۶۱۶۰۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خداحافظی با جوش‌شیرین در تولید نان

هرچند جایگزینی خمیرمایه به جای جوش شیرین در نان در ابتدا با مقاومت نانوایان مواجه شد ولی آمار تولید بیش از ۳۱ تن خمیرمایه در کشور طی سال گذشته نشان‌دهنده روند جایگزینی آن با جوش‌شیرین در پخت نان است.

خبرگزاری ایسنا: هرچند جایگزینی خمیرمایه به جای جوش شیرین در نان در ابتدا با مقاومت نانوایان مواجه شد ولی آمار تولید بیش از ۳۱ تن خمیرمایه در کشور طی سال گذشته نشان‌دهنده روند جایگزینی آن با جوش‌شیرین در پخت نان است.

سال گذشته در شانردهمین کارگروه کیفیت نان مقرر شده بود که در مراحل پخت نان به جای جوش شیرین از خمیرمایه استفاده شود و به گفته مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار شده بود که بازرسان بر روند این جایگزینی نظارت کنند.

البته بنا بر اظهارات نانوایان استفاده از خمیرمایه قیمت تمام شده تولید نان را افزایش می‌داد لذا استفاده از آن برای آنان مقرون به صرفه نبود و البته نظارت‌های انجام شده بر نانوایی‌ها نیز کمتر درباره استفاده از خمیر‌مایه به جای جوش شیرین بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در مقابل مقاومت نانوایان در زمینه روند حذف جوش شیرین از نان‌های سنتی ضمن غیر مجاز اعلام کردن آن تاکید داشت که با توجه به اثرات سوء مصرف جوش شیرین در فرآوری خمیر نان‌های سنتی مصرف آن در ایران ممنوع شده است.

اما مشکلات دیگری نیز در جایگزینی خمیر مایه نان‌های سنتی وجود داشت و آن صادرات ملاس به عنوان ماده اصلی تولید خمیرمایه بود به طوری که همزمان با افزایش قیمت دلار تلاش برای صادرات ملاس بیشتر شد.

به همین دلیل دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه خواستار ممنوع شدن صادرات ملاس به منظور تامین به اندازه مواد اولیه کارخانه‌های تولید خمیرمایه و اتانول شد.

یه گفته مجید پارسایی، در صورت خروج بی‌رویه ملاس از کشور کارخانه‌های خمیرمایه و تولید اتانول با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شوند.

میزان مصرف ملاس کارخانه‌های خمیرمایه ۱۲۵ هزار تن است که در صورت ممنوع شدن صادرات ملاس امکان تامین کل این نیاز در داخل کشور وجود خواهد داشت. هم‌اکنون هشت کارخانه خمیرمایه در کشور وجود دارد و تولید ملاس به میزان کشت چغندر و وضعیت کشاورزی بستگی دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال تولید آن کمتر شده و به حدود ۴۰۰ هزار تن برسد. اما روند واردات ملاس و تولید خمیرمایه در کشور نشان‌دهنده روند رو به رشد جایگزینی خمیر مایه در نان‌های سنتی و حذف جوش شیرین از آنهاست زیرا از سال گذشته تا کنون بیش از ۳۱ تن خمیرمایه در کشور تولید شده‌ است.

در این زمینه پارسایی اظهار کرد: به تازگی قرارداد خرید و واردات ۱۰ هزار تن ملاس از روسیه امضا شد و این محموله ظرف یک ماه آینده به منظور تامین نیاز کارخانه‌های خمیرمایه از طریق بندر امیرآباد وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به تولید بیش از ۳۱ تن خمیرمایه در کشور در سال گذشته گفت: تولید ملاس از مهرماه آغاز می‌شود و با توجه به کمبودی که در حال حاضر در بازار داخلی وجود دارد تصمیم گرفتیم از روسیه ملاس وارد کنیم.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه افزود: آمارها نشان می‌دهد که مصرف خمیرمایه در کشور به منظور تولید نان در حال افزایش است. ضمن اینکه سال قبل تولید خمیرمایه در کارخانه‌های داخلی حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج