنباله عشقه قدیمی .حالا اگه شوهر زنه نمرده بود تکلیف چی بود ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روشن بود دیگه نمی افتاد دنبال عشق قدیمی این پرسیدن داره؟!

    • ناشناس

      ای بابا لفظی گفتنا عملی که انجام ندادن انقدر گندش کردین برین ببینین تو خیابون چه خبره انگار تو ایران زندگی نمی کنین

    • علی

      دیدن سریال های رذیل ترکی تاثیرش رو خیلی خوب گذاشته
      این رو بهش میگن تهاجم فرهنگی وما باختیم و آنها بردند

    • ramin

      حالم تز این فیلم به هم میخوره مخصوصا اون دوختره اسمش چی!!،؟؟

    • مهناز

      روحانی مچکریم :)))

    • بدون نام

      20 سال پیش زده بابای یارو دراورده حالا ادای عاشقا رو در می یاره . از این سریال هایی که توش زنا رو انقدر ضعیف و احمق فرض می کنن حالم بهم می خوره .........

    • بدون نام

      دقيقا اون صحنه عذرخواهي و ابراز عشق تو جلسه هيات مديره غير قابل باور ترين و غير واقعي ترين قسمتش بود!

    • علی

      واقعا سریال مزخرفی

    • هلما

      کاش حالا که یه کم ابراز عشق کردن داره مجاز میشه شلوار جین و پیرهنه اندامی هم مجاز بشه والا خسته شدیم از بس لباسای گشاد تو فیلما دیدیم

    • پری

      تا دلتون بخواد تو سینما از این عشق ها بازیگرا تو فیلم ردوبدل میکنن، عادی بود بابا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج