۶۱۹۲۱۲
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

بقایی با زنبیل‌اش می‌خواست گاندی باشد

مشاور و معاون و دستیار و هم‌فکر و هم‌سنگر محمود احمدی‌نژاد، دیروز برای شرکت در جلسه دادگاه به میدان ارگ تهران رفت؛ با یک زنبیل قرمز پر از سوراخ و چند پوشه آبی که درونش گذاشته بود.

مسعود رفیع طالقانی در روزنامه همدلی نوشت:
حمیدبقایی، مشاور و معاون و دستیار و هم‌فکر و هم‌سنگر محمود احمدی‌نژاد، دیروز برای شرکت در جلسه دادگاه به میدان ارگ تهران رفت؛ با یک زنبیل قرمز پر از سوراخ و چند پوشه آبی که درونش گذاشته بود. آنجا، بیخ گوش کاخ گلستان که هم نمادی از تاریخی بودن یک شهر است و هم نمادی از تاریخی سیاسی، در چندقدمی بازار کهنسال تهران و زیر سایه کاخ دادگستری، دیروز ما زنبیلی قرمز را دیدیم که سیاست می‌برد؛ در گردهمایی نشانه‌های تاریخی و سیاسی و اقتصادی شهر ما، و شاید روزگار ما. آن‌چه در زنبیل بود، پرونده و دفاعیه نبود؛ در اصل، او سیاست را ریخته بود در آن زنبیل قرمز و داشت با خودش می‌برد به دادگاه.
همراهش، علی‌اکبر جوانفکر هم بود و روح محمود احمدی‌نژاد شاید در کالبد این دو، ظهوری هزارباره داشت. در چهره‌هایشان معجونی از سرکشی و مظلومیت را توامان می‌شد دید و زنبیل قرمز، ترجیع‌بند تصاویر آن‌ها بود. زنبیل، یک نشانه بود و نشانه را، اگرچه نشانه‌شناس‌ها باید تفسیر کنند، اما واقعیت آن بود که این نشانه را هر ناظری می‌توانست به تحلیل و تفسیر بکشد.
بقایی با زنبیل‌اش می‌خواست گاندی باشد
بقایی، به‌گمانم می‌خواست زنبیل قرمزش، بز شیرده ماهاتما گاندی باشد برای ما، و آن پرونده‌های آبی‌رنگ که توی زنبیل پیدا بودند، قرار بود نماد و نشانه‌ای از آسمانی باشد که همه‌جا یک‌رنگ است لابد! و باز شاید می‌خواست آن افسانه دوران زمام‌داری‌شان، که سادگی و بی‌آلایشی بود را جار بزند!
این‌ها به کنار، می‌دانیم که زنبیل در فرهنگ عمومی ما، نمادی از ایستادن در صف هم هست و نمادی از گرفتن نوبت. لابد می‌خواست بگوید که برای محاکمه آمده است تا اگر لازم باشد، در صف هم بایستد و دلیرانه محاکمه شود و حتی اگر باز هم لازم است، زنبیلش را بگذارد پشت درِ دادگاه و برود تا صدایش کنند و حکمش را بدهند دستش.
این‌ها همه اما در چشم ما، چیزی را از تصویرحمید بقایی و رئیس سابقش، تغییر نمی‌دهد؛ که برعکس، تصویر آن‌ها را باز مخدوش‌تر می‌کند. هشت سال، زمان کمی نبود برای آن‌که بتازند و بتازانند و حالا سیمای یک منتقد مصلح گرفتن، تغییری در آن‌چه ما دیدیم و هر روز آرزوی یک محاکمه عادلانه در پیشگاه ملت کردیم را ایجاد نمی‌کند. با این اوصاف اما زنبیل قرمز حمید بقایی، دیروز در خود، نشانه‌ای را حمل می‌کرد که بی‌تردید نشانی از سیاست سال‌های نه‌چندان دور است. این زنبیل با خود سیاست می‌برد و به تعبیر شاعر خسته‌جان کاشان، چه سنگین هم می‌رفت؛ می‌رفت و به صد زبان فریاد می‌زد که در، همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد. این‌ها به کنار، زنبیل قرمز نمادی از میان‌مایگی در سیاستی بود که امثال حمید بقایی، نمایندگان آنند و همین‌ها بودند که با ایران، چه کارها که نکردند و کمترین این کارها، ساختن تصویری معوج از سیاستمدار ایرانی در قرن 21 بود.سیاست‌مداری که می‌توانست امتداد منطقیِ خیل بزرگان باشد اما چنین نشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاتب

      جز عوام فریبی چیزی در زنبیل نبود. هرچه بود عوام فریبی و عوام فریبی بود که آنان خوب یاد گرفته اند

    • علی

      این ظاهر سازی ها برای عوامه

    • m

      دایه مهربان تر از مادر شده اید که حالا برجام روی هوا و تولید روی هوا و.. پس لازم اقل نکنید تا دوره ریس جمهور نحس تون تمام بشه.

      پاسخ ها

      • علی

        بعد یه دوره نحس دیگه شروع میشه .

    • بدون نام

      با همین کاراشون مردمو خام کردن و هر بلایی که میتوننستن سر این کشور و مردم در آوردن. دلار 950 تومانی 4000 تومان شد. اختلاس های نجومی. ...

    • رضا

      حتما مهم بود و حرفی برای گفتن داشت

    • بدون نام

      چه قیافه های مظلومانه ای!!!

    • امین

      انقد اسمون و ریسمون بافتی فقط از زنبیل گفتی اما نگفتی که بعداز دادگاه چه اتفاقی افتاد چرا از دزدیدن دست نوشته ها نمیگی

    • سبیل السلطنه

      ایشون فک کردن به سادگی می تونن ملت شریف ایران رو گول بزنن . هشت سال تلاش این آقایون به جز تحریم ، اختلاس ، رانت خواری ، فروش میلیاردها بشکه نفت بدون منفعتی برای ملت ، بابک زنجانی ، خاوری و... حاصلی برای این ملت نداشته

    • بدون نام

      این بقایی خیلی کلک ها این کارا دیگ فایده نداره همتون مثل همید

    • بدون نام

      من نمی فهمم این دو روز زندگی چیه که بعضی این همه براش شعبده بازی می کنند .خب هشت سال سر کار بودید و هر کاری هم که از دستتون بر اومد کردید! بی خیال جلب توجه بشین دیگه .یه مشت پیرمرد و این همه مسخره بازی؟! من که در سی و چند سالگی حوصله ام از همه چیز سر رفته

    • بدون نام

      اینها مملکت رو صد سال عقب انداختن با سیاست های اشتباه

    • ناشناس

      " و ...همین‌ها بودند که با ایران، چه کارها که نکردند و کمترین این کارها، ساختن تصویری معوج از سیاستمدار ایرانی در قرن 21 بود.سیاست‌مداری که می‌توانست امتداد منطقیِ خیل بزرگان باشد اما چنین نشد".

    • بدون نام

      درود بر بقایی مظلوم

    • بدون نام

      دوران طلایی روحانی رو هم داریم لمس میکنیم.به به!

    • بدون نام

      فعلا كه همين زنبيل آبروي خيليا رو برد!

    • مشیری

      چرا اینقد گیر میدین به زنبیل قرمز آقای بقایی.بنده خدا داشته میرفته واسه احمدی جونش سیب زمینی و پیاز بخره ،بد شانسی آورده گرفتنش ،مستقیم آوردنش دادگاه.دیگه این همه تجزیه و تحلیل نداره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج