۶۱۵۰۲
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

برگی از تاریخ

تولد موسولینی ،دیکتاتور فاشیست ایتالیا

۱۳۰ سال پیش در روز ۲۹ ژوئیه سال ۱۸۸۳ میلادی بنیتو موسولینی در شهر کوچک دوویا پره داپیو در ناحیه رومانیا ایتالیا متولد شد. پدرش یک آهنگر طرفدار مکتب آنارشیسم و مادرش یک آموزگار بسیار مذهبی بودند.

جام جم آنلاین: ۱۳۰ سال پیش در روز ۲۹ ژوئیه سال ۱۸۸۳ میلادی بنیتو موسولینی در شهر کوچک دوویا پره داپیو در ناحیه رومانیا ایتالیا متولد شد. پدرش یک آهنگر طرفدار مکتب آنارشیسم و مادرش یک آموزگار بسیار مذهبی بودند.

بنیتو موسولینی در سال ۱۹۰۰ میلادی در سن ۱۷ سالگی در حزب سوسیالیست نام نویسی کرد. سپس مدتی به عنوان آموزگار جایگزین به کار پرداخت.

موسولینی که در آن زمان خود را یک دست چپی توصیف می کرد از انجام خدمت نظام وظیفه سرباز زد و به سوئیس رفت. او در این کشور زبان های فرانسه و آلمانی را آموخت و در سال ۱۹۰۴ میلادی بار دیگر به ایتالیا بازگشت و این بار خدمت نظام وظیفه را انجام داد. از سال ۱۹۰۹ میلادی موسولینی به روزنامه نگاری با نگرش دست چپی پرداخت.

او به عنوان یک محرک سیاسی شهرت یافت و به زودی مدارج بالاتر سلسله مراتب حزب سوسیالیست را پیمود و در سال ۱۹۱۲ میلادی مدیر روزنامه آوانتی ، ارگان حزب سوسیالیست شد.

در آستانه جنگ جهانی اول ، حزب سوسیالیست از سیاست بی طرفی ایتالیا و عدم شرکت در جنگ طرفداری می کرد اما موسولینی طرفدار شرکت ایتالیا در جنگ بود و هنگامی که ایتالیا در سال ۱۹۱۵ میلادی در صفوف متحدین وارد جنگ شد ، او به عنوان سرباز داوطلب در جنگ شرکت کرد.

تولد موسولینی ،دیکتاتور فاشیست ایتالیا

جنگ برای موسولینی یک تجربه کلیدی بود مانند هیتلر که بعدها دوست و متحد او در جنگ جهانی دوم بود.از آن پس موسولینی معتقد به نظامی شدن احزاب ، توسل به خشونت و ملی گرایی شد.

در سال ۱۹۱۷ میلادی موسولینی در جبهه مجروح گردید و به ایتالیا بازگشت و دوباره به روزنامه نگاری پرداخت.

پس از خاتمه جنگ جهانی اول موسولینی به مخالفت با سوسیالیست ها و سیاست بی طرفی آنها در جنگ پرداخت و از حزب سوسیالیست کناره گرفت و به صفوف ملی گرایان پیوست.

تولد موسولینی ،دیکتاتور فاشیست ایتالیا

ایتالیایی ها پس از جنگ خواستار پیوستن مناطق ایستری ، دالماسی ، تریئسته و فیومه به خاک ایتالیا بودند ، اما در کنفرانس صلح ورسای به تقاضاهای ایتالیا توجه نشد. به این ترتیب در رژیم پارلمانی ایتالیا ، ملی گرایی بیش از پیش در میان توده های مردم طرفدار پیدا کرد.

در سال ۱۹۱۹ میلادی ، موسولینی یک گروه فاشیستی را در میلان تشکیل داد که به زودی قدرت زیادی یافت.در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۲۲ میلادی ویکتور امانوئل سوم ، پادشاه ایتالیا موسولینی را به مقام رئیس شورا که معادل پست نخست وزیری بود ، منصوب کرد.

تولد موسولینی ،دیکتاتور فاشیست ایتالیا

موسولینی اندکی قبل از آن رسما حزب ناسیونال فاشیست را تاسیس کرده بود. ادعاهای ارضی موسولینی و مهارتش در سخنوری موجب محبوبیت بسیار او در نزد توده های عوام گردید.

به همین دلیل بود که پادشاه ترجیح داد موسولینی را به مقام نخست وزیری منصوب کند. او دولت فاشیستی خود که نخستین دولت غیردموکراتیک در اروپای غربی بود را تشکیل داد.

موسولینی به لیبی و اتیوپی حمله کرد و این کشورها را اشغال نمود. با به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان و ظهور پدیده نازیسم ، موسولینی با هیتلر همراه شد. با آغاز جنگ جهانی دوم موسولینی که لقب دوچه را یافته بود در کنار هیتلر وارد جنگ شد اما پس از پیروزی و فتوحات سالهای اولیه جنگ کار برای هیتلر و به ویژه موسولینی دشوار شد.

تولد موسولینی ،دیکتاتور فاشیست ایتالیا

تا این که در روز ۱۰ ژوییه سال ۱۹۴۳ میلادی نیروهای متفقین جزیره سیسیل را اشغال کرده و پیشروی به سوی رم را آغاز کردند.

پادشاه ایتالیا و شورای عالی حزب فاشیست که به وحشت افتاده بودند موسولینی را از مقام خود عزل کرده و او را در یک هتل به نام کامپو ایمپراتوره زندانی کردند. این محل در کوه های آپنین در فاصله ۱۲۰ کیلومتری رم روی صخره ای ساخته شده بود که تنها توسط تله کابین قابل دسترسی بود اما هیتلر با فرستادن یک گروه کماندویی هوایی به فرماندهی سرگرد اسکورزنی موفق شد موسولینی را از این دژ نفوذناپذیر نجات دهد و در ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۴۳ میلادی جهان با حیرت از آزاد شدن دوچه مطلع گردید.

موسولینی ابتدا به آلمان رفت و پس از دیدار با هیتلر بار دیگر به ایتالیا بازگشت و در شمال ایتالیا دولتی را به نام «جمهوری سوسیال ایتالیا» تاسیس کرد اما دیگر دوران دوچه به سر آمده بود.

تولد موسولینی ،دیکتاتور فاشیست ایتالیا

موسولینی در روز ۲۸ آوریل ۱۹۴۵ میلادی توسط پارتیزان های ایتالیایی به قتل رسید و پس از این که ساعت ها جنازه اش را بر کف خیابان ها کشیدند ، آن را وارونه به دار آویختند.

تولد بنیتو موسولینی دیکتاتور ایتالیا و موسس نخستین دولت فاشیستی جهان در روز ۲۹ ژوییه سال ۱۸۸۳ میلادی برای مردم ایتالیا یک واقعه شوم محسوب می شود زیرا در دوران قدرت موسولینی فاشیست ها مرتکب فجایع وحشتناکی در ایتالیا شدند که خاطره آن همواره در ذهن مردم این کشور نقش بسته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تولدش مبارک

    • ققنوس

      خوب حالا چکار کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • الناز

      خدالعنت کنه هرچی دیکتاتوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج