۶۱۶۰۰۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مواضع ترامپ و همگرایی ملی بیشتر ایرانیان

مقامات، کنشگران و حتی افکار عمومی ایرانی‌ها واکنش‌های تندی نسبت به سخنان رئیس جمهور آمریکا نشان دادند. هرچند دونالد ترامپ در سخنرانی خود ادعاهای زیادی علیه نظام، مردم و مقامات ایران مطرح کرد، اما استفاده این تاجر نه‌چندان آگاه از مسائل مهماز عنوان جعلی خلیج ع.ر.ب.ی، به عاملی مشترک برای همبستگی ایرانیان سراسر دنیا در مخالفت با او تبدیل شد.

روزنامه آرمان- محمد ایمانی: مقامات، کنشگران و حتی افکار عمومی ایرانی‌ها واکنش‌های تندی نسبت به سخنان رئیس جمهور آمریکا نشان دادند. هرچند دونالد ترامپ در سخنرانی خود ادعاهای زیادی علیه نظام، مردم و مقامات ایران مطرح کرد، اما استفاده این تاجر نه‌چندان آگاه از مسائل مهماز عنوان جعلی خلیج ع.ر.ب.ی، به عاملی مشترک برای همبستگی ایرانیان سراسر دنیا در مخالفت با او تبدیل شد.
با فاصله چند دقیقه از اتمام سخنان رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور ایران واکنش نشان داد. اکثر کنشگران و کارشناسان عرصه دیپلماسی سخنان حسن روحانی را خردورزانه و منطقی دانستند، اما برخی از آنها به‌رغم تایید محتوای سخنان رئیس قوه مجریه، سخنرانی او را زودهنگام و منفعلانه خواندند. ترامپ صحت پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد، اما شخصا اقدامی در جهت لغو برجام انجام نداد و سرنوشت توافق هسته‌ای را به آینده‌ای مبهم واگذارکرد. اکنون ابهامات و پرسش‌های گوناگونی پیش روی ایران قرار گرفته و هیچ کس از حرکات آینده این تاجر در عرصه سیاست بین‌المللی اطلاع دقیقی ندارد. اعضای هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی در گفت‌وگو با «آرمان» نظر خود را در قبال سخنان ترامپ و واکنش روحانی بیان کردند که با هم می‌خوانیم.
همبستگی ایرانیان
محمدجواد جمالی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان چند روز قبل ترامپ به «آرمان» گفت: ترامپ با سخنان خود نشان داد که فردی ناآگاه در حوزه امور سیاسی، دیپلماسی و مملکت‌داری، بی‌تجربه، کینه جو، نژادپرست، تندرو و بدون کمترین نزاکت ادبی است. او همان‌گونه که بسیاری از ممالک دنیا را مورد بی‌احترامی خود قرار داد، به ملت فهیم ایران و سپاه پاسداران نیز اهانت کرد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: ترامپ با سخنان خود اثبات کرد از حقوق بین‌الملل و جغرافیای سیاسی آگاهی ندارد. او صفات خود را به ملت و دولت ما نسبت داد و در این میان فراموش کرد هنگامی که هنوز آمریکا کشف نشده بود، خلیج فارس با نام دریای پارس به رسمیت شناخته شده بود. این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: این مواضع ترامپ همگرایی ملی بیشتر ایرانیان را به همراه خواهد داشت.
به‌خاطر یک مشت دلار
نماینده مردم فسا اظهار داشت: سخنان ترامپ و به ویژه تأکید بر لفظ جعل خلیج ع.ر.ب.ی همگرایی داخلی و هم‌صدایی تمام ایرانیان دنیا، حتی آنانی که با اصل نظام و انقلاب مساله دارند، را به دنبال داشت و همه آنان مشت محکمی به دهان یاوه گویان خواهند زد. جمالی نوبندگانی ادامه داد: با یک مشت دلاری که محمد بن سلمان در کنفرانس ریاض به ترامپ داد، نمی‌توان نام دیگری بر خلیج فارس نهاد. برای اولین بار نیست که مسئولان آمریکایی به مردم و دولت ما توهین می‌کنند. نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به پیشینه حرکات آمریکا بیان کرد: در زمانی که ما گفت‌وگوی تمدن‌ها را عنوان کردیم، رئیس جمهور وقت ایالات متحده ما را محور شرارت نامید. او در ادامه با اشاره به تحریم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: سپاه نیز از اول انقلاب مورد تحریم خارجی بوده و حتی در دوران جنگ سیم خاردار به ما نمی‌دادند وچنین تحریم‌هایی علیه قوای نظامی ما تازگی ندارد.
جمالی تصریح کرد: این قبیل سخنان قدرت ایران و سپاه در جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه و آسایش رژیم اشغالگر قدس را ثابت می‌کند. عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به واکنش رئیس‌جمهور ایران تصریح کرد: روحانی با تکیه بر توانایی‌های داخلی، واکنش عزتمندانه، حکیمانه و مودبانه‌ای از خود نشان داد. محمدجواد جمالی نوبندگانی در پایان سخنان خود گفت: باید به ترامپ فهماند سپاه فاسد نیست، بلکه کمک کنندگان به تکفیری‌ها فاسدند و ما از اتهام پراکنی اشخاص مفسد ناراحت نیستیم.
نا‌امنی اقتصادی
سیدمحسن علوی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در واکنش به سخنان ترامپ به «آرمان» گفت: سخنان رئیس جمهور آمریکا بیانگر استیصال آمریکایی‌ها از برجام است. نماینده مردم لامرد با اشاره به شرارت‌های جمهوریخواهان بیان کرد: جمهوریخواهانی که با هدف تحمیل خواسته‌های نامشروع خود به تحریم و فشار اقتصادی علیه ایران متوسل شدند، از حصول توافق برجام در زمان حاکمیت دموکرات‌ها برآشفته‌اند. عضو اعتدالگرای مجلس ادامه داد: با وجود حاکمیت مجدد جمهوریخواهان آنان نتوانستند به هرگونه تعدی علیه مردم ایران دست یازند، چراکه برجام نقشه شوم ساکنان فعلی کاخ سفید را نافرجام کرد.
علوی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: این کار برای آنها هزینه‌زا خواهد بود و به نظر نمی‌رسد چنین کاری را انجام دهند. دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای در مورد استراتژی آینده مقامات ایالات متحده اظهارداشت: مقامات ایالات متحده از مشکلات اقتصادی ایران آگاهی دارند و به خوبی می‌دانند که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی راه برون‌رفت از این مشکلات است. متاسفانه گاه در کشور ما سرمایه‌گذاران امنیت اقتصادی ندارند و مردم سرمایه‌های خود را وارد اقتصاد ایران نمی‌کنند، از سوی دیگر غوغاسالاری و خبرسازی‌های ترامپ باعث شده که سرمایه‌گذار خارجی نیز رغبتی برای حضور در بازار سرمایه ایران نداشته باشد. او با تشریح نظرات ترامپ تصریح کرد: به همین دلیل مقامات آمریکا برجام را در هاله‌ای از ابهام قراردادند. عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا اظهار کرد: تحریم‌هایی که در چند وقت قبل، علیه ایران تصویب کردند، قدیمی بود، اما آنان می‌خواستند با خبری ساختن آن امنیت سرمایه گذاری ایران را از بین ببرند.
غضنفرها و گل به‌خودی!
عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تحرکات عده ای از کنشگران سیاسی ایران گفت: متأسفانه عده‌ای از ایرانی‌ها با غوغاسالاری عملا با ترامپ همراهی می‌کنند. ما نباید فراموش کنیم جمهوریخواهان می‌خواهند با ایجاد مشکلات اقتصادی، مردم را در مقابل نظام قرار دهند. بنابراین هوشمندی و وحدت سیاستمداران ما ضرورت دارد. نماینده لامرد با اشاره به نقاط قوت ایرانی بیان کرد: دو نقطه قوت وجود دارد، نخست سپاه پاسداران و دوم برجام. باید به عنوان منافع ملی از سرداران دیپلماسی و نظامی حمایت کنیم و نقاط ضعف خود را با هوشیاری و اتحاد برطرف کنیم. علوی اظهار داشت: برخی ندانسته عملا با آمریکایی‌ها همراهی می‌کنند. باید به این افراد آموزش دهیم که منافع دیپلماتیک را قربانی موضع‌گیری سیاسی خود نکنند.
رفتار دیوانه‌وار
علوی در واکنش به احتمال کناره گیری آمریکا از برجام ادامه داد: از دیوانه هیچ چیز بعید نیست و ترامپ نیز مجنون سیاسی محسوب می‌شود، به هر رو به فرموده مقام معظم رهبری اگر آنها توافق هسته‌ای را پاره کنند ما آتش می‌زنیم، اما به نظرم آنها تلقین حس ناامنی اقتصادی به سرمایه‌گذاران را مدنظر دارند. او با ابراز تاسف از نگرش ناصحیح برخی سیاستمداران داخلی ابراز کرد: برخی از مسئولان ما از این معضل اقتصادی درک ندارند و برخی از رسانه‌ها و فعالان هم راستای ترامپ شده اند. باید بمب‌های اقتصادی همچون کاسپین و پدیده شاندیز را درک کنیم. سیدمحسن علوی در خاتمه سخنان خود بار دیگر به برخی حرکات تعدادی از سیاستمداران ایرانی پرداخت و گفت: به نظر من بهتر است در درجه نخست برخی از کنشگران عرصه سیاسی کشور را از برخی مسائل دیپلماتیک آگاه کنیم.
سخنرانی ضعیف

نوذر شفیعی، کارشناس سیاست خارجی درباره سخنان ترامپ به «آرمان» گفت: ما انتظار داشتیم که رئیس جمهور آمریکا صرفا به برجام بپردازد و بگوید آیا او عملکرد ایران در قبال برجام را تأیید می‌کند یا خیر؟ هرچند مشخص شد که او تأیید نمی‌کند، اما او به جای پرداختن به موضوع برجام مرور کلی بر تاریخ روابط ایران و آمریکا را مدنظر قرارداد. عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به نقاط ضعف سخنرانی ترامپ اظهار داشت: نخست اینکه بر اساس ادراک، برداشت و ویژگی‌های شخصیتی خود موضع خود را در قبال ایران را بدون استدلال مطرح کرد. مثلا او نقطه شروع بحث خود برای ایران و آمریکا را گروگان‌گیری ۱۳ آبان ۵۸ قرارداد، درحالی که باید به ۲۸مرداد ۳۲بازگشت. نکته دوم موضع‌گیری او اینکه صرفا سیاسی بود نه منطقی و عقلایی و او این رویه منحصر بفرد را در برجام نیز دنبال می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج