جاباما
۶۱۹۸۳۱
۴ نظر
۵۰۲۲
۴ نظر
۵۰۲۲
پ

روزی که ترامپ گفت «خلیج فارس»

پس از سخنان تهديدآميز رئيس‌جمهور آمريكا درباره امکان تشديد تحريم‌هاي دوجانبه عليه ايران، که همراه بود با تحريف بخيلانه نام خليج فارس، ايرانيان از اين تحريف اهانت‌آميز چنان رنجيدند که گويي اصل ماجرا يعني تهديد و تحريم را فراموش کردند.

روزنامه شرق نوشت: پس از سخنان تهديدآميز رئيس‌جمهور آمريكا درباره امکان تشديد تحريم‌هاي دوجانبه عليه ايران، که همراه بود با تحريف بخيلانه نام خليج فارس، ايرانيان از اين تحريف اهانت‌آميز چنان رنجيدند که گويي اصل ماجرا يعني تهديد و تحريم را فراموش کردند. البته مي‌توانيم آن تحريف را به حساب دشنام بگذاريم، خودش هم گفت که تحمل شعارهاي مرگ بر آمريكا را ندارد. رنجش ايرانيان پاسخ‌ها، تمسخرها و دشنام‌هاي متقابلي هم به بار آورد و در اين ميان هم‌وطنان ما به مدرکي قديمي دست يافتند که اين روزها در شبکه‌هاي اجتماعي اينترنتي در گردش است.

موضوع آن ويدئوي ضبط‌شده از يک مصاحبه تلويزيوني سياسي در سال ١٩٨٧ است؛ زماني که هنوز جنگ عراق با ايران به پايان نرسيده بود. اين ويدئو مصاحبه‌اي از لري کينگ، روزنامه‌نگار فقيد و معتبر آمريكايي، با همين دونالد ترامپ امروزي را نشان مي‌دهد که در آن زمان نيز به عنوان يک سرمايه‌دار، شومن و فعال سياسي دست‌راستي افراطي شهرت داشت. شايد دليل اينکه ايرانيان آن مصاحبه را در شبکه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌کنند، اين است که در اشاره به جغرافياي جنگ ايران و عراق بارها از خليج فارس نام مي‌برد.

شايد مي‌خواهند با استناد به آن نشان دهند تحريف اخير وي چقدر باطل و خبيثانه است و رئيس‌جمهور آمريكا به منظور خوش‌رقصي براي اعراب، خليج ‌فارس را به نام ديگري مي‌خواند. ترجمه رئوس مطالب بيان‌شده از سوي او حتما براي خوانندگان «شرق» حاوي نکات ديگري هم خواهد بود و مي‌توان به آن پرداخت؛ چراکه نه صحت نام خليج فارس نياز به اثبات دارد و نه سخنان شخصي مانند ترامپ در گذشته يا حال براي اثبات يا نفي صحت نامي جغرافيايي و تاريخي اعتبار دارد و نه او از عواقب روشدن تناقض در گفتار و رفتارش ابايي دارد.


به نظر نگارنده، نکته قابل استناد در اين ويدئوي قديمي آنجاست که وقتي نام کويت و عربستان به ميان مي‌آيد، از آنها به نام «ماشين‌هاي چاپ پول براي آمريكا» نام مي‌برد و مي‌گويد آمريكا بايد بابت حفاظت از آنها پول بگيرد. اين سخن است که صحت و سنديت دارد. سخني که نه‌فقط هنوز هم پاي آن ايستاده، بلکه در مقام رياست‌جمهوري آمريكا فرصت يافته آن را عملي کند.

هيچ اصل اخلاقي يا پرنسيپي هم جلودارش نيست. در دوران تبليغات انتخاباتي صريحا از عربستان به عنوان کشوري تروريستي نام برد که با توجه به تابعيت تروريست‌هاي القاعده مسئول فاجعه ١١ سپتامبر، مسئوليت آن اقدام را برعهده دارد و بايد پذيراي جبران خسارات آن شود و خواهان توقيف ٧٠٠ ميليارد دلار سپرده‌هاي عربستان در آمريكا شد. سخني که وزير خارجه عربستان را به پاسخ‌گويي و تهديد به خارج‌کردن دارايي‌هاي کشورش از آمريكا ناگزير کرد. پس از آن ديديم که ترامپ در اولين سفر خارجي خود چگونه به عربستان رفت و با شرکت در رقص شمشير با پادشاه، قولنامه قراردادي ٤٠٠ميلياردي را امضا کرد و ناگهان عوامل القاعده و داعش و ١١ سپتامبر را ايراني دانست و اموالي از ايران را هم به حکم غيابي دادگاهش مصادره کرد! اکنون که او معرکه خروج از برجام را ساز کرده و ايران را تهديد مي‌کند، تيلرسون وزير خارجه‌اش را به عربستان فرستاده و از سويي براي يارگيري، حيدر العبادي نخست‌وزير عراق را نيز به آنجا کشانده و لابد براي دوشيدن پول‌هاي عراق در دوران بازسازي جنگي داخلي که بر او تحميل شده، نقشه‌ها کشيده است.

از سويي حماس فلسطيني را به حمايت عربستان، مصر و تشکيلات خودگردان دلگرم کرده است تا حلقه محاصره ايران را در انتقام از دفاع از حقوق و دعاوي فلسطيني‌ها تنگ‌تر کند. اکنون به دنبال بهانه است تا ابطال برجام را به گردن ايران بيندازد و براي تأمين هزينه‌هاي بعدي برنامه‌اي از نوع زورگيري با راه‌اندازي ماشين‌هاي عربي چاپ اسکناسش به راه اندازد! اين وظيفه کشورهاي منطقه است که با آرامش و صلح از اينکه ماشين چاپ اسکناس ديگران شوند و سرمايه‌هاي خود را نفله و نابود كنند، بپرهيزند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر دونالد ترامپ

    • بدون نام

      ترامپ ملت ایران رو تروریستی توصیف کرد و اون همه به ما توهین کرد ما گیر دادیم به یه اسم بعد جالبه دولتمردان نمیگن امریکا همش میگن ترامپ گفت ترامپ فلان کار رو کرد

    • بدون نام

      بابا این ترامپ غلطی کرد شما مردم به بزرکی خودتان بخشید!!قول داده دیگه تکرار نمیشه!! اون موقعه جو کیر شده بود شما بخشید !

    • حسن

      از یک لحاظ خوب شد که احمقی مثل ترامپ رئیس جمهور امریکا شد.
      چون : اعتبار .حیثیت . بی اعتمادی و .......... را از میان برداشت.
      کسی است که مانند رعد آسمان ، فقط صدا دارد .نه خطری دارد و نه بارانی
      مدتی که از ریاست جمهوریش بگذرد ، حتی کشورهای ترسو و وابسته هم ( بعضی از کشورهای اعراب ) در برابر زیاده خواهی امریکا خواهند ایستاد و به فکر یک کشوره جایگزین خواهند بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج