۶۱۶۵۹۱
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

علیدوستی: دنبال سهم‌خواهی از این موفقیت نیستم

وقتی حمید علیدوستی به سرمربیگری تیم‌ملی نوجوانان انتخاب شد، اهالی فوتبال امیدوار شدند به تشکیل تیمی با استعدادهای ناب که می‌تواند در سال‌های پیش‌رو تیم‌ملی بزرگسالان را هم بسازد.

شهروند: وقتی حمید علیدوستی به سرمربیگری تیم‌ملی نوجوانان انتخاب شد، اهالی فوتبال امیدوار شدند به تشکیل تیمی با استعدادهای ناب که می‌تواند در سال‌های پیش‌رو تیم‌ملی بزرگسالان را هم بسازد. حضور علیدوستی روی نیمکت این تیم کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، طول کشید و اتفاقات جوری رقم خوردند که او به بهانه کسب نتایج ضعیف در تورنمنت سه‌جانبه چین از کار برکنار شد. فدراسیون درحالی دست به برکناری علیدوستی زد که این تیم بدون تمرین به تورنمنت دوستانه چین اعزام شده بود و سرمربی آن از فدراسیون به کمبود امکانات و زیرساخت‌ها در فوتبال پایه اعتراض می‌کرد. با این حال علیدوستی هرگز دست به افشاگری نزد و بدون حرف و سخن از تیم نوجوانان کنار رفت. او نزدیک به دو‌سال تیمی که این روزها در جهان، هنرمندی می‌کند را در اختیار داشت و انگاری که همان مدت کوتاه برای پرورش ستاره‌های ١٤ساله کافی بود. دیروز بعد از صعود شیرین یوزبچه‌های ایرانی با حمید علیدوستی هم‌کلام شدیم که سهمی بزرگ در این موفقیت دارد. او منکر تأثیر خود بر این اتفاق مهم نمی‌شود اما به دنبال سهم‌خواهی هم نیست.

این‌ روزها تیمی که درحال شگفتی‌آفرینی در جهان است، تربیت شده شماست. درباره موفقیت‌های تیم‌ملی نوجوانان چه صحبتی دارید؟

تیم‌ملی نوجوانانی که این روزها در جام‌جهانی شرکت می‌کند، تیمی است که بازیکنان آن نزدیک به ٤‌سال است کنار هم حضور دارند. موفقیت امروز این تیم ناشی از برنامه‌های هدفمند فدراسیون و کمیته جوانان است. فدراسیون در سال‌های اخیر برای نتیجه‌گرفتن این تیم هدفگذاری کرد و تمام نکات لازم درنظر گرفته شد تا نتایجی که این روزها شاهد آن هستیم، حاصل شود. این‌بار هم مشخص شد اگر فوتبال ایران با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی پیش برود، پتانسیل موفقیت‌های جهانی را هم دارد.

خودتان چقدر در این تیم حضور داشتید؟

حدود ٢‌سال کنار این تیم حضور داشتم. من در بخش استعدادیابی و انتخاب برترین‌ها کنار این تیم حضور داشتم و توانستم در شکل‌گرفتن آن نقشی ایفا کنم. بعد از تشکیل تیم و حضور در برخی مسابقات، تیم به چمنیان تحویل داده شد. آنچه درحال حاضر برای این تیم اهمیت دارد، اسامی مربیان نیست بلکه برنامه طولانی‌مدت و هدفمند فدراسیون اهمیت دارد که تیم نوجوانان را می‌توان حفظ کرد و به این‌جا رساند.

به ‌نظر می‌رسید این تیم در برخی دیدارها با مشکل جسمانی روبه‌رو می‌شود. فکر می‌کنید این مشکل در ادامه به نوجوانان ضربه می‌زند؟

در این رده از تیم‌های ملی نمی‌توان از بازیکنان انتظارات زیادی داشت. در واقع ما باید هدفگذاری‌مان را مشخص کنیم تا ببینیم دقیقا چه چیزی می‌خواهیم. فراموش نکنید که این تیم برای نخستین‌بار در عرصه جهانی به میدان می‌رود و در کشوری بازی می‌کند که از نظر رطوبت و آب‌وهوا شباهتی به ایران ندارد. در چنین رده‌های سنی، همه چیز بازیکن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و نباید از آنها انتظارات زیادی داشته باشیم. همین که این تیم توانسته برای نخستین‌بار تا مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند، موفقیت‌آمیز است.

بارها پیش آمده در رده پایه تیم‌های خوبی داشته‌ایم اما خیلی زود آنها را از یاد برده‌ایم و دیگر موفقیتی نمی‌بینیم. برای تیم فعلی نوجوانان باید چه کرد؟

این تیم بعد از بازگشت به تهران باید به‌طور کامل آنالیز شود تا نقاط مثبتش تقویت و نقاط منفی آن حذف شوند. ما باید برای این تیم باز هم برنامه‌ریزی داشته باشیم، چون آنها این مسیر را از ١٤سالگی آغاز کرده‌اند و حالا به ١٧سالگی رسیده‌اند. الان ایجاد شرایط روحی مناسب بیشتر از هر چیز برای این بازیکنان مهم است، چون آنها قرار است در دو‌سال آینده تیم جوانان را تشکیل دهند و باید برای آن روزها آماده شوند. باز هم تأکید می‌کنم که برنامه‌ریزی مناسب و اصولی در تیم‌های پایه به موفقیت منتج می‌شود. فوتبال ایران پتانسیل خوبی دارد و این یک شوخی نیست اما باید فضای مناسب برای ظاهرشدن این پتانسیل فراهم شود. چیزی که بیشتر از هرچیز برای فوتبال پایه اهمیت دارد، آموزش است. آموزش نه به این معنی که فقط قواعد فوتبال یاد داده شود بلکه باید روش زندگی، فضایل اخلاقی و مراقبت را به بچه‌های کم‌سن‌و‌سال یاد داد. با نتایج خوبی که این تیم در عرصه‌ای جهانی کسب کرده، می‌توانیم امیدوار باشیم که این تیم ریشه بزرگسالان ما در آینده خواهد بود.

ستاره‌های کم‌سن‌و‌سال زیادی در فوتبال داشته‌ایم که بعد از مدتی محو شده‌اند. این موضوع همیشه درباره تیم‌های پایه که به موفقیت می‌رسند، نگران‌کننده است.

درگیری با حاشیه‌ها و محوشدن از فوتبال در هر رده سنی ممکن است رخ بدهد. مهمترین موضوع برای بازیکنان کم‌سن‌و‌سال، داشتن مشاوران خوب است. مشاورانی که در برهه‌های حساس بتوانند هیجان‌های این بازیکنان را کنترل و آنها را راهنمایی کنند. اغلب بچه‌های کم‌سن‌وسال در فوتبال شرایط حرفه‌ای ندارند و واقعا به مراقبت نیاز دارند. آنها همان‌طور که از نظر فوتبالی به آموزش نیاز دارند، باید مراقبت از خودشان را هم بیاموزند و بتوانند زندگی‌شان را مدیریت کنند.

این ‌روزها همه از سهم شما در این موفقیت بزرگ حرف می‌زنند.

خوشحالم که من هم توانسته‌ام سهمی در این موفقیت بزرگ داشته باشم و رشد و شکوفایی این بازیکنان کم‌سن‌و‌سال را ببینم. چه الان که به‌عنوان مربی می‌توانم به کشورم خدمت کنم، چه وقتی که بازیکن بودم از این‌که می‌توانم قدمی برای کشورم بردارم، خوشحال می‌شوم. من در تمام رده‌های فوتبال بازی کردم و خوشحالم که همواره برای فوتبال ایران تلاش کرده‌ام و در موفقیت‌ها هم نقش داشته‌ام.

شما که از این تیم کنار و از این موفقیت بزرگ دنبال سهم‌خواهی نیستید؟

خیر من سهمی از این موفقیت نمی‌خواهم فقط امیدوارم این بچه‌ها را حفظ کنند تا بتوانند همین مسیر را ادامه دهند.

حریف بعدی ما اسپانیا است. فکر می‌کنید به نیمه‌نهایی صعود کنیم؟

همه ‌چیز بستگی به ریکاوری بعد از بازی دارد. تیمی که توانسته آلمان را شکست دهد، پس توانایی عبور از اسپانیا را هم دارد. بچه‌های ما اعتماد‌به‌نفس و خودباوری لازم را پیدا کرده‌اند و اگر از نظر روحی شرایط خوبی داشته باشند، می‌توانند تا فینال و قهرمانی هم پیش بروند. قهرمانی ایران با این نتایج دور از دسترس نیست. اگر نشد هم هیچ اشکالی ندارد. درصورت قهرمان‌نشدن، این بازیکنان باز هم باید تشویق شوند و از آنها تقدیر به عمل بیاید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج