۶۱۴۴۴۹
۵ نظر
۵۰۰۸
۵ نظر
۵۰۰۸
پ

آیا ترامپ دیوانه است؟

ترامپ در سخنرانی خود که قرار بود مواضع جدیدش دربارهٔ ایران را اعلام کند برخلاف فضاسازی‌ها دربارهٔ احتمال خروج از برجام، راهبرد فشار را برگزید و از پول‌هایی که هرگز به ایران نرسید انتقاد کرد.

خبرگزاری مهر: ترامپ در سخنرانی خود که قرار بود مواضع جدیدش دربارهٔ ایران را اعلام کند برخلاف فضاسازی‌ها دربارهٔ احتمال خروج از برجام، راهبرد فشار را برگزید و از پول‌هایی که هرگز به ایران نرسید انتقاد کرد.

در یک سال گذشته، جریان غالب رسانه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا شخصیتی دمدمی‌مزاج، تندخو و دیوانه‌صفت به افکار عمومی جهانی ارائه کرده‌است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که دونالد ترامپ، تاجر ۳٫۵ میلیارد دلاری با این سطح از دیوانگی‌ و تندخویی چه‌طور توانسته پانصد و چهل و چهارمین فرد ثروتمند جهان و چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد؟ پاسخ روشن است: او دیوانه نیست؛ بلکه تاکتیک ترامپ در تعاملات بین‌المللی و منفعت‌سازی اقتصادی مستلزم همین دیونمایی‌هاست.

رئیس‌جمهور جمهوریخواه آمریکا در چندماهی که بر مسند قدرت نشسته، نشان داده که به دنبال پول‌سازی از هر چیز است. ترامپ با شعار «آمریکا را دوباره عالی کن» به عرصه سیاست آمده و تلاش دارد مولفه‌های اقتصادی ایالات متحده را بهبود ببخشد؛ آن هم به روشی که مختص خود اوست.

دونالد ترامپ در مواجهه با همه پدیده‌ها به شدت بر دوگانه هزینه-فایده تأکید می‌کند. او در همان ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری‌اش تلاش کرد «طرح حفاظت از بیماران و مراقبت مقرون به صرفه» موسوم به اوباماکر را به حداقل بار اقتصادی برساند. سپس تلاش کرد ورود مهاجران به آمریکا را محدود کند تا بتواند فرصت‌های شغلی را به نفع ساکنان آمریکا ایجاد کند. با این حال مخالف افزایش حداقل دستمزد است تا نظام اقتصادی آمریکا بتواند کماکان در مقایسه با اقتصادهای نوظهور رقابت‌پذیر باشد. دونالد ترامپ جزو طرفداران نظریه حقّه‌بودن گرمایش جهانی است. رئیس‌جمهور تازه‌کار آمریکا پیمان پاریس را مانعی برای پیشرفت اقتصادی کشورش می‌داند و معتقد است که «مفهوم گرمایش جهانی از سوی چین و برای غیررقابتی کردن تولید در آمریکا ایجاد شده‌است.»

بحران‌سازی برای منفعت‌سازی

ترامپ در همه مناقشات اخیر که در عرصه بین‌المللی به وجود آمده تلاش کرده تا منفعت اقتصادی برای آمریکا ایجاد کند. او حتی به بحران‌سازی برای منفعت‌سازی نیز دست زده‌است. رئیس‌جمهور آمریکا اگرچه خود را نگران گسترش نفوذ روسیه می‌داند اما از طرفی دیگر طرفدار کاستن هزینه‌کرد کشورش در پیمان ناتو است. دونالد ترامپ، برای کره‌شمالی هر روز خط و نشان می‌کشد اما از آن طرف درصدد بوده تا کره‌جنوبی و ژاپن را وادار کند هزینه نظامیان آمریکایی مستقر در شرق آسیا را بپردازند. او حتی بدش نمی‌آید به کشورهایی که در بحران اتمی کره‌شمالی درگیر هستند نیز سلاح بفروشد تا چرخ اقتصادی کشورش را با سرعت بیشتری بچرخاند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در خاورمیانه نیز سیاستی مشابه را داشته است. او به سرعت درصدد ترمیم روابط با اسرائیل برآمد و از طریق حمایت‌های بی‌حدوحصرش از تل‌آویو جای خود را در بین میلیاردهای یهودی باز کرد. سپس دونالد ترامپ با ادعای مبارزه با تروریسم، دولت‌های عربی را به شدت تهدید کرد و آنها را حامیان داعش دانست و خواستار مشارکت آنها در تأمین هزینه‌های جنگ علیه تروریسم شد. رئیس‌جمهور آمریکا از مشاجره دیپلماتیک دوحه با ۴ کشور عربی (شامل: عربستان، مصر، بحرین و امارات) نیز بهره برد و به هردو طرف مناقشه تسلیحات نظامی فروخت. آمریکا ۱۲ میلیارد دلار جنگنده به قطر فروخته و در طرف دیگر قراردادهای ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان، قرارداد ۴ میلیارد دلاری با بحرین و قرارداد ۲ میلیارد دلاری با امارات بسته است.

ورود ترامپ به مناقشه هسته‌ای در نقش چماق

در جریان مذاکرات هسته‌ای جان کری و باراک اوباما نقش پلیس خوب را بازی می‌کردند و در طرف دیگر فرانسوا اولاند و لوران فابیوس فرانسوی در نقش پلیس بد بود؛ اما امروز اوضاع فرق می‌کند. دونالد ترامپ از همان اوایل رقابت انتخاباتی درون‌حزبی، همواره دموکرات‌ها را به مشارکت در توافقی بد با ایران متهم کرد. او برجام را شکستی می‌داند که باعث سرازیر شدن ۱۵۰ میلیارد دلار پول به سوی تهران شده و مشارکت اقتصادی سرمایه‌گذاران جهانی در طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی ایران را کلید زده‌است. او پس از آنکه بر مسند ریاست‌جمهوری آمریکا نشست، تاکتیکی جدید را اتخاذ کرد. او با پررنگ‌تر کردن خطر ایران، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی را به خود نزدیک کرد و به آنها سلاح فروخت. سپس نقش «مرد بد» را در بین اعضای ۱+۵ بازی کرد و با حملات همه‌جانبه به توافق هسته‌ای، کاتالیزور انجام قراردادهای کلان اقتصادی غول‌های اروپا با ایران شد؛ قراردادهایی همچون توتال، رنو، ایرباس، خودروسازهای آلمانی و ….

در همین رابطه دیلی‌میل در گزارشی از تماس دونالد ترامپ با «ترزا می» و «امانوئل ماکرون» رهبران انگلیس و فرانسه خبر داده و مدعی شد که دونالد ترامپ به این دو نفر گفته که دربارهٔ تحریم‌هایی که آمریکا اعمال می‌کند نگران نباشند و «تا می‌توانند از ایران پول بگیرند!» این روزنامه بریتانیایی به نقل از ترامپ اینگونه روایت کرده که «امانوئل تلفن زد و با من صحبت کرد. به او گفتم ببین امانوئل، آنها (ایرانی‌ها) همین تازگی‌ها کلی پول به شرکت خودروسازی «رنو» دادند، پولشان را بگیر و حالش را ببر!»

در برجام ماند اما...

از سوی دیگر دونالد ترامپ در سخنرانی خود که قرار بود مواضع جدیدش دربارهٔ ایران را اعلام کند برخلاف فضاسازی‌ها دربارهٔ احتمال خروج آمریکا از برجام، راهبرد فشار را برگزید و از پول‌هایی که هرگز به ایران نرسید نیز انتقاد کرد! او در بخشی از سخنان خود نیز پالس بسامدی به برخی دولت‌های عربی جنوب خلیج فارس داد و با به کار بردن عبارت جعلی «خلیج ع.ر.ب. ی» مستلزم خوشنودی آنها را فراهم کرد. شواهد نشان از آن دارد که ترامپ حاضر است در برابر کسب پول هر کار مشابه دیگری نیز بکند و تن به رفتارهای جاعلانه دیگری نیز بدهد.

رئیس‌جمهور آمریکا نیمه‌شب شنبه به وقت ایران و چندساعت پس از سخنرانی سراسر دروغ علیه ایران در پیام توییتری، راهبرد این روزهای خود را بیش از پیش فاش کرد ترامپ در این توییت، مدعی شد «افراد زیادی در مورد سخنرانی شب گذشته وی سخن می‌گویند و بیشتر آنها موافق این اظهارات هستند.» وی در بخش دیگر این پیام افزود: «شرکت‌کنندگان در توافق هسته‌ای با ایران، پول هنگفتی از تجارت با این کشور به دست می‌آورند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      اگه دیوانه بود که اینهمه برج ساخت وساز نمیکرد کتاب نمی نوشت ترامپ کارش درسته

    • بدون نام

      مادیوانه هستیم سکاندار اول کشور دنیاست

    • بدون نام

      شما فقط انگ بچسبانيد! همه باید یک مسیر را طی کنند؟ کسانی از خرد بهره ای ندارند که دشمن تراشی می کنند. ترامپ گفت شعار مرگ بر آمریکا شعار محبوب برای ایران شده! آیا کشور دیگری پرچم ایران را شده از روی آن راه بروند و شعار مرگ بر ایران بدهند؟ حتماً باید با ما منطبق باشه تا بگیم دیوانه نیست و با عقله؟ مگر اوباما را ما عاقل حساب کردیم و شعارهای مرگ بر این و مرگ بر آن را متوقف کردیم؟ مگر حمله به سفارت عربستان دیوانگی نبود؟

    • بدون نام

      نه دیوانه نه احمق.او از راه فشار و تهدید به منفعت بیشتر می رسد. و ما باید با مقاومت و اتحاد مانع مقاصدشان باشیم .کاری که در چند سال گذشته غفلت کردیم.

    • نوید

      ترامپ بسیار باهوش و زیرک است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج