۶۱۲۱۵۶
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

واکنش معتمدآریا درباره حضور در سلیمانیه

کامبوزیا پرتوی و فاطمه معتمدآریا در پاسخ به «صبح‌نو» گفتند حضور آنها ربطی به سیاست ندارد و صرفاً یک اتفاق سینمایی است.

روزنامه صبح نو: کامبوزیا پرتوی و فاطمه معتمدآریا در پاسخ به «صبح‌نو» گفتند حضور آنها ربطی به سیاست ندارد و صرفاً یک اتفاق سینمایی است.

هفته گذشته بود که خبر حضور تعدادی از سینماگران ایرانی در یک جشنواره سینمایی در اقلیم کردستان عراق، حاشیه‌ها و انتقادات زیادی را برانگیخت. هرچند این سینماگران عنوان کردند که دعوت از آنها برای حضور در این جشنواره مدت‌ها قبل و پیش از اتفاقات این روزهای کردستان عراق صورت گرفته است با این حال انتشار تصاویر این افراد در جشنواره سلیمانیه آنهم درست چند روز بعد از ادعاهای تجزیه‌طلبانه در اقلیم کردستان و مخالفت همه کشورهای پیرامونی از جمله ایران و عراق، مایه تعجب و انتقاد رسانه‌ها را فراهم آورده بود.
حاشیه‌هایی که هرچند در اقلیم خودمختار کشور همسایه در حال رخ دادن است اما احتمال این دارد که بخش‌هایی از خاک و تمامیت ارضی ایران هم گرفتار این حرف و حدیث‌ها شود. در این بین خبر برگزاری جشنواره فیلم سلیمانیه و حضور چندتن از چهره‌های ایرانی به عنوان داوران این جشنواره، چندی است که جنجال به پا کرده و مورد انتقاد واقع شده است.
خانم فاطمه معتمد آریا، آقای کامبوزیا پرتوی و آقای شهریار اسدی از هنرمندانی بودند که در این جشنواره حاضر شدند. در سوی دیگر ماجرا نیز آقای رضا درمیشیان هم که به عنوان داور، انتخاب و دعوت شده بود، گویا به دلیل سانحه تصادفی که داشت از رفتن به محل این جشنواره بازماند. جشنواره‌ای که با حمایت دولت محلی کردستان عراق برگزار و گفته شده‌است هزینه‌های آن از سوی تجار و سرمایه‌داران کرد تأمین می‌شود.
اما درباره این جشنواره که همگام با حرکت‌های تجزیه‌طلبانه کردستان آغاز به کار کرده است، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد، از جمله این که در نشست خبری آن صرفاً از پرچم اقلیم کردستان استفاده شده و خبری از پرچم رسمی و ملی عراق نبود. علاوه بر این‌ها مرزهای هوایی این شهر، بسته شده و خیلی از مدعوین قادر به حضور نشدند. طبق اخبار دریافتی، در این اوضاع و احوال از بین بیش از ۱۵۰ مهمانی که دعوت شده بودند، تنها ۵۰ نفر در افتتاحیه شرکت کردند که دو تن از آن‌ها همانطور که گفته شد، از چهره‌های کشور ما بودند.
این اتفاق باعث شد که در «صبح نو»، برای بررسی این اتفاق و حواشی که اطراف آن پدید آمده است سراغ معتمدآریا و پرتوی برویم و از این افراد علت حضور آنها را در جشنواره پرحاشیه و حرف و حدیث جویا شده و صحبت‌های آن‌ها را در این باره بشنویم.

کامبوزیا پرتوی: شرایط متغیر است، سینما نباید درگیر شود
کامبوزیا پرتوی در پاسخ به این که چرا در شرایط موجود در این جشنواره حاضر شده است؟ به «صبح نو» گفت: به عقیده من سینما دارد کار خودش را انجام می‌دهد و بحث سیاست نیست. جشنواره هم بخشی از امکانات هر سینمایی است، به همین دلیل از ما برای قضاوت فیلم دعوت کردند و ماهم استقبال کردیم. من هم نمی‌توانم دراین باره و صحبت‌هایی که وجود دارد قضاوت کنم، چون به طور کامل در جریان تاریخ سیاسی و این دست مسائل، نیستم.
این اتفاق خیلی ساده‌ای بود، چنین چیزی پیش از این از سوی پاکستان اتفاق افتاد که در آن جا هم حاضر شدیم و برنامه خوبی بود. پرتوی در ادامه در پاسخ به این که خیلی‌ها می‌گویند بهتر بود در چنین شرایطی از طرف ایران چنین اقدامی رخ نمی‌داد، بیان کرد: ما در حوزه سینما باید چه می‌کردیم؟! قضیه به همین شکلی است که می‌بینید.
این جشنواره نیز از صحبت‌هایی که وجود دارد، جدا بود و مثل خیلی از جشنواره‌های دیگر که وقتی دعوتمان می‌کنند ما نمی‌پرسیم که فرماندار یا استاندار آن چه کسی است و چه کارهایی کرده، در این مورد نیز این گونه بود.
او همچنین با اشاره به متغیر بودن اوضاعی که وجود دارد، گفت: برنامه سیاسی دولتمردان ما در هر مقطعی متناسب با شرایطی که پیش می‌آید، تغییر می‌کند و ما نمی‌توانیم که سینما را هم به این تغییرات و نوساناتی که وجود دارد، متصل کنیم، چرا که به عقیده من سینما کار خودش را کرده، می‌کند و در ادامه نیز باید ادامه فعالیتش را همچنان انجام دهد و جشنواره هم یکی از روش‌هایی است که برای ادامه راه و مسیری که پیش رو دارد، لازم است.

ما هم کشورمان را دوست داریم
این کارگردان وجود جشنواره‌ها را در کل، یک فرصت خواند و گفت: برای هنرمندان و حتی خود من همه این جشنواره‌ها حتی جشنواره‌های ریز و درشتی که در ایران است، یک فرصت است تا بتوانم با مردم و فضاهای جدیدی که در این حوزه وجود دارند، ارتباط برقرار کنم، با سینمایشان آشنا شوم و کردستان نیز برای من اتفاقی مثل سایر جشنواره‌ها بود، حال اینکه سیاستمدارانشان ادعای استقلال کرده‌اند موضوع دیگری است که حداقل من نمی‌توانم درباره‌اش نظر دهم، وگرنه من و دیگر همکارانم به عنوان کسانی که به طور قطع کشورمان را دوست داریم، تنها برای کسب تجربه و همان مواردی که در سایر جشنواره‌ها وجود دارند، در چنین جشنواره‌ای حاضر شدیم.

همه در جشنواره مشغول سینما بودند
جو و فضای موجود در جشنواره سلیمانیه موضوع دیگری بود که پرتوی درباره‌اش عنوان کرد: در هر جشنواره‌ای خیلی اهمیت دارد که چه کسی در آن شرکت می‌کند و چه داورانی فیلم‌ها را قضاوت می‌کنند، این موضوع در این جشنواره نیز وجود داشت و در آن جا هر کسی که حاضر بود، تنها مشغول سینما و قضاوت آثار بود.

تعطیلی سانس‌ها تنها برای حال مردم بود
او ضمن اشاره به فوت رییس جمهور سابق عراق افزود: البته در این میان، در روز دوم و سوم جشنواره بود که رییس جمهور سابق آن‌ها، آقای جلال طالبانی فوت کرد و این اتفاق به علت وجهه‌ای که آن فرد بین مردمش داشت، مقداری روی جشنواره اثر گذاشت و باعث شد تا در یک روز، سانس‌هایی که برای فیلم دیدن وجود داشت برای مراسم وی، لغو شود. این اتفاق به حال مردم برمی‌گشت و هیچ ارتباطی با صحبت‌هایی نداشت که در حوزه استقلال طلبی مطرح بودند.

انتخاب‌ها پیش از تغییر منطقه انجام شده بود
پرتوی همچنین در پایان اظهارات خود گفت: لازم به ذکر است که دعوت و انتخاب من و دیگر همکارانم به این جشنواره خیلی پیش از شروع تغییرات منطقه‌ای و این صحبت‌ها انجام شده بود و این توافق به زمانی برمی‌گشت که هیچ یک از این صحبت‌ها مطرح نبود. او این روزها مشغول آماده کردن فیلم خود با عنوان کامیون برای جشنواره فیلم فجر است و در روزهای آتی اخبار جدیدی از این فیلم نیز منتشر خواهدشد.

معتمدآریا: صحبت‌های آقای پرتوی را قبول دارم
اما فاطمه معتمدآریا که چندی پیش گفت‌وگویی از وی درباره فیلم پریناز منتشر شد، ترجیح داد فعلاً گفت‌وگویی با هیچ رسانه‌ای نداشته باشد اما در پاسخ به چرایی حضورش در این جشنواره به «صبح نو» گفت: در این باره می‌توانم بگویم که من هر حرفی را که آقای پرتوی و آقای شهریار اسدی در این باره بیان کرده‌اند، قبول دارم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      خانم معتمد آریا نون ب نرخ روز خور خجالت بکش

    • بدون نام

      خانم معتمد اریا..شما ابروی سینمای ایران و نماینده مایی...امیدوارم همیشه سایه امثال شما برسینمای ما باشد...خیلی مخلصیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج