جاباما
۶۱۳۱۳۳
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

گمشده ای در فضا

«سموس»، اولین قهرمان زن صنعت بازی

شماره نخست بازی تاثیرگذار متروید، ۳۱ سال پیش (دوران NES) و در اوج محدودیت تکنیکی، سبک «Metroidvania» را رواج داد تا نامش برای همیشه در بین گیمرها ماندگار شود.

مجله همشهری دانستنیها - کسری کریمی طار: شماره نخست بازی تاثیرگذار متروید، ۳۱ سال پیش (دوران NES) و در اوج محدودیت تکنیکی، سبک «Metroidvania» را رواج داد تا نامش برای همیشه در بین گیمرها ماندگار شود. اگر بخواهیم Metroidvania را به ساده ترین شکل تعریف کنیم، باید بگوییم زیرشاخه ای از ژانر اکشن/ماجراجویی (action-adventure) که محیط آن بسیار وسیع است و کاربر برای پیشروی در آن نیاز به جستجو دارد. در بازی های Metroidvania بسیاری از درها و موانع در ابتدا غیرقابل دسترس هستند و کاربر باید با پیشروی در طول بازی به کلید آنها دست پیدا کند و بار دیگر به همان محیط باز گردد.


«سموس»، اولین قهرمان زن صنعت بازی

حالا چرا اسمش را گذاشتند Metroidvania، چون دو بازی «Metroid» - به خصوص «متروید» - و «Castlevania» صاحبان آن هستند. نسخه چهاردهم این مجموعه قدیمی به نام «Metroid-Samus Returns» به زودی برای کنسول 3DS عرضه خواهد شد؛ عنوانی که در حقیقت بازسازی نسخه دوم (1991) است و می خواهد بار دیگر ما را به روزهای طلایی «نینتندو» بازگرداند. شاید حالا بهترین فرصت باشد تا چرخی در تقویم تاریخ بزنیم و شما را بیشتر با یکی از مهجورترین و در عین حال تاثیرگذارترین بازی های تاریخ آشنا کنیم.

۱. «متروید» برگرفته از دو واژه Metro و Android است که هر دو به محتویات بازی اشاره دارند. نقشه بازی همانند محیط مترو است و ظاهر «سموس» هم به ربات (Android) شباهت دارد. البته در ابتدا قرار بود Space hunter نام بازی باشد و دلیل آن هم شغل سموس بود که به عنوان یک جایزه بگیر فضایی به مخاطبان معرفی می شود اما خود متروید، نام دشمنان اصلی این مجموعه است؛ نوعی ویروس که می تواند با چسبیدن به بدن موجودات زنده از آنها تغذیه و درون بدن شان رشد کند، چیزی شبیه به همان کاری که Facehugger ها در «Alien» انجام می دادند.

۲. سموس که در کودکی والدین خود را از دست داده است (دزدان فضایی (Space Pirates) آنها را می کشند)، به وسیله گونه ای از پرندگان افسانه ای با نام «Chozo» بزرگ می شود. این گونه، باهوش ترین موجودات کهکشان هستند و عجیب این که خودشان متروید و رئیس آنها، «Mother Brain» را خلق کردند. دلیل این کار شیوع گونه ای ویروس خطرناک به نام «X parasites» در سطح سیاره شان بود. البته که متروید توانست X parasites را از بین ببرد اما در نهایت علیه خالقان خود جبهه گرفت. در ادامه و با شروع قسمت نخست، تعدادی از دزدان فضایی با حمله به مقر «فدراسیون فضایی» (Galactic Federation) قصد دزدیدن نمونه های متروید را دارند و می خواهند با آنها سلاح بیولوژیک تهیه کنند که سموس باید مانع انجام این کار بشود.

۳. منبع اصلی سازندگان برای ساخت متروید، فیلم «بیگانه» (Alien) ساخته «ریدلی اسکات» بود. شخصیت اصلی هر دو اثر، زنانی جسور هستند که یکه و تنها به نبرد بزرگ ترین تهدید کهکشان می روند. از طرفی متروید دقیقا مانند Xenomorph عمل می کند. این ویروس هم، پس از سر در آوردن از تخم به بدن شکارش هجوم می برد و از آن تغذیه می کند. سازندگان حتی برای عرض ارادت به اسکات پا را فراتر گذاشتند و یکی از باس های بازی را «ریدلی» نام گذاری کردند. به گفته «یوشی ساکاماتو»، کارگردان شماره نخست، آنها برای طراحی دشمنان بازی از نقاشی و طرح های «H.R.Giger» (خالق Xenomorph) استفاده کردند تا متروید دنباله معنوی «بیگانه» در دنیای بازی باشد.

۴. باس پایانی متروید دشمنی سرسخت با نام «Mother Brain» است؛ مغزی عظیم الجثه که دزدان فضایی را کنترل می کند و بزرگ ترین تهدید برای بشریت است. از نکات جالب بازی این که او در تمام مدت قسمت اول، در بالای سر سموس حضور دارد تا متروید اولین بازی باشد که از همان ابتدا موقعیت غول پایانی را به کاربران نشان می دهد. علاوه بر متروید، Mother Brain در «سوپر متروید» هم به عنوان آخرین باس و در میان پرده های «Metroid Other M» هم حضور داشت. Mother Brain، همچنین یکی از شخصیت های مجموعه «Super Smash Bros» است که در آن بیشتر کاراکترهای مشهور نینتندو حضور دارند.


«سموس»، اولین قهرمان زن صنعت بازی

5. سموس، در کنار «لاراکرافت» از جمله مشهورترین شخصیت های مونث صنعت بازی هستند. با این حال تا صحنه پایانی متروید، این حقیقت فاش نمی شود و حتی بازی هم با استفاده از ضمیر «he»، مخاطبان را به اشتباه می اندازد. یوشی ساماتو، کارگردان بازی، در این باره می گوید: «ما سخت مشغول توسعه بازی بودیم که یکی از کارمندان گفت جالب نیست اگر کاراکتر درون این لباس زن باشد و به همین راحتی جنسیت سموس تغییر پیدا کرد.» او همچنین در کتاب رکوردهای گینس به عنوان اولین شخصیت مونث قابل بازی در صنعت گیم معرفی شده است.

6. «گانپی یوکیوی»، از مشهورترین طراحان صنعت بازی و تهیه کننده متروید بود. این بازی ساز فقید که طراح اصلی کنسول گیم بوی بود، کارش را در نینتندو به عنوان مسئول نظافت آغاز کرد. او در سال 1965 به استخدام نینتندو در آمد و تا سال 1997 که فوت کرد، کارمند رسمی این کمپانی ژاپنی محسوب می شد. علاوه بر طراحی گیم بوی و تهیه کنندگی متروید، از او به عنوان استاد اصلی «شیگرو میاموتو» (خالق ماریو و زلدا) یاد می شود. البته یوکیوی بسیار تندخو بود و در طول ساخت «سوپر متروید» سه بار سازندگان را تهدید کرد که بودجه آنها را قطع می کند اما با امام بازی نظرش را عوض کرد و به حامی «سوپر متروید» در تیم مدیریتی نینتندو تبدیل شد.

7. نینتندو استاد کنار آمدن با محدودیت و تبدیل نقاط ضعف به نقاط قدرت است. یکی از مهم ترین ویژگی های مجموعه متروید، تبدیل شدن سموس به جسمی کروی به نام «Morph Ball» است؛ چیزی شبیه به موقع سرعت گرفتن سونیک - هر چند این بازی چند سال پیش از خارپشت آبی وارد بازار شد - که سموس از طریق آن می توانست از موانع رد شود. شاید این سوال برای تان بیاید که چرا سموس سینه خیز حرکت نمی کرد؟ دلیلش خیلی ساده است؛ چون تبدیل آن به جسمی کروی و توپ شکل نیازمند انیمیشن های کمتر و در نتیجه طراحی راحت تر بود.

8. متروید و «دوک ناکم» تنها بازی های دو بعدی بودند که ریسک تغییر ژانر از دو بعدی به اول شخصه برای آنها جواب داد. تا پیش از سال 2002، تمامی نسخه های متروید عناوین side-scroller بودند، تا این که «متروید پرایم» (Metroid Prime) برای کنسول گیم کیوب عرضه شد؛ اثری اول شخص که در کنار «هیلو» با متوسط نمره 97 از 100 به عنوان بهترین بازی های اول شخص کنسولی شناخته می شوند. سه گانه «متروپرایم» به دست تیم «Retro Studios» و به صورت انحصاری برای کنسول گیم کیوب ساخته شد. Retro، در سال 2009 هر سه قسمت را در قالب یک بازی با نام «Metroid Prime: Trlogy» برای کنسول Wii عرضه کرد.
«سموس»، اولین قهرمان زن صنعت بازی

۹. با این که متروید در کنار «ماریو» و «زلما» به عنوان مشهورترین مجموعه بازی های نینتندو شناخته می شود اما تا به امروز و طی ۳۱ سال، تنها ۱۳ قسمت بر اساس آن ساخته شده و قرار است چهاردهمین شماره هم به زودی روانه بازار شود. دلیل اصلی این موضوع طراحی سخت و متفاوت متروید است. با وجود محبوبیت بالای مترویدپرایم، هنوز هم نسخه های side-scroller متروید طرفداران فراوانی دارد، طوری که نینتندو سه سال پس از پایان سه گانه مترویدپرایم، با کمک استودیوی «تیم نینجا» بازی «Metroid Other M» را ساخت که شباهت زیادی به مترویدهای کلاسیک داشت.

۱۰. سیاره محل زندگی سموس، «SR۳۸۸» نام دارد که در حقیقت برگرفته از سری موتورسیکلت های «SR۴۰۰ یاماها» است. در آن هنگام «هیروجی کیوتاکه»، طراح شخصیت متروید که از همین موتور استفاده می کرد، به دلیل علاقه شخصی اش به این وسیله نقلیه، نام SR۳۸۸ را پیشنهاد داد. جالب این که SR۴۰۰ برخلاف اسمش، موتوری ۳۸۸ سی سی است و به همین خاطر سیاره محل تولد سموس، SR۳۸۸ نام گذاری شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج