جاباما
۶۱۸۷۸۹
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

تیلرسون در عربستان به دنبال چیست؟

همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، رسانه‌های عربی و غربی اهداف متفاوتی برای این سفر ذکر کرده‌اند.

فرارو: همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، رسانه‌های عربی و غربی اهداف متفاوتی برای این سفر ذکر کرده‌اند.

در حالی که رسانه‌های عربی هدف سفر رکس تیلرسون به ریاض را مرتبط با بحران بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دانستند، رسانه‌های غربی از هدف دیگری سخن گفتند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی تحلیلی که «فاکس نیوز» نیز آن را منتشر کرده، با اشاره به این سفر نوشت: تیلرسون امیدوار است چیزی که دیپلمات‌های بلندپایه آمریکا برای یک نسل از تحقق آن ناتوان بودند، را بدست بیاورد: تاسیس یک اتحاد جدید میان عربستان سعودی و عراق که درب‌های جهان عرب را به روی ایران ببندد.

مقامات آمریکایی معتقدند، یک اتحاد جدید که بتواند ریاض و بغداد را متحد کند، برای مقابله با نفوذ رو به رشد ایران از خلیج فارس تا دریای مدیترانه، یک مسئله اساسی است. اما تاریخ، مذهب و مسائل سیاسی زیادی تحقق هدف تیلرسون را دشوار می‌کند.

تلاش برای جدا کردن عراق از ایران و متصل کردن آن به عربستان، چیز جدیدی نیست. با این حال، مقامات آمریکایی به طور خوشبینانه به اساس مطمئن‌تری که در ماه‌های اخیر ملاحظه کرده‌اند اشاره می‌کنند. آنها امیدوارند هنگامی که روز یکشنبه تیلرسون در جلسه افتتاحیه «کمیته هماهنگی عربستان و عراق» شرکت کند، بتوانند روابط بهبودیافته بین این دو کشور را به مرحله پیشرفته‌تری برسانند.

تیلرسون خواهان "سخاوت" مالی و حمایت سیاسی عربستان از عراق است. دو مقام آمریکایی گفتند که وزیر خارجه آمریکا امیدوار است، عربستان در پروژه‌های بازسازی گسترده شهرهای عراقی که از داعش آزاد شدند، مشارکت و از حیدر عبادی حمایت کند.

خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی، ضمن "تاریخی" دانستن جلسه مسئولان عراق و عربستان، هدف از مشارکت تیلرسون در آن را "مقابله با نفوذ روبه رشد" ایران در منطقه دانست.

عربستان در سال ۲۰۱۵ سفارت خود را پس از ربع قرن در بغداد بازگشایی کرد و اوایل سال جاری میلادی مرزهای خود با این کشور را باز کرد.

گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره سفر تیلرسون به منطقه درحالی صورت گرفت که رسانه‌های عربی، هدف اصلی این سفر را حل بحران قطر دانستند.

روزنامه «الحیات» با اشاره به تلاش آمریکا برای میانجی‌گری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد تیلرسون پس از دیدار با عادل جبیر، وزیرخارجه عربستان و ملک سلمان، پادشاه این کشور به قطر، سفر خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا قبل از رسیدن به عربستان اظهار کرد که "هیچ راه حل نزدیکی" برای بحران میان قطر و عربستان پیش بینی نمی‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      خوب کاری نداره ایران هم طلب ۱۰۰۰ میلیارد دلاری غرامت جنگ رو با عراق بخاد (البته اگه تا الان نگرفته باشن و نخورده باشن) اونوقت عراق تسلیم بی چون و چرای ایرانه بدون هزینه از سمت ایران میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج