جاباما
۶۱۸۸۰۶
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

تب و تاب ایرانی‌ها، برای تحصیل و اقامت در کانادا!

از سال گذشنه و با فرمان جدید ترامپ در مورد محدودیت های ورود ایرانی ها به آمریکا، موج ورود ایرانی ها به کانادا افزایش چشمگیری پیدا کرد. دولت کانادا نیز با زیرکی توانست از آن بهره لازم را ببرد و با تسهیل قوانین ورود و مهاجرت ایرانی ها راه را برای مهاجرت ایرانی ها بازتر کرد.

روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده: از سال گذشنه و با فرمان جدید ترامپ در مورد محدودیت های ورود ایرانی ها به آمریکا، موج ورود ایرانی ها به کانادا افزایش چشمگیری پیدا کرد. دولت کانادا نیز با زیرکی توانست از آن بهره لازم را ببرد و با تسهیل قوانین ورود و مهاجرت ایرانی ها راه را برای مهاجرت ایرانی ها بازتر کرد. از تعداد ایرانی ها راه را برای مهاجرت ایرانی ها بازتر کرد. از تعداد ایرانی های ساکن کانادا آمار دقیقی در دست نیست اما تخمین ها می گوید از ۳۵ میلیون نفر ساکن کانادا حدود یک میلیون نفر ایرانی هستند.

شاید بپرسید چرا آمارها دقیق نیست. اولا طبق قوانین سفت و سخت کانادا افراد ساکن در کانادا مختار هستند به همین دلیل حفظ حریم خصوصی ملیت خود را در سرشماری ها عنوان کنند. بنابراین ممکن است بسیاری از آنها در سرشماری ها ملیت خود را نگفته باشند. دوما دانشجویان به عنوان افراد دارای اقامت در کانادا محسوب نمی شوند و جزو سرشماری ها به حساب نمی آیند.
تب و تاب ایرانی‌ها، برای تحصیل و اقامت در کانادا!

عوامل موثر

در سال های گذشته چند عامل به صورت مستقیم باعث شده تا مهاجرت به کانادا افزایش چشمگیری پیدا کند. این عوامل به این شرح هستند:

۱. تسهیل صدور ویزا

2. افزایش چشمگیر بورس تحصیلی برای دانشجویان

۳. افزایش فرصت شغلی

4. ثابت بودن هزینه ها

انواع ویزای کانادا

۱. (متخصصان Federal Skilled Wprker Class)

این گروه براساس تجربه کاری، سابقه کار در کانادا، سابقه تحصیل در کانادا و امثال آن انتخاب می شوند. بیشتر افراد تحصیلکرده و متخصص از این روش برای مهاجرت استفاده می کنند.
تب و تاب ایرانی‌ها، برای تحصیل و اقامت در کانادا!

۲. پیشه وران (Federal Skill Trades Program)

این گروه کسانی هستند که بیشتر در زمینه های فنی و تکنسینی نظیر جوشکاری، لوله کشی، تعمیرکاری، نظارت بر امور معدن و... فعالیت دارند. بیشتر کسانی که در این گروه اقدام می کنند در یک مرکز آموزش عالی دوره فوق دیپلم گذرانده اند. این روش از سال 2013 میلادی معرفی شده است.

3. تجربه کانادایی (Canadian Experience)

این گروه کسانی هستند که اخیرا حداقل یک سال در کانادا کار کرده اند.

۴. تجاری (Business Class)

این دسته خود به چندگروه زیر تقسیم می شود:

خوداشتغالان (Self- employed): این افراد کسانی هستند که در زمینه هنری یا ورزشی یا کشاورزی فعالیت حرفه ای یا حضور بین المللی داشته اند. فعالیت های مربوط به کتابداری، بایگانی و حفظ و مرمت آثار تاریخی و هنری، کتاب و روزنامه نگاری، هنرهای خلاقانه و بازیگری و... جزو فعالیت های محسوب می شود که افراد خود اشتغال به وسیله آن می توانند ویزا بگیرند.

راه اندازی (Start- up Canada): این افراد کسانی هستند که طرحی ابتکاری دارند که توسط یکی از سازمان های مورد تایید اداره مهاجرت کانادا حمایت مالی می شود.

خویشاوندی (Family Sponsor Class): کسانی که در این گروه اقدام می کنند به وسیله یکی از اعضای خانواده خود که در کانادا به صورت مقیم دائم یا تابع حضور دارند مورد حمایت مالی قرار می گیرند.

استانی: کسانی که به صورت استانی وارد کانادا می شوند، معمولا متعهد می شوند که در استان طرف قرارداد سرمایه گذاری یا اقامت کنند (معمولا برای مدتی معین).

5. ویزای تحصیلی

برای دریافت این نوع ویزا دانشجویان ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرند و سپس درخواست ویزای دانشجویی کنند. یعنی اینگونه نیست ابتدا درخواست ویزای دانشجویی بدهید و سپس با گرفتن ویزا دنبال دانشگاه باشید. اگر کسی بخواهد هزینه های تحصیل را تماما خودش پرداخت کند معمولا می تواند دانشگاهی را پیدا کند که به او پذیرش بدهند. میانگین شهریه در کانادا برای دانشجویان مقطع کارشناسی بین المللی در هر سال (دو ترم) ۱۴ هزار دلار آمریکاست. شهریه نسبت به مقطع کارشناسی بالاتر است و به طور میانگین به حدود ۴۲ هزار دلار در هر سال (دو ترم) می رسد.

۶. ویزای پنج ساله

متقاضیان با دریافت این ویزا می توانند هر سال بین 6 تا 9 ماه در یکی از شهرهای کانادا اقامت داشته باشند هزینه آن حدود 2500 دلار است. برای دریافت آن بهتر است یک ویزای شینگن در گذرنامه وجود داشته باشد و همچنین ضمانت نامه ای از نظر مالی یا شغلی ارائه دهد که قصد اقامت دائم ندارد.
تب و تاب ایرانی‌ها، برای تحصیل و اقامت در کانادا!

کدام شهرها پرطرفدارتر است؟

ونکوور، تورنتو، کبک و مونترال به عنوان مقاصد اصلی ایرانیان در سال های گذشته شناخته می شوند. در اینجا بیشتر با انتخاب ها و سلیقه های شخصی رو به رو هستیم و قاعده خاصی برای انتخاب میان آنها وجود ندارد. راهی ونکوور می شوند اما بازار کار تورنتو آنها را جذب خود می کند.

خانواده های بسیاری هستند که وارد تورنتو می شوند اما جذابیت های زندگی در ونکوور آنها را به غربی ترین سواحل کانادا سوق می دهد. بسیاری آب و هوای ونکوور را مناسب خود می دانند و بسیاری روزهای بارانی مداوم آن را غم انگیز توصیف می کنند. بسیاری از خانواده ها از هزینه های بالای زندگی در ونکوور گلایه می کنند در حالی که برخی دیگر زندگی در ونکورو را یک فرصت طلایی برای خود می دانند.

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب شهرها دمای هوا است. این شهرهای پرطرفدار همگی دمای هوای بسیار سردی دارند و در مواقعی دمای هوا تا منفی 20 درجه و حتی سردتر نیز می رسد. بنابراین ایرانی ها راه دشواری برای زندگی در این شهرها دارند.

* تورنتو بزرگ ترین شهر کانادا، قطب تجاری بسیار مهم با بیشترین تعداد ایرانیان مهاجر است. همچنین بافت ایرانی در این شهر منسجم تر و متمرکزتر از مونترال و ونکوور است. خانواده های ایرانی که پا به سن گذاشته اند و به لحاظ اقتصادی وضعیت پایدارتری دارند علاقه مندی زیادی به تورنتو دارند و برخلاف مونترال که پذیرای زوج های جوان تر و دانشجویان در سنین بین 22 تا 35 سال است تورنتو شاید مقصد جذاب تری برای خانواده های با والدین بالای 50 سال داشته باشد. در تورنتو نیاز کمتری به دانستن زبان احساس می شود.

* کبک و مونترال معمولا دومین انتخاب ایرانی هاست و زبان اول آن فرانسه است. همچنین بافت جمعتی آن را بیشتر جوانان تشکیل می دهند. مونترال به لحاظ پیشینه آن مرکز فرهنگی و هنری شمال شرق آمریکاست و سیستم زندگی در آن کاملا متفاوت است. بازار کار در مونترال در مقایسه با تورنتو طبیعتا کوچک تر است و فرصت های شغلی البته زیادند اما منوط به دانش خوب فرانسه است و نمی توانید انتظار داشته باشید که بدون آشنایی کافی با فرانسه برای طولانی مدت در مونترال بمانید و کار و زندگی کنید.

* معمولا انتخاب سوم ایرانی ها به ونکوور می رسد. سیستم مالیاتی در این کشور شهر به شهر تفاوت دارد و ونکوور دارای بیشترین مالیات است. بنابراین هزینه ها در این شهر به بیشترین حد خود می رسد و عموما ثروتمندان این شهر را برای اقامت انتخاب می کنند.

درآمدها چقدر است؟

میانگین درآمد در کانادا بعد از کسر مالیات قریبا برابر با ۳ تا ۴ هزار دلار در ماه است (برای شهروندان کانادایی).

هزینه ها چقدر است؟

با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامت هزینه های زندگی در کانادا تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارد. یک زندگی معمولی حدود 1200 تا 2200 دلار در ماه خرج بر می دارد. در این کشور نیز مسکن بزرگ ترین سهم در هزینه ها را دارد. ماهانه بین 800 تا 1100 دلار صرف اجاره می شود. به صورت میانگین هزینه تلفن و اینترنت در ماه 140 دلار است. حمل و نقل نیز بخش بزرگی از هزینه هاست. هزینه صرف شده بابت حمل و نقل به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ عواملی مانند اینکه آیا پیاده روی می کنید یا دوچرخه سوار می شوید، در خانه کار می کنید یا نه، محلی زندگی تان.

اگر برای رفت و آمد به محل کار از حمل و نقل عمومی استفاده کنید در هفته حدود ۳۰ دلار هزینه در بر خواهدداشت. مواقعی نیز مجبور هستید از تاکسی و اوبر استفاده کنید که هر هزینه هر بار استفاده به طور میانگین ۱۵ دلار تخمین زده می شود. در مجموع باید حدود ۲۰۰ دلار در ماه برای حمل و نقل کنار گذاشت.

براساس اعلام موسسه Nutritious Food Basket هزینه ماهانه مواد غذایی سالم در تورنتو برای یک جوان به طور متوسط حدود 300 دلار در ماه است. بدیهی است که این میزان بسته به آنکه از کجا خرید می کنید، چقدر می خورید و همچنین هر چند وقت یک بار بیرون غذا می خورید متغییر خواهدبود.

رفتن به باشگاه یکی از ملزومات زندگی در کاناداست. هزینه متوسط عضویت در یک باشگاه ورزشی که در طیف رده بندی باشگاه ها جزو ارزان ترین ها قرار دارد حدود ۶۰ دلار در ماه برای شما هزینه خواهدداشت و یک باشگاه مدرن ممکن است حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ دلار در ماه هزینه داشته باشد.
تب و تاب ایرانی‌ها، برای تحصیل و اقامت در کانادا!

شغل های پردرآمد در کانادا

رسانه معتبر بیزنیس کانادا شغل های پردرآمد کشوردر سال ۲۰۱۷ را اعلام کرده که طبق آن به ترتیب زیر هستند:

1. مدیر امور اداری 2. مدیریت جنگلداری و چوب بری در جنگل 3. مهندسی تاسیسات 4. پرستار 5. مدیریت منابع (آب و برق) 6. مدیر مخابرات 7. مدیر مالی و مشاور املاک 8. مدیر توسعه اقتصادی 9. وکیل 10. تکنسین آسانسور 11. داروساز 12. مدیر فروش 13. مهندس لکوموتیو 14. مهندس هوا و فضا 15. مهندس بیوشیمی

نظام سلامت در کانادا

یک بیمار از لحظه ورود به بیمارستان تا مرخص شدن هیچ هزینه ای را پرداخت نمی کند. ویزیت در مطب پزشکان هم با ارائه کارت بیمه به صورت رایگان است، این بیمه تا حدود ۸۰ درصد قیمت داروها را هم تحت پوشش دارد. در کانادا، تمامی شهروندان و افرادی که انواع اقامت دائم کانادا را دارند، واجد شرایط دریافت بیمه خدمات درمانی هستند؛ نظام بهداشت و درمان کانادا مشهود به Medicare ترکیبی از برنامه های فدرال و ایالتی است که هدف انها اطیمنان از دسترسی تمامی کانادایی ها به خدمات درمانی بدون توجه به وضعیت مالی آنهاست.

تمامی هزینه های خدمات درمانی در کانادا از منبع مالیات ها تامین می شود؛ برای استفاده از خدمات پزشکی رایگان افراد باید بیمه خدمات درمانی عمومی داشته باشند. افرادی که بیمه خدمات درمانی عمومی دارند یک کارت به نام کارت بهداشت یا Heakth card- assurance maladie دریافت می کنند که باید هنگام مراجعه به مراکز پزشکی همراه داشته باشند؛ بیمه های خدمات درمانی عمومی و مواردی که توسط این بیمه مورد پوشش قرار می گیرند در ایالت های گوناگون با هم تفاوت هایی دارد.

البته نباید از نظر دور داشت همین سیستم درمانی باعث شده تا در مراکز دولتی صف های طولانی و نوبت های چند ماهه تشکیل شود و مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب بود مرسی

    • Ali

      یه بخش ثابت راه اندازی کنید برای روش های مختلف برای مهاجرت و کشور ها . یه بخش برای تحصیلی چند سال پیش بود ولی خیلی قدیمی شده در کل عالی بود این مقاله

    • زینب

      خوب بود

    • بدون نام

      نگارنده محترم اینم اضافه کن در زمانی که کشور های عرب و مسلمان که تقریبا همشون جز پولدارترین کشور های دنیا هستن، پناهجو های سوری و عراقیو راه ندادن کانادا گروه گروه از این افراد استقبال کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج