۶۱۴۶۷۱
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

دردسر سیاستمدار افراطی برای ترامپ

نیکی هیلی اصلی ترین متهم ماجرای سخنرانی اخیر ترامپ در تقابل با برجام محسوب می شود. وی در صدد است تا در اولین فرصت، به عنوان وزیر خارجه جایگزین تیلرسون شود.

خبرگزاری مهر: نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به شخصیتی خبرساز در رسانه های این کشور تبدیل شده است. این خبر سازی، نه به واسطه توانمندی وی در امور سیاسی و دیپلماتیک، بلکه به علت نقش وی در ورود واشنگتن به مهلکه ای سخت و بی پایان است!

اخیرا نشریه پالیتیکو در گزارش خود اعلام کرد که این «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود که در مقابل احتیاط سایر اعضای کابینه ترامپ، راه را برای عدم تأیید برجام هموار نمود.

در اوایل ماه ژوئیه، ترامپ با اکراه و بی میلی پایبندی تهران به توافق هسته ای ایران را اعلام کرد. اعلام این پایبندی از سوی دولت آمریکا به تشویق «رکس تیلرسون» و «جیمز متیس» وزرای خارجه و دفاع این کشور صورت گرفت.

تیلرسون و جیمز متیس که به مراتب تجربه بیشتری نسبت به نیکی هیلی در امور نظامی و سیاسی داشتند، نسبت به آثار و تبعات عدم همراهی دیگر بازیگران بین المللی با واشنگتن در تقابل با برجام آگاه بودند. همین مسئله سبب شد تا تیلرسون با وجود نگاه سلبی و بازدارنده ای که نسبت به توافق هسته ای داشت، به ترامپ در خصوص خروج از این توافق هشدار دهد.

در مقابل، نیکی هیلی در نشستی که اواخر ماه ژوئیه در کاخ سفید و با حضور «هربرت مک مستر» مشاور عالی امنیت ملی ترامپ و «مایک پنس» معاون رئیس جمهور برگزار شد، از رئیس جمهور آمریکا خواست که به وی فرصتی دهد تا ادله لازم برای این عدم تأیید را فراهم نماید.

سفر نیکی هیلی به وین و دیدار وی با یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژِی اتمی در همین راستا صورت گرفت.

نیکی هیلی در این دیدار سعی کرد همراهی مطلق آژانس را در تقابل با برجام به دست آورد اما در این خصوص ناموفق ماند. یوکیو آمانو نیز با وجود وابستگی سیاسی پشت پرده به لابی های قدرت در آژانس، نسبت به آثار و تبعات سنگ اندازی در مقابل برجام برای اعتبار بین المللی خود آگاه بود.

آمانو در فاصله ای اندک پس از سفر نیکی هیلی به وین، بار دیگر در گزارش جدید خود پایبندی ایران نسبت به توافق هسته ای را مورد تایید قرار داد و در عین حال، نسبت به آنچه ابهام در تفسیر بند T برجام می دانست، نکاتی را بیان کرد.

بیشتر قریب به اتفاق تحلیلگران معتقدند که این اظهارات آمانو، با هدف کاهش فشار آمریکا بر آژانس صورت گرفته است. در هر حال، نیکی هیلی انتظار داشت تا آمانو به صورت مطلق با کاخ سفید در مسیر تقابل با برجام همراهی کند اما به این هدف خود دست نیافت.

در فاصله دو هفته باقیمانده تا اعلام موضع اخیر ترامپ، بار دیگر افرادی مانند تیلرسون و متیس از ترامپ خواستند تا نسبت به توافق هسته ای رفتاری واقع بینانه داشته باشد اما این بار نیز ترامپ درخواست آنها را رد کرد.

هم اکنون، نیکی هیلی اصلی ترین متهم ماجرای سخنرانی اخیر ترامپ در تقابل با برجام محسوب می شود. هدف نیکی هیلی از این اقدامات کاملا مشخص است. وی در صدد است تا در اولین فرصت ممکن، به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا جایگزین رکس تیلرسون شود. همین مسئله سبب شده است تا او هر گونه اقدامی را در راستای همراهی با ترامپ و متعاقبا، لابی های صهیونیستی حامی رئیس جمهور آمریکا صورت دهد.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید عبدالله طاهری

      این اقدامات بجز آبروریزی و بیحیثیتی بیشتربرای آ آمریکا هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج