جاباما
۶۱۴۳۱۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نکاتی که قبل از خرید تلویزیون ۴K باید بدانید

تلویزیون های ۴K این روز ها از داغ ترین محصولات موجود در بازار محصولات صوتی-تصویری هستند؛ اگر شما هم قصد خرید یک تلویزیون ۴K را دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را به دقت مطالعه کنید.

برترین ها - ترجمه از سینا اشتری: تلویزیون های ۴K این روز ها از داغ ترین محصولات موجود در بازار محصولات صوتی-تصویری هستند؛ اگر شما هم قصد خرید یک تلویزیون ۴K را دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را به دقت مطالعه کنید. چیزی حدود ۱ سال از ورود تلویزیون های ۴K به بازار می گذرد و قیمت بسیار گران اولین نمونه های عرضه شده به بازار و نیز عدم وجود محتوای سازگار با کیفیت ۴K از جمله دلایل اصلی عدم فروش موفق این نوع از تلویزیون ها در ابتدای کار بود. اما اکنون و پس از گذشت ۱ سال از عمر تلویزیون های ۴K شرایط به کلی تغییر کرده است، این تلویزیون ها دیگر قیمت های نجومی ندارند و همچنین تولید محتوای صوتی تصویری سازگار با کیفیت تصویر ۴K در دستور کار دنیای رسانه قرار گرفته است.
نکاتی که قبل از خرید تلویزیون 4K باید بدانید

به نظر می رسد اکنون بهترین زمان برای خرید یک تلویزیون ۴K است؛ اما عجله نکنید چون علی رغم ذهنیت اکثر مردم که خرید یک تلویزیون را امری ساده تلقی می کنند، خرید یک تلویزیون ۴K مناسب می تواند با پیچیدگی هایی همراه باشد و وجود برند ها و مدل هایی گوناگون و لوگو های متعدد نصب شده بر روی هر محصول می توانند کاربر را دچار سردرگمی کنند، در ادامه ضروری ترین نکات موثر در انتخاب یک تلویزیون ۴K مناسب را تشریح خواهیم کرد.

دقت تصویر

دلیل انتخاب نام ۴K برای آخرین نسل تلویزیون های تولید شده وجود دقت صفحه نمایش ۳۸۴۰در۲۱۶۰ پیکسل در آنها است (۴K مخفف عدد ۴۰۰۰ است و طول صفحه نمایش این نوع تلویزیون ها چیزی نزدیک به ۴۰۰۰ پیکسل را در خود جای می دهد).

وجود این دقت تصویر بالا در صفحه نمایش تلویزیون های 4K باعث شده که این تلویزیون ها در مقایسه با نسل پیشین و یا تلویزیون های Full HD عملکرد دقیق تری داشته باشند. به بیانی دیگر صفحه نمایش یک تلویزیون Full HD از تجمع 2 میلیون پیکسل در کنار هم تشکیل شده است و این در حالی است که تعداد پیکسل های موجود در صفحه نمایش تلویزیون های 4K به 8.3 میلیون عدد می رسد.

در واقع نسل جدید تلویزیون ها پیشرفت غیر قابل انکاری را در مقایسه با نسل پیشین به نمایش گذاشته اند، تعداد پیکسل های تلویزیون های Full HD در مقایسه با مدل های HD دو برابر شده بود در حالی که اکنون و با عرضه تلویزیون های ۴K، تعداد پیکسل های موجود در صفحه نمایش نسبت به مدل های Full HD چهار برابر شده است. همچنین اکثر تلویزیون های ۴K موجود در بازار از فناوری بزرگنمایی هوشمند پشتیبانی می کنند که باعث می شود محتوایی که کیفیتی کمتر از ۴K دارند نیز به هنگام نمایش بر روی این تلویزیون ها با کیفیت و بی نقص به نظر برسد.

فناوری HDR چیست؟

HDR یکی از جدید ترین فناوری های ارائه شده در بحث تصویر است که به کار گیری آن در تلویزیون های ۴K باعث ایجاد دقت بیشتر در نشان دادن رنگ های مختلف شده و دامنه کنتراست تصویرصفحه نمایش را گسترش می دهد. بدین ترتیب تلویزیون های ۴K می توانند جزئیات بیشتری را در نقاط تاریک تصویر به کاربر نشان دهند و نقاط روشن هم وضوح بیشتری خواهند داشت، علاوه بر این این تلویزیون ها به لطف فناوری HDR به کار گرفته شده در آنها می توانند تعداد رنگ های بیشتری را پوشش دهند و تصاویر نمایش داده شده را به واقعیت نزدیک کنند.
نکاتی که قبل از خرید تلویزیون 4K باید بدانید

LED و یا OLED

تلویزیون های 4K متعدد موجود در بازار به دو دسته اصلی LED و OLED تقسیم می شوند. تلویزیون های دارای پنل OLED از نور پس زمینه استفاده نمی کنند و هر پیکسل در آن ها به طور مجزا روشن می شود. حذف نور پس زمینه در این نوع از تلویزیون ها باعث نازک تر شدن هر چه بیشتر بدنه و نیز گسترش دامنه کنتراست قابل نمایش صفحه نمایش خواهد شد. در مقابل بهره گیری تلویزیون های LED از نور پس زمینه باعث ایجاد سطح روشنایی مطلوب تری در تصویر آنها شده است.

در نهایت مهم ترین عامل انتخاب میان این دو نوع تلویزیون بودجه ای است که می خواهید به خرید تلویزیون ۴K خود اختصاص دهید؛ تلویزیون های OLED در مقایسه با مدل های LED قیمت به مراتب بالاتری دارند در حالی که در مقابل این تغییر قیمتی محسوس نمی توانید تفاوت عملکرد خاصی بین این دو نوع تلویزیون مشاهده کنید.
نکاتی که قبل از خرید تلویزیون 4K باید بدانید

پورت HDMI ۲.۰ و فناوری HDCP ۲.۲

تمامی محصولات صوتی-تصویری سازگار با محتوای 4K، برای اتصال به تلویزیون از پورت HDMI 2.0 مجهز به فناوری HDCP 2.2 استفاده می کنند و از آنجایی که اکثر تلویزیون های 4K موجود در بازار تنها یک عدد از پورت مذکور را در خود جای داده اند کاربر در آینده دچار مشکل کمبود پورت برای اتصال دستگاه های صوتی تصویری مختلف به تلویزیون خود خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که حداقل ۲ پورت HDMI ۲.۰ را در خود جای داده باشد تا اگر در آینده خواستید علاوه بر دستگاه پخش کننده دیسک های بلوری دستگاه های دیگری همچون PS۴ Pro، Xbox One X و یا Apple TV ۴K را به تلویزیون خود متصل کنید با کمبود پورت مواجه نشوید.

محتوای چند رسانه ای

همانطور که گفتیم تلویزیون های ۴K از فناوری بزرگنمایی هوشمند استفاده می کنند که باعث می شود محتوا هایی با کیفیت کمتر از ۴K نیز به هنگام پخش بر روی تلویزیون با کیفیت تر به نظر برسند و درست است که این ویژگی خیال شما را از بابت کیفیت تصاویر و ویدئو ها آسوده می کند اما تا زمانی که محتوا و ویدئو هایی با کیفیت اصلی ۴K را مشاهده نکنید نمی توانید درک درستی از قابلیت های یک تلویزیون ۴K داشته باشید. از زمان ورود اولین نمونه های تلویزیون ۴K به بازار تلاش ها برای تولید محتوای سازگار نیز شتاب گرفته و امروز شاهد وجود طیف گسترده ای از فیلم ها، سریال های تلویزیونی و حتی بازی هایی با کیفیت تصویر ۴K هستیم.

سرویس هایی مانند Netflix، Amazon Video و سایت Youtube ویدئو های 4K را نیز به سایر محتوای موجود خود اضافه کرده اند که البته دسترسی به این سرویس های اینترنتی برای یک کاربر ایرانی امری دشوار است. هم اکنون دستگاه های پخش کننده دیسک های بلوری از کیفیت تصویر 4K نیز پشتیبانی می کنند و دیسک های سازگار زیادی هم در بازار وجود دارد که می توانید نسبت به تهیه آنها اقدام کنید، در واقع استفاده از دیسک های بلوری بهترین راه برای دسترسی به محتوا و فیلم های 4K است.

اگر به بازی های رایانه ای علاقه دارید شرکت سونی آخرین مدل از کنسول های نسل چهارم خود را با کیفیت تصویر ۴K سازگار کرده و با خرید یک دستگاه PS۴ Pro می توانید بازی ها را با کیفیت خیره کننده ۴K انجام دهید، شرکت مایکروسافت نیز در اقدامی مشابه کنسول Xbox One X را تولید کرده و قرار است تا آن را در ماه نوامبر به بازار عرضه کند.
نکاتی که قبل از خرید تلویزیون 4K باید بدانید

تلویزیون هوشمند

چند سالی از ورود تلویزیون های هوشمند به بازار می گذرد؛ تلویزیون هوشمند به تلویزیونی گفته می شود که قادر است با استفاده از کابل و یا به صورت بی سیم به شبکه اینترنت متصل شده و کاربر با استفاده از نرم افزار های نصب شده بر روی آن می تواند به سرویس های اینترنتی پخش محتوای چند رسانه ای متصل شده و به تماشای فیلم و سریال و دیگر برنامه های تلویزیونی بنشیند.

برند های مختلف فعال در حوزه تولید تلویزیون های هوشمند از پلتفرم های گوناگونی برای ساخت محصولات خود استفاده می کنند و در حالی که تلویزیون های Sony و Philips از پلتفرم Android TV استفاده می کنند، شرکت ال جی و برخی از شرکت های دیگر هنوز از سیستم عامل WebOS برای تولید تلویزیون های هوشمند خود بهره می برند.

طراحی

آخرین مرحله از انتخاب یک تلویزیون مناسب بحث جنبه ظاهری آن است؛ و لازم است که تلویزیون شما در حالت خاموش هم از زیبایی قابل قبولی برخوردار باشد. اگر ظرافت ظاهری تلویزیون از اهمیت خاصی برایتان برخوردار است پیشنهاد می کنیم با صرف هزینه بیشتر نسبت به خرید یک تلویزیون از نوع OLED اقدام کنید و اگر چند میلی متر اضافه در ضخامت تلویزیون به چشمتان نمی آید می توانید با خرید تلویزیون های LED ما به التفاوت صرفه جویی شده را در جای دیگری هزینه کنید.
نکاتی که قبل از خرید تلویزیون 4K باید بدانید

صدای خروجی

به نظر می رسد تلاش شرکت های سازنده تلویزیون های هوشمند در ظرافت هر چه بیشتر ظاهر این دسته از محصولات به تضعیف صدای خروجی تلویزیون انجامیده است که البته نمی توان غیر از این را هم انتظار داشت و گرچه صدای خروجی این تلویزیون ها برای مصارف روزمره و عادی مناسب است، اما اگر می خواهید به حجم و کیفیت بیشتری در صدای خروجی دسترسی داشته باشید باید یک سیستم صوتی مجزا تهیه کنید که بلندگو های سینمای خانگی و Soundbar ها از مناسب ترین انواع در دسترس هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج