یک ممنوعیت برای اتوبوس اردوهای دانش آموزی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام این که اساسنامه اردوهای دانش آموزی اصلاح شده است، گفت: ناامن بودن جادهها، عدم نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی و خلاء و نقص اساسنامه اردوهای دانش آموزی از عوامل حادثه دانش آموزان هرمزگانی بود که موجب به وجود آمدن این اتفاق شد.
خبرگزاری ایسنا: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام این که اساسنامه اردوهای دانش آموزی اصلاح شده است، گفت: ناامن بودن جادهها، عدم نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی و خلاء و نقص اساسنامه اردوهای دانش آموزی از عوامل حادثه دانش آموزان هرمزگانی بود که موجب به وجود آمدن این اتفاق شد.
فاطمه سعیدی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به آییننامه اردوهای دانش آموزی گفت: متاسفانه همیشه در اردوهای دانش آموزی مسائلی مانند تصادفات را شاهد بودیم که گاهی اوقات هم با مرگ یا مصدوم شدن دانش آموزان به همراه بوده است.
وی افزود: در حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی که ۷ نفر از دانش آموزان فوت شدند و یک مربی و راننده نیز جان خود را از دست دادند، ۳۰ نفر مصدوم و ۲ مورد قطع عضو دانش آموز بودند.
ناامن بودن جادهها، عدم نظارت پلیس و نقص اساسنامه اردوها از عوامل حادثه دانش آموزان هرمزگانی
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: به نظر میرسد چند عامل در کنار هم موجب به وجود آمدن این اتفاق شد از جمله ناامن بودن جادههای کشور که اکثر حوادث رانندگی به همین دلیل رخ میدهد و آمارها هم نشان میدهد که واقعا جادههای امن خوبی نداریم. مساله دیگر نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی است که اگر واقعا این نظارت و سخت گیری در مورد قوانین وجود داشت شاید این اتفاقات نمیافتاد؛ به عنوان مثال در این حادثه، دانش آموزان کمربند ایمنی خود را نبسته بودند و کسی هم به راننده تذکر نداده بود و عامل سوم هم خلاء و نقص اساسنامه اردوهای دانش آموزی بود که در مجموع این سه عامل باعث این اتفاق شد که امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
حرکت اتوبوس اردوهای دانش آموزی از ۲۳ تا ۵ بامداد ممنوع شد
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به عنوان مثال در اساسنامه اردوهای دانش آموزی ذکر شده که مربی مرد همراه دختران در اردو نباشد یعنی یک راننده و شاگرد راننده مرد، محرمتر هستند تا یک مربی مرد آموزش و پرورش! از طرفی حرکت اتوبوسها در ساعات پایانی شب لغو نشده بود که گویا با انجام اصلاحاتی، مربی مرد میتواند در اردوها حضور داشته باشد و ساعت حرکت اتوبوسها هم از ۲۳ تا ۵ بامداد ممنوع و لغو شده است.
سعیدی با اشاره به نقش پلیس راهور نیز همچنین بیان کرد: در افتتاحیه مرکز کنترل سفرهای برون استانی دانش آموزی اعلام شد که از این پس حرکت اتوبوسهای دانشآموزی از طریق سیستمها نظارت و کنترل می شود و به طور دائم با راننده و مربی در تماس هستند؛ البته اولیاء از طریق شماره تلفنی که اعلام شده میتوانند اطلاعات لازم را در مورد توقف اتوبوسها و این که در چه مکانی هستند را کسب کنند. در واقع به نظر میرسد اقدام خوبی از طرف پلیس راهور و آموزش و پرورش اتفاق افتاده و امیدواریم وزارت راه و شهرسازی نیز در رابطه با ایمن سازی جادهها اقدامات خود را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده هزینههای سنگینی پرداخت شد تا اصلاح اساسنامه و هماهنگی آموزش و پرورش با پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شود آنهم به قیمت از دست دادن جان ۷ نفر از دانش آموزان. امیدواریم دیگر تکرار نشود.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار کرد: در سفر به هرمزگان از نزدیک با دانش آموزان حادثه دیده و خانوادههای آن دسته از دانش آموزانی که فرزند خود را از دست داده بودند، ملاقات داشتم، خیلی جالب بود که پدر یکی از این دانش آموزان با این که فرزندش را از دست داده بود، وقتی به او گفتم چه تقاضایی دارید، گفت خواهشم این است که مدارس بازسازی و درست شوند، پدری که خود فرزند ۱۷ سالهاش را از دست داده فقط چنین درخواستی داشت.
محرومیت آموزشی در رودان و میناب به وضوح قابل مشاهده است
سعیدی ادامه داد: در همین راستا، به طور سرزده از تعدادی از مدارس بازدید به عمل آمد، باور کنید شاید ۱۰ دقیقه جرأت نکنید زیر سقف این گونه مدرسهها بایستید، مدارس هنوز چوبپوش بود، کف مدارس از سیمان و حتی نیمکتها شکسته بودند؛ شاید اگر در عکس می دیدیم باورمان نمیشد، واقعا محرومیت آموزشی به وضوح قابل مشاهده بود.
وی با بیان این که فکر میکنم آموزش و پرورش ما هنوز خیلی کار دارد، گفت: در جریان همین سفر وقتی به دیدن یکی از مصدومان حادثه میناب رفتم، در خانه نبود مادرش گفت خوشحال میشود شما را ببیند، گفتم بگویید کجاست، او میگفت پدرش نباید بفهمد؛ او به مدرسه رفته تا با توجه به این که اول مهر است، مدرسه را تزئین کنند.
این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: رودان و میناب با این که شهرستان هستند؛ کتابخانه، سینما یا فرهنگسرایی ندارند که دانش آموزان غیر از خانه از اینگونه مراکزهم استفاده کنند، آنها فقط خانه و مدرسه را دارند. در حالی که میتوان مدارس را به یک مرکز فرهنگی - هنری یا تفریحی تبدیل کرد این در حالی است که مدارس حتی جای نشستن یا زمین بازی ندارند و کاملا در محرومیت به سر میبرند.
نظر کاربران
حادثه اردوی راهیان نور بروجن که منجر به داغدار شدن 25 خانواده شد در ساعت 8 و ده دقیقه شب رخ داد با توجه به این که راننده تمام پیچ ها را رد کرده بود در نقطه ای کاملا مسطح ترمز میبرد و راننده داد میزند که نمیتونه کنترل کنه اما بعد از واژگونی اتوبوس درحالیکه هیچ مسولی یا امبو لانسی انها را همراهی نمیکرد و اتوبوس از دقایق اولیه حرکت چراغ استپ ان خاموش وروشن میشده سه روز با وسیله خراب با جان بچه های مردم بازی کردن و بعد هم با اوردن جرثقیل که توان بلند کردن اتوبوس را نداشت به علت اینکه اتوبوس سنگین تر بوده اما بااصرار اقایان این کار صورت میگرد در حالیکه تعداد زیادی از دختران زنده بودن اما زنجیر جرثقیل بین زمین و اسمان پاره میشود و صدای یا حسین دختران برای همیشه خاموش میشود و صدای لرزان خانواده ها درحسرت نیامدن عزیزشان تا همیشه بلند .نه تنها کسی ج.ابگوی از دست دادن 21 دانش اموزان و 4 همراه نشد گفتن برید از مسولش بپرسید ...وقتی شما که مسولید این جواب را میدهید و شانه خالی میکنید چه انتظاری هست من نوعی اعتماد خودرا از دست ندهم اما خدا دید هر انچه شما مخفی کردید بدانید که از مکافات عمل غافل نشوید هر لحظه دلتان بلرزد که چه عاقبتی در انتظارتان است 28 مهر91 روزی که در خاطر هم استانی هایم ماند برای همیشه روزی که اسمان هم اشک ریخت به خاطر سنگینی این داغ روزی که کمر پدران و مادران از سنگینی ان شکست اما دریغ از یک احوالپرسی کوچک از طرف مسولین