جاباما
۶۱۲۹۲۳
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

لپ هخامنشیان را نکشید!

لمس نکردن آثار تاریخی بار‌ها و بار‌ها تذکر داده شده، اما گردشگران نمی‌دانند این اتفاق می‌تواند چه تبعاتی منفی برای آثار تاریخی داشته باشد.

خبرگزاری میزان: لمس نکردن آثار تاریخی بار‌ها و بار‌ها تذکر داده شده، اما گردشگران نمی‌دانند این اتفاق می‌تواند چه تبعاتی منفی برای آثار تاریخی داشته باشد.
دست نزدن به آثار تاریخی و لمس نکردن آنها شاید به نظر برخی گردشگران موضوع مهمی به نظر نرسد. اما همین اتفاق می تواند منجر به تخریب آثار تاریخی شود. در پلکان شرقی کاخ آپادانا در تخت جمشید، نقش برجسته های سربازان هخامنشی نمونه ای واضحی از تاثیرات لمس آثار تاریخی توسط گردشگران است.
لپ هخامنشیان را نکشید!

در دسترس بودن این نقش برجسته باعث شده که گردشگران آن را لمس کنند و این لمس شدن به مرور موجب صیقلی شدن بخش هایی از این آثار شده است. عجیب آن که هر نقش برجسته ای که بیشتر در دسترس بوده، بیشتر نیز به دلیل لمس شدن، صیقلی شده است و آثاری که هزاران سال است سالم مانده اند، به راحتی می توانند به دلیل بی توجهی گردشگران از بین بروند.

مسعود رضایی منفرد، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در باره این اتفاق به خبرگزاری میزان گفت: این صیقلی شدن به دلیل اثرات شیمیایی چربی دست در مرور زمان است.

وی با اشاره به این که تخت جمشید اکنون مشکلات مهم تری دارد گفت: امکان مرمت این اثر با لیزر و شستشو با آب وجود دارد و مرمت آن را در نظر داریم.

رضایی منفرد درباره نصب هشدار به گردشگران گفت: بنر و هشدار به اندازه کافی وجود دارد و مردم باید بیشتر توجه داشته باشند. هر چند که پیش از این وضع بدتر بود و اکنون نسبت به چند سال گذشته گردشگران بیشتر رعایت نمی کنند.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید درباره استفاده از حصار شیشه ای گفت: در تخت جمشید هر جا از نظر کارشناسی امکان داشت، از شیشه استفاده کردیم و مسیر بازدید هم مشخص است. در جاهایی که امکان نصب شیشه نیست، زنجیر کشی کردیم.

وی افزود: پلکان کاخ آپادانا یکی از مهمترین بخش های تخت جمشید است و شیشه کشی منظر بصری آن را تحت تاثیر قرار می دهد و دیگر حتی نمی توان از آن عکس گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • توریست

      آخه با حاله وقتی که می بینی سربازها منظم کنار هم ایستادند.

    • بدون نام

      بجای اینکه هشدار دهید کارشناسانه عمل کنید واین میراث گرانبها را بامحفظه های شیشه ایی استتارکنید

      پاسخ ها

      • علی

        احسنت.هشدار چه فایده داره؟این مردم خودشون هر روز در تلگرام کوروش شناس میشن و در نهایت میرن لپ سرباز هخامنشی رو میکشن و مثل نظر بالایی میگن آخه باحاله.

        با شیشه و زنجیر باید این عزیزان استاد تاریخ رو از آثار باستانی بی گناه دور کرد.

    • بدون نام

      یه مشت بی‌فرهنگ پر ادعا ریختن تو این مملکت، منقرض هم نمیشن از شرشون راحت بشیم.

    • بدون نام

      والا میخندن این حرف ونزنین خوب ماموری محافظی چیزی بزارین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج