۶۱۴۶۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

۱۳۶سال حبس برای افشاگر مشهور!

وکلای دولت آمریکا این مساله را مورد بحث قرار داده بودند که اطلاعات محرمانه‌ای که این سرباز ۲۵ ساله در اختیار ویکی لیکس قرار داد و این وب سایت آن‌ها را منتشر کرده است، باعث ایجاد مشکلاتی برای دولت واشنگتن و متحدانش می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: وکلای دولت آمریکا این مساله را مورد بحث قرار داده بودند که اطلاعات محرمانه‌ای که این سرباز ۲۵ ساله در اختیار ویکی لیکس قرار داد و این وب سایت آن‌ها را منتشر کرده است، باعث ایجاد مشکلاتی برای دولت واشنگتن و متحدانش می‌شود.

سرباز آمریکایی که اطلاعات محرمانه دولت واشنگتن را فاش کرده بود، به جاسوسی محکوم اما از اتهام کمک به دشمن تبرئه شد.

حکم صادره روز سه شنبه علیه بردلی منینگ جوان پس از دو ماه جلسه دادگاه نظامی در مریلند اعلام شد. محکومیت حبس این سرباز جوان که ممکن است با دادگاه‌های دیگری نیز مواجه شود، از دیروز (چهارشنبه) آغاز شد.

این سرباز ۲۵ ساله که به عنوان تحلیل‌گر اطلاعات در نزدیکی بغداد فعالیت می‌کرد، سه سال قبل دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت به سر می‌برده است.

اوایل سال جاری میلادی نیز مشخص شد که این سرباز جوان بیش از ۷۰۰ هزار سند محرمانه آمریکا را در اختیار ویکی لیکس قرار داده است.

اما دادگاه نظامی آمریکا در مریلند وی را از کمک به دشمن مبرا کرد.

وکلای دولت آمریکا این مساله را مورد بحث قرار داده بودند که اطلاعات محرمانه‌ای که این سرباز ۲۵ ساله در اختیار ویکی لیکس قرار داد و این وب سایت آن‌ها را منتشر کرده است، باعث ایجاد مشکلاتی برای دولت واشنگتن و متحدانش می‌شود.

دادستان مسئول این پرونده اعلام کرد، چنین اقداماتی به صورت مستقیم به نفع القاعده تمام شده است. قاضی رسیدگی به پرونده این سرباز جوان افشاگر وی را به هفت مورد از هشت مورد اتهام تحت "قانون جاسوسی" آمریکا گناهکار شناخت که از جمله آن‌ها می‌توان به سرقت اموال و اسناد آمریکا و دستکاری کامپیوتری مرتبط با اسناد محرمانه اشاره کرد.

بردلی منینگ جوان همچنین به اتهام انتشار بدون دلیل اسناد و اطلاعات محرمانه در اینترنت و منتشر کردن تصاویر مربوط به حمله هلی کوپترهای آمریکایی به بغداد در سال ۲۰۰۷ میلادی گناهکار شناخته شد. در آن حمله ۱۲ غیرنظامی کشته شدند.

البته دادگاه نظامی در مریلند آمریکا این سرباز جوان افشاگر را در مورد افشای اسناد محرمانه مرتبط با حمله هوایی ارتش آمریکا در افغانستان در مه سال ۲۰۰۹ میلادی گناهکار نشناخت.

منینگ اسناد و مدارک محرمانه و دیپلماتیک آمریکا را در مورد جنگ‌های صورت گرفته در عراق و افغانستان فاش کرده است.

وی همچنین به پنج مورد اتهام از جمله نافرمانی از دستورات نظامی و افشای اطلاعات محرمانه محکوم شده است.

پرونده این سرباز جوان آزمایشی حساس برای آن دسته از کسانی است که به افشای اطلاعات محرمانه دست زده‌اند.

جولیان آسانژ، موسس وب سایت ویکی لیکس کمی بعد از صدور حکم علیه منینگ به خبرنگاران گفت که بدون هیچ تردیدی این سرباز جوان یک قهرمان است و اعلام کرد که انتظار دارد حکم صادره مورد تجدید نظر قرار گیرد.

ویکی لیکس با ادوارد اسنودن، یکی دیگر از افشاگران اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا در ارتباط است. وی به دنبال دریافت پناهندگی از روسیه است.

حامیان اسنودن می‌گویند دادگاهی منینگ یک برهان و دلیل کامل مبنی بر حق اسنودن برای فرار به خارج از آمریکاست به جای آنکه به آمریکا برگشته و مورد محاکمه قرار بگیرد.

گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل مستقر در لندن، آمریکا را به اعمال رفتاری ناشایست علیه منینگ و افرادی شبیه به وی متهم کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: اولویت‌های دولت واشنگتن آشفته و نامنظم است.

خبرنگاران بدون مرز نیز قضاوت صورت گرفته در محاکمه منینگ را خطرناک توصیف کرده و گفتند این روند دادگاهی نمایانگر توهین و تهاجم غیرقابل پیش بینی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا علیه افرادی است که به افشای اطلاعات محرمانه دست می‌زنند.

در حالیکه تیم دفاعی منینگ در دادگاه از وی به عنوان یک سرباز یاد کرده و گفتند وی به دنبال درخشش و ظهور در جمع همقطارانش بوده و آنچه را که سوء مدیریت دولت اوباما می‌دانسته قصد داشته افشا کند اما دادستان رسیدگی به این پرونده گفت که این سرباز به یونیفورم و کشورش خیانت کرده و نه تنها یک افشاگر بلکه یک خائن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج