۶۱۲۱۰۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

هوگوپوشان در خطر محرومیت سنگین

تعدد نمونه‌های مثبت دوپینگ در یکی، دو‌سال اخیر برای تکواندوی ایران، باعث ایجاد خطری جدی برای این فدراسیون شده است.

شهروند: تعدد نمونه‌های مثبت دوپینگ در یکی، دو‌سال اخیر برای تکواندوی ایران، باعث ایجاد خطری جدی برای این فدراسیون شده است. بعد از اعلام خبر دوپینگ ملی‌پوش تیم نونهالان، حالا در صورتی که یک‌بار دیگر این اتفاق در چند ماه آینده تکرار شود، تکواندوی کشورمان احتمالا با محرومیتی سنگین از سوی فدراسیون جهانی مواجه خواهد شد.
سهم بالای ایران در جدول دوپینگی‌ها
اگر به فهرست ورزشکارانی که به دلیل مثبت شدن نمونه دوپینگ دچار محرومیت شده‌اند و این محرومیت برای آنها درحال اجراست، مراجعه کنید، سهم بالای ایران را در این جدول می‌بینید. ایران در فهرست دوپینگ فدراسیون جهانی تکواندو بیشترین نفرات را داشته و نام ٤ ورزشکار به صورت رسمی جزو ١٧ دوپینگی‌ کشورهای جهان ثبت شده است. اخیرا دوپینگ ملی‌پوش نونهالان ایران نیز به این جمع اضافه شده تا سهم ایران بیش از قبل شود و نگرانی‌ها در این‌باره بالاتر برود. کمیل دل‌پاک، سید مهران قوام، امید عمیدی و علیرضا درویش‌پور ٤ نفری هستند که در سال‌های ٢٠١٦ و ٢٠١٧ نمونه مثبت آنها باعث محرومیتشان شده است.
قوانین فدراسیون جهانی چه می‌گوید؟
فدراسیون جهانی تکواندو برای مبارزه با دوپینگ قوانینی را در نظر گرفته است و محرومیت‌هایی را برای کشورهایی که بیش از حد نمونه مثبت دارند، لحاظ می‌کند. در قانون ضد دوپینگ فدراسیون جهانی آمده است: «چهار یا بیشتر از چهار تخطی از قوانین ضد دوپینگ که توسط ورزشکاران یک فدراسیون در ١٢ ماه صورت گیرد، فدراسیون جهانی تکواندو می‌تواند محرومیت رسمی دو ساله از حضور در کلیه مسابقات رسمی و بین‌المللی را برای آن فدراسیون ملی در نظر بگیرد.» همچنین در بخش دیگری از این قانون نوشته شده است: «اگر چهار یا بیشتر از چهار بار تخطی از قوانین دوپینگ توسط ورزشکاران یک کشور رخ دهد، علاوه بر محرومیت بالا، فدراسیون جهانی تکواندو می‌تواند عضویت آن فدراسیون ملی را تا چهار‌سال به حالت تعلیق درآورد.»
خطر محرومیت بیخ گوش تکواندوی ایران
با توجه به قوانین فدراسیون جهانی، خطر محرومیت بعد از مثبت شدن نمونه دوپینگ عضو تیم‌ملی نونهالان، فدراسیون تکواندوی کشورمان را تهدید می‌کند. در اوایل‌ سال ٢٠١٦ دو تکواندوکار ایرانی دچار محرومیت شدند که شامل قوانین محرومیت فدراسیون جهانی با توجه به گذشت یک‌سال نمی‌شود. از سوی دیگر، محرومیت امید عمیدی در اواخر ‌سال ٢٠١٦ و علیرضا درویش‌پور در اواسط ‌سال ٢٠١٧، وقتی با دوپینگ اخیر ملی‌پوش نونهال ایران همراه شده، خطر محرومیت را جدی‌تر کرده است. بدین‌ترتیب اگر در ماه‌های آینده‌ سال ٢٠١٧ یک نمونه دیگر از تکواندوکاران ایرانی در هر رقابتی مثبت شود، ممکن است محرومیت‌های سنگینی برای تکواندوی ایران به‌بار بیاورد. بر همین اساس، به گفته کارشناسان، فدراسیون جهانی حساسیت بیشتری روی تکواندوکاران ایرانی در مسابقات پیش رو به دلیل آمار بالای دوپینگ خواهد داشت و این، نظارت بیشتر فدراسیون روی نفرات اعزامی را می‌طلبد.
سکوت فدراسیون در روزهای سرنوشت‌ساز

با این‌که یوسف کرمی به‌عنوان مدیر تیم‌ملی نونهالان خبر دوپینگ عضو این تیم را تأیید کرده، اما فدراسیون واکنش رسمی به این موضوع نداشته است. مسئولان فدراسیون در موارد قبلی نیز سعی در پنهانکاری داشتند و هیچ وقت به شکل رسمی به مسأله دوپینگ ورود نکردند. این اتفاق انتقادات از پولادگر را افزایش داده، درحالی‌که این روزها ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست این فدراسیون هم آغاز شده است. طبق اطلاعاتی که دریافت کردیم، هنوز بعد از گذشت ٣ روز هیچ فردی برای حضور در انتخابات فدراسیون تکواندو ثبت‌نام نکرده است. همچنین مسئولان فدراسیون خطر محرومیت را خیلی جدی نمی‌دانند و معتقدند حتی در صورت تکرار این اتفاقات قانون خاصی برای محرومیت قطعی ایران وجود ندارد. باید دید پولادگر که ثبت‌نامش برای دوره بعدی هم قطعی به نظر می‌رسد، برای مقابله با این پدیده شوم چه راهکاری را در نظر می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج