۶۱۲۱۱۴
۹ نظر
۵۰۰۵
۹ نظر
۵۰۰۵
پ

مجازات اعدام باعث تَنبّه جامعه نشد

فریده غیرت در روزنامه شرق نوشت: امروز، ١٠ اکتبر را در تقویم جهانی روز جهانی مبارزه علیه حکم اعدام نامیده‌اند. درباره مجازات اعدام در قوانین ما و در جامعه ما دو نظریه وجود دارد؛ یک نظر معتقد است به اجرای اعدام، هم برای مجازات آن فرد و هم برای تنبّه دیگران.

فریده غیرت در روزنامه شرق نوشت: امروز، ١٠ اکتبر را در تقویم جهانی روز جهانی مبارزه علیه حکم اعدام نامیده‌اند. درباره مجازات اعدام در قوانین ما و در جامعه ما دو نظریه وجود دارد؛ یک نظر معتقد است به اجرای اعدام، هم برای مجازات آن فرد و هم برای تنبّه دیگران.
عده‌ای معتقد هستند این مجازات اعدام تا به‌حال نتوانسته است اثر مثبتی در تنبه افکار دیگران و در آگاهی‌بخشیدن به دیگران یا تنبیه دیگران داشته باشد. بررسی هرکدام از اینها نیازمند مطالعات عمیق اجتماعی است. افرادی که معتقدند تا به‌حال مجازات اعدام نتوانسته است در این مورد نتیجه مثبتی بدهد، تا حدودی شاید درست می‌گویند.

برای اینکه مجازات اعدام ممکن است شخص خاطی را به مجازات رسانده و از بین برده و معدوم کرده باشد؛ ولی در مواردی دیده شده که اثری در جامعه نگذاشته است.

بر عکس، در مواردی هم دیده شده که اثر بسیار مثبتی داشته است، مثل مجازات شخصی به نام «بیجه» که به‌عنوان یک قاتل سریالی چند سال قبل مرتکب جرائم زیاد و تجاوز همراه با سوزاندن افراد کرده بود و جامعه از این عملی که او انجام داده بود، بسیار متشنج شده بود. حتی زمانی که او را دستگیر کرده بودند نیز وجودش خطرناک بود. با اجرای مجازات اعدام درباره این شخص، جامعه یک مقدار آرامش پیدا کرده و عصبانیت مردم فروکش کرد.
یا اخیرا در مجازات شخصی که طفلی را ربوده بود و تجاوز کرده و جسدش را پنهان کرده بود؛ جامعه قدری آرامش پیدا کرد. اما در مواردی دیده شده است که شخصی در ١٥ یا ١٦سالگی بر اثر یک نزاع مرتکب قتلی شده است و بعد او را نگه می‌دارند و می‌خواهند در ١٨سالگی به بعد حکم اعدام را که به آن محکوم شده است، اجرا کنند.
اینجا مجازات اعدام شاید اثر تنبیهی برای آن فرد داشته باشد اما جامعه منقلب می‌شود از اینکه یک انسان را در زمانی که اولا رشد فکری نداشته، سنش پایین‌تر بوده، تکامل پیدا نکرده بوده است و شاید غیرعمد هم بوده است، نگه ‌دارند و بعد در زمان رسیدن به سن قانونی اعدام کنند. این است که بررسی مسئله مجازات اعدام، بررسی ساده‌ای نیست و شاید من هم موافق هستم با نظر آن اکثریتی که این باعث تنبّه جامعه در همه موارد نمی‌شود. در بعضی موارد باعث شده است ولی در همه موارد، متأسفانه، مجازات اعدام باعث تنبّه جامعه نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اعدام حتما قرار نیست باعث تنبیه افراد دیگر و جلوگیرنده ی مجازات دیگر بشود، حذف یک نفر با اعدام ، امنیت جسمی و روانی برای بقیه افراد جامعه بوجود می آورد، در ضمن این حکم الهی هست و مطمعنا نباید فقط از یک نظر دیدگاهی و قضاوت شود.

    • بدون نام

      آنکه قتل نفس کرده باید نفسش قطع شود دنیای بی مجازات یعنی همان قانون حیوانات

    • بدون نام

      سرکار خانم غیرت کیست که بفهمد؟؟؟؟سالیانیست که این مجازات قرون وسطایی در جامعه به اصطلاح مدرن و با فرهنگ ایرانی انجام میشود ولی دریغ از ذره ای تاثیر ....‌کجا تاثیر داشته؟؟؟کجا با اعدام بیجه آیا تجاوز به کودکان پایان یافت؟؟؟؟خفاش شب در ملا عام اعدام شد ....آیا قتل زنجیره ای پایان یافت؟؟؟؟ بقول خود شما فقط کمی التهاب جامعه میخوابه...‌فرق است بین کسی که در عصبانیت قتلی انجام میدهد با کسانی که در آرامش قاتل را صرف مجازات بدار میکشند....اعدام در ملا عام خود نوعی قتل است ..‌‌‌‌‌.‌..دراینخصوص جامعه شناسان باید کارشناسی کنند ولی متاسفانه جامعه شناس و روانشناس در جامعه ما کارآیی ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون رنگرز ملعون چه عصبانیتی از اون دختر معصوم داشته که با حیله به مغازه اش کشانده... بعد کشته. یعنی شما میگید اعدامش نمیکردند

    • بدون نام

      باید تعداد مجازات اعدام را خیلی بیشتر از این بکنند تا شاید بتواند کمی جامعه را تنبیه کند. هرچه بیشتر بهتر. ولکم فی القصاص حیات

    • حامد شیری

      مبادا فکر حذف اعدام به کله شون بزنه .کسی که یکی دیگه رو میزنه میکشه باید اعدام شه . اگه اعدام در کار نباشه خیلی بدتر از این میشه یارو میزنه طرف رو میکشه بعد میگه میرم زندان بعد چند سال بخور وبخاب عفو میخورم.شکر خدا زندانها هم که پر هستش

    • امیرحسین

      قطع حکم اعدام خوب نیست ولی باید قانونی وضع بشه که هر قتلی به اعدام ختم نشه، اینایی که موافق اعدام هرگونه قتلی هستن یه لحظه با خودشون فکر کنن تو این جامعه هرآن امکان داره اعضای خوانوادتون یا خودتون با کسی بخاطر مسائل مالی یا ناموسی یا حتی سوع تفاهم درگیر بشین وبا یک ضربه آروم یا یک هول آروم طرف بمیره بازم بنظرتون باید اعدام صورت بگیره؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امیرحسین جان.چنین قانونی الان هم وجود داره. هرقتلی به اعدام ختم نمیشه.فقط قتلهای که از روی عمد باشه به اعدام ختم میشه.نه قتلهای اتفاقی و غیر عمد

    • بدون نام

      با اعدام یک جنایتکار یک انگل از جامعه کم میشه.حتما نبودنش بهتر ار بودنشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج