۶۱۲۱۰۱
۲۷ نظر
۵۰۰۰
۲۷ نظر
۵۰۰۰
پ

افزايش حداقل دستمزد تا ۲ میلیون‌ تومان

تعیین حداقل حقوق و دستمزد سال ١٣٩٧ کارگران، امروز با برگزاری سه نشست دستمزد، روابط کار و تغییر ساختار به صورت رسمی کلید خواهد خورد.

روزنامه شرق: تعیین حداقل حقوق و دستمزد سال ١٣٩٧ کارگران، امروز با برگزاری سه نشست دستمزد، روابط کار و تغییر ساختار به صورت رسمی کلید خواهد خورد.
فرایند بررسی کارشناسی جلسات دستمزد که تا پایان سال به طول خواهد انجامید، درنهایت به تعیین حداقل دستمزد سال ٩٧ منجر خواهد شد. موضوعی که همواره از حساس‌ترین موضوعات مربوط با معیشت کارگران کشور بوده و با چالش‌های جدی بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و مدیران دولتی همراه بوده است. در شرایطی که فعالان کارگری بر مبنا قراردادن سبد معیشت به عنوان اصلی‌ترین معیار تعیین دستمزد کارگران تأکید دارند، نمایندگان کافرمایان از وضعیت بد تولید و عدم توان صنایع تولیدی برای افزایش حقوق کارگران خبر می‌دهند.
سبد معیشت باید معیار افزایش دستمزدها باشد
عبدالله وطن خواه، فعال کارگری و نایب‌رئیس مجمع نمایندگان کارگری تهران دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: تفاوت اساسی جلسات تعیین دستمزد امسال با سال‌های گذشته تلاش فعالان کارگری برای افزایش حداقل دستمزد کارگران تا سطح سبد معیشت خواهد بود. سبد معیشت که سال گذشته در کمیته دستمزد با امضای نمایندگان هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولتی شکل رسمی به خود گرفت، امسال مبلغ ریالی جدید با محوریت سبد معیشت با توجه به نرخ تورم افزایش خواهد یافت.
این رقم در سال گذشته واقعا حداقلی و دوميليون‌و ٤٨٩ هزار تومان بود اما در روند تعیین دستمزد در شورای عالی کار و کمیته تعیین دستمزد به عنوان کارپایه نیامد. هر چند دوستان کارفرمای ما معمولا هر جا دوست داشته باشند، به ارقام مرکز آمار و هرجا علاقه‌مند باشند به آمار بانک مرکزی ارجاع می‌دهند اما هر رقمی را که به عنوان نرخ تورم قبول کردند مبنای ما ان‌شاءالله همان سبد معیشت خواهد بود ولی اینکه رسیدن به نقطه مطلوب چه میزان طول بکشد، هنوز مشخص نیست. ممکن است به صورت پله‌ای مورد موافقت قرار بگیرد تا در بازه‌ای چندساله انجام یا اینکه راه‌حل دیگری پیدا شود تا حداقل دستمزد به میزان سبد معیشت توافق‌شده رشد کند. متأسفانه ترکیب شورای عالی کار در کمیته تعیین دستمزد در دوران دولت سابق دستخوش تغییر شد که همین موضوع هم در سالیان گذشته کفه ترازو را به سمت کارفرمایان سنگین می‌کند اما ما امیدواریم دکتر توفیقی، نماینده ما در کمیته دستمزد و دیگر همکارانمان بتوانند دستمزد کارگران را به حق واقعی کارگران نزدیک کنند.
کارفرمایان توان افزایش دستمزد را ندارند
علی‌اصغر آهنی‌ها، عضو کانون عالی کارفرمایان کشور و از نمایندگان کارفرمایان در کمیته تعیین دستمزد مسئله معیشت و حقوق و دستمزد را دو مسئله کاملا متفاوت از هم می‌داند و به «شرق» می‌گوید: در مسئله معیشت در همه کشورها قسمتی از هزینه‌ها بر عهده دولت‌هاست و دولت‌ها باید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم قسمتی از این سبد معیشت را تأمین کنند. سال گذشته به علت طولانی‌شدن بررسی‌ها، زمان کافی برای بحث درباره سهم دولت و کارفرما از این سبد معیشت وجود نداشت و دوستان قول دادند امسال سهم دولت و دیگر دستگاه‌ها را با توجه به قوانین مادر مانند قانون اساسی و... در این سبد معیشت مشخص کنند و سپس با مشخص‌شدن سهم کارفرما از این سبد با اصلاح قسمتی از هزینه‌های مازاد بر تولید بتوانیم شرایط بهتری را برای جامعه کارگری کشور ایجاد کنیم. ما امسال شرایط سخت‌تری نسبت به سال گذشته داریم و در صنایع غیرنفتی همچنان شاهد رکود هستیم.
در حال حاضر نزدیک به ٢٥ درصد از صنایع ما تعطیل هستند و ٢٥ درصد دیگر نیز زیر ٥٠ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و با این شرایطی که قیمت تمام‌شده به علت استفاده‌نکردن از ظرفیت‌ها بالاست، تقاضا نیز به میزان کافی وجود ندارد و طبیعتا قدرت افزایش دستمزد هم کم خواهد بود و افزایش دستمزد به میزان تورم هم جای شک دارد. ما در سال‌های اخیر شاهد بالاترین میزان برگشت چک در جامعه تجاری کشور هستیم که نشان از اسفناک‌بودن وضعیت اقتصادی کشور دارد.
اگر به فرمایشاهای مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی درست توجه می‌شد امروز دچار این مشکلات نبودیم. اگر جلوی واردات بی‌رویه و قاچاق گرفته می‌شد و تولیدکننده داخلی را سرباز جبهه اقتصادی کشور می‌دانستیم و همه فشارها و بارها را روی دوش او نمی‌گذاشتیم، امروز شاهد وضعیت بهتری هم برای کارفرمایان و هم کارگران بودیم. ما هنوز جلسات کمیته را شروع نکرده‌ایم اما مطمئنا با توجه به همه این مسائل به رقمی خواهیم رسید که هم به نفع کارگران باشد و هم چرخه اشتغال در کشور را تهدید نکند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توهم زدید

    • بدون نام

      هرسال همینجوری ملت رو سرکار میذارین، آخرش هم حداکثر 10 درصد رشد میدین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسن

    • م ب

      اشتباه تکراری دلیل
      دومیلیون تومان امسال با یک میلیون چندسال قبل تفاوتی نداره . بهتر نیست کالای داخل سبد معیشت را مانند بیمه قبوض مواد غذایی و مخصوصا شهریه دانشگاه را با توانایی درامد کارگران بسنجیم

    • بدون نام

      ديگه اين مسخره بازي رو جمع کنيد بريد فکر افغانها باشين..مسخره ها

    • بدون نام

      اینقدر دروغ نگین بی وجدانا من روانشناس با 15 سال سابقه کار در مرکز دولتی دو میلیون می گیرم حتی در محل کارم چند پرستار هم کار می کنن با سابقه مثل من دارن ماهی دو میلیون می گیرن

    • کارگربیکار

      بخدا ،عمرا بدونن ما قشرضعیف با چه فلاکتی روزگار میگذرونیم

    • ساسان

      آقای بی نام که درج فرمودید : توهم زدید .
      احتمالا جنابعالی فقط سر تیتر را خواندی . خود متن حاکی از داستان دیگری است !
      طبق معمول پر از تاسف و اظهار عجز و ناتوانی در پرداخت توسط کارفرمایان و ...
      اگر واقعا به فکر قشر کارگر هستید ، نشست تشکیل دهید و از جیب خودتان ( دولت ) مایه بزارید و از آن طرف از آن ها ( کارفرمایان ) هم تقاضای حقوق بالاتری داشته باشید .
      شما ( دولت ) فقط میخواهید بگویید که به خودتان ( کارفرمایان ) فشار بیاورید ، کسی نگفت ما هم اگر شما کوتاه بیایید فلان کار میکنیم .
      مثلا : چرا نگفتید اگر حقوق پایه را در سطح معیشت بالا ببرید در کارخانه ها به شما فلان مقدار معافیت مالیاتی میدیم ؟
      چرا در زمانی که کلیه کسبه از وضع و اوضاع مالیاتی شکایت دارند شما به آنها رسیدگی نمیکنید ؟
      آن وقت صرفا حرف خود را زده که هی مدام تکرار میکنید کارفرمای بیچاره توانایی پرداخت ندارد ، متاسفانه نمیشود که بشود ، متاسفانه طبق سنوات باید پله ای کنیم و متاسفانه ....
      حالا دلایل تعطیلی کارخانه ها :
      دادن وام های کلان به مشاغل بدون نظارت کافی . ( دفاتر پس از پرداخت وام موشکافانه بررسی نمیشود )
      بالا رفتن نرخ ارز و عدم ثبات بازار .
      عدم وجود راهکار تشویقی مناسب و کافی برای تولید کننده .
      ایجاد فرهنگ ( اگه دستت بر میاد بخور ، تا میتونی پول نده و ثروت اندوزی و مال طلبی )
      عدم نظارت دقیق و پیگیری لحظه ای سازمان های ذی ربط ، سازمان صنایع ، جهاد کشاورزی ، اصناف و ... ( همه دنبال این هستن که به اونها مراجعه بشه ، خودشان دنبال نمیروند ، یا به قول خودشان دنبال دردسر نمیگردند )
      و کلی آسیب دیگر که ختم به این داستان ها شده .
      امیدوارم تا قبل اینکه کارد به استخوان برسد با تشکیل کارگروه و وضع و تغییر قوانین موجود و ایجاد راهکار از ادامه این داستان سراسر مریض جلوگیری شود . انسان به امید زنده است و امان از روزی که امیدش نا امید گردد .
      با تشکر .

    • اکبر

      سلام خدا خیرتون بدد چی میگید دارن حقوقمونم کم میکنن تو اداره بهداشت میگن زیاد بهتون دادیم قانون ومنطقم حالیشون نیست حرفیم بزنیم نیرو شرکتی هستی بروبیرون ناراحتی

    • بدون نام

      بابا جمع کنین ااین مسخره بازی ها رو باز دوباره شروع کر دین به مسخره کردن این قشر بدبخت

    • علی

      اول وعده زیاد میدن موقع تصویب همه کشک از آب در میاد

      پاسخ ها

      • خراباتی

        مطمئنم اگه بتونن هم زیاد نمیکنن ، الان که تازه میگن خوردیم پول نیست بهانه دارن ، ... هیچ وقت تا هستن تامین حقوق ما کارگرها رو نمیکنن خیالتان برای همیشه راحت باشه .

    • بدون نام

      هر سال همين مسخره بازيها هست.جلسه هاي الكي و آخرشم 10 درصد افزايش

    • بدون نام

      ای دروغگو ها لعنت بهتون لعنت بهتون لعنت لعنت

    • امینی

      ....همش دروغ میگید....برا هر کاری و هر مدیری پول هست ..کارگر دعوت به قناعت میشه ..............

    • خدا

      اگثر کارفرمایان برای اینکه هزینه های سنگین آب وبرق وتلفن واجاره وشهرداری ومالیات رانمی تونن بدن/مجبور به اخراج کارکنان میشن

    • کهوری نژاد

      مگه همین چند روز پیش نبود که گفتند برای سال 97 حداکثر 10% به حقوق ها اضافه مشود و اگر دستگاهی نتواند فقط 5% و 5%دیگر را دولت قبول میکند؟ پس بقول دوستان این دکون بازارها چیه راه انداختند؟ من با مدرک فوق لیسانس مرتبط در اداره میراث فرهنگی با 15 سال سابقه کار یک میلیون چهارصد میگیرم که قراره سال آینده 10% به حقوقم اضافه بشه که بیشتر شبیه یک جک میمونه. خدا میدونه تا کی باید شرمنده زن و بچه باشیم و به بهانه های مختلف اونها رو از امکانات و نعمات محروم نگه داریم.

    • بدون نام

      نیروی شرکتی یعنی برده کشی نیروی کار .... در این شرکتها به کارشناس و بی سواد یک میزان حقوق میدهند فقط شغلشان فرق میکند.... آیا این عدالت است ؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      کارفرمایی که تو این دوره خراب اقتصادی درامدش بیشتر از حقوق کارگرش نییس چکار کنه !؟ اقتصاد ما مشکل داره که نمیشه به کارگر رسید و کارفرما تعدیل نیرو نکنه و در کارگاه یا کارخونه اش نبنده

    • بدون نام

      واقعا خسته نشدین هرسال حرفهای تکراری میزنین؟!آخرش هم به زور ده درصد اضافه میشه به حقوقها. تازه پارسال قراربود به دو ونیم میلیون برسه حقوقها،امسال کمترشده دومیلیون!!!

    • بدون نام

      فازتون چیه باز دوباره این قشر زحمتکش سرکارنزارید برید دنبال اختلاستون

    • کارگر

      خدایا خودت درست کن مشکل همه کارگر هارو
      واقعا از زندگی هیچیزشو نمیفهمیم نه تفریح مسافرت پسنداز...خیلی هنر کنیم شکممون سیر کنیم...

    • بدون نام

      شش ساله تو سازمان دولتی نیرو شرکتی هستم
      مبنا حقوقم روز مزدیه باورتون میشه اخه چرا

    • بدون نام

      شعر نگید لطفا

    • سعید

      بابا ول کنید ، هرسال میگید سبد معیشت و خط فقر و از این چرندیات ولی در آخر همون یە میلیونه

    • سیروس

      سخت نگیرید جلسه هم تشکیل ندین اضلاع هم فایده نداره آخر اسفند افزایش با همت ریس محترم جمهور جهار ده درصدهست من بدون جلسه گفتم

    • حسین

      خاطرجمع باشید کارگران عزیز خبری نیست همش چرندیاته بازم همان 14درصد بیشتر نیست بیخود دل خوش نکنیم کارگر بدبخت بوده وخواهد بودکارگران کسی ندارن که ازاونادفاع بشه والسلام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج