جاباما
۶۱۲۱۸۴
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

دولت در انتخاب وزیر علوم به بن بست رسیده!

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه دولت در انتخاب وزیر علوم به بن بست رسیده است، گفت: مشکلات به ارث رسیده آموزش عالی از دولت نهم و دهم، موجب شده بسیاری از افراد دارای صلاحیت، مسئولیت وزارت علوم را نپذیرند و برخی افراد پیشنهادی نیز مورد قبول واقع نشوند.

خبرگزاری ایسنا: عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه دولت در انتخاب وزیر علوم به بن بست رسیده است، گفت: مشکلات به ارث رسیده آموزش عالی از دولت نهم و دهم، موجب شده بسیاری از افراد دارای صلاحیت، مسئولیت وزارت علوم را نپذیرند و برخی افراد پیشنهادی نیز مورد قبول واقع نشوند.

دکتر بیژن ظهوری زنگنه با اعلام این مطلب اظهار کرد: متاسفانه مسئله انتخاب وزیر علوم در حال حاضر به موضوعی بی‌معنی تبدیل شده و بسیاری از افراد نظیر دکتر توفیقی که صلاحیت وزیر شدن را دارند از کاندیداتوری این وزارتخانه کنار گذاشته ‌شده‌اند و نوعی سردرگمی در انتخاب فرد شایسته در وزارت علوم را شاهد هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارت علوم برخلاف جایگاه کلیدی و اهمیتی که دارد، در دولت فعلی همانند سایر وزارت‌خانه‌ها نتوانست فرد مورد نظر را در راس کار داشته باشد و امروزه ما شاهد هستیم که تمامی وزارت‌خانه‌ها و ادارات در دولت وضعیت شفاف و مشخصی دارند و بر اساس برنامه ترسیم شده فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند اما وزارت علوم همچنان در سردرگمی به سر می‌برد و تبعات این وضعیت در درجه اول متوجه دانشگاه‌ها خواهد شد.

این استاد دانشگاه شریف تاکید کرد: یکی از مشکلات و چالش‌های اساسی آموزش عالی این است که به دانشگاه‌ها همانند مدارس و دبیرستان نگاه می‌شود و این مراکز خودمختاری و استقلال لازم را برای انجام امور خود ندارند و در تصمیم گیری‌ها، تامین مالی و بودجه‌ای به وزارت علوم متکی هستند.

دکتر زنگنه ادامه داد: باید وزارت علوم از وضعیت فعلی خود خارج و کوچک تر شود و تنها نقش ستادی در دانشگاه‌ها داشته باشد و به مسائل کلان آموزش عالی بپردازد. این در حالی است که در حال حاضر این وزارتخانه گسترش یافته و در همه امور آموزش عالی دخالت می‌کند.

به گفته وی، گزینش استاد و همچنین دانشجو در دانشگاه‌ها به خصوص دانشجویان دوره دکتری که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد دانشگاه‌ها در کشور ما بر خلاف سایر کشورها از استقلال برخوردار نیستند و لذا باید نقش وزارت علوم که ستادی و پیگیری امور راهبردی آموزش عالی است افزایش یابد.

این استاد دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه بسیاری از چالش‌ها ومشکلات آموزش عالی از دولت نهم و دهم به ارث مانده است، گفت: بورسیه‌های بی‌رویه و گسترش بی‌رویه و کمی دانشگاه‌ها افزایش ظرفیت دانشجو نیز از غلط کاری‌هایی بود که در دولت سابق اتفاق افتاد و امروزه تبعات آن در آموزش عالی دیده می‌شود و رفع این تبعات نیازمند وزیر شجاع، با شهامت و کارآمدی است که بتواند این اوضاع نابسامان را بهبود بخشد.

دکتر زنگنه تاکید کرد: مشکلات و چالش‌های فعلی آموزش عالی که یادگار دولت‌های قبل است یکی از دلایل عدم تمایل برخی افراد کارآمد برای قرارگرفتن در راس آموزش عالی است. در واقع به دلیل وضعیت نابسامان وزارت علوم بسیاری از افراد تمایلی برای وزیر شدن ندارند و برخی از افرادی هم که معرفی می شوند مورد قبول واقع نمی‌شوند.

این استاد دانشگاه شریف در پایان با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در شرایط فعلی به وضعیت انفعال رسیده ‌اند،گفت: لازم است با مشخص شدن هر چه زودتر تکلیف وزارت علوم از سوی دولت، وضعیت انفعال، رخوت و بهم ریختگی در دانشگاه‌ها سامان یابد. در واقع وزیر آینده باید با شهامت و شجاعت کامل برخی از مشکلات به ارث مانده از دولت گذشته نظیر بروکراسی‌های کشنده، گسترش کمی دانشگاه‌ها و... را رفع کند و با درایت تصمیمات بزرگی بگیرد. در غیر این صورت شاهد سیستم ناکارآمد در آموزش عالی خواهیم بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نمیشه رضایت همه راجلب کردمجلسی که به یک ادم بی تجربه وغیر متخصص رای اعتماد میدهد معیاری جز جهت سیاسی برایش مهم نیست ممیشود یک نفر قصاب را هم به عنوان وزیر علوم معرفی کرد کافیست با اکثریت همسو باشد

    • بدون نام

      این همه تحصیل کرده داریم....قحط الرجال که نیست....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج