جاباما
۶۱۳۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ويتامين D معجزه مي‌كند

خيالتــان راحــت به اين زودي نمي‌ميريد اگر...

سال‌هاي زيادي است كه دانشمندان به خواص مفيد ويتامين D در بدن انسان پي برده‌اند اما تحقيقات جديدتر نشان داده، ويتامين D حتي بيشتر از آنچه فكر مي‌شد، مهم است. آيا مي‌دانيد در تك‌تك سلول‌هاي بدن انسان يك گيرنده مخصوص ويتامين D وجود دارد؟

خيالتــان راحــت به اين زودي نمي‌ميريد اگر...

سال‌هاي زيادي است كه دانشمندان به خواص مفيد ويتامين D در بدن انسان پي برده‌اند اما تحقيقات جديدتر نشان داده، ويتامين D حتي بيشتر از آنچه فكر مي‌شد، مهم است. آيا مي‌دانيد در تك‌تك سلول‌هاي بدن انسان يك گيرنده مخصوص ويتامين D وجود دارد؟ چرا بايد در تمام سلول‌ها يك گيرنده مخصوص اين ويتامين وجود داشته باشد؟ اين مطلب را بخوانيد تا به اهميت اين ويتامين پي ببريد.


خيالتــان راحــت به اين زودي نمي‌ميريد اگر...

اكثر مردم جهان كمبود ويتامين D دارند

يك هشدار جدي: در حال حاضر بيشتر مردم دنيا دچار كمبود ويتامين D هستند،‌ طبق آمار سازمان جهاني بهداشت ۵۳درصد از زنان،‌ ۴۱درصد از مردان و ۶۱درصد از كودكان جهان دچار كمبود اين ويتامين هستند. جالب است كه اين ويتامين تنها ويتاميني است كه در بدن خودبه‌خود توليد مي‌شود، آن هم با ايستادن مقابل نورخورشيد، ولي امروزه بيشتر مردم جهان به ويژه در فصل زمستان ميزان مناسبي از نورخورشيد را دريافت نمي‌كنند.

اما تحقيقات جديد: آن‌هايي كه ويتامين D كافي در بدن‌شان است، نصف آن‌هايي كه ميزان ويتامين D آن‌ها كم است بيمار مي‌شوند،‌ درضمن اين گروه اگر هم بيمار شوند زودتر از گروه ديگر بهبود پيدا مي‌كنند. اما چرا؟ چون اين ويتامين به گلبول‌هاي سفيدخون كمك مي‌كند تا پروتئين‌ها و آنتي‌بادي‌هاي مناسب عليه اين بيماري را توليد كنند، درضمن داشتن سطح مناسب ويتامين D در بدن احتمال ابتلا به سرطان سينه را بين ۳۰ تا ۵۰ درصد و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۵۰درصد كاهش مي‌دهد.

اما چرا؟ تحقيقات نشان مي‌دهد اين ويتامين، ژني را كه مسئول رشد و بقاي سلول‌ها هستند، تنظيم مي‌كند تا اين ژن از رشد بي‌رويه سلول‌ها جلوگيري كند، در ضمن اگر سرعت رشد سلول‌ها زياد باشد و نتوان آن‌ها را كنترل كرد، شروع به از بين رفتن مي‌كند.

يك نكته تكميلي: در مطالعاتي كه در آلمان نشان داده شده، ميزان مرگ در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ كه ميزان كافي ويتامين D در بدن آن‌ها وجود داشته ۳۹درصد كمتر از افرادي بود كه سطح اين ويتامين در بدن آن‌ها كم بود.


بيماري‌هاي كمبود D

مطالعات نشان مي‌دهد كه در صورت كمبود ويتامين D در بدن شما ممكن است اين بيماري‌ها اتفاق بيفتند.

1- نارسايي قلبي: افرادي كه ويتامين D كمي در بدن خود دارند 80درصد بيشتر از ديگران در معرض خطر گرفتگي عروق قرار دارند، درضمن اين ويتامين در تنظيم فشارخون هم موثر است.

2- ديابت: از آنجايي كه اين ويتامين محرك توليد انسولين در بدن است، عجيب نيست كه كمبود آن بيماري ديابت را به همراه داشته باشد. كمبود اين ويتامين دركودكان احتمال ابتلا به ديابت را تا 20 درصد افزايش مي‌دهد.

3- دردهاي مزمن: تحقيقي در سال 2008 در آمريكا نشان داده، 25درصد افرادي كه دردهاي مزمن دارند در بدن خودشان به اندازه كافي ويتامين D ندارند. اين ويتامين به كنترل عملكرد بخش‌هاي عصبي و عضلاني كمك مي‌كند، كمبود آن ممكن است باعث عدم اتساع عروق شود كه همين باعث بروز دردهاي ضربان‌دار در بدن مي‌شود.

4- افسردگي: اين ويتامين محرك توليد سروتنين در بدن است و كساني كه ميزان كمتري از آن را دريافت مي‌كنند، بيشتر در خطر ابتلا به افسردگي هستند.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

خيالتــان راحــت به اين زودي نمي‌ميريد اگر...


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج