جاباما
۶۱۴۳۹۷
۲ نظر
۵۰۵۶
۲ نظر
۵۰۵۶
پ

به کسی که اضافه وزن دارد، این‌ها را نگویید!

اضافه وزن داشتن، فرد را در معرض بیماری‌های گوناگون قرار می‌دهد و اغلب تاثیر منفی بر کیفیت زندگی‌شان می‌گذارد. احتمالا شما نیت‌تان خیر است، اما کلمات و گفتارتان می‌تواند بیشتر آسیب زننده باشد تا مفید و کمک کننده.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: گاهی وقت‌ها چیزهایی به دوستان‌مان می‌گوییم که بدون اینکه قصدی داشته باشیم یا حتی بفهمیم، آنها را می‌رنجانیم. اضافه وزن داشتن، فرد را در معرض بیماری‌های گوناگون قرار می‌دهد و اغلب تاثیر منفی بر کیفیت زندگی‌شان می‌گذارد. احتمالا شما نیت‌تان خیر است، اما کلمات و گفتارتان می‌تواند بیشتر آسیب زننده باشد تا مفید و کمک کننده.
به کسی که اضافه وزن دارد، این‌ها را نگویید!
در این مطلب به شما می‌گوییم چه حرف‌هایی را نباید به کسی که اضافه وزن دارد بگویید.

تو خودت را در معرض خطرِ ... قرار می‌دهی

چیزی که شما فکر می‌کنید: پزشک، مادر و صمیمی‌ترین دوست او تا به حال این موضوع را 400 بار به او نگفته‌اند!

اضافه وزن داشتن، خطرناک است. موسسه‌ی ملی قلب، خون و ریه می‌گوید اضافه وزن داشتن یا چاق بودن شما را در معرض سندرم متابولیک، دیابت، بیماری قلبی و حتی سرطان قرار می‌دهد. اما بیشتر افراد از عواقب وزن زیادشان بی‌خبر نیستند. یاد آوری این موضوع که مستعد ابتلا به بیماری‌ها هستند، معمولا کمکی به آنها نمی‌کند تا طرز فکرشان را عوض کنند. آنها حتما قبلا هم بارها و بارها این را شنیده‌اند و گوش‌شان از این حرف‌ها پُر است!

اگر درست غذا بخوری و بیشتر ورزش کنی ...

چیزی که شما فکر می‌کنید: عادت‌های غذایی و ورزشی او، تنها دلیل اضافه وزن داشتن اوست.

چیزهایی که یک نفر می‌خورد و نوع فعالیت‌های بدنی او، فقط تا حدودی تعیین کننده‌ی وزن او هستند. یک نفر ممکن است بیماری مانند سندرم روده‌ی تحریک پذیر داشته باشد که شما نتوانید با چشمان‌تان ببینید و این، دلیل اضافه وزن و افزایش وزن غیر قابل کنترل او باشد. همچنین یادتان باشد هر کسی که تغذیه‌ی سالمی دارد و ورزش می‌کند، لزوما وزن کم نمی‌کند. این راه حل‌ها ممکن است برای دوست شما یا غریبه‌ای که کنارتان در صف ایستاده جواب ندهند.
به کسی که اضافه وزن دارد، این‌ها را نگویید!

آیا تا به حال ... را امتحان کرده‌ای؟

چیزی که شما فکر می‌کنید: او تلاشی برای تغییر رفتار یا وضعیت خود نکرده است یا اصلا نخواسته که تغییر کند.

بله البته ممکن است تصور شما درست باشد، یا دلیلی برای تغییر نکردنش داشته باشد. بسیاری از رژیم‌های غذایی کاهش وزن، مخصوصا رژیم‌های مُد روز و زودگذر، تاثیری ندارند. امتحان کردن یک روش دیگر برای کسی که قبلا چندین راه را امتحان کرده، کار راحتی نیست. ضمنا ممکن است کسی اضافه وزن داشته باشد اما هیچ علاقه‌ای به کاهش وزن نداشته باشد، حتی اگر شما فکر می‌کنید او باید حتما وزن کم کند! به هر حال شاید این خواسته‌ی او نباشد.

مطمئنی که می‌خواهی این را بخوری؟!

چیزی که شما فکر می‌کنید: او نمی‌داند چیزی که می‌خواهد بخورد ناسالم است.
به کسی که اضافه وزن دارد، این‌ها را نگویید!

بیشتر افراد، نسبت به کیفیت غذایی که می‌خورند کاملا آگاه نیستند و اشاره دیگران به اینکه این غذا «ناسالم» است، احتمال اینکه از غذای مورد علاقه‌اش صرفنظر کند را کم نمی‌کند. شما با این حرف‌تان بیشتر او را دلخور می‌کنید تا اینکه کمکش کنید و این خوب نیست. قضاوت کردن در مورد روش تغذیه‌ی دیگران، مخصوصا وقتی که سعی دارند غذاهای سالم‌تری بخورند، می‌تواند تلاش‌شان را بی‌اثر کند و از اعتماد بنفس‌شان بکاهد. به هر حال این انتخاب شما نیست!

اگر چند کیلو کم کنی خیلی بهتر به نظر خواهی رسید

چیزی که شما فکر می‌کنید: اضافه وزن داشتن، زیبایی یا ارزش فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بله اضافه وزن داشتن می‌تواند خطرناک باشد و درست نیست که این خطرات را نادیده بگیریم. اما این هم قابل قبول نیست که ظاهر کسی را صرف داشتن اضافه وزن به انتقاد بگیریم و فرقی هم نمی‌کند غیر مستقیم باشد یا مستقیم. متخصص اختلال پُرخوری، جنیفر رولین می‌گوید، شما نمی‌توانید حدس بزنید اظهار نظر کردن‌های اینچنینی تا چه حد می‌تواند از نظر روانی روی فرد تاثیر بگذارد و شما نمی‌دانید پشت صحنه و در زندگی خصوصی فرد چه خبر است. یادآوری چیزهای منفی که خود ِ فرد هم پیش خودش به آنها فکر می‌کند، او را تشویق نخواهد کرد که روش‌های سالم‌تری در پیش بگیرد، بلکه ممکن است انجام این کار را برایش سخت‌تر هم بکند.

فقط کافیست اراده کنی تا وزن کم کنی

چیزی که شما فکر می‌کنید: اراده، تمام آن چیزی است که فرد برای تغییر و تحول اساسی زندگی‌اش نیاز دارد.

بنا به اعلام انجمن روانشناسی آمریکا، برای بسیاری از افراد، اراده به تنهایی کافی نیست تا بتوانند تغییرات ماندگار در رفتارهای خود ایجاد کنند. باورها و نگرش‌ها، نقش مهمی در سازگاری با عادت‌های سالم‌تر دارند، اما عوامل بیرونی هم هستند که می‌توانند مانع شوند. ممکن است برای کسب مهارت خود کنترلی و تغییر رفتار، به مدت زمان بسیار زیادی نیاز باشد و برخی از افراد بدون کمک حرفه‌ای نمی‌توانند از پس این کار بر بیایند.
به کسی که اضافه وزن دارد، این‌ها را نگویید!

چه کمکی می‌توانید بکنید

اگر واقعا می‌خواهید به کسی که سعی دارد وزن کم کند کمک کنید، نقش تشویق کننده را داشته باشید، نه مربی. توصیه می‌کنیم وقتی که او موفق می‌شود یا احساس ناامیدی می‌کند، تشویقش کنید و به او انگیزه بدهید، نه اینکه بابت اشتباهاتش او را نقد کنید. این هم ایده‌ی بسیار خوبی است که همراهی‌اش کنید، به او غذاهای جدید و سالم پیشنهاد بدهید، در باشگاه همراهی‌اش کنید و یک شنونده‌ی خوب برای حرف‌هایش باشید اما هرگز او را قضاوت نکنید. حمایت‌تان را نشان دهید و در دسترسش باشید، اما زمانی که آمادگی تغییر کردن را ندارد، مجبورش نکنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط برا هکس اون دختره اودم این صفحه پس چرا نیست؟

    • لي لي

      نامزدم خيلي چاقه
      بهش ميگم اينقدر بخور تا بتركي عزيزم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج